Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Erfaringer føl hævet baghas
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 08:59

Jeg er i den enormt frustrerende situation, at mit vidunderlige hingsteføl på ca 4 mdr er hævet i haseled på det ene bagben. Der bobler ledvædske ud både ind og udvendigt, på størrelse med en tennisbold, så det er RET udpræget. Han har haft det ca 2 mdr, det. Varierer en smule i størrelse fra dag til dag - nogle gange mindre og nogle gange lidt mere. Han har på intet tidspukt været halt, eller haft sår, og er hverken stille eller hyperaktiv på folden, han er helt normal hvad angår aktivitetsniveau. For 3 uger siden fik jeg taget røntgen, som både min egen hestedyrl og Ansager kikkede på, uden at kunne se hverken mus eller anden forklaring - desværre. Jeg havde jo nok forventet at der sad en ledmus. Nogen der har gode råd/erfaringer? Min dyrlæge anbefaler kontrolrtg om ca 2 mdr, og denne gang begge bagben så han har sammenligningsgrundlag. Syntes det er rigtigt øv...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hævet haser
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 13:01

Jeg har engang haft en plag som voksede alt for meget, den havde kæmpe haser pga væske hvor der normalt er fordybninger, nogle gange var hasen næsten som en håndbold.

Den blev solgt billigt som årring. Har siden været i røngten og fundet ren, og sidste jeg hørte fra ejeren forventede de et stg mål på over 180, så den har nok bare vokset FOR meget. Der er tale om en varmblod ud af alm små forældre.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hævet baghas
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 13:25

Metjen - tak for dit indlæg, det trøster mig en smule. Ansager ville gerne operere, fordi de, som de selv sagde nogle gange fandt noget uventet når de kikkede ind i leddet - men nej tak !!! det har jeg ikke lyst at udsætte mit føl for, hoppen er drægtig igen, så at skulle udsætte hende for smitte hos dyrlægen, transport osv har jeg bestemt ikke lyst til. Jeg har hørt om at loppefrøskaller som omslag kunne have en gavnlig effekt, men at bandagere et føl.... jeg frygter at det kan give problemer, og tænk hvis bandagen glider.

0
0
Svar på denne tråd
 
 mere røntgen
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 15:02

Hej,

 

Min plag havde også en hævet has uden at være halt - dog omkring 1 års alderen - men vi kørte den til røntgen, og der var ikke noget på billederne. Vi blev sendt hjem med besked om at den nok have lavet et vrid og bare skulle have lidt fred.

1-2 måneder efter var den stadig hævet, og jeg fik en anden dyrlæge på klinikken til at tage flere billeder af den - han fandt noget "snask" - uregemæssigheder i brusken - i den ene has.

Vi besluttede at få den opereret, og jeg bad om at der blev taget røntgen igen før operationen, da jeg var ved at blive lidt utryg. Det 3. sæt røntgenbilleder (indenfor 1-2 måneder) viste snask i begge haser og mus i den ene......om det var billederne, eller dyrlægerne, der var forskellige skal jeg ikke kunne sige....

 

Jeg håber ikke der er noget galt med dit føl, men ville bare dele historien her - man skal huske at lytte til mavefornemmelsen også....

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hævet baghas
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 20:47

Hej LeneBl

 

tak for dit input - Jeg har da enormt meget lyst til at få taget nye billeder, at få en second opinion, men hvem vælger man lige, hvem har større ekspertise end Ansager?? Jeg bor i det Midt Jydske. Hvis operation er nødvendigt ofrer jeg det gerne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Knud dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 22:13

Han bor midt Jylland og kører ud, fair pris og kæmpe erfaring.

kan desværre ikke huske helenavn samt nr, men prøv at søge herinde

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  22-08-2014 01:10

hurtig google paa Knuds adresse viser den her praktis http://www.equine-vet.dk/page7.php

 

men Knud er SUPER det samme gaelder Peter Hjuler


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


2
0
Svar på denne tråd
 
 Føl hævet haseled
Forfatter: 
Dato:  22-08-2014 08:01

Tak for jeres indlæg. Konklusionen er vist at jeg snarest må få taget nye billeder, og håbe på det bedste, det ser ikke normalt ud, og et eller andet må der jo være galt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mogens Højholdt Hansen
Forfatter: 
Dato:  22-08-2014 19:37

Jeg ville prøve at kontakte Mogens Højholdt i Sommersted. Synes han er super dygtig, når det gælder ben/led. Men ved ikke om han praktiserer mere, da han er ved at være en ældre herre? Men har mange gode erfaringer med ham!

Held og lykke med den lille!

Mange hilsner fra Maria


1
0
Svar på denne tråd
 
 føl hævelse baghas
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 11:44

Tak Maria - din anbefaling vil være med i mine overvejelser. En anden overvejelse lige nu går på at glemme ALT om den hævelse og først kikke på den igen når han er fyldt 3 år. Meget i vildrede....

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis såfremt ifald
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 11:59

Hvis det i værste tilfælde skulle skyldes en OCD, så er føllet absolut bedst tjent med at det bliver behandlet nu og ikke om 3 år.

 

Vi fik opereret en som knap 1½ års, 3 år senere kunne man intet se på røntgen.

3
0
Svar på denne tråd
 
 forstår ikke
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 13:41

Jeg er enig med Charlotte, jeg forstår slet ikke din tanke om og vente til den bliver 3, men forstår til fulde du er total i vilred, føler med dig. Hvis det desværre er ocd er ledet jo generet på nuværende tidspunkt ellers ville hasen jo ikke være hævet, og desto længere tid du venter jo mere ødelagt bliver ledet, Jeg selv købte for nogen år siden reg 5 bedste hingsteføl den havde frem til eliteskue fået fortaget røngten uden anm men få måneder efter hævede han i has og der sad en stor mus, som ikke blev opdaget på de første billeder da de var taget fra anden vinkel. han blev operertet straks inden han var et år, han var også klinisk iorden inden tilridning som 3 års, men da han blev sat igang hævede han i selv samme has han blev 4 år. skræk historie desværre.

1
0
Svar på denne tråd
 
 føl hævet baghas
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 16:26

Tina - det gør mig ondt at høre med din hest. Jeg vil jo nødigt ende i samme situation. Jeg forstår det bare ikke, mine røntgenbilleder var fuldt ud sufficiente, Ansager bad ikke om yderligere billeder, eller havde kommentarer til kvaliteten af billederne ifht diagnostik, kan ikke forstå at noget har "gemt" sig, vi tog ekstra billeder fra alle tænkelige vinkler. Vokseværk/vrid eller let infektion i slimsækkene giver vel også hævelse omkring leddet?

Jeg har det sådan lige nu - at hvergang jeg får en ny vinkel på problemet ændrer jeg mening ifht hvad jeg syntes der er bedst at gøre... tror jeg får taget nye billeder snart og håber de giver en forklaring, ellers får jeg endnu flere hvileløse nætter over min lillemand :-(

0
0
Svar på denne tråd
 
 føler med dig
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 20:44
Det er trælse penge. Men jeg tror det vil gi dig ro i sjælen når du ved hvad du skal forholde dig til. Pøj pøj med din beslutning.
2
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa igen
Forfatter: 
Dato:  09-09-2014 01:05

Kom Til og tænke på jer i dag. Hvordan går det med din lille dreng. Kh Tina

1
0
Svar på denne tråd
 
 føl hævet baghaseled
Forfatter: 
Dato:  08-10-2014 10:10

Hej alle

 

Tak for jeres søde velmenende indlæg. Jeg syntes lige at i fortjener at høre afslutningen på min triste historie...

Føllemand blev kontrol røntgenfotograferet 2 gange yderligere med ca 4 ugers mellemrum (dvs 3 billedserier ialt fordelt over ca 3 mdr)Ansager og egen dyrlæge kunne stadig ikke stille en diagnose - kun en del OBS`er. I tirsdags var han på Ansager og få lavet en kikkertoperation for at kunne lave en sikker diagnose - og desværre sad der mellem ledfladerne små fragmenter og ledbrusken var skadet :-( Jeg blev ringet op under operationen og sammen to vi den svære beslutning at lillemand ikke skulle vækkes, men sove sødt ind :-( hyl....

Pga den ødelagte ledbrusk ville han ret sikkert få kroniske smerter og halthed...

Hoppen er OCD fri, Zatchmo er OCD fri og mine heste får tilstrækkeligt vitamin/mineral og går i løsdrift. ØV ØV - heldigvis venter hun føl ca 1/4 så jeg har forhåbentligt snart en ny føllemand, men den kombination tør jeg ALDRIG mere lave.

God dag til jer alle hestefolk derude !!

Knuser

0
0
Svar på denne tråd
 
 øv øv øv øv øv
Forfatter: 
Dato:  08-10-2014 11:28

det er trist høre.. men selvom begge forældre er OCD frie og han er fodret optimalt, kan du aldrig være 100% sikker.. måske har han leget for voldsomt, og vredet i hasen eller andet.. det er et svar du nok aldrig får..

men det er aldrig sjovt når tingene ikke lykkedes.. men jeg forstår fuldt ud din beslutning om at lade ham sove ind .. kram herfra..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 snøft snøft
Forfatter: 
Dato:  08-10-2014 15:13
Så ærgerligt. Føler med dig, men det var den eneste rigtige beslutning du træf. Mit føl valgte jeg også køre gennem røngten gudskelov med andet udfald end hos dig. Alt Lykke til jer med jeres drægtige hoppe.
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider