Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 alder på føl når den tages fra sin mor
Forfatter: 
Dato:  24-07-2015 08:56

Har tænkt tanken mange gange..

Det der med at fravænne føllet, der er mange måder at gøre det på.. men jeg tænker.. når der er salgsannoncer, så står der jo de kan flytte hjemmefra når de er 6 måneder..

Som barn/ung var jeg vant til at føl da skulle fravænnes når de er 5-6 måneder.. dette stillede jeg ikke spørgsmålstegn ved.. jeg har selv gjort det indtil... tja jeg begyndte at læse om føls udvikling af mavesår og stress ved fravænning for tidligt og hvor sårbare de netop er omkring den tid hvor de fravænnes.. det var også tidligere ganske normalt at føl gerne tabte sig lige når de blev fravænnet.

 

min erfaring efterhånden er at det virker som om føllene mentalt tager fravænningen MEGET bedre hvis de er omring de 7-8 måneder... men hvis køber jo helst vil have føllet når det er 6 måneder for det er normal praksis.. hvad så!!

 

Hvor har vi lige det der fra at føl er klar til at flytte hjemmefra når de er 6 måneder?? er det bare noget der er gået i arv fra gammel tid eller?? ved godt for nogle er det kroner og øre, plads i stalden.. (ved godt at der ved sygdom hos hoppen eller lign kan være nødvendig at fravænne tidligere)..

Har også læst at føl kan fravænnes helt ned til 4 måneder, bare forbi mor skal gøres klar til rideprøve eller andet..

 

Men hvad fremadrettet, hvor meget påvirker det egentlig føllet resten af livet pga. fravænningen. Man har jo fundet frem til at stereotypisk adfærd jo KAN skyldes stress under fravænningen..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2015 09:33

Jeg lytter lige med..

Jeg har selv et føl fra 24/4-15 som er det første jeg har avlet og jeg er skisme meget i tvivl om det bliver for tidligt at fravænne om tre måneder.. Lige pt tror jeg absolut ikke han bliver klar til fravænning der og har også i tankerne at det vil stresse ham og han er ikke just en tyksak i forvejen.

I dette tilfælde skal han ikke sælges men hoppen skal aflives efterfølgende

0
0
Svar på denne tråd
 
 fravænning
Forfatter: 
Dato:  25-07-2015 17:22

Hmm tror det er den alder de fleste af os har lært de skal fravænnes i, reelt set kan jeg egentlig ikke mindes at have læst i nogle lærebøger at det er den alder, mne det er hvad erfarne avlere og dyrlæger altid har lært mig.

 

Min gamle hoppe havde normalt selv fravænnet føllene fra mælken omkring 5 mdrs. alderen, så her har det altid været nemt at tage dem fra som 6 mdrs. og hendes datter begynder også selv at sige fra omkring 4-5 mdrs alderen så tror den seneste af dem vi har fravænnet af hendes var 7 mdr.

 

Jeg har dog aldrig oplevet at mine har tabt sig under fravænningen, de har normalt holdt vægten meget fint og fortsat væksten, men når hopperne er blevet taget fra har de oftest fortsat gået med heste de har kendt hele livet.

 

Vi sælger dem sjældent som 6 mdrs. men det er nok mere fordi at jeg gerne vil have hingsteføllene kastreret inden de flytter herfra medmindre de vurderes som reelt materiale til avl. og hopperne beholder vi ofte til de i hvert fald er tre for at se om vi selv ønsker at avle videre på dem eller ej.

 

mvh

Mie


Life is what we make it.

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 og ox hoppe fra februar 2012 sælges, se min profil for flere oplysninger

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvornår hvorfor
Forfatter: 
Dato:  25-07-2015 22:11

tænker der også ligger undersøgelser et sted omkring hoppens mælkeproduktion, har bla hørt at den topper når føllet er tre mdr og herefter er faldende.

og så tænker jeg at det med de seks mdr måske har været fordi det passede med indbinding og så fik de hver deres boks/spiltov.

 

jeg har fravænnet fra 4,5 mdr ved den yngste pga hoppen og tror de ældste har været ca 8 mdr, syntes ikke jeg oplever den store forskel ved føllene set ude fra, har fået føl i både januar og juli, og stort set alle har tabt sig en smule den første vinter (løsdrift med hø ad lib og fodring ved siden af).

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  26-07-2015 08:27

Hej

Jeg har haft de bedste og nemmeste fravæninger når føllet har været 8-9 måneder. Både for føl og hoppe.

 

MVH Hanne.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tidligere fravænning
Forfatter: 
Dato:  26-07-2015 09:07

Da jeg var barn var det almindelige at føl blev fravænnet den dag de fyldte 4 mdr, senere er den anbefalede alder steget til 6 mdr.

 

Jeg tror at jeg har prøvet alt fra fravænning ved 5 mdr til slet ikke, og jeg må sige at for mig er det den sene fravænning det der har givet flest problemer. Jeg har fx haft flere tilfælde af yverbetændelse ved sen fravænning, og kun et enkelt tilfælde ved fravænning i 6 mdrs alderen og der tror jeg der var andre ting der spillede ind, da problemet først opstod efter flytning af hoppen til andet sted med følhopper.

 

Jeg har et par gange haft ponyhopperne gående i løsdriften hele vinteren sammen med de unge dyr, og det har medført at føllene ikke har været fravænnet inden næste føl kom, dvs hoppen har ikke været goldet inden ny mælkeproduktion. Det har gjort at det nyfødte føl har været mindre og har vokset langsommere pga lavere mælkeproduktion.

 

Men uanset føllets alder ved fravænning så er det optimale i min verden at flytte hoppen og lade føllet blive i de vante omgivelser. Det optimale er også at have flere føl, som fravænnes fortløbende, så hopperne flyttes én af gangen. Det er klart det der giver mest ro.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hoppeplag og føl sælges

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-07-2015 14:02

Hos os flytter føllene i egen boks til ind til nabohesten når de er ca. 6 mdr. Så går de sammen med resten af flokken incl. deres mor, mor fravænner normalt selv når de er omkring 8 mdr.

 

I år skulle hun ikke har føl som vanligt og hun lod føllet patte, faktisk indtil vi har taget føllet fra her i forsommeren og kørte føllet på sommergræs sammen med nogle af de andre. Ingen af dem har savnet hinanden og har accepteret det fra dag et.

 

Føllet fra i år, dog på en anden hoppe, er solgt. Så han kommer nok i egen boks min. 14 dage før han flytter hjemmefra. Bare så han ikke skal lære nyt sted at kende samtidig med at han for første gang skal undvære mor 24/7.


Sælges:

2 års vallak e. BH Zack

1 års hoppe e. BH Zatchmo

 

Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur

 

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 13:06

jeg tror det kommer meget an på omstændighederne.

jeg har også altid lært at det var som 6 måneders de skulle fravænnes, kan ikke huske hvorfor.

 

men jeg kender da et par stykker der fravænner før, pga at føllet tærre for meget på hoppen.

 

vi har da også planer om at fravænne vores om ca 3 uger og der er føllene knap 5 mdr.

 


Søger Fritidsjob.

 

 

gør livet til en fest :) rid fjordhest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 en konstatering
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 13:40

Nu får jeg måske hug for det jeg skriver nu.. Cathrine du skriver det med at man tager føllet fra i en ung alder fordi den er hård ved hoppen får mig til at tænke på:

 

jeg har aldrig haft problemer med at holde huld på hoppen, hvis den har fået græs/stråfoder nok.. Når det så er sagt.. så har jeg desværre lagt mærke til når jeg har været til følskuer/dyrskuer at man gerne kan se på følhopperne om sommeren er "god eller dårlig".. hvis vi f.eks har en meget tør sommer synes jeg tit at jeg ser flere tynde følhopper end år med perfekt "græsvejr".. ....

er det fordi at man tildeler hopperne stivelsesholdigt foder og det derved går i mælken uden at bidrage til hoppens huld eller?? det er blot en strøtanke jeg har haft i nogle år efterhånden..

 

vi kan ikke komme udenom det er en stressende faktor for føllet at blive taget fra sin mor, men jeg synes at kunne mærke på føllene de har været mere kede hvis de har været unge, men der har været mest ro at spotte hos dem, hvis det er moderen der flyttes og ikke føllet... (som charlotte også skriver).


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider