Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvad er prisen for at ifole?
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 10:05

Først vil jeg lægge ud med at sige, at dette indlæg IKKE er brok eller kritik af de involverede. Der er sket nogle fejl, ja, men det er ikke hovedtemaet i indlægget. Derfor nævnes ingen navne.

 

Jeg ser blot, at der ofte er personer herinde, der spørger til prisen på at lave sit eget føl. Det er der selvfølgelig mange svar på, da det afhænger at en hel del faktorer. Derfor vil jeg fortælle hvor dyrt mit forsøg på at ifole min gamle avlshopppe i år er blevet, så andre fremadrettet har noget at forholde sig til, når de overvejer om det kan betale sig at ifole deres hoppe.

 

Min hoppe er 15 år og har gået frivillig tom de sidste par år. Hun har fået 5 føl, og har alle 5 gange været drægtig i første forsøg. Sådan skulle det ikke blive i år. Det er natur, og naturen kan vi ikke ændre på. Sådan er det bare.

 

Vi vælger at inseminere ved hingsteholder, da vi er flyttet og derfor er kommet ret langt fra vores sædvanlige dyrlæge. Vi får efterfølgende oplyst, at hoppen står med væske og er behandlet herfor. Vi venter spændt i 16 dage på scanningen. Hoppen er tom. Da hun normalt er let at ifole, vælger vi at få taget en svaberprøve, som desværre viser sig at være positiv. Hoppen er i brunst igen, så hun bliver insemineret og behandlet med antibiotika efterfølgende. Noget jeg så efterfølgende har fået oplyst, ikke er særlig hensigtsmæssigt og sjældent giver et godt resultet. Hun bliver selvfølgelig ikke drægtig.

Vi vælger at bruge næste brunst på at rense hoppen. 4 dage på dyrehospitalet. Efter endt behandling køres hoppen igen til hingsten. Hingsteholders dyrlæge vælger at sprøjte hoppen i brunst for ikke at misse dette forsøg, da det er sidste chance i år. Hoppen insemineres, og vi venter igen spændt i 16 dage. Det viser sig hoppen har været drægtig, men fosteret er absorberet igen. Så ingen føl til os næste år. Igen det er natur, og sådanne ting sker. Men...

 

Prisen for forsøget er blevet som følger:

1 regning på 1. rate til hingsteholder på 3750 kr.

3 regninger á 1000 kr for opstaldning

Kørsel/benzin til hingst og dyrlæge ca. 2000 kr

3 regninger fra egen dyrlæge på henholdsvis 2400 kr, 3900 kr og 620 kr.

2 regninger fra hingsteholders dyrlæge på 3800 kr og 1200 kr.

 

I alt ca. 20.670 kr.

 

Og så har jeg oven i fået oplyst af hingsteholders dyrlæge, at hvis vi overvejer at forsøge igen næste år, vil hun anbefale at få hoppen behandlet for urenhed igen her hen over vinteren. Pris ca. 5-6000 kr.

 

Dette er ikke ment som et skræmme-eksempel, men som en oplysning om, hvor dyrt det kan risikere at blive. Det skal selvfølgelig nævnes, at vi har fået føl tidligere, som langt fra er løbet op i disse udgifter. Der er sket nogle fejl og der har været en del manglende info fra dyrlægers og hingsteholders side, der kunne have reduceret udgifterne for mig, samt fået mig til at træffe andre afgørelser i forløbet, men det er en helt anden historie.

 

Jeg står uden føl, og kunne have købt et ganske udemærket føl for disse penge på en af DV's auktioner her i efteråret i stedet for. Men det er så nemt at være bagklog ;-)

 

Rigtig god dag til alle

4
0
Svar på denne tråd
 
 Ærgeligt
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 16:42

Hvor er det ærgeligt for dig. Men det er rigtig fint, du får frem i lyset, hvad vi avlere også er igennem en gang i mellem. Jeg var selv igennem et forløb, som dit for 4 år siden med min 16 årige elitehoppe. Jeg valgte at give hende fred efterfølgende. Jeg havde simpelthen ikke råd til, at satse på hende igen og da hun ikke havde været ridehest siden hun var 4 år, så blev det forløb hendes endeligt.

Jeg har i år ifolet min 15 årige dressurhest og vil gerne dele det budget med andre:

1. rate sæd + sædtransport + attest= 4100 kr.

opstaldning ved inseminør= 700 kr.

Brunstsprøjte= 920 kr.

2. rate sæd= 3750 kr.

scanning 16 dg.= 830 kr.

drægtighedsundersøgelse 70 dg.= 750 kr.

I alt= 11050 kr.

Et overkommeligt følbudget, - ind til nu....

Min hoppe havde en fin marts brunst, som jeg valgte ikke at inseminere på. I april ventede vi forgæves og midt i maj blev hun sprøjtet i brunst, blev insemineret og blev drægtig. Det var hun heldigvis også efter 70 dage.

 


MVH Britt


med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Efterbehandling...
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 18:42

...med antibiotika har ingen negativ indflydelse på drægtighedschance, nok snarere tværtimod, hvilket også er årsag til at mange dyrlæger konsekvent efterbehandler for at være på den sikre side. Det gælder ikke mindst hvis hoppen tidligere har været uren.

 

Jeg gør det selv ofte og altid når jeg bruger frostsæd, da dette ved populære hingste ofte afregnes pr. dosis og man derfor gerne vil gøre alt for at det skal lykkedes første gang.

 

Men ja, det kan være rigtig dyrt, hvis det driller. Er også med årene blevet mere konsekvent mht at få slagtet de uproduktive hopper, da de giver for mange dyrlægeregninger og ærgelser.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

3
1
Svar på denne tråd
 
 pris på føl
Forfatter: 
Dato:  01-10-2015 10:26

jeg har også sat min i fol i år og jeg har dog ikke opgjort i nu hvad jeg præsist har brugt på den men vil skyde på at jeg i alt har brugt ca 20.000 kr inden føllet kommer til verden

min er så hedigvis drægtig dog starte det med tvillinger som ikke kunne klemmes da de lå for tæt

men det lykkes at få det ene til at gå i sig selv

og pga af det skal den have en ekstar scanning så det koster jo ekstra

0
0
Svar på denne tråd
 
 super tråd
Forfatter: 
Dato:  01-10-2015 14:59

Det er rart med lidt facts på bordet. Står selv som førstegangs ifoler næste år, så det er fedt med tal på hele forløbet.

 

Gitana - Har din 16 årige fået føl før?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror vi
Forfatter: 
Dato:  01-10-2015 22:13

Jeg tror vi har brugt omkring 15 tusind, herunder 3000kr + moms + 5000kr + moms for sæd, så det kunne ha været meget værre. Men okay, vi står ikke med et føl endnu!


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar.......
Forfatter: 
Dato:  11-10-2015 01:12

Regitze L: Min 16 årige elite hoppe havde fået 8 føl tidligere, og var aldrig løbet om mere en en enkelt gang i sæsonen. Så ikke en tidligere problem hoppe. Er meget ærgelig over det ikke lykkedes med hende dengang.

Hende på 15 år, som er i fol nu, venter føl nr. 6.


MVH Britt


med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider