Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 hævede ben og forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 22:53

om forfangenhed står der ingen steder om hestens ben hæver. f.eks. alle 4 ben på en gang.


hvad kan 4 hævede ben ellers skyldes, hvis det er kommet efter at hesten har ædt løs på en kornmark (uomsået, tilsået sidste år, men høsten slog fejl og har stået brak indtil nu.



dyrlægen er nemlig i tvivl om det kan være forfangenhed, for hesten havde ikke øget puls og gik stortset som den plejede.


Et andet spørgsmål: øget puls, er det = pulsen er mere tydeligere (kraftigere) eller er det en hurtigere puls?


Hilsen Lia


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kraftigere
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 07:07

Øget puls er kraftigere puls.


Jeg har ikke oplevet at benene har været hævet i forbindelse med forfangenhed.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd
 
 så kan det være jeg er heldig
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 09:52

for hesten var "bare" hævet på alle 4 ben. det startede med venstre bagben, så jeg troede det var en kodeledsforvridning el. lign. så jeg tog hende på stald. men dagen efter var det alle 4 ben, så dyrlægen gav hende medicin og behandling som var hun forfangen, og smeden blev bestilt akut og kom 1 time efter og lagde kiler under hovene med bandager (senere kom jeg gaffatape over, for hun pillede bandagerne af) og hun får kølet alle 4 ben morgen, middag og aften.

Hun står på blødt tykt underlag, hvor hun kan bore tåen i, hvis nu det er forfangenhed.



Nu du nævner at øget puls er lig med kraftigere puls... er der så andet der også kan medføre dette?


for har flere gange oplevet at min gamle hest havde kraftig puls (nem at føle) i benene, når jeg hentede hende på fold. men hun var ikke forfangen nogensinde.


hilsen lia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kraftigere puls
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 09:59

Alt hvad der giver øget blodtilstrømning til hovene vil give kraftigere puls. Det er alt fra hovbylder til tynde såler.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jo, de ..
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 11:28

kan hæve i forbindelse med forfangenhed. Havde en, der for et par år siden først var hævet på 1 ben, så på 3 og så forfangen. Mener dyrlægen sagde det var et typisk forgiftningstegn.


Ullan

0
0
Svar på denne tråd
 
 ullan....
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 11:49

hvad skete der med den hest?


blev det først opdaget på den efter den havde været hævet og derefter blev forfangen, eller hvordan?


Jeg håber lidt på at min kun har nået at have hævede ben og ikke er nået at blive forfangen.


kan man måske være heldig på den måde???


hilsen lia


PS: nu var jeg ellers lige så glad over at det KUNNE VÆRE at den ikke blev forfangen, men det håb er da vist skudt i sænk igen... øv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen øget puls
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 12:00

hun havde ikke øget puls, men kan det have været hævelsen der gjorde at man ikke kunne mærke den?


hilsen lia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er..
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 12:05

min hukommelse lidt dårlig, men som jeg husker det havde hun et hævet ben den første dag. Jeg tænkte det var et stik/begyndende muk/noget ubetydeligt, for hun haltede ikke. Næste dag var hun hævet på 3 ben, hvilket undrede mig noget, men stadig ingen halthed eller ømhed at spore. Om det så var dag 2 eller 3 hun var øm, da jeg ville lukke hende ud igen kan jeg ikke huske.


Mange år før stod hun en dag med 4 meget tykke ben. Her sagde dyrlægen for meget protein og hun blev taget fra græsset uden at blive forfangen, så man kan godt være heldig på den måde.


Hesten var i øvrigt generelt meget foderfølsom, fik tynd mave hvis hun fik mere end meget lidt tilskudsfoder og tålte wrap dårligt. Hun var en pænt stor connemara/shagyaaraberblanding (162 cm), så jeg tror, hun havde en ponymave i en hestekrop. Derfor tør jeg heller ikke lave en tilsvarende blanding igen, selvom hun var en dejlig hest - køn og med et særdeles godt temperament.


Ullan

0
0
Svar på denne tråd
 
 læste lige et sted...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 12:08

at helbredelses chancen er størst for de små racer, mens helbredelseschancen for større racer er lille.


går DV ind under betegnelsen "større racer" eller mener man med større racer tunge hesteracer?


hilsen lia


PS: chalotte: du har på din profil et billede af nogle hestehove der er smurt ind i et eller andet (Rhianna) var er det og hvad gør det godt for?



0
0
Svar på denne tråd
 
 De to jeg har haft
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 09:38

som har været forfangne har været tydeligt hævede i alle 4 ben. Den ene som var gået i foder, ny kornmark, frisk kløver og naboens græsplæne havde ben som stolper dagen efter.

Den anden som var blevet det af græs havde betydeligt mindre hævelser men stadigt tydeligt, specielt på forbenene.


Kender en på Sjælland der fik dyrlæge til sin 2-års fordi den hævede i benene. Det var helt klart forfangenhed.


Så med den historie du siger med at den har være tpå en frisk kornmark ville jeg klart behandle den for forfangenhed og give den noget penicillin til at slå bakterierne ned. Ubehandlet risikerer du at hovbenet løsner sig.

Og sæt den på vinterfold med tørt hø og vand.


Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis hesten
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 09:56

Kan gå normalt, men har hævede ben, så kan det evt, også være en foderforgiftning.





Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind i dit liv, så vil du finde mere plads til, at være dig selv


Medlem af DÅHM syd


Undervis. tilbydes, se præs.


www.hammelev.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 silas...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 11:43

kan en hest godt få foderforgiftning af noget som en anden er blevet forfangen af? de gik nemli på samme fold.


hilsen lia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste er
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 09:46

Meget forskellige. Den fold, som mine gik på, da min pony, som er spinkel i bygning, blev forfangen. Den samme fold gik de andre også på, på samme tid, heriblandt en pony, som har tendens til overvægt, og som er kraftig bygget, og meget madglad, den har f.x aldrig været forfangen. Det har en masse, at gøre med, hvordan en hest omsætter foderet m..m.


Min den store, en DV, kan også i perioder, hvis jeg får hø fra et andet slet, eller andet halm, reagere med meget hævede ben. Første gang det skete, ringede jeg selvf til dyrlægen, jeg troede jo, at den var meget syg, men da han så kom og kiggede på den, kunne han konstatere, at det var en ophobning af væske i benene på hesten, som var en følge af foderskift.


Det gik over i løbet af noget tid af sig selv.

Han kom ganske normalt på fold hver dag, og havde det ellers godt.


Hvis du er i tvivl, så snak med en anden dyrlæge. Nogle gange ser 4 øjne bedre end 2..




Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind i dit liv, så vil du finde mere plads til, at være dig selv


Medlem af DÅHM syd


Undervis. tilbydes, se præs.


www.hammelev.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 Silas...
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 10:29

hej... jeg har haft 2 dyrlæger ude.


jesper fra Årslev og therese fra Rynkeby.


Begge er i tvivl.


therese siger endegyldigt svar kan ikke komme før røntgen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan du så
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 12:36

Ikke få taget det røntgen billede, så du kan få vished, og behandle hesten optimalt. Ellers find en dyrlæge, som har transportabelt røntgenudstyr, så kan du få svar med det samme..


Hvis dine dyrlæger ikke har dette udstyr, så prøv at kontakte Koldng dyrehospital..




Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind i dit liv, så vil du finde mere plads til, at være dig selv


Medlem af DÅHM syd


Undervis. tilbydes, se præs.


www.hammelev.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 røntgen...
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 13:55

jeg fik at vide af dyrlægen at det ikke kunne ses før efter 14 dage, på røntgen.


Idag har jeg så talt med Randi Lintrup (dyrlægen der har skrevet "den store forfangenheds guide").


hun siger at de hævede ben IKKE tyder på forfangenhed.

Og da hesten er villig til at løfte alle 4 ben, og er lidt svær at holde når man trækker med den, så hun mente bestemt at den gik fri. hun er derfor lige blevet lukket ud på en fold med næsten intet græs (just in case). Hun kvitterede med et KÆMPE bukkespring.


min anden hoppe var der derimod ingen tvivl om at den er forfangen.


jeg glemte at spørge Randi om, hvornår hun må komme på sygefold (6 X 18 m. med fint grus/sand). det er ca. 5 dage siden det blev konstateret at hun var forfangen.




hilsen lia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen det var
Forfatter: 
Dato:  20-05-2008 05:39

Var da dejligt, at den kunne få lov til, at slippe for den grusomme sygdom.




Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind i dit liv, så vil du finde mere plads til, at være dig selv


Medlem af DÅHM syd


Undervis. tilbydes, se præs.


www.hammelev.com


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider