Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hingst til mere trav - men ikke mere knæ
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 12:45

Hej alle

 

Ja, jeg ved ikke lige, om overskriften blev lidt for kryptisk.

 

Men det jeg vil høre er, hvilke hingste/hvilket blod man skal gå efter, hvis man ønsker at forbedre hoppens trav (og galop), men for at få længere skridt og mere svæv (ved ikke hvad det rent teknisk hedder), men ikke mere knæ?

 

Jeg tænker, at de hingste der er fremme de her år tit er med hollandsk blod og meget knæ.

 

Men min hoppe har masser af knæ selv. Hun mangler at komme lidt mere hen over jorden og ligesom få lidt mere luft under sig, hvis I forstår? I hvert fald efter min smag.

 

I hvilken retning skal jeg så tænke? Det er i øvrigt dv, jeg mener - det skal vel lige siges :)

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 14:13

Hvad er afstamningen på din hoppe? Og er hun kåret, så kunne det være fint at høre kåringseskrivelsen? Måske du har et billede også?


Sælges: Velgående, smukt hingsteføl e. Fürstenball. Mor er ERDH Heslegård's Laxmi e. Heslegård's Louis, hun er mor til S-hest i dressur, samt flere succesfulde, unge rideheste

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere frem
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 16:15

kan det tænkes at din hoppe har så stor trav at hun ikke kan finde ud af at trave ? Ved det lyder åndssvagt men kender en hest der ikke vist hvad den skulle gøre af sine ben under rytter og i starten også på fold. Den skulle nærmest lære at styre sine ben, men nu er den ved at have styr på sine ben og har fået svæv i traven og galoppen er blevet rentaktet ( dens tidligere galop mindede mest om en blanding mellem trav og galop ) .

Hvad er afstamningen ?


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trav...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 17:58

Er det dette du prøver at beskrive mon?

En smidig og svingende ryg vil tillade at hestens trin træder over eget spor i arbejds-, middel- og fri trav, hvor man i den samlede trav skal se, at hesten træder op i sit eget spor.

I traven vil bagbensaktionen få hesten frem over jorden, men også tåen på baghovene giver et ekstra skub hen over jorden. Det er bagbenenes afskub, der skal gøre at forbenene kommer op og frem. Det punkt som forhoven peger mod, når svævningsmomentet er højest skal være det punkt som hoven rammer, når forbenet sættes til jorden.

 

Kan det være afskubbet bagfra din hoppe mangler?

Hvis afskubbet bagfra mangler, vil hesten løfte og spjætte med sine forben, men hoven vil ikke blive sat i det punkt, som den peger imod, og bagbensaktiviteten vil være mindre.

 

Jeg vil se efter en hingst med en smidig overlinje - ryg og lænd og selvfølgelig også skele til dens gangartskarakter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 22:43

Hvis din hoppe er med meget forknæs løft har den måske også god aktion i bagbenene, og i så fald ville en hingst som Fúrstenball være et bud. En hingst som Franziskus kunne også være et bud, han er kendt for at give en flot forbens bevægelse med meget skulderfrihed samt en meget svævende/gummibolds lignende trav.

Ellers er trakehner jo også kendte for at give en meget taktfast, svævende trav.


Ridning/kommission samt opstaldning.

Salg af dressur-føl/plage/ungheste/ avlshopper.

Løsdrift til hingsteføl/plage årgang 2012 og 2013.

Vi bor mellem Silkeborg og Viborg.

www.lipas-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Generelt
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 00:10

Jeg vil selvfølgelig meget gerne fortælle mere om min hoppe :)

 

Men jeg tænkte det også lidt som et generelt spørgsmål. Eller er det bare mig, der har tænkt over, at de hingste der er fremme nu meget er de hollandske med meget knæ i bevægelsen? Hvis man nu ikke er overdrevent meget til det, hvad vej skal man så gå?

 

Ja, min hoppe er kåret, dog ikke overvældende godt (hun var slet ikke klar dengang hun gik kåring), men dog med 8 i type. Hun har fået et føl efter Temptation sidste år, som ser fin ud. Jeg tror hun bliver noget bedre end moren allerede. Men jeg kunne godt tænke mig lidt mere ... rummelighed - er det mon ikke i virkeligheden det?

 

Hoppen er egentlig af springafstamning - efter Cavalet/Lavallo. Hun skridter fint og takter også fint nok i de andre gangarter, som sagt har hun noget knæ (og man kan ride sig til mere), men fordi rummeligheden mangler lidt, bliver det nogle gange næsten noget japperi, synes jeg. Hun har ikke en stor trav. Til gengæld har hun det bedste hoved, man kunne tænke sig. Lærenem, opmærksom, eftertænksom - altid under hjælperne og aldrig nogensinde vild eller voldsom - så for mig en fornøjelse at have med at gøre.

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 00:20

Mener at hendes kåringskarakterer hedder noget i retning af 886677 og så noget 6,5 agtigt for gangarter. Hun er i F3.

 

Her er hun som lidt yngre:

Billede

 

Og her sidste år sammen med sit hoppeføl efter Temptation

Billede

 

Billede

 

Jeg ved ikke, om det gjorde nogen forskel, men jeg viser hende altid gerne frem ;)

 

Venlig hilsen

Anna

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bunden
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 07:31

er hun bunden/ låst i skulder albue ?

Det er måske mere det du skal søge ved en hingst, smidighed og ikke bundne albuer :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dressurafstamning
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 09:17

Jeg vil jo mene at hun er mere af dressur- end springafstamning. Cavalet har godt nok været startet mest i spring, men er dog ren dressurafstamning og halvbror til Blue Hors Cavan. Lavallo har godt nok flest afkom der har startet i spring, mens hans dressurafkom har haft klart størst succes her især Heri's Linus, Desiree og Sacha. Glockenklang havde min barndoms ponyrideskole flere ponyer efter med høje placeringer i dressur på landsplan.

 

Jeg bider mest mærke i hendes 6-6 for krop som helt klart er årsagen til de knap så prangende gangartskarakterer. Med de "moderne" beskrivelser kan man jo ikke læse noget om hvorfor de karakterer er givet, så det er svært at give råd ud fra det. Men ihvertfald skal eksteriøret være et fokuspunkt i hingstevalget.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overlinie
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 11:45

Charlotte selvom man ikke kan se hvorfor hun har fået 66 i krop, så har jeg kigget på hendes mor og der har hun fået betegnelsen stram lænd.. det kan jo godt være en stram lænd der lige gør det..

 

så et bud her vil være at kigge efter en hingst med god og smidig overlinie.. så kommer bevægelserne også gerne af sig selv..

 

kan se føllet efter Temptation har fået fine karakter til følskue, så måske er du jo i den rette retning, hvis føllet holder den gode linie..

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Afstamning
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 13:15

Tusind tak for at I har gidet sætte jer så meget ind i min hoppe :)

 

Om hun er dressur- eller springafstamning er jo nok et spørgsmål til fortolkning. Men Charlotte, du har helt ret i det du skriver. Jeg har faktisk netop set et afkom efter Cavalet til salg på ridehesten, en hoppe fra samme årgang som har været startet i grand prix. Men tror han har lavet flest springheste, ligesom Lavallo.

 

Min hoppe startede sin karriere som springhest, men jeg rider selv dressur på hende, og hun har ganske vist ikke store prangende gangarter, men til gengæld er hun ret nem at korte - og at vende og flytte til siden.

 

Men i forhold til mit oprindelige spørgsmål. Er jeg helt forkert på den, hvis jeg synes, at de hingste, der er fremme lige nu, har meget mere knæ, end man har set tidligere? Og måske traver (og galoperer) knap så jordvindende til gengæld?

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hollandsk blod
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 13:45

Nej, du har helt ret i at de hollandske hingste der er fremme lige nu, er mere opad- end fremadgående.

 

Hvis du ønsker mere fremadgående afkom, så skal du fx se på Hannoveranerhingste. Selv har jeg kigget på en som BH's den unge BH Farrell. Ellers kan jeg faktisk også godt lide en hingst som Atterupgaards Seebach, danskfødt men med Hannoveranerafstamning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hannoveraner
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 14:00

Tak Charlotte - hannoveraner, det vil jeg lige prøve at kigge lidt videre på.

 

Jeg havde selv tænkt på at prøve Boney M. Så jeg var jo nok allerede lidt i den retning.

 

Jeg ved ikke, om det er en forkert måde at tænke det på - tænkte bare det måske kunne være godt i forhold til min hoppe, der har knæ men er knap så fremadgående. På den anden side er min 1-års Temptation faktisk blevet ganske fin. Og ja, hun fik en meget pæn beskrivelse til følskue, synes jeg, når nu hun er mit første føl :)

 

Der er alt for mange muligheder

 

Venlig hilsen
Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Boney M
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 14:03

Jeg har også selv haft kigget rigtigt meget på Boney M, da jeg synes han har en spændende afstamning. Jeg har bare observeret flere afkom efter ham med knap så god en hals. Så derfor er han lagt på is igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 billed
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 19:27

Sikke fint alle 3 løber i takt på sidst billed, godt fanget


Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et spørgsmål mere
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 10:22

Lige et spørgsmål mere :)

 

En hingst med en god og smidig overlinje, blev der foreslået - men hvordan finder man ud af, hvilke hingste det så kunne være? Er det bare noget med at have set mange af dem og deres afkom eller? Hvad kunne jeg starte med at kigge på/efter?

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Boney M
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 12:08

Charlotte kan det evt være fra hoppen ?

Min efter Boney har bedre hals og nakke end hoppen og også bedre end storesøster.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Både og
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 12:31

Det første afkom efter Boney M jeg så med knap så god hals var på en hoppe med meget forædlerblod, og der tænkte jeg klart at det kom fra mor. Men de næste har været på hopper med klart bedre halse end afkommene har fået, og så blev jeg meget i tvivl om ikke det kom fra far.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåringskaraktere..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 15:19

Den 4 givne karakter gives for overlinie/bagparti dvs xxx9 feks.

 

Her har din hoppe fået 6 ved kåring så en hingst med 9/10 her er noget at kigge efter, så står der som regel fremhævet god og smidig overlinie i enkeltes hingstes beskrivelse, ser lige om jeg kan finde et par eksempler. Om hingsten så giver det videre ved man først når der kommer et vist antal følbedømmelser - men der skal jo 2 til en tango så hvad kommer fra hoppen og hvad fra hingsten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Temptation...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 15:30

Nu nævner du selv hoppen har fået et Tailormade Temptation afkom. I hans følbedømmelse står han giver god overlinie flere med god smidighed.

 

Af de unge hingste er der for at blive i det Hollandske blod den unge Blue hors first Choice med 9 i overlinie/bagpart, i beskrivelsen nævnes både god albuefrihed og smidig overlinie hingsten har gået indledende 4 års championat ved JBK i Odense forleden og placere sig indtil videre som nr 2 med karaktere trav 9,4 skridt 9,7 og galop 9,4

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider