Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Ifoling og smertestillende?
Forfatter: 
Dato:  07-06-2016 08:56

Jeg står lidt i et dilemma.

 

Jeg har en hoppe, som i forvejen er svær at ifole, og pga. forfangenhed bør få smertestillende, men spørgsmålet er, om et nyt foster kan overleve dette?

 

Kort fortalt, så blv hun i fol 2011 i første forsøg + 2012 i 2 forsøg. I 2013 Lykkes det ikke, trods 4 brunster. 2014 i første forsøg og igen i 2015 lykkes det ikke trods 5 brunster. Men da det er en helt super hoppe, og laver nogle topføl, vil jeg godt nok gerne have et afkom mere :) Hun er bedækket i 1. brunst i år uden succes, og vi er i gang med 2. brunst nu.

Hun er som sagt forfangen nu, selvom hun ikke går på græs, men på sandjord og med hø. Hun har været forfangen on/off siden fravænning af føl i efteråret. Uanset hvad vi gør mht. foder. Dyrlægen er inde over, og hun er også/har været på smertestillende. Dette smertestillende tog jeg fra hende, da vi begyndte at bedække, og det er gået fint indtil for en uges tid siden, men nu har hun mere ondt, så overvejer godt nok at give hende igen, men r i tvivl om vi så skal opgive at bedække.

Hun var også forfangen i 2014/2015 (ikke i samme grad), hvor hun var tom, men så snart hun blev ifol, stppedede det, og der har intet været indtil fravænning sidste år, selvom hun har gået på græs.

 

Men vi må nok indse, at får vi hende ikke ifol,så bliver det nok en aflivning, og det vil være trist, da hun kun er 8, og hun har givet os så mange oplevelser på showbanerne og til dyrskuer, samt nogle fantastiske føl.

 

Hvad er jeres erfaringer med ifoling og smertestillende?


Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

 

www.facebook.com/sejlstrup/

 

0
3
Svar på denne tråd
 
 dyrlægen?
Forfatter: 
Dato:  07-06-2016 11:07

Hvis din dyrlæge er indover er det så ikke noget vedkommende kan svare på?

Altså jeg tror jeg vil snakke med dyrlægen om den kan ifoles mens den er på smertestillende og om hvorvidt det overhovedet er en holdbar plan at ifole en hoppe der er i smerter både for hoppen og for udviklingen af føllet?

 

Udover det kan det så ikke være den ikke kommer ifol fordi den har ondt? Det er bare en tanke?

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-06-2016 22:01

Der er både smed og dyrlæge ind over.

 

Vi håber/forventer selvfølgelig, at vi får styr på hendes forfangenhed når/hvis hun bliver ifol. Ellers vil vi ikke gøre forsøget.

 

Dyrlægen siger, at det er lidt et tro/håb svar mht. beslutningen om at give smertestillende. Et foster har ikke godt af smertestillende, men dermed ikke sagt at hun ikke kan blive ifol på smertestillende, men oddsene er mindre. Og så vil jeg høre herinde, om der er nogen der har erfaring med det

 

Og der skal ikke herske tvivl om, at jeg har smertestillende stående til hende, og hvis det på noget tidspunkt bliver uetisk at lade hende gå uden, så får hun selvfølgelig smertestillende.


Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

 

www.facebook.com/sejlstrup/

 

0
3
Svar på denne tråd
 
 876654322
Forfatter: 
Dato:  08-06-2016 15:06

Jeg tænker lidt om det ikke allerede er ved at være der hvor det er uetisk, når man tager smertestillende fra hoppen for at få den i fol?

Den får jo smertestillende af en grund :/


"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

4
0
Svar på denne tråd
 
 Smertestillende til forfangen hest
Forfatter: 
Dato:  08-06-2016 21:59

Så vidt jeg ved skal en forfangen hest i løbet af ganske kort tid kunne klare sig uden smertestillende, ellers må det regnes for at være en kronisk tilstand.

 

Vi har tidligere avlet på en forfangen hoppe, hun blev dog først forfangen efter hun var ifolet. Så længe hun fik føl hvert år og dermed havde lakterende føl i sommerperioden kunne hun holdes frisk, men da hun sprang et år over var den straks gal igen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 forfangen
Forfatter: 
Dato:  15-06-2016 20:44

Hvis en så ung hoppe er kronisk/langvarigt forfangen, eller i hvert fald er afhængig af smertestillende, kan det i høj grad tyde på, at hun har en stofskiftesygdom (fx PPID, eller cushings, som det også kaldes). Så vidt jeg er orienteret, indikerer nyere forskning, at dette er ret arveligt, og at hvis man avler på en hoppe der allerede har forfangenhedsproblematikker/ stofskiftesygdomme, vil føllet være disponeret for at udvikle det samme i en endnu yngre alder. Disse sygdomme ses vist desværre ofte hos welsh, der showes, fordi det er trivelige heste, hvor man så ovenikøbet foretrækker, at de er ret godt i stand, når de showes, og dermed er de gode showheste allerede i en ung alder - i hvert fald i perioder - overvægtige og disponeret for at udvikle stofskiftesygdomme og forfangenhed.

 

Måske har denne hoppes mor også været for godt i stand og mere eller mindre forfangen ved ifolingen, siden din hoppe allerede som 8-årig er kronisk/langvarigt forfangen? De kan jo godt være subklinisk forfangne, uden at det diagsnosticeres, og hvis de har fedtdepoter de 'kedelige' steder, når de ifoles, er - igen igen så vidt jeg er orienteret - allerede noget der kan disponere føllet for samme problematikker.

 

Der er en del engelsksproget forskning på dette område. Men på den baggrund ville jeg ikke ifole en hoppe på 8, der er mere eller mindre kronisk forfangen, af frygt for at føllet bliver voldsomt disponeret, og dermed får et endnu kortere og mere smertefuldt liv.

 

Mvh Katrine

2
0
Svar på denne tråd
 
 smertestillende
Forfatter: 
Dato:  27-06-2016 17:57

jeg har haft en hoppe der i en kort periode fik smertestillende, men det var efter hun var konstanteret drægtig.

 

Lige med din hoppe tænker jeg om der er en sammenhæng, mellem sygdom og manglende drægtighed.

 

Det er jo alm kendt at det er lettere at ifole en slank hoppe man kan fodre godt på frem for en fed hoppe på slankekur

Og hvis hun har noget stofskiftesygdomme kan dette jo også drille i forhold til hormonerne og evnen til at holde på en drægtighed

 

Hvad får hun af foder nu ?


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Welsh føl sælges, buckskin hingst og palomino hoppe

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-07-2016 21:03

Lige en lille opdatering, og med svar på jeres spørgsmål

 

Hun er scannet drægtig og har termin 10.05.17 De sidste 10 dage har hun gået i flokken (med mundkurv på), uden smertestillende og fuldstændig frisk og rengående i alle 3 gangarter, og med på en god galop ned over marken. Det er så tydeligt, at lige så snart hun er ifol, så er der intet! Fra at hun næsten ikke kunne gå, så 2 dage efter sidste bedækning, så blev hun markant bedre gående (stadig lidt kort i bevægelsen), en lille uge senere, fuldstændig fit for fight. Men vi har også besluttet, at det er sidste føl nu, hun bliver aflivet til fravænning næste år... Hun plejer heller ikke at være forfangen når hun har føl ved siden.

 

Katrine: Jeg er godt obs på det. Og ja, denne hoppe er en af dem der er showet helt fra føl af (jeg har dog først købt hende som 3års).l Og derfor har jeg heller ikke showet nogle af hendes afkom før de er 2, og de er holdt 'slanke' som unge, netop for at passe på dem. Generelt holder jeg mine welshplage slanke i forhold til normen, da jeg gerne vil at de skal kunne holde til ridning når de bliver voksne. (og de voksne er heller ikke så fede som normen)

 

Lige et billede af damen fra sidste år

Billede

 


Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

 

www.facebook.com/sejlstrup/

 

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider