Jeg synes, at du skal lade hende blive, hvor hun er. Eneste grund jeg kan se til, hvorfor det kunne være en god idé at flytte hende er, at hun kunne få en bedre hesteflok at gå sammen med. Det lyder lidt som om, at førerhesten stresser din hoppe og shetlænderen. Derfor kunne jeg godt overveje at flytte hende, hvis det var min hest, men det vil kun blive til et sted, hvor der er andre heste...men det er jo en hel anden snak, end det som dit spørgsmål går på, så den springer vi let og elefant henover 
En hest kan godt gå sammen med køer. Min nu 17-årige haflingerhoppe købte vi af en familie, som havde hende gående på deres hobbylandbrug, hvor hun som ene hest delte fold med 12-15 kvæg!
Hun var 6 år gammel, da jeg fik hende og familien havde haft hende, siden hun var 3 år. Så hun har altså gået alene sammen med en flok kvæg i 3 år og det har uden tvivl haft indflydelse på hende.
Da jeg fik hende hjem, gik hun den første måned sammen med en fjordhest. Hun var så glad for at være sammen med en anden hest igen, at hun nærmest var ved at drive fjordhesten til vanvid
Hun var helt rundt på gulvet de første 2-3 måneder, efter jeg fik hende. Først fordi hun kom sammen med en anden hest og dernæst kom hun ud blandt 15 andre heste og man kunne på lang afstand se, hvor positiv en virkning, det havde på hende 
Men kvægene dem har hun ikke glemt. Selv nu efter 11 år hos mig er hun stadig meget glad for køer! Rider jeg tur på hende og vi møder en flok køer, så er hun næsten ikke til at drive videre. Hun går fuldstændig i stå og står bare med julelys i øjnene og kigger på køerne
Fik hun lov ville hun kunne blive stående i timevis og bare kigge forelsket på dem...der er ingen tvivl om, at 3 år i en kvægflok har haft stor indflydelse på hende.
Havde jeg mulighed for det, så købte jeg et par selskabskøer, som kunne dele fold med min hoppe og hendes 6-årige datter. Den 17-årige ville uden tvivl elske det og den 6-årige ville bestemt ikke tage skade af at få et godt forhold til køerne.
Men jeg vil nu stadig aldrig efterlade en enkelt hest sammen med en portion kvæg. Heste er flokdyr og hører hjemme blandt sine artsfæller. De kommunikerer på deres egen måde og det kan en ko ikke erstatte.
Selvom min hoppe er glad for kvæg, så føler jeg mig overbevist om, at hun bestemt ikke havde været den samme glade hest i dag, hvis hun ikke var kommet over i en hesteflok. Det rykkede hendes udvikling rigtig meget, da kvægflokken blev skiftet ud med heste!