Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Natural barefoot trimning
Forfatter: 
Dato:  09-05-2010 19:17

Hej


Hva er jeres erfaring med natural barefoot trimning?


Hvor lang tid er der i mellem i får ordnet hovene og hvad giver i ca for en trimning??


Kender i en god barefoot trimmer i vestsjælland?



Høppner


Fjordheste er en fantastisk pony


0
0
Svar på denne tråd
 
 tja og jo
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 06:19

Mine erfaringer med barfodstrimning er :


De har ingen reg. 4 årig uddannelse med svendeprøve .


Det er dyrere at bruge sådan en end en alm uddannet smed .


De påstår at ALLE heste kan gå uden sko .


Min alm smed kan det samme .


Mvh Karina


Stutteri Graven


Bedækning tilbydes af Welsh hingstene :

Fronerthig Prince Teyrnon .

Fronerthig Flying Star

Clausholm Dutch Design


Lækker springhoppeplag på 2 år udaf Sf/ holsteiner liner

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 07:09

Om du bruger 500 kr hver 4 uge til en trimmer eller 1200 kr hver 8 uge på en smed med sko, kan da vist ikke kaldes dyrere


Og NEJ, de dygtige trimmere siger IKKE at ALLE heste kan gå uden sko, men en hel del flere end folk lige går og tror


Jeg har selv lige fået taget de 4 sko af min Muffe, som ellers har gået med sko siden han var 1½-2 år pga hans galopkarriere og han er nu 12.. Lad mig sige det sådan her, han går meget bedre end jeg havde regnet med, selvom det kun er 1½ uge siden de blev taget af, han ømmer sig kun når han træder på en stor sten på hårdt underlag, ellers ikke, og det er kun på forhovene, der er intet på baghovene...Og tirsdag får han tilpasset boots, så vi kan komme igang og ud uden at slide hovene for hurtigt i opstartsperioden


Jeg kan anbefale enten www.naturhov.dk eller www.hovfokus.dk



Screw you guys, we're going Western and barefoot :)

Lykkelig ejet af Den Røde Bøf, Muffedisen og 4 herlige hunde :)

Fantastisk sted i 7171 har ledige bokse, se mere på www.lj-stables.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej nej nej..
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 08:39

Barfodstrimmere har læst en bog, og en beslagsmed har taget en 4-årig uddannelse..

En god smed tager også 500 kr for en beskæring, og det er så overordnet set hver 8. uge.


Man behøver ikke have ufaglærte trimmere til at beskære, beslagsmede kan også sagtens! Det er faktisk det først de lærer, i deres uddannelse..


Holly Dolly

Hvil i fred Melando 20. maj 1994 - 14. april 2010

Du er elsket og savnet

Søger part i Storkøbenhavn og omegn, på stor hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 09:06

Holly Dolly: Var det ikke en ide, ikke at udtale sig, hvis man ikke har styr på sine facts? En barfodstrimmer har ikke bare læst en bog og så vupti, så er de klar til at ordne hele verden

Der er klamphuggere derude, uden tvivl, men det er der også med beslagssmede... Men ligesom med dygtige smede, er der dygtige trimmere...Det gælder om at holde øje med hvad de har lavet tidligere, hvor har de taget kurser og i hvor mange år, hvilket omdømme de har og så tage den derfra...(gælder både smede og trimmere)


Og jo, en god smed kan ligeså fint beskære en hest godt nok til at den kan gå uden sko... En god trimmer sætter dog sin lidenskab ved hoven uden sko og studerer den vej...


Uanset hvad...Jeg ville klart foretrække at få mine negle ordnet hver 4-6 uge, så de hele tiden er tilpas lange, istedet for at vente til de begynder at være for lange!!

Sådan har jeg det nu også med mine hestes hove



Screw you guys, we're going Western and barefoot :)

Lykkelig ejet af Den Røde Bøf, Muffedisen og 4 herlige hunde :)

Fantastisk sted i 7171 har ledige bokse, se mere på www.lj-stables.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har været til mange fordrag
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 10:18

Jeg har skam osse undersøgt sagen, og snakket med en del anerkendte beslagsmede, bla nogle der samarbejder med flere anerkendte dyrlæger. De får virkelig mange der skal genoprettes efter barfodstrimmere der har været på kurser og læst bøger.


Det kan stadig ikke måle sig med en 4-årig uddannelse i min verden..


Mht intervallerne mellem beskæring/skoning kommer det jo helt an på hesten og dens hovkvalitet. Min egen blev skoet hver 6. uge, sharp! Han gik med sygebeslag og skulle være meget under opsyn..


Mit indtryk fra de smede jeg har haft, eller har snakket med, er at uden sko er til en hver tid til hestens fordel (ejerens pengepung) Og det synes jeg også, hvis hesten ikke har problemer med poterne..


Der findes helt klart plattenslagere inden for beslagsmedene, og det gælder om at holde øjne og ører åbne.. Men man kommer langt med reg. beslagsmede, og undersøge om de har deres uddannelse i orden..


Holly Dolly

Hvil i fred Melando 20. maj 1994 - 14. april 2010

Du er elsket og savnet

Søger part i Storkøbenhavn og omegn, på stor hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 12:00

Sjovt, at jeg fik anbefalet af anerkendt dyrlæge fra en af Storkøbenhavns bedste og mest velrenommerede klinikker og en reg. beslagsmed, at pille skoene af min hest og sjovt at de begge anbefalede mig at bruge Keppie... Hun anbefalede mig Søren Høper, da jeg flyttede til Århus.



For at svare på trådstarters spm:


Erfaring:

God er faring med natural hoof care. Hest er mere fri i sine bevægelser. Rider dog med boots, når jeg ved jeg skal på stier, hvor der er sten.


Beskæringsinterval:

4-5 uger a kr. 400,- pr. gang.


Anbefaling:

Ring til Keppie eller skriv til hende herinde, måske kører hun til Vestsjælland ellers så kender hun sikkert en hun kan anbefale.


Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh


TEAM SHAGYA ENDURANCE


www.teamshagya.dk


Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd
 
 den gyldne
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 17:11

mellemvej:


Jeg har taget et par kurser i hovpleje og barfodstrimning, så jeg vedligeholder selv hovene


MEN jeg får også en almindelig uddannet beslagsmed ud med jævne mellemrum og får ham til at beskære efter barfodsprincipperne, det foregår helt uproblematisk på den måde.


Jeg vil være sikker på jeg ikke går og gør noget dumt.


efter årene er gået bliver mine smede udgifter mindre og mindre, min ene hoppe gik med sko før og det gør hun ikke længere. hendes hove er blevet stærke og hun sætter hovene korrekt i jorden nu. det bevirker hun slider dem mere korrekt, det gør det nemmere for mig at passe dem korrekt og giver mindre arbejde til smeden. (jeg har 5 heste) sommetider løfter han bare hovene og siger det ser fint ud.


Og hvis jeg lige må tilføje så synes jeg der er nogle i denne tråd der skulle tage og sætte sig ind i hvad barfodstrimmere egentlig står for.

Jeg har ikke hørt en barfodstrimmere sige at ALLE heste kan gå uden sko, tværtimod.


Når jeg har taget kurser har jeg oplevet trimmerne som meget seriøse mennesker, med god uddannelse (ganske vist taget i udlandet)

De instruerer også folk i nødvendigheden af at samarbejde med en uddannet smed, og ikke nødvendigvis en barfodstrimmer (for dem er der ikke så mange af)

Derudover underviserne på de kurser jeg har deltaget i meget op i hvordan man skal fodre for at få styrket hovene.


JEG kunne IKKE finde på at kalde mig for barfodstrimmer bare fordi jeg har læst en bog og taget kurser, og det synes jeg heller ikke andre skal, man er jo heller ikke berider bare fordi man har redet altid, eller dyrlæge fordi man har plaster i huset.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 22:51

Synes at barfodstrimning lyder meget spændende - og ville meget gerne prøve.. men men men.. Efter jeg har skiftet (almindelig) smed - har mine heste aldrig gået bedre. De går uden sko og beskæres kun efter behov, da de fleste kun går på græs - Så ser ingen grund til at skifte pt.


Hvis jeg skal ride meget, SKAL den ene have sko på. Asfalt og grus slider hovene meget, og hun kan desværre ikke passe de "gode" boots - og de andre får hun gnavsår af... Så er alternativet alm. hestesko ;) -

Så man bliver nød til at være lidt nuanceret.


Jeg ringede for faktisk for nyligt til en barfodssmed - som skulle være ret anderkendt, men jeg synes 600 hver 3. uge er mange penge, når min nuværende smed gør det samme arbejde til 300 og så er det hver 8. uge eller efter behov.. Når man har 5 heste betyder de ekstra kroner alligevel noget.. ;)


Så helt sikkert hatten af for barfod'ere - Men en god "almindelig" smed er nu også et godt alternativt - og de kan altså også beskære heste.


Så mine sidste ord bliver hellere en god barfod end en dårlig smed, eller hellere end dog smed end en dårlig barfod!!



Held og lykke derude og vær endelig åbne for nye ting - Det kunne jo vise sig at det nye var bedre end det traditionelle - men husk også at det er skidt at fordømme noget på en enkelt oplevelse :)


Venligst Erica

0
0
Svar på denne tråd
 
 De gode trimmere
Forfatter: 
Dato:  10-05-2010 23:24

ved godt at alle heste ikke kan gå uden sko, de samarbejder med dygtige smede og dyrlæger.


Snak med Søren fra hovfokus eller Keppie, så kan de nok anbefale en i dit område. Jeg ville ikke bare bruge hvilken som helst, da der ER klamhuggere derude som har læst en bog og desværre tror de kan beskære heste. Men det er langt fra alle der er sådan.


Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -




0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 15:36

Tja, i min verden er der nu STOR forskel på at have taget kurser kontra at have taget en uddannelse!


Mine heste går primært også uden sko, men det sørger min dygtige beslagsmed for, som har en 4 årig uddannelse bag sig.


Mvh

Janni


3 HESTE SØGER PART - 4440 MØRKØV - TÆT PÅ RIDEHUS OG 2 SKOVDISTRIKTER.


OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.


0
0
Svar på denne tråd
 
 En uddannelse
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 16:29

er summen af mange kurser. Smeeuddannelsen består af meget andet end beskæring, den største del handler om sko, og beskæringen tager også sigte på sko, ikke kun på barfod. Man kan sagtens blive smed uden at have gennemført 4 års uddannelse, der er flere smutveje. Og så består en god del af smedeuddannelsen faktisk af praktik.


Summa summarum: der findes gode og dårlige smede og gode og dårlige barfodstrimmere. De gode barfodstrimmere er eksperter indenfor deres felt, altså at beskære heste til at gå barfods. Og de gode trimmere siger fra, hvis en hests hove ikke er egnede til barfodstrim. Så det gælder om at vælge en god fagperson, uanset om der er tale om en smed eller en trimmer.


Debatterne om trimmere på hestenettet er præget af fordomme, og der er sikkert også mange trimmere, der skulle lade være. Især synes smedene at have meget imod trimmere. Personligt er jeg godt tilfreds med min trimmer, som jeg opfatter som dybt seriøs, dygtig og engageret. Men hun har også beskåret i mange år og taget mange kurser.


Som Jannej siger: ring til Hovfokus eller Keppie og hør, om de kender en god trimer i dit område.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider