Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

muk på læder!!!?!
Forfatter: 
Dato:  17-08-2002 22:16
Jeg har et problem!

Der er kommet muk på noget af mit udstyr der er lavet af læder. FX. Lædergrime osv. Hvorfor kommer det? Og hvordan får jeg det væk?

Håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe!
0
0
Svar på denne tråd

Re: muk på læder!!!?!
Forfatter: 
Dato:  17-08-2002 22:27
Det kommer fordi dit læder ikke er ordentligt beskyttet med fedtstof SAMT hænger for længe på et klamt/fugtigt sted!

Læder, som smøres med fedt eller olie uden at være ordentligt tørt er derfor i farezonen, fordi vandet i så fald indkapsles i læderet = mug..(øv)

Læder som ikke er ordentligt indfedtet og som hænger i et uopvarmet og/eller fugigt sadelrum suger fugt = mug..(øv)

Så på med vanten og få rettet op på den aktuelle fejltagelse..

med venlig hilsen
atengstedt

*ENHVER LØSNING FORANDRER PROBLEMET*
0
0
Svar på denne tråd

Re: muk på læder!!!?!
Forfatter: 
Dato:  18-08-2002 11:19
Du skal bruge atamon. min veninde brugte det til sin sadel der havde MEGET mug på sig, det hjalp og der har ikke været noget siden. det er en lille flaske du kan købe i fx. brugser o.s.v med en kineser mand udenpå, koster ca. 10 kr.

SES
0
0
Svar på denne tråd

2 forskellige ting
Forfatter: 
Dato:  18-08-2002 20:22
Hey
MUK og MUG er 2 MEGET forskellige "ting"

Hilsen Gitte

Hjæææælp, jeg søger en billig Kieffer Wien 17 1/2" med medium bom, :-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: 2 forskellige ting
Forfatter: 
Dato:  19-08-2002 15:21
Halløj!

Det er nok ikke ligefrem "muk" du har på dit sadeltøj, da det er en eksemsygdom i kodebøjningen på hesten.
Snarere er det "mug" - altså rigtig god gammeldags grøn skimmelsvamp.
Den kommer på sadeltøjet, når der er for fugtigt i sadelrummet.
Den kan komme på al slags læder (støvler, sadler, grimer, trenser...) og kan nemt fjernes med sadelsæbe. Lad det tørre godt - 1 døgn helst - og fedt det derefter ind ad flere omgange med en god læderfedt.
Du skal aldrig bruge for meget vand, når du renser dit læder i sadelsæbe. Fedter du det for hurtigt ind, før det er ordentligt tørt. Spærrer du fugten inde i læderet bag fedtet. Så kommer muggen nemmere igen.

Varme på i sadelkammeret gør desuden underværker.

Held og lykke!!!
VH
Louise
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider