Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sandkolik symptomer?
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 00:42

Hej Allesammen!


Der er så meget snak om sandkolik hvert år ved denne tid, - jeg har heldigvis aldrig døjet med det, mine går også i løsdrift med adgang il hø hovedparten af tiden.


Men hvad er symptomerne på sandkolik, hvis man kan snakke om symptomer, inden de er nået så langt som til at lægge sig, se på maven, rulle sig og miste appetiten?


Jeg kan se mine to drenge, som ellers plejer at have den fineste mørkegrønne gødning hele vinteren igennem, lige har fået træg mave.

Deres afføring er ikke så yndig grøn og langt mere fast og sammenklumpet i stedet for de små pærer, den plejer at udgøre.


Egentlig tror jeg mere, det handler om, at vi lige er gået i gang med noget andet hø, end det vi har brugt hele vinteren. Det vi brugte før var betydeligt mere grønt i farven, mens det her er lidt mere kedeligt at se til, men de spiser det gerne og er ellers noget af nogle kræsenpinde.. Kunne en omgang husk, loppefrøskaller eller hørfrø mon hjælpe på den træge mave, selvom det ikke har noget med sandkolik at gøre? Det er jo i den sammenhæng mennesker bruger f.eks. husk, men det kan da godt være, vi så snakker rigeligt store mængder for at få en pony mave på gled.


Den ene får i forvejen tildelt YSY to gange dagligt pga. tidligere mavesår og efterfølgende sart mave.


Glæder mig til at høre lidt vise råd og vurderinger, Anne :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 dsdasdsa
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 05:58

Det er meget fornugtigt at bruge Loppefrøskaller(Husk), engang imellem, især nu hvorde går efter de små spirrer, og det kan ikke undgås at der kommer lidt jord med op.


Nogle bruger 50 til 100 g, vi bruger bare en skefuld ved hver fodring.


Du kan tage en hestepærer i en frysepose, og fylde den op med vand. Derefter hænger du den op et sted, når pæreren er opløst, kan du se hvor meget sand, der er faldet ned på bunden, man kan godt få blive overrasket.


Desuden optager de fodret meget bedre, når der er rensent ud, vi havde en vallak på 18 år, han sprang rundt som en plag, efter han havde fået sin første tur.



Mange hilsner Fru Bach


Stald-Nickolos.dk




0
0
Svar på denne tråd
 
 sand...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 15:09

mine går og spiser sand når de får fat i græsset, nu hvor sneen er væk. Det gør lidt ondt at se på, de æder rødderne..


Mine fik diarre og herefter hård mave, og træg i ridning. Hoppen gik fra foderet. Så begyndte jeg igen på bukkehornsfrø og hippolyt mash, anbefalet af dyrlægen, og nu er hun frisk igen.


Et føl i stalden fik sandkolik sidste år. Den løb næsten aldrig, og bagefter blev den meget frisk. Den var i øvrigt blevet meget tynd.


Lone



Har du fantasi, klarer magien resten


- Merlin Mave

0
0
Svar på denne tråd
 
 da min hoppe
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 15:39

havde det, var det lige som kolik symptomer; gik fra fodret, var urolig, ikke meget tarmluft/svag lyd ved blindtarmen, var trist.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Så må vi hellere prøve
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 17:09

Om ikke andet forebyggende. Jeg bruger brogaardens foder og har forsøgt at finde et produkt hos dem med den funktion, - det er til min forbløffelse ikke lykkedes.


Jeg synes jo det ideelle ved at købe et produkt til heste er, at der så står vejledende mængde og anvendelse på, i stedet for at det bliver et rent eksperiment fra min side.


Lone: de får faktisk allerede hippolyt mash sammen med opblødte speedi beet. De har fået det nærmest dagligt i vinter, men jeg har så skåret ned på det igen nu, hvor det ikke er så koldt længere.


Der var faktisk en anden, der skrev om et produkt i en tråd, - det undersøger jeg lige, det er ikke fordi det nødvendigvis skal være brogaarden, - dem havde jeg bare i forvejen gode erfaringer med :-)


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider