Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Føl dækken nødvendigt??
Forfatter: 
Dato:  25-12-2014 21:33

Hej.

 

Min shetter skal fole her til midt marts og nu hvor frosten har sat ind for alvor er jeg begyndt at overveje om der skal invisteres i et føl dækken.

 

Hvad gør i andre, på denne årstid??? det kan jo svinge fra alt til -30 graders frost til + grader.

(Mor går på fold i dagtimerne og kommer i box om aften.

Jeg ved at på denne årstid er stalden meget kold i sær om natten.)

 

Og hvis jeg bliver nødtil at invistere i et føl dækken hvor stort skal det ca. være?? Begge forældre er af mellem str.

Jeg er klar over at det nok er hunde dækkner jeg skal gå efter, men har ingen ide om str.

 

Det er første gang jeg kan kalde mig avler, derfor mine spørgesmål.

 

Vh.

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Begrænset foldtid
Forfatter: 
Dato:  25-12-2014 21:52

Når man får føl i vintermånederne/tidlig forår, så må man være forberedt på at det giver noget ekstra arbejde. Uanset om føllet har dækken på eler ej, så kan det ikke gå ude en hel dag. Regn med max 20 minutter per gang det første lange stykke tid, føllet må på intet tidspunkt lægge sig ned på folden.

 

Hvis nætterne bliver meget kolde i stalden, så kan en varmelampe til grise anbefales, den hænges i en højde så føllet kan gå ind under og lægge sig uden problemer. Lige så snart føllet bliver fyldt ud, så er varmen ikke nødvendig længere, føllet skal bare kunne ligge varmt og tørt.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  25-12-2014 22:05

Tak for svar Charlotte (Stutteri Lund).

 

Jeg er helt på det rene med at foldtid er begranset.

 

Jeg havede ikke lige tænkt at en varme lampe kunne bruges til det formål, må lige se hvad jeg kan finde i gemmerne på det gamle loft.

 

Vh.

Anja

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tidlige føl
Forfatter: 
Dato:  25-12-2014 22:55

Har efterhånden fået en del føl i januar, feb og marts, primært ponyføl, men også enkelte varmblod, og har endnu aldrig oplevet at det var nødvendigt med dækken.

min stald er meget kold, stort set samme temp. som ude, men der er altid en god tyk og tør halmbund i boksenen, så når føllet ligger ned får det varmen fra bunden. Har aldrig brugt varmelamper.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen dækken
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 20:49

Hvis føllet er født sundt og rask behøver det hverken dækken eller varmelampe - bare det ikke udsættes for træk når det skal sove, og det har en god varm bund at ligge på. :)

 

Vi har haft flere shetlandspony føl (og andre racer) mens der har været koldt, sne osv. og alle har klaret sig fint uden "hjælp"

I starten er de ikke ude ret lang tid af gangen, vi plejer gerne at tage dem ind inden de begynder at ligge sig ned på den frosne jord, de første par dage er det ca. 15 min af gangen og så bliver tiden ellers forlænget.

 

Her et billede af 3 shetlandspony føl og deres mødre den 23 marts 2013 :) De nød bestemt at komme ud og strække benene og virkede aldrig til at fryse.

 

Billede

 


Lykkelige ejer af 2 røde gravbasser :)

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 21:58

Tak for svar metjen og Ida og Cocio.

 

Kan konkludere at kulden ikke har så meget at sige og det var/er det jeg er mest bekymret for.

 

Jeg har så mine ponyer til at stå på en blandings bund af træpiller og spåner og den er 50 - 60 cm tyk på nuverende tidspumkt. Er det ikke en god nok bund?, det øverste lag er løst og resten er en god fast bund.

 

Ida og Cocio, hvor er dene følbasser bare søde at se på .

Jeg er begyndt at se frem til min føllebølle titter frem.

 

Vh.

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 til føl
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 22:05

Mange tak - jeg kan heller ikke vente ;)

Vi starter dog nok med et føl allerede her i januar - så der er ikke længe til.

 

Bunden tyk nok, men (fordi det er jeg vant til) vil jeg nok foretrække en halm til føl i den "kulde" da de måske lidt bedre kan pakke sig ind og holde varmen? Men nu har jeg heller ikke erfaring med træpille/spåne bund. :)

 


Lykkelige ejer af 2 røde gravbasser :)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ser tiden an.
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 22:22

Tak for svar Ida og Cocio.

 

Jeg har såfølig muglighed for at fore boxen med halm hvis det bliver nødvendigt, så jeg må bare væbne mig med lidt tålmodighed lidt endnu .

 

De står også kun på træpille/spåne bund fordi det er fysisk lettere for mig at muge i.

 

Held og lykke med følle.

 

Vh.

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Varmelampe
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 11:08

Nu har jeg arbejdet på et af DK's dengang bedste fuldblosstutterier, og der var der varmelamper i boksene til januar-/februar-føllene, da det var en meget kold vinter dvs lavere end -15 i en lang periode.

 

Min forældre havde køer, og der oplevede vi at miste en kalv pga kulden, den kom direkte fra 38 grader til -28 grader og den kom bare aldrig rigtigt i gang, så den sov bare stille ind. Men det er jo ikke noget der vil være risiko for under normale vintre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 13:29

Vi fik føl april 2012 i minus 10 grader.

Dejligt DV hingsteføl, -han havde dejlig bund i boksen sammen med sin mor.

De havde begge dækken på til det var plus grader, heldigvis gik det stærkt.

Tænker det er at give føllet unødig riciko at lade det komme fra en lun livmoder på +38 grader til frostvejr med -10 grader.

 

Pøj pøj med føllet :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker for svar
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 14:15

Takker Stald-sommer dk.

 

Det er lige prasis de tanker jeg selv har ang følle, det med at komme fra varmen til kulden.

 

 

Vh.

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige det punkt
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 14:22

Lige det med at komme fra varmen til eventuelt frostvejr kan man altså ikke gøre så meget ved, for det er tiden fra folingen indtil føllet er tørt, oppe at stå og har pattet der er det kritiske tidsrum.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vinter føl
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 17:12

for knap 4 år siden fik jeg varmblodsføl den sidste nat med hård frost (mener vi havde -20 den nat) her efter var det bare alm frost omkring -10 og den oplevede jeg aldrig sådan rigtigt fryse. Det værste den nat var hoppen som var blevet svedt under folingen, hun måtte lige have et tæppe på nogle timer.

Man kan selvfølgelig godt være forberedt, men mener ikke man skal pakke unødigt ind.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  28-12-2014 18:38

Tak for svar alle sammen.

 

Jeg venter og ser tiden lidt mere an, jeg vil jo også helst undgå at lægge dækken på følle.

Om ikke andet må jeg lige se hvad jeg kan finde til den tid, hvis det skulle blive nødvendigt.

 

Vh.

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider