Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Ifolet hoppe gå med hingsteplag?
Forfatter: 
Dato:  13-08-2015 11:01

Hej Hn'er

 

Jeg har et større dilemma, som jeg vil høre andre avleres syn på...

 

Jeg har en hingsteplag fra sidste år gående hos en bekendt, men hun "gider" ikke have den gående mere tydeligvis og jeg kan ikke finde opstaldning i nærheden til fornuftig pris....

 

Så strejfer tanken mig...begge mine avlshopper er drægtige, den ene med et hingsteføl ved siden....jeg har pladsen.....kunne jeg trække hingsteplagen hjem (til sin mor og lillebror) vinteren over?

 

Hvad tænker i om ideen i forhold til de drægtige hopper? Godt som skidt...kom med det :-)

 

Dog er det ikke en mulighed at kastrere den, da jeg ejer den med anden part, som muligvis vil tage den til forbesigtigelse.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gjorde jeg...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2015 11:28

Det kan du sagtens så længe hoppen kan sige fra og han forstår en hentydning.. Hvis hoppen bliver træt til sidst ville jeg skille dem ad..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man risikerer....
Forfatter: 
Dato:  13-08-2015 17:49

...at hoppen (eller andre heste) siger så kraftigt fra at hingsten kommer til skade.

 

Jeg ville finde et andet sted med andre hingsteplage, eller kastrere, med mindre den er et helt oplagt og åbenlyst hingsteemne, både i afstamning og fremtoning.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hingsteplag
Forfatter: 
Dato:  13-08-2015 19:30

Det er en rigtig god ide kun med det lille men at han ikke har ligestillede at lege med, jeg har ofte hingsteplage gående sammen med hopper der er i fol, det er super opdragelse for hingsteplagen, så lærer den/de hoppens signaler.

 

Lige nu har jeg 3 folde med hopper der er i fol hvor der går hingsteplage sammen med dem :-)


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

2
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  14-08-2015 07:48

Godmorgen

Hvorfor ikke få plagen kastereret ????

Et hingste føl fra i år og en hingsteplag er ikke altid den bedste kompination.

Jeg forstår ikke man vil have de hingste gående, de er så meget nemmere som vallakker. Hånden på hjertet hvor mange er hingsteemner ???

 

Held og lykke

 

MVH Hanne

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak for input
Forfatter: 
Dato:  14-08-2015 10:32

Tusinde tak for jeres input og jeg skal være opmærksom på alle signaler såfremt den skal hjem og gå.

 

Det er et oplagt hingsteemne der her er tale om, både i afstamning og fremtoning, så den del er ikke til debat :-)

En bror gik igennem forbesigtigelsen sidste år og dette afkom er mange gange bedre, hvilket både jeg og anden ejer er meget enige om.

 

Og desuden står jeg muligvis for at blive købt ud, men tidsmæssigt i forhold til hvor han er nu, så kan jeg ikke få det til at gå op og forsøger derfor at finde et sted til ham, der ikke koster en bondegård, såfremt jeg forbliver medejer. Og ellers ville det blive højst et par mdr. han skulle gå med sin mor og lillebror....

 

Men ja, Hanne, hånden på hjertet....den har rigtig gode chancer, så derfor bliver den ikke kastreret, før vi/anden ejer har haft den til forbesigtigelse.

Ellers var kuglerne røget af for længst :-)For det kan være meget bøvl med at have hingst ellers.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hingste vs vallakker
Forfatter: 
Dato:  15-08-2015 00:56

Jeg har to hingste gående og det er de to som opfører sig mest eksemplarisk, så jeg er ikke enig med dig Hanne i, at vallakker er så meget nemmere end hingste. Det har noget at gøre med håndtering og opdragelse. Min den ene vallak er meget mere bøvlet end de to hingste til sammen.

Dette er ikke et enkeltstående tilfælde : vi har haft flere hingste igennem årene, og alle været nemme - hjemme som ude.

Der "problematikken" kommer, er om man som hesteejer har pladsen til at holde hingste. Måske det er det du mener når du skriver "meget nemmere med vallakker ?" :)

 

Nå lige et lille sidespor... God aften alle sammen


Mvh.

Louise Nielsen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som potentielt hingsteemne
Forfatter: 
Dato:  15-08-2015 07:34

Som potentielt hingsteemne vil jeg mene at han har bedre af atgå sammen med yngre hingsteplage/vallakker end ham selv. For en stor del af hingstepotentialet er jo udstråling og bliver en ung hingst kanøflet, så vil den måske aldrig udvikle det rigtige hingsteudtryk. Derudover så kan du risikere at han bliver sat så kraftigt på plads at han aldrig vil turde bedække. Så du skal kende din hoppe til bunds før du sætter hende sammen med en hingsteplag.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hoppeplag og føl sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hingsteemne
Forfatter: 
Dato:  15-08-2015 10:24

Lige nu har jeg 5 hingste mellem 3 og 8 år, samt 4 2 års og 3 åringer, jeg sælger ikke mine hingsteføl, de skal igennem en forberedelse til livet her først, der er selvfølgelig nogle af dem der senere bliver kastreret men at det er vanske at have hingste/ hingsteplage gående passer i hvert fald ikke på mine !.

De 3 åringer går sammen med ældre hopper der er i fol samt ældre hingste, det giver ingen problemer!

Jeg har en 4 års og en 5 års hingst gående sammen, de er rigtig gode venner.

En 3 års der går i stod med 3 hopper han har bedækket, det var ikke meningen at der skulle gå en åringhings sammen med dem med den 3 års hingst og åringen er super gode venner så åringen går sammen med dem.

Jeg har en 2 års hingst der går i stod med 2 følhopper og en goldhoppe han har bedækket alle 3, han klarer det til UG og bestemmer i flokken selv om han kun er 2, er rigtig flink ved føllene som han ofte går sammen med mens mødrene går langt væk.

 

Nu udvælger vi mennesker hingsteemner ud fra helt andre kriterier end naturen ville gøre, det er ikke den hingst med den stærkeste psyke og som fysisk er den stærkeste der er bliver avlshingst her i menneske hesteverdenen= avlshingsten er måske psysisk slet ikke egnet! Jeg har en hingst der helt klart i naturen ville være hingst, når han møder fremmede voksne hingste behøver han bare kigge på dem så smasker de og går baglæng.

 

I naturen vil stodhingsten på et tidspunkt jage hingsteplagene ud af flokken, herefter lever de et liv sammen med andre unghingste, de vil lege hingstelege og de psysisk og fysisk stærkeste af dem vil senere selv tilkæmpe sig hopper.

 

Når man har hingsteplage der lever så naturligt som muligt bliver de harmoniske og nemme, og er meget nemme for mennesker at have med at gøre, ingen nappen, stejlen eller andet, det er kun frustrerede hingste der gør det fordi de opfatter mennesker som legekammerater og jeg har aldrig en hingst man 'skal sætte på plads'.

 

Jeg har et meget harmonisk heste/ hingstehold :-)

 


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

5
0
Svar på denne tråd
 
 Hingsteplage
Forfatter: 
Dato:  17-08-2015 12:55

Det eneste minus jeg kan finde er som Charlotte er inde på at han får nok prygl til at han siden hen ikke vil bedække hverken hopper eller fantom.

men er både hoppe og hingst fornuftige ser jeg kun fordele.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Venter 2 welsh føl i 2016 begge er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 begrænsninger
Forfatter: 
Dato:  17-08-2015 16:09

Jeg ser kun fordele ved at lukke dem sammen det gør jeg hele tiden ved mine :-)

Jeg har aldrigt haft nogen der har fået en skade ved at flere årgange unghngste går sammen med ældre hopper der er i fol, de lærer så meget og bliver så meget nemmere hvis de senere selv skal bedække:er det ok eller ikke ok at gå hen til hende.

Her er : hingsteføl, hoppe, 3 års hingst og 1 års hingst, føllets mor står lige udenfor billedet, syntes i hingsteplagene er underkuede ud ! Har aldrig haft en der senere ikke tør/ vil bedække!

Billede

 


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

5
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 07:25

Hej

Ja Louise der er vi meget uenige.

Dog enig med dig man skal have forholdene. DVS hingsteplagene skal kunne gå i flok sammen under gode forhold med masser af plads.

Men de fleste at hingste jeg har haft til at gå, vil gerne lige slåes med kammeraten mens jeg står der, en anden skal lige bide en i hasen. Ja og pludeselig er man ved at blive løbet ned pga drengestreger. Skal lige nape/bide i dig, kan ikke lade være. Ja så kommer der et forben susende. Det er hingsteadfærd, sådan skal de være for at være hingstemner.

Sådan opfører vallakkerne sig aldrig.

Når vi er til hingstekåring, vil jeg mene efter det du skriver Louise så er hingstene dårlig opdraget. For der er mange der står på to ben, der er mange der prøver om de kan bide i løber. Er der en der løber løs, så fanden løs. Det her jeg mener at man skal virkelig vide hvad man har med at gøre. For det kan gå galt.

Jeg ved bare hvordan en 1,5 års hingsteplag kan køre helt op fordi en hopperne er i brunst. Intet med opdragelse, men homoner.

Hvad hvis en af hopperne kaster ? Hvad hvis den ældre hingsteplag banker lillebror. Det er set. Også med dødelig udgang.

Jeg mener inden for DV avl, at hingstefremvisninger er for proffesionelle. Min mening.

Jeg var for et par år siden til et lille klubstævne. Der kom en rytter med sin "flinke" hingst. For den skulle være hingst. Ved at ødelægge stævnet for alle andre. Nærmest farlig fordi en lille pige havde været så letsindig at tage sin pony med der var i brunst. Hun burde være blevet hjemme

 

Held og lykke med hingstebassen.

 

MVH Hanne.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ponyracer vs. varmblod
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 14:19

Her i debatten er der tydeligvis en gruppe der taler imod (folk med DVér) og en gruppe der taler for (folk med pony-racer). Måske vi skal erkende, at man på dette område, ikke kan skære alle hesteracer over én kam.

 


Opstaldning tilbydes.

Salg af dressur-føl/plage/ungheste.

Vi bor mellem Silkeborg og Viborg.

www.lipas-horses.dk

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 16:43

Jeg er DV avler og det hænder jo at man får en med tap.

Hos os får de lov til at gå som hingst indtil vi synes tiden er til et liv som vallak.

De går sammen med min gamle 1'er pony, vallak på 28 og vores shetlænder på omkring 13-15 år. De er begge super dygtige tila t opdrage på dem.

Vi har aldrig hingste der ikke kan stå på fold eller i stald lige ved siden af hopper. Der er fuldstændig ro i stalden også når damerne er i brunst, jo de går da hen og skal lige snuse lidt til hopperne når de er i brunst, men går ikke bananas.

 

Hvad siger den anden ejer til opstaldning problematikken? Har de ikke mulighed for opstaldning eller økonomisk hjælp til er optimalt sted?

 

Har du meget plads, kunne man jo investerer i en pony vallak/hingst som var ca. jævnaldrende med din og lade dem gå sammen. Hingsteføllet kunne jo evt kommer til at gå sammen med dem efter fravænning.

 

At hingstene er lidt uopdragene i Herning, tror jeg ikke man kan helt regne med er deres normale opførsel. De fleste virker meget rolige i stalden og at de "panikker" lidt i hallen, kan jeg sådan set godt forstå. Det er mega store rammer for de unge knægte, der er uro konstant, høj musik og mennesker der farer op og ned af de enormt larmende trapper.


Sælges:

2 års vallak e. BH Zack

1 års hoppe e. BH Zatchmo

 

Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur

 

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ponny hingste
Forfatter: 
Dato:  19-08-2015 00:30

Vi kan vist aldrig blive enige!

 

Jeg er sikkert en af dem der menes at have ponyer, mine hingste er op til 158 cm og hopperne op til 166 cm, min største hingst Sir Robert er samtidig overhingst her, der er ingen der vil forsøge at tage den titel fra ham! han viger ikke for nogen, selv voksne hingste behøver han bare kigge på så bakker de og smasker, han har ekstrem stærk psyke, han bliver redet til stævner mellem andre hingste og ofte hopper der er i brunst

Billede

 

Her står han mellem andre hingste og venter.

Jeg har mange hingsteplage og kan overhovedet ikke genkende situationer hvor de skulle være 'farlige' at stå imellem på folden, har aldrig nogle der opfører sig overfor mennesker som de kun burde overfor andre hingsteplage: forben, bide, stejle eller andet.

Fik en 2 års hingst hjem fra England en vinter, han havde ikke gået med hopper før, han kom direkte ud sammen med en hoppe der var i fol, om aftenen trak jeg dem ind samtidig= 2 træktove en i hver hånd herefter ud og ind på denne måde.

Kun ved at udsætte hingsteplagene for alt det 'man ikke kan' får man flinke harmoniske hingste!

Jeg har hvert år x antal DV hopper til bedækning, de går i stod her og falder direkte ind mellem de andre uden problemer, det eneste problem er at de er så kede af at skulle

hjem igen :-)


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

5
0
Svar på denne tråd
 
 miljø og opdragelse
Forfatter: 
Dato:  19-08-2015 08:59

Hvis hingsten er et klart hingsteemne, så ser jeg ingen grund til at den behøver at blive kastreret. Nu har vi ikke set den... og hånden på hjertet så tror jeg bemærkningerne kommer fordi rigtig mange mener netop deres hingste er emner.. (dette er en generel holdning og ikke møntet på dig TS).

 

jeg ser ikke det store problem i at have hingsteplage sammen med drægtige hopper, så længe man er opmærksom og holder øje.. holder øje med at der er harmoni og ro i flokken OG at den ifolede hoppe ikke pludselig bliver hingstegal, fordi den har kastet og så bliver bedækket.

 

Det værste jeg synes man kan gøre med en hingst er at isolere den.. en hingst der kun ser hopper når han skal bedække, kan være umulig at tage i byen..

Jeg havde engang en fjordhingst, hjemme gik han på fold med vallaker og hopper i nærheden.. red med hingstegale hopper uden problemer.. men at tage ham i byen gav altid problemer ikke fordi han var et problem, han stod fint i spiltov ved siden af de andre heste, indtil folk fandt ud af han var hingst, så blev der krævet boks, og folk behandlede ham pludselig som en farlig hest.. og da han ikke var hingstepotieniale valgte jeg at kastrere ham... der gik faktisk en måned før folk egentlig fandt ud af han var vallaker, for de mærkede ikke forskel på ham... Jeg mener han var sådan fordi han altid havde gået på fold med andre heste. Han var i hænder og blev brugt..

Men ja en hingst kræver mere opdragelse.. men den bedste opdragelse er en jævnbyrdig legekammerat... en hingst (og alle andre heste) der ikke får brugt deres energi bliver en tikkende bombe.. frem for en hest der hviler i sig selv..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hingste/hopper
Forfatter: 
Dato:  20-08-2015 09:20

Kan kun sige jeg er enig med Bent T. Har holder vi hingste på samme måde som ved Bent, og må sige at hver gang nogen ser sammensætningen, så bliver jeg spurgt, hvordan i alverden kan de gå sådan.

 

Her er både Welsh, Dv og Shire og lige nu går en 2 års Welsh hingst, en 4 års Dv vallak og en 2 års Shire hingst sammen og leger og til trods for der er hopper på den anden side af hegnet, så er de søde og rolige.

 

Hvis der skal opdrages, så ryger de ind til de ifolede hopper, her har vi Dronningen over alle dronninger og hun kan skille hingstene fra og sende dem over og stå i et hjørne og smaske, hvis det ikke passer damen de er for urolige.

 

Selv når de er på hver deres fold, så kan dronningen her, få dem til at stå roligt.

 

Jeg synes det er en fordel, vi går til show med vores og de kører i trailer sammen, både hopper og hingste, de bliver showet mellem andre hopper og hingste og det uden de skaber sig.

 

De får et socialt liv og det er for mig det vigtigste.

 

Så prøv du bare at sætte ham ind på folden, hvis de er ifol, så er der vel også lillebror at lege med.

 


Hilsen Linda

Kat 3, Kat 2, Kat 1 eller hest, Welsh er BEDST

Avl af Welsh

 

www.noerrelidestud.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Pony vs hest
Forfatter: 
Dato:  20-08-2015 12:12

Mine erfaringer er fra hestene, da det var dem jeg avlede.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Venter 2 welsh føl i 2016 begge er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen mix her
Forfatter: 
Dato:  20-08-2015 18:25

Vi har vores unghingste gående sammen på tværs af alder og størrelse, men jeg har endnu til gode at opleve en 3-års eller ældre hingst der kan gå sammen med andre hingste. Vi har flere gange hentet gennemsvedte hingste på folden, som har været jagtet rundt i timevis. Eller vi har hentet dem på nabofolden, hvis de har været jagtet gennem hegnet. Det trods det at de har gået sammen i flere år inden da.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hoppeplag og føl sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gå sammen
Forfatter: 
Dato:  21-08-2015 05:23

Jeg har til gode at opleve at mine hingste ikke kan gå sammen :-)

Her en flok med 2 hopper der er i fol, heraf den ene med hingsteføl, et års hingst og 3 år hingst sammen, den 1 års og 3 års spiser altid sammen og ofte spiser hingsteføllet med dem= altid total harmoni :-)

Hingsteføllet lider ikke af mindreværdkompleks, han løber og leger med de større hingste og viser aldrig underdanighed :-)

Billede

Har en 5 års og en 4 års hingst der går sammen, den 4 års ( 156 cm )har været i tilridning i 1 1/2 måned, kom hjem for ca 6 uger siden, jeg lukkede ham direkte ind til storebror og tænkte at de nok ville tage en mindre kamp, men nej de var så glade for at se hinanden.

Til daglig leger de selvfølgelig hingstelege, stejler, bider hinanden i benene mv men aldrig mere end det, de er super gode venner :-)

 


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

4
0
Svar på denne tråd
 
 Mange meninger og oplevelser
Forfatter: 
Dato:  21-08-2015 10:59

Jeg ser at der er mange forskellige oplevelser med det at have hingste hjemme, uanset om man er pony eller heste ejer, på tværs af køn, alder og racer.

 

Alle heste/ponyer er forskellige og jeg tager absolut alle tingene med i overvejelserne her om 14 dages tid og så ser vi hvad det bliver til :-)

 

Skønt for dem der kan have hingstene på helt ukompliceret basis :-)

Og dejligt for dem med lidt mere voldsomme oplevelser, at I ikke virker afskrækkede, men med mod på opgaven sålænge man har opsyn og forhold til det.

 

Og ikke mindst tak fordi i vælger at dele gode, som mindre gode erfaringer.

 

Rigtig god weekend til jer alle! :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider