Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Køb af hest, røngten??
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 18:40

Jeg skal købe en fireårs hoppe til 35000 som aldrig har været igennem røngten, og jeg er blevet anbefalet af min søster at tage en røngten på den så prisen kan nedsættes i tilfælde af mus aller andet..


Hvad sys I, og hvad skal man acceptere?


Kan I måske forklare hvad en mus er, jeg er lidt forvirret med alle de ting der kan være i vejen med de ben der... Har ledt på internettet, men kan ikke finde noget sammenhængende..


På forhand tak!!


MVH mightmare

0
0
Svar på denne tråd
 
 vcsvdsgdg
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 19:00

Det et jo op til dig om du vel eller ej.


Det er vidt forskelligt om man vil have taget røngten og hvor det skal tages.



Min gamle hest fik slet ikke taget røngten, for jeg red ham flere år før jeg købte ham, så jeg vidste at han fungerede :)


Min nye hest fik taget røngten i ryggen, men ikke benene.


Det er jo i hvert fald en god idé men det koster..


Highlander <3
Nyd livet på de evige græsmarker..
Glemmer dig aldrig!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mus...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 20:37

Hej

En ledmus er en knogle eller et stykke brusk som ligger løst i ledhulen ekker hæfter i ledkapslen. De kan være bitte små som et korn og blot være en skygge på et røntgen eller støre som en nød. De ses ofte i hase-, kode- eller knæled. Man plejer at sige, at dem i koden og hasen ikke betyder så meget, men at dem i knæet kan vøre lidt farlige.

Nogle gange kan man se det ved at hesten bliver hævet, får galle.

Men lige så ofte kan du intet se og hesten intet mærke. Det er her man er nødt til at røntgenfotografere, for at se om der en mus.

Det kan godt være at dit forsikringsselskab vil lave et forbehold i din forsikring, hvis der er en mus, så du ikke kan få dækket operation eller sygdom hvis musen bliver et problem. Det kommer an på hvor "farlig" de tror den er.


Men du skal tænke på, at skal du sælge hesten igen og har hesten en mus, bliver den sværere at komme af med, da mange er bange for disse mus, som altså kan være ganske uskadelige.


Om du skal røntgenfotografere en hest til 35? Hmm...Jeg ville nok ikke gøre det. Det er jo dyrt at gøre, men det kommer an på hvor gammel hesten er, hvad du skal bruge den til osv. Og egentlig også hvilken en race, nogle røntgenfotograferer man på ben, andre racer, f.eks. fuldblods, fotograferer man ofte ryg på osv.


Forsikrer du den hos Dansk hesteforsikring, forsikrer de den fuldt uden at se røntgen, så det kunne være en mulighed. Tager du den til gengæld til røntgen og finder en fejl, skal du indrapportere det til forsikringen.


Vil du vide mere om mus eller er du med?


Held og lykke med hesten.


Mvh Anne



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bop bop bop...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 23:04

Som de andre er inde på, så er der forskellige grunde til at tage røntgen eller ej.


Personligt ville jeg tage røntgen, hvis jeg købte en unghest, som var rå eller kun meget lidt redet.

Grunden til det, er at nogle mus først begynder at genere når hesten bliver belastet i ridning.Er man helt vild med hesten kan man jo forhører sig om man evt. kan få den opereret for mus. det koster omkring 10000 kr. pr led, og har rimelig gode prognose, HVIS det bliver gjort FØR brusken i leddet bliver skadet.

Men det skal der selvfølgelig en dyrlæge til at vurdere.


Der ud over ville jeg tage røntgen af en hest, som jeg købte med bevidstheden om at jeg ville sølge indenfor de nærmeste par år.

Det ville være trælst at ride en hest op dressurmæssigt, og så ikke kunne tjene penge på den ved salg, fordi det viser sig den har en mus - hvilket kan få en del købere til at løbe skrigende væk.


Så ville jeg til hver en tid tage røntgen, hvis jeg købte hest for lånte penge - for så skulle hesten forsikres for hver en krone den har kostet i indkøb som minimum. Og her ville forsikringsselskaberne kræve røntgenbilleder.


Til gengæld har jeg valgt ikke at have den hest jeg har nu i røntgen, da jeg købte ham.

1) Fordi han var 8 år, og ind til da havde holdt til ridning uden problemer.

2) Han var så billig, at jeg alligevel ikke kunne handle ham ned i pris.

3) Jeg regner ikke med nogensinde at skulle sælge ham.

4) Jeg købte ham for opsparede penge, og så valgte jeg på det tidspunkt IKKE at forsikre ham.

5) Han gik igennem handelstjek uden en eneste anmærkning.


MVh Charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 
 røntgen
Forfatter: 
Dato:  07-08-2006 11:38

Hvorvidt du vil have taget røntgenbilleder mener jeg meget afhænger af, hvad du vil bruge hesten til.

Da jeg skulle have ny hest var det med røntgen, for jeg skulle bruge den til springning, og det er altså hårdt for benene, så selv små ting kan få betydning i længden.

Og især ved en unghest mener jeg det er interessant, for den har jo endnu ikke vist at den kan holde til at blive redet. En ældre hest, som har været redet i mange år, er det nok ikke helt så vigtigt, for hvis der var noget af betydning, så burde det have vist sig.


Wildly
~~~
Fighting for peace is like fucking for virginity

~~~
Besøg min hjemmeside!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men igen...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2006 12:05

Hvor vil du tage røntgen ? Kun af ben ? både haseled og koderne ? Elelr hvad med ryggen ?


Det kan nemlig blive noget af en bekostelig affære.


Min hest gik også igennem dyrlæge tjek , men står idag 1 år efter og er "frigivet" til slagtning.


Det den fejler kan man ikke finde på et røntgen billed.


Så brug din sunde fornuft. Start et sted med røntgen, du betaler jo også selvom der findes en fejl.



Held og lykke med det hele



Mette




Kig forbi.

www.lundrideudstyr.dk

Ny hjemmeside under opbygning.

Forhand. af: Kyra K, Anky, O.S, Passier, BR, Jacson, HappyValley, Equline, HKM, Maddox m.fl.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grande.
Forfatter: 
Dato:  07-08-2006 13:38

Er det ikke normalt sælger der betaler handelsundersøgelsen, hvis hesten ikke går igennem???


Og så vil jeg bare lige sige, at jeg fik min hest fotograferet på alle fire ben da jeg købte ham, og så dyrt var det nu heller ikke. (Og jeg er langt fra noget der minder om millionær )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Handelsrøntgenundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  07-08-2006 15:42

Før køb er den kliniske dyrlægeundersøgelse (inkl. bøjeprøve) den vigtigste - og her skal du have din egen (købers) eller en helt uvildig dyrlæge på banen.


Dernæst ville jeg have min smed til at bese hesten og vurdere hestens hove og benstilling og muligt beslag i forhold til ønsket brug.


Hvis dyrlæge og smed kan sige god for hesten - så er man langt! Men jeg køber aldrig en hest mere uden røntgenundersøgelse... næsten uanset pris!


Jeg har købt 2 rideheste for 25.000,- kr. og 30.000,- kr. uden røntgen, og de er blevet erklæret uanvendelige begge to pga. problemer i benene, som muligvis ville være blevet afsløret ved røntgenundersøgelse. Så hvorfor købe problemerne, hvis man kan undgå dem?


Begge heste blev godkendt i klinisk handelsundersøgelse + bøjeprøve af min egen dyrlæge og smed. Begge blev uanvendelige efter nogle års brug, hvor man på et og eller andet niveau har fået sig redet op og lærer hesten godt at kende - og så bliver det hele ødelagt af problemer, haltheder og røntgenforandringer!


Så hvad enten hesten skal sælges videre eller er ment til eget brug for evigt, så er det irriterende, hvis hesten ikke "er gående" til det, man havde forventet! Og man kan i NOGEN udstrækning gardere sig med klinisk- og røntgen handelsundersøgelse, men selvfølgelig aldrig 100%!


Så jeg vil anbefale røntgen, ja.


Det koster normalt 2.500-3.000 kr., og man kan aftale med sælger, hvordan man deler udgiften. Nogen gange betaler køber det hele, nogen gange enes man om at dele alle udgifter til handelsundersøgelse, og nogen gange deler man udgiften, hvis hesten går igennem røntgen, køber betaler, hvis hesten ikke går igennem. Det koster ikke ret meget ekstra for at få fotograferet ryggen også, så hvis man alligevel er på et hestehospital til røntgenundersøgelse, så kan man lige så godt få det lavet med.


Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd
 
 røngten helt sikkert
Forfatter: 
Dato:  07-08-2006 19:50

Jeg ville vælge røngten af benene - helt klart.

Så har du trods alt sorteret nogle af de "usynlige" fejl fra.

Især som en anden nævner hvis det er en ung hest der ikke er redet...

Jeg fik taget røngten af min da jeg købte den som tre års - og den var såmænd slet ikke så dyr som din...

Men men - jeg har haft så dårlig erfaring fra tidligere - at jeg aldrig vil købe uden røngten igen!

Sælger og jeg delte udgiften uanset om han gik igennem eller ej. Det var på det grundlag at sælger som er avler ofte havde være ude for at køber sprang fra på helt små ubetydelige fejl - og så har hun i disse situationer stået med hele udgiften på en ellers rask hest...


Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar!!
Forfatter: 
Dato:  08-08-2006 15:15

Okay, tak alle sammen!


Min dyrlæge har sagt at hvis forsikringsselskabet vil have en røngten gør vi det, men den ser ret fornuftig ud som den er, og derfor vil vi ikke gøre det lige nu.


Hun er lige kommet hjem i dag, og både smed og dyrlæge siger at det ser fornuftigt ud, men hun trænger til at blive beskåret, og det sker på torsdag.


Nu står hun jo heldigvis hos dyrlægen, så det er jo bare lækkert!!!


Men mange tak for forklaringerne, nu føler jeg mig meget klogere;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 røngten
Forfatter: 
Dato:  09-08-2006 13:57
Jeg har lige bestilt røngten af min hest- 2000 for en total... hvad det dækker over kunne hun ikke lige sige i tlf men røngten af 4 ben var billigere. Formoder at ryggen er med i det jeg får? Det her er så røngten i forbindelse med handelsundersøgelse. Er der mus så skal jeg ikke have den- uanset hvor den mus sidder...


Maria & Sigøjnertrommen Samson


Drum horse af type, tidligere ICS kåret og nu TINKER registreret...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider