Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sålknusning
Forfatter: 
Dato:  08-05-2008 14:33

Min dejlige hoppe har altid lidt af meget flade såler. Hun er angloaraber og jeg kan forså at de flade fusser desværre ligger lidt til racen.

Nå men som alt er: Hun blev halt på venstre forben, ikke meget, det er kun muligt at se på en meget lille volte på ujævnt hårdt underlag. Hun reagerede ikke på bøjeprøve! efter en virkningsløs behandling med quadrisol, fik jeg en smed til at kigge på hende. Venstre hov var fuld med blodudtrædninger! Dyrlægen visiterede hende, hvilket hun reagerede på, men ikke voldsomt. Men der havde hun også gået med det i tre-fire uger. Dyrægen mente, at dette måtte være årsagen til haltheden, og jeg nok måtte indstille mig på, at hesten ikke blev rengående før knusningen var helet op og vokset ud. Jeg kunne lindre lidt med en ringsko og såler. Hun halter slet ikke når hun løber rundt på folden, så jeg har bare sat hende på sommergræs.

Men er der nogen som har erfaring med sålknusninger? hvor længe er de om at vokse ud? hvad er prognosen?

Jeg satser på at kunne holde hende i form ved at skridte hende, men hun skal jo ikke have ondt? Jeg er også usikker mht. ringsko, som hun aldrig har haft på. Skal hun have på begge forben eller kun det med den skadede hov?

Jeg får jo smed regelmæssigt til hende, men ville nødig have ringsko på hende på sommergræs, idet der er stor risiko for at hun træder dem af og derved skader hoven endnu mere....

0
0
Svar på denne tråd

største problem
Forfatter: 
Dato:  08-05-2008 14:48

Hvis det havde været mig, så havde jeg godt nok vurderet, hvad der var det største problem og så handlet derefter.

Du siger ligesom,at der er 3 problemer :

Såleknusning

Lave dragter

Blød sommerfold(risiko for at tabe sko,ødelægge hov)

Mht såleknusning så er min erfaring at det bedste er noget aflastning i form af en sål indenunder en sko.

Det sammenholdt af at man så også kunne begynde at rette op på de lave dragter gør jo så at man kan gøre noget ved 2 problemer på en gang.

Hvis din fold så er for blød er jo så også et problem,men det kan vel løsesved at tage den på en hårder fold/jordfold med hø.

Min erfaring med såleknusning er, at det kommer an på hvor og hvormeget, den har ødelagt i hoven .

Men 2-3 beskæringer og aflastning gør virkelig meget !

Jeg ville heller ikke bare ignorere den såleknusning og ikke gøre noget.

Og jeg mener at en sko med en sål er løsningen .

Mvh Graven

Fronerthig Prince Teyrnon kåret Welsh cob står til avlsbenyttelse

Sælges :

Smukt Broget hoppeføl sælges. Welshbl.

( Bliver en stor kat II )

0
0
Svar på denne tråd

sko med såler..
Forfatter: 
Dato:  09-05-2008 06:42

tror jeg også vil være en god ide.

ang. det med at det skullle ligge til racen. æhh den har jeg godt nok aldrig før hørt, tiltrods for jeg har avlet en del angloarabere.

Jeg tror at det kan være din smeds arbejde, der skal ses lidt efter i sømmene.

MOBBEN IMC.
Er du ven eller fjende- du får min ærlige mening alligevel.
Men min dør er altid åben.
0
0
Svar på denne tråd

Sål....
Forfatter: 
Dato:  09-05-2008 08:02

Her døjer vi så "kun" med en drilsk hovbyld - og har gjort det siden primo marts.....

Konklusionen er nu - idet Dr Gigadyr og smeden har talt sammen og begge har tilset hesten indtil flere gange - at nu pålægges der sål, således at hesten igen kan bruges, uden at den går "tip-tå-dansende" på grund af smerter.

Men åååh, det er bare så F*ndens besværligt at rense den sålebelagte hov ordenligt - men skidt pyt, det handler om, at hesten ikke skal have ondt og at den kan bruges...

Vores hest har i anden anledning gået med både såler og henholdsvis ringsko og egg-bag-sko for at aflaste gener - eneste irritationsmoment er som sagt, at det er lidt mere besværligt at rense hovene ordenligt.

Så på med sål og sko

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

lave dragter
Forfatter: 
Dato:  09-05-2008 09:04

Graven, flade såler er vel ikke nødvendigvis ensbetydende med lave dragter. Så har min 3års ihvertfald misforstået noget, for hendes tidligere bukkehov, der stadig er mere stejl end den anden forhov, har også meget flad, tynd og øm sål. Og sten er noget fanden har skabt. Av, av. Og øv hun tabte skoen søndag og nåede at lave hoven grim igen, inden skoen kom på igen tirsdag morgen. Elendige møghove

0
0
Svar på denne tråd

Min...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2008 09:24

... 2½ års fik en knusning her i februar. Smeden kom og skar hul, for at vi kunne få blodet lukket ud. Han var halt, især når han drejede højre rundt, hvor han lagde vægten på indersiden af venstre forhov, hvor knusningen sad.

Efter at han havde gjort dette, anbefalede han mig at skaffe et par Cavalla Simple Boot, som han skulle gå med indtil at sålen igen var tyk nok til at kunne klare det selv, eller at hans hove var tørret nok op (efter alt mudderet i vinters), til at han kunne få sko på.

Desværre havde vi det problem at skoene ikke kunne blive på i muddert, så han tabte dem, og knusningen blev til en lille hovbyd i marts. Efter at den var fjernet, lavede vi en sygefold, på det TØRRESTE stykke fold, og der fik han lov og gå. Og siden har der IKKE været problemer.

Med mindre at der er meget mudder og blødt der hvor din hest skal gå, så ville jeg invisterer i et par Cavallo Simple Boot. Det er en lidt dyr udskrivning her og nu, men det er billigere end sko i det lange løb, da de holder lang tid. De kan jo også bruges til at ride med.

Min lider også at flade hove (efter sin mor), men efter at han i 2 måneder (mellem to gange smed), har gået med disse boots, syntes jeg allerede at han står bedre for sine forhove. Han er ligesom ikke så flad. Hans forhove bliver aldrig gode, men jeg kan tydelige se at det hjælper at han ikke slider dem.

** Trine **

Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

Milan søger rytter fra 2009.
Se her:
www.nydamsmrmilan.webbyen.dk/

Søger du hingstebilleder? Kig på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider