Logo used for printing
Ryttersnak
Røgt og pleje

Synd for hest at stå alene?
Forfatter:  Lones (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  02-09-2010 20:13

Hej alle

Jeg har en hoppe på 16 år, som er sidst ankomne i en flok på 3 andre, har stået der siden jan.09

Førervallakken (DV) er sød, men strid når han flytter rundt på min hoppe (pony)og den lille shetter. Han bliver ved med at drive dem rundt i lang tid, men er ellers sød.

Nu står hun på en fold overfor (pga. halthed) så de kan se hinanden.

Nu har jeg imidlertid fået et godt tilbud mht. opstaldning andetsteds, men der er ikke andre heste....... vil det være "synd" for hende at stå alene?

Muligvis kommer der er kalv på folden, kan det hjælpe?

Bedste ønsker
Fra
Lone

RIP Rødtop

Svar på denne tråd  Forrige tråd | Næste tråd
 Lad hende dog
Forfatter:  JLH ♥Wannamus♥ (Præsentation Opd.) (Skriv besked)
Dato:  02-09-2010 20:15

stå så hun kan se de andre heste, hellere det end en kalv.

Er det ved at være tiden hun skal herfra ?

MVH Janni

DV hingsteplag fra 09 til salg - se præsentation.

Det ville jeg.....
Forfatter:  morgan (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  02-09-2010 20:21

Det ville jeg aldrig byde min hest - aldrig !

Hvis du partout skal sætte hende det andet sted hen, så køb en selskabspony til hende.

Jeg synes en af de absolut største fejl i vores nye hesteværnslov, er at heste over 2 år må lovligt stå alene ! Jeg fatter det ikke, når man har hvor megen glæde de har af at gå sammen. Der er altid en der holder øje, en som fører flokken osv.

MVh Charlotte

Tra la...
Forfatter:  LouiseN (Sir Felix) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  02-09-2010 20:26

Ja, det er synd for den at stå alene.

Og ligesom Charlotte synes jeg også det er en kæmpefejl at heste godt må stå alene når de er 2+.

Næsten Gud og hver mand ved jo at hesten er et flokdyr.

Hilsen LouiseN

Tak for jeres svar......
Dato:  02-09-2010 22:04

Jeg er heller ikke glad for tanken, så hun får lov at blive stående

Janni: Nej hun skal ikke herfra hun er frisk og glad, jeg håber at jeg kan have hende mange år endnu :) ......men hvorfor spurgte du?

Bedste ønsker
Fra
Lone

RIP Rødtop

Fordi jeg aldrig
Forfatter:  JLH ♥Wannamus♥ (Præsentation Opd.) (Skriv besked)
Dato:  02-09-2010 22:14

ville vælge at lade min hest gå med en kalv pga den ikke kunne klare at gå med heste.

MVH Janni

DV hingsteplag fra 09 til salg - se præsentation.

Ikke alene
Forfatter:  Tine Sommer (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  03-09-2010 00:44

Jeg synes, at du skal lade hende blive, hvor hun er. Eneste grund jeg kan se til, hvorfor det kunne være en god idé at flytte hende er, at hun kunne få en bedre hesteflok at gå sammen med. Det lyder lidt som om, at førerhesten stresser din hoppe og shetlænderen. Derfor kunne jeg godt overveje at flytte hende, hvis det var min hest, men det vil kun blive til et sted, hvor der er andre heste...men det er jo en hel anden snak, end det som dit spørgsmål går på, så den springer vi let og elefant henover ;-)

En hest kan godt gå sammen med køer. Min nu 17-årige haflingerhoppe købte vi af en familie, som havde hende gående på deres hobbylandbrug, hvor hun som ene hest delte fold med 12-15 kvæg!

Hun var 6 år gammel, da jeg fik hende og familien havde haft hende, siden hun var 3 år. Så hun har altså gået alene sammen med en flok kvæg i 3 år og det har uden tvivl haft indflydelse på hende.

Da jeg fik hende hjem, gik hun den første måned sammen med en fjordhest. Hun var så glad for at være sammen med en anden hest igen, at hun nærmest var ved at drive fjordhesten til vanvid ;-) Hun var helt rundt på gulvet de første 2-3 måneder, efter jeg fik hende. Først fordi hun kom sammen med en anden hest og dernæst kom hun ud blandt 15 andre heste og man kunne på lang afstand se, hvor positiv en virkning, det havde på hende :-)

Men kvægene dem har hun ikke glemt. Selv nu efter 11 år hos mig er hun stadig meget glad for køer! Rider jeg tur på hende og vi møder en flok køer, så er hun næsten ikke til at drive videre. Hun går fuldstændig i stå og står bare med julelys i øjnene og kigger på køerne Fik hun lov ville hun kunne blive stående i timevis og bare kigge forelsket på dem...der er ingen tvivl om, at 3 år i en kvægflok har haft stor indflydelse på hende.

Havde jeg mulighed for det, så købte jeg et par selskabskøer, som kunne dele fold med min hoppe og hendes 6-årige datter. Den 17-årige ville uden tvivl elske det og den 6-årige ville bestemt ikke tage skade af at få et godt forhold til køerne.

Men jeg vil nu stadig aldrig efterlade en enkelt hest sammen med en portion kvæg. Heste er flokdyr og hører hjemme blandt sine artsfæller. De kommunikerer på deres egen måde og det kan en ko ikke erstatte.

Selvom min hoppe er glad for kvæg, så føler jeg mig overbevist om, at hun bestemt ikke havde været den samme glade hest i dag, hvis hun ikke var kommet over i en hesteflok. Det rykkede hendes udvikling rigtig meget, da kvægflokken blev skiftet ud med heste!

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

min kan ikk stå alene
Forfatter:  mini-nusi (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  03-09-2010 13:14

Jeg har en fjordblanding på 14år der mistede sin fold kammerat for 4 år siden, han kom til at stå alene da han ikk kunne stå med de 3 andre han var alt for hård ved dem jagtede dem rundt, men stod på fold ved siden af de andre, efter et ca. 4 mdr. kunne jeg mærke en kæmpe forandring på ham han blev sur, irriteret og virkede meget ked af det. købte mig en fjord dreng på 7 mdr. som han står med i dag.. så min hest kommer aldrig til at stå alene igen..

Jeg har også overvejet en ....
Dato:  03-09-2010 14:46

Billig selskabspony til hende, men er skrækslagen for at få en som ikke er synlig syg, men ender med at koste en krig i dyrlægeregninger

Jeg ved jo at de er flokdyr, så mine tanker var også at det ville være synd, men ville lige sikre mig at jeg ikke var "pylret"

Så hun bliver også stående, jeg ville blive dybt ulykkelig hvis hun stod og blev trist!

Tak for alle svarene, dejlig at høre om andres erfaringer

Bedste ønsker
Fra
Lone

RIP Rødtop

forbudt
Forfatter:  Gittepigen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  03-09-2010 17:39

Er det ikke forbudt at holde hest, så den ikke har selskab af artsfæller?

At have en hest opstaldet alene uden andre heste bør efter min mening kun være en kortvarig nødløsning. Dog er køer bedre end ingenting...

Lad hestens natur være din ledestjerne

Aldrig alene!
Forfatter:  Ida Kristensen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  03-09-2010 20:04

Heste bliver nemt sindssyge/deprimerede af at gå uden andre heste... Det er en meget vigtig del af deres natur som flokdyr at de har artsfæller omkring sig!

Vil sige at det grænser til dyreplageri at lade den stå alene (også selvom der kommer en kalv på marken)...

hvor bor du ????
Forfatter:  voksenrytter (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  03-09-2010 21:10

så kunne du låne en selskabshest af mig....

- Bolig ønskes til leje, gerne mindre hus...

tak for tilbudet.......
Dato:  03-09-2010 22:02

Voksenrytter

Jeg har siddet og tænkt godt og grundigt over det, og har besluttet at lade hende stå hvor hun er, for der har hun det godt Ejere vil ikke have shetlænderen på fold med min pony, for hun jeger ham siger de.....jeg vil lige snakke med dem igen og prøve at se hvor slemt det er, for de to sammen ville være det optimale

Tak for alle jeres svar

Bedste ønsker
Fra
Lone

RIP Rødtop

Gittepigen
Forfatter:  LouiseN (Sir Felix) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  03-09-2010 22:08

En hest/pony må ikke holdes alene fra den er 0-fyldt 2 år.

Men er den 2 år og opefter må den gerne holdes alene.

Det står i lovgivningen.

Hilsen LouiseN

Havde en 2-års
Forfatter:  TinaStormy (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  04-09-2010 15:19

til at gå alene et par mdr her over sommeren efter den kom til skade med et bagben i juni. den mistede en del skaind og for at det voksede bedst sammen og pga fluer fik hun en stor forbinding på som gik ned over koden og derfor gjorde at hun ikke var lige så snild på benet som ellers. Ellers var hun ikke halt.

Hun kom til at gå på fold og løsdrift alene men kunne fra ngoen dteder se de andre i deres fold.

Hun var egetlig meget rolig men kaldte hver gang hun så mig eller de andre heste og forsøgte at placere sig tættest muligt på de andre.

Når hun blev trukket forbi de andre var hun tiltagende meget obs på dem og og ville hen og hilse hvor hun ellers plejer at have fokus på at nu skulle hun ud og gå tur. Det endte med at hun nærmest blev socialt hestegal bare hun så min vallak. Kunne mærke at det bestemt ikke var godt for hende at stå alene ud over selvf. at hun knyttede sig stærkt til mig hvilket jo er godt nok træningsmæssigt.

Nu er hun så kommet ud med de andre og hun vidste næsten ikke hvilket ben hun skulle stå på for at gøre sig til. Føltyggede og strintpissede, rendte rundt og skulle undersøge alt straks med det samme (Selv om hun kender folden godt) osv.

De andre syntes hun var lidt belastende.

Der gik et par dage så tog det af og nu er hun faktisk sig selv igen. Klart enormt glad for at være blandt de andre selv om hun er nederst i hierarkiet.

Men det er sikkert at det ikke er godt at stå alene. Nogen er bedre til at klare det end andre og for en kort periode af bestemte årsager kunne jeg godt gøre det igen, men ellers ikke. Aldrig som permanent løsning.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

overskrift.
Forfatter:  anna-sofia ♥belgieren lukasb (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  05-09-2010 12:35

min hingst står alene, dog med selskab over hegnet - andet fungere ikke.. han er sød nok ved den anden i en dag eller måske kun en halv også tager fanden ved ham også skal han lige vise hvem der bestemmer en gang for alle - ihvertfald hvis det er andre hingste og plage - hoppe kan han sagtens gå med og har fuld respekt overfor dem.. nu har jeg købt en selskabpony som går ved siden af ham og når der bare er hegn imellem er han sød og snakker/nuser osv over hegnet..

jeg ville aldrig flytte min hest et sted hen hvor han ikke engang kunne se nogle heste.. men bare det der selskab over hegnet er fint nok - men hestene reagere jo forskelligt - men ALDRIG skal en hest være helt alene.

hilsen sofia.

med hestene chamieka, chanell, lucifer, carylein, chavilina og liselotte lidt endnu. :D

sælges:

skønt buckskinhoppeføl forv 160+ cm - fravænnes i dec.

snittet lucerne/wrappet lucerne købes!

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

HN afstemning
Hvilket grovfoder får din hest? (Forslag: Julie ♣Platiano♣ )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Logo