Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Råsæd fra dv hingst
Forfatter: 
Dato:  06-03-2015 22:24

Som overskriften siger handler det om råsæd. Er der nogle der har erfaringer med hvor længe det kan holde sig? Jeg tænker i alt 2 timer om det vil kunne holde fra tapning til inseminering? Håber på at høre noget fra jeg med erfaring på området :)


Ejer af to dejlige heste

Don Santiago efter Uno Don Diego

ESRDH hoppe Klosterhedens World-Fetti efter Wordcup 1

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 10:14

der er adskellige studier der har vist at der er meget lille doedelighed indenfor de foerste 30 minutter hvis opbevaret ved 37 grader, derefer gaar det forholdsvist staerkt ned ad bakke.


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 Sæd skal da
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 18:11

Sæd skal da så vidt jeg ved ikke opbevares ved kropstemperatur? Nærmere ved noget der ligner 25-30 grader. Der er jo grunden til at testiklerne hænger uden for kroppen. Nu er det jo godt nok ved kropstemperatur, men det er ikke unormalt at sæd overlever i 48 timer i livmoderen. Jeg ville helt klart spørge en dygtig dyrlæge der er ekspert i reproduktion, men jeg tror godt du ville kunne få det ønskede resultat med sæd der er to timer gammelt


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 19:13

nu sagde jeg IKKE man skulle opbevarer saeden ved 37 grader jeg sagde der er lavet MANGE forsoeg ved det.

 

her er resultater fra en nyelig undersoegelse, der handler om saeds mortilitet GENERALT

 

Longevity of motility

  • Little change over first 30 min if left at 37°C.
  • If kept dark in airtight vial at 22°C >10% sperm with progressive motility at 6 h post-collection.
  • The semen of most normal stallions has a decline in progressive motility of c 10% if processed correctly and held in an equitainer for 24 h.

saa med held kan du nok godt faa en gevinst ved 2 timer, vel at maerke alt efter hvor god kvalitet hingsten lerverer til at starte med :) jeg ved den foerende i England fraraader raasaed insiminering efter 1- 1/2 time fra tapning, og som de fleste foretraekker at ligge det direkte i hoppen...

 

kan din hoppe ikke koeres til der hvor hingsten tappes?


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 12346..
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 19:27

Hejsa.. Tak for hjælp. Jo det kan hun nok godt .. Men min dyrelæge har behandlet hende i børen og hun er ren nu. Han siger at fortynder sæd godt kan tricke immunforsvaret også kan hun danne væske i børen. Med råsæd er der mindre risici. Eftersom vi har meget tillæg til hans kunnen og hans råd er at han ordner hende under inseminering. Så stoler vi på ham :)

 

Ellers må det ende ud med vi tager chancen med alm kølesæd.


Ejer af to dejlige heste

Don Santiago efter Uno Don Diego

ESRDH hoppe Klosterhedens World-Fetti efter Wordcup 1

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 20:51

du kan med fordel give hende 1.5ml oxytocin 4 timer efter insiminering og efterfoelgende 3-6 injectioner med 6 timers mellemrum.

 

En af Englands bedste reproduktions dyrlaeger benytter dette som standard, men jeg har selv efter hans raad brugt det ved flere hopper med vaeske problemer og alle undtaget en med sucess og draegtighed til foelge.


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 inseminering
Forfatter: 
Dato:  08-03-2015 00:06

Når du nu spørger, så bliver jeg meget i tvivl. Jeg mener, da jeg spurgte på det forrige år, at jeg fik at vide at 1 time var den tid råsæd kunne holde sig. Men bliver i tvivl om det var 2 timer, men husker det som 1 time.

Hvis hingsten ikke er længere væk, så ville jeg køre hoppen hen til hingsten, hvis du mener det er en fordel at bruge råsæd.

Held og lykke :-)


Skrevet af Charlotte

charlottekondrup.dk

 

Klipning, undervisning mv. tilbydes!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-03-2015 08:38

Det er fuldkommen korrekt, at råsæd holder i ca. en time, men absolut kun, hvis man ved præcis hvordan, det skal håndteres ellers er det dødt efter ca. 15-25 minutter.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH kåret cremello varmblod

1
0
Svar på denne tråd
 
 På hingstestationen
Forfatter: 
Dato:  08-03-2015 09:26

Hvis du overvejer råsæd, så skal du køre hoppen på hingstestaionen, så det kan blive lagt direkte i hoppen efter tapning.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  14-05-2015 20:03

Hej. Jeg har nu kørt med råsæd 3 gange i en brunst, og nogle gange gik der 1 1/2 time inden det blev lagt i hoppen, og sæden var levedygtig. På hingstestationen havde de testet det og efter 3 timer levede det også :)

 

Den smarteste måde er at sæden ikke må få lys eller kulde, transporterede i en elkedel med 37 grader varmt vand i.

 

ville bare fortælle min historie og erfaring. Er klar over sæd variere i kvalitet og holdbarhed fra hest til hest / sæson.


Ejer af to dejlige heste

Don Santiago efter Uno Don Diego

ESRDH hoppe Klosterhedens World-Fetti efter Wordcup 1

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider