Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Nybegynder
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 09:54

Findes der nogle kurser, som kan 'klæde mig på' til avl?

 

Hvordan startede I andre. Havde I hjælp eller gik I bare igang?

 

Har haft hest i snart 40 år men har aldrig selv lavet føl. Lidt ved jeg selvfølgelig, men langtfra alt.


To bokse udlejes syd for Odder. Paddock Paradise om dagen og boks om natten. 20x50 bane med lys. Delvis selvpas. henv. 24 20 82 42.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gået i arv
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 10:12

For mit vedkommende er det gået i arv. Min farfar var landmand og havde både køre-/arbejdsheste han avlede på OG nogle rigtigt fine røde køer, som tog masser af præmier på dyrskuerne.

 

Min far var også landmand, han lavede de fine røde køer om til kødkvæg, arbejdshestene var længst afskaffet, så han købte et par ponyer til min søster og mig. Da jeg voksede fra min pony, stak min farfar næsen frem og arbejdede for at jeg fik en rigtig hest med fin stamtavle osv, så jeg havde noget jeg også kunne avle på. Så der startede det for mit vedkommende.

 

Men nej, jeg tror ikke der findes desiderede avlskurser. Man er nødt til at finde en avler/et stutteri hvor man kan få lov til at følge hverdagen og opleve arbejdet med hopper/hingste/plage/føl.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hej.......
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 10:26

Du skriver ikke noget om hvilken race du gerne vil avle. Det ville hjælpe en del, da der er forskellige tilbud, alt efter hvilket avlsforbund du ønsker at blive medlem af.

Selv har jeg hentet meget viden, fra jeg var en gangske lille pige, hos min mors bror, som har et stort stutteri med Dansk Varmblod. Desuden har jeg gennem årene fået en stor omgangskreds af lokale avlere, veninder eller naboer, som jeg kan få god hjælp af.

Hvis det er DV du ønsker at avle, kan du på deres hjemmeside finde nogle besøgsstutterier, som jeg er sikker på vil modtage besøg og hjælpe dig i gang.


MVH Britt


med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 10:30
Nu er det også om du ønsker at avle på flere dyr eller om du ønsker at Være hobby avler. alfa omega er en god hoppe stammen og så er det ellers bare ud til hingste kåring og føl og hoppe kåring at kigge. du kan spørge 100 mennesker og du får 60 forskellige svar om hvad der er rigtig og forkert. sæt dig ind i afstamning på både hoppe og hingst så er du godt på vej. Pøj pøj med det.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Paddock Paradise
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 10:55

Noget helt andet er at jeg ikke mener at "konceptet" Paddock Paradise harmonerer med avl. Føllene skal have store områder at løbe/lege på + de vil være udsat for at komme i klemme i gangene.

 

Bare noget du skal have in mente, hvis du går i gang med at avle.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hobby++
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 12:22

Det bliver ren hobby avl - to hopper/føl.

 

Nu har jeg ikke så mang dyr i min PP (vandrefold) og der er masser af arealer til ophold osv. Hvis du spørger andre, som kører samme princip, så tror jeg næppe de vil sige det samme og jeg har hørt om flere som praktiserer det. Men jeg har selfølgelig også hørt bekymringer rundt omkring. Min er dog indrettet sådan at jeg kan skille noget fra ved foling og fravænning og har iøvrigt 1,4 km sti, så jeg vil umiddelbart mene at der er nok arealer at løbe på.

 

Må dog tilføje at jeg jo ikke har nogen personlig erfaring med det, så det skal da vendes.

 

Der er ikke kurses tilknyttet det avlsforbund, som dækker mine heste (Quarter). Vi har heller inge kåringer, så avlsdyr vælges typisk ud fra præstationer. Et smukt og vel proportioneret ydre er naturligvis også en rigtig god ting.

 

Jeg må vist prøve at høre min dyrlæge og et par bekendte, -håbede vare der var mulighed for at få det ind helt for Prins Knud.

 


To bokse udlejes syd for Odder. Paddock Paradise om dagen og boks om natten. 20x50 bane med lys. Delvis selvpas. henv. 24 20 82 42.

0
0
Svar på denne tråd
 
 En hest
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 12:41

er en hest, og avl er stort set lige inden for alle racerne sæd ind og føl ud ?

eneste forskel er måden hoppen bliver drægtig på, der findes naturlig og inseminering.

Så her er det lige meget hvad race din nærmeste avler avler på, bare det er en der kan vejlede dig. Dyrlægen kan helt sikkert hjælpe med at få hopperne drægtige eller også kan hingsteholderen, og erfaringen omkring folingen kan du så hente ved avlere af alle racer.

 

Det Charlotte er bekymret for er at hvis føllene skal gå i stisystemet med andre end deres mor kan de risikere at blive klemt.

For selv et pp må da have plads til at hestene kan få r*ven i vejret. Og så skal du også være obs på at de ikke bliver tvunget til at gå bare fordi hoppen fx vil drikke eller spise et andet sted. Eller at hoppen måske tager så meget hensyn til føllet hun ender med nedsat mælkeproduktion fordi hun ikke får drukket nok.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Præcis
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 21:12

Metjen nævner præcis de ting som jeg ville være bekymret for ved at have hopper med føl i PP. Jeg har selv haft et føl der brækkede albuen efter et spark, det selvom de gik på en stor fold. Men mellem selve folden og drikkekarret er der en lang løbegang og selvom den er bred så er det ikke nok til at hopper der passer på deres føl kan være der sammen.

 

Og når man snakker små føl så er det føllene der skal bestemme hastigheden, og hoppen der skal følge efter, ikke omvendt.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for input
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 09:52

Det var egentlig viden omkring reproduktion, som jeg søgte, men jeg er taknemmelig for at blive gjort opmærksom på at der er mange forhold at tage hensyn til, hvis man begiver sig ud i at lave sådanne små størrelser.

 

Kom gerne med andre forhold, der skal tages hensyn til.


To bokse udlejes syd for Odder. Vandrefold om dagen og boks om natten. 20x50 bane med lys. Delvis selvpas. henv. 24 20 82 42.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Forkert landsdel
Forfatter: 
Dato:  08-01-2015 10:53

Jeg kan se at du bor i den forkerte landsdel for ellers havde du været velkommen her til at få lidt gode råd især praktiske.

 

Der er jo mange ting brunstkontrol, svaberprøve/biopsi, inseminering, scanning/håndprøve, fodring af den drægtige hoppe, foling og management af hoppem + det nyfødte føl, og så har jeg sikkert glemt ting som jeg ikke tænker over men bare gør.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vil nu mene
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 14:14

at det er dig der bor forkert

 

Tusind tak for buddet alligevel. Det er lige de punkter du nævner, jeg har i tankerne.


To bokse udlejes syd for Odder. Vandrefold om dagen og boks om natten. 20x50 bane med lys. Delvis selvpas. henv. 24 20 82 42.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Landsdel
Forfatter: 
Dato:  09-01-2015 18:53

Hvis du skal syd på er du velkommen forbi :)

Har en med termin om ca 14 dage og tre med februar termin


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mejten
Forfatter: 
Dato:  12-01-2015 08:46

tusind tak, det vi jeg have i baghovedet.

 

Prøver lige en bekendt først


To bokse udlejes syd for Odder. Vandrefold om dagen og boks om natten. 20x50 bane med lys. Delvis selvpas. henv. 24 20 82 42.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider