Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Højde ift avl...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 18:03

Jeg har før spurgt til hingstevalg til min Weltjunge/Sorel/Asferg Cyklo hoppe - er anb feks Zonyx

 

Hoppen er 172+ men når jeg går tilbage i hendes stamme finder jeg ikke store individer - Far 170 Mor 168 Mormor 160 Oldemor 158 og i 4 led kendes højden ikke i Morstammen. MF Sorel 168 og Asferg Cyklo 162.

 

Hvordan vil de bagved liggende højder evt påvirke højden på et afkom feks ved brug af Zonyx på 161 .

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 18:11

Billede

 

Billede

 

Jeg vil gerne have højtstillethed og ædelhed, god galop.

Min hoppe er ikke kåret og det er slet ikke sikkert hun skal have føl, men har alligevel en nysgerrighed.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis du vil have noget
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 18:56

hvis du vil have en smart hingst på din hoppe skulle du måske kigge på ham her h-j-hoeck.dk/DK/ Hesselh%C3%B8j%20Donkey%20Boy.aspx han har de lange ben som din mangler lidt af, nu er din jo ud af nogle gamle gode hingste, så ville ikke være bange for at smide sådan en ung herre på din hoppe, og et plus er jo han ikke er så dyr i bedækning i år fordi han er 3 år og et ukendt blad, mn hans stamtavle tæller mange gode rideheste.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 Svært at spå
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 19:48

Det er meget svært at spå. Jeg startede med en hoppe på 157 (far: 163) i stang, og hendes datter ligeledes 157 (far: 167).

 

På denne datter brugte jeg Weinberg (stang: 170-175) og fik et afkom på 165.

 

Så brugte jeg Bohéme (stang: 171) og fik en hoppe på 170.

 

Næste generation De Noir (stang: 167) afkom 162-164 og så Stevie Wonder (stang: 172) afkom 160-162 vil jeg tro, jeg har ikke set hende i 1 år.

 

Men jeg har også brugt Heslegårds Louis (stang: 171) på Bohéme-hoppe og fået 2 afkom på hhv 173 og 176.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Avl, men til hvad og hvem?
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 21:59

 

Havde jeg sådan en smuk rød hoppe så bedækkede jeg ved en palomino hingst, evnt cremello.

 

Billede

 

Farven gør det bare lidt ekstra interessant. Føllet blev årest føl i DK og er siden kåret i DH.

 


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Farveavl
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 22:01

Jeg må så indrømme at jeg ikke har så meget respekt for farveavl, hvis man skal starte med at selektere på farve inden man selekterer på kvalitet, så mister man de bedste.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 23:02
Jeg ville ikke satse zonyx på den hoppe før du ved ved hvordan hun avler. ville evt kigge trakehner eller hannoveraner med meget blod. kh tina.
1
0
Svar på denne tråd
 
 ædelhed
Forfatter: 
Dato:  02-05-2015 07:20
Jeg undskylder på forhånd på mit sidespring. Men jeg tænker altid på at når de nykårede 3års bliver fremhævet som værende ædle at meget jo kan ske med dem inden de er blevet voksne. selvfølgelig kan man se på deres afstamning hvad der kan forventes, men en ædel treårs kan se noget anderledes ud som otte-års :-p
2
0
Svar på denne tråd
 
 hingste valg...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2015 07:42

Hoppen har DV papirer er ud af en FOR-F3 hoppe i 4 led som MMMM er Smut en hoppe som ikke har kendt afstamning el højde ( det kan jo i princippet være en stor etter-pony )

 

Jeg sidder jo og kigger hingste som også går over 170+, da jeg ikke vil låse mig ift stangmålet - min beslutning er herfra at indkredse mig nogle hingste - Pt har jeg været rundt om

 

- De L`or men det ser ud til den er på frost

- Zodiac 174 i stang

- BH Zalabaster 165 i stang

 

Tina vil tage et kig i Trakehner-regi

 

Et afkom kan udemærket gå hen og blive en beholder.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Trakhener
Forfatter: 
Dato:  02-05-2015 08:58

Der er jo Placido Domingo, hvis du vil over i trakhener, en dejlig hingst og for mig en vigtig ting et rigtig skønt temperament.

 


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  02-05-2015 11:14

Det er ikke rigtigt mit indtryk at Zonyx avler småt. Han avler jo ikke kæmpe, men føllene har set ud til at være store og kraftige nok.


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg hælder til..
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 09:13

Billede

Min hoppe længst væk, den står sammen med en Weltjunge/Manstein hoppe på 166.

Billede

 

Jeg hælder til at bruge Zodiac men er i tvivl om, om det går med Asferg Cyklo i 5 led på Zodiac og 3 led på min hoppe, dvs afkom i 4 og 6 led - udover at Asferg er gammel type og 162 cm finder jeg ikke noget negativt om hingsten.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zodiac er helt
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 11:09

Zodiac er helt bestemt en dejlig og ædel hingst, men jeg ville bekymre mig om der er Andiamo bagved, da jeg ikke syntes han var og avlede specielt ædel, men man skal vælge med hjertet, så syntes du det er den hingst du brænder for så go for it, men jeg ville finde en med noget mere moderne/ædel bagved, da din jo også har nogle hingste bagved med god fylde.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for dit besyv...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 12:17

I følge hestedata avlede Andiamo ædle, udtryksfulde og ensartede føl - hans FF Abglantz blev brugt som forædlerhingst, Abglantz ligger 2 steder i Zodiac og min hoppe har også dette blod et par steder - om det er godt at linjeavle på ved jeg ikke, men jeg kan se det bla er det blod den nye hingst Katrinelund Tin Tin udspringer af, under Tin Tin's beskrivelse efterlyses netop A-blodet som noget ønskeligt tilbage i varmblodsavlen.

 

så jeg tror jeg skal have Zodiac på min hoppe, jeg skal starte et sted.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja følbeskrivelse
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 14:30

ja følbeskrivelse siger det er ædle ensartede føl, men jeg syntes at de tit som voksne mister det, de er ikke så højstillede og det er jo også sket meget siden Andiamo fik sin følbeskrivelse, men helt sikker nogle dejlige heste han laver men bare ikke så moderne.

Kunne du ikke tænke dig at bruge hingste andre steder fra end Katrinelund? der er så mange fine hingste rundt om i landet, men kan se det mest er Katrinelund hingste du nævner?


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gerne andre...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 15:04

Jeg har ikke låst mig fast på Katrinelund hingste og nævner da også BH Zalabaster.

 

Har lige lagt BH zack i en anden hoppe og venter en Zack hvert andet øjeblik på min Solos Landtinus hoppe og til hende har jeg valgt at bruge Donkey Boy næste gang.

 

Så der er tilfældigt at det er på Katrinelund de hingste jeg nævner står.

 

Sad lige og kiggede nogle afstamninger igennem på de hopper der er tilført Zodiac og kan se enkelte føl står med Andiamo som MF så der er linieavlet på ham.

 

Jeg er ikke bange for at få et afkom der ikke rammer avlsmålet, jeg kan godt lide de gamle varmblodstyper.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zonyx ox
Forfatter: 
Dato:  03-05-2015 15:38

Jeg skal indrømme at jeg har ham mistænkt for at tilføre højde, han fjerner i hvert fald ikke ud fra dem jeg kender.

Og desuden får de det skønneste væsen og oftest smukke OG velfungerende ;)

 

Jeg glæder mig til at se flere voksen varmblods Zonyx'er :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ædel eller ej?
Forfatter: 
Dato:  04-05-2015 07:55

Sjovt nok så synes jeg Andiamo avlede passende ædelt, men jeg er så heller ikke til de hollandske køreheste uden krop.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider