Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Foling ude eller inde?
Forfatter: 
Dato:  16-08-2014 18:41

Tidligere folede mine altid inde i boks, de seneste år har flere og flere af hopperne folet ude, normalt sammen med andre hopper og oftest også med en hingst, det har altid forløbet problemfrit og min erfaring er at føllet drikker meget hurtigere når de er født ude, hvorfor kan jeg ikke svare på.

Jeg prøver at overvære folingen ( med folingsalarm ) så jeg oftest ser hele forløbet, de andre hopper og hingsten lader den folende hoppe være for sig selv, de generer hende på ingen måde.

 

Hopperne må føle sig trygge for de foler på alle tider af døgnet!, det sidste føl kl 13.00 om eftermiddagen, hoppen havde ikke vist tydelige tegn, hun gik sammen med 3 hingsteplage ( jeg 'bruger' ældre erfarne hoper der er i fol til at opdrage hingstplage ), folingen forløb også helt problemfrit, først dagen efter flyttede jeg hende ind til en anden hoppe med føl.

 

Jeg har fået mere end 90 føl gennem årene og har kun mistet et, det var en gammel hoppe der var alt for længe om at fole,hun folede inde jeg var der hele tiden, føllet trak desværre aldrig vejret.

 

Hvad er jeres erfaringer/ kommentarer, foling inde eller ude?

 


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

1
0
Svar på denne tråd
 
 Altid inde
Forfatter: 
Dato:  16-08-2014 19:52

Vores foler altid inde, og det er så ikke helt sandt for jeg ER blevet snydt nogle gange. Vores foler også døgnet rundt, de 2 i år er født hhv kl 11 og 16.50. Vores 4-års blev født hhv kl 7, 9.30 og 17.

 

Jeg har desværre hørt for mange grimme historier om hopper der af forskellige årsager ikke kan fole til at ville satse.

 

Min fornemmelse er at der er noget arv i hvor hurtigt føllene er på benene og hvor hurtigt de får pattet. Ædle langbenede varmblodsføl er ihvertfald lidt langsommere om det hele. Lidt mere kompakte og knap så ædle føl er hurtigere.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Vi gør vores yderste...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2014 21:09

... for at hoppen er inde og under konstant opsyn.

 

Det kan så hurtigt gå galt, så jeg tror at opsynet er det vigtigste - og det er altså svært på en fold.

 

I år blev vi snydt og fik et føl ude på folden. Der havde INGEN tegn været på at det var så tæt på, og hoppen folede midt om formiddagen. Heldigvis opdagede staldpigen det da hun var ved at tage en ridehest ind - på det tidspunkt var føllet blevet stjålet af en anden hoppe - og både mor og barn var dybt ulykkelige.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Bent
Forfatter: 
Dato:  22-08-2014 17:15

Jeg fik 2 føl på min nu afdøde DV hoppe i hhv 2009 og 2011. Det første føl blev født inde og brugte meget tid på at sutte på alt muligt andet end hoppen inden han fandt patten. Folingen var også vanskeligere for hende, måske fordi jeg forstyrrede ?

 

Nr 2 kom ude på marken og var født hurigt uden menneskelig hjælp, og han fandt patten meget kvikt.

 

Mine tanker er at nr. 2 ikke blev forstyrret af genstande som vægge, vandkoppe mv. og derfor søgte mod det eneste solide i horisonten som var hans mor ?

 

Spændende emne synes jeg

 


 

 

Mvh Janni

4
0
Svar på denne tråd
 
 foling
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 08:29

Tidligere folede mine hopper altid inde, men jeg er blevet 'tilhænger' af at de foler ude, det tror jeg også mine hopper er, i år havde jeg en hoppe der folede ude om eftermiddagen den 26 februar! Tidligere folede mine hopper næsten altid om natten, men nu foler de på alle tider af døgnet.

For et par år siden lukkede jeg 2 følhopper sammen der havde folet med 3 dages mellemrum, senere på dagen havde den ene hoppe 'pludselig' 2 føl= de drak samtidig fra hver sin side :-), mens den 'følløse' hoppe var ked af det.

 

Det kunne være interessant hvis der blev lavet en undersøgelse af hvor det er mest sikkert at folingen foregår= hvor der er færrest komplikationer: ude eller inde.

Man er tilbøjelig til at være beskyttende så hoppen foler inde, men det er måske ikke et sikreste?


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Meget store folde
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 09:51

Jeg vil mene at foling ude kræver meget store folde, større end de fleste af os har. For hoppen skal have mulighed for at søge væk når hun skal fole.

 

En risiko ved foling på flok er at en anden hoppe tager føllet, hvis det er en unghoppe så vil hun oftest ikke kendes ved sit føl = ammehoppe/flaske til føllet.

 

Vi har endda prøvet at lukke 2 førsegangs-hopper med føl på hhv 1 md og 1 uge sammen, det måtte vi droppe da hoppen med det store føl drog af med det andet føl, hver gang det var mere end 5 meter fra mor. Det plejer dog aldrig at være et problem, men havde vi ikke været der så var føllet gået til, da den unge var et WM-føl og hoppen en DV, så det kneb med at nå op.

 

En anden risiko er hegnet, da jeg arbejdede på stutteri i Nordsjælland blev vi en morgen ringet op at der løb et føl på den forkerte side af hegnet. Så vi bevæbnede os med grimer til hoppe/føl og drog afsted for at få det tilbage på den rigtige side. Det viste sig at være et flere timer gammelt føl, der ikke havde fået råmælk. Det lykkedes at få hoppe og føl hjem i tryghed i boksen, så føllet kunne få pattet. Dette føl var født på en 10 tdr. fold, men dog en lang smal fold, der gik kun 2-3 hopper på folden. Alligevel gik det galt.

 

Jeg kender da nogen der mistede både hoppe og føl, da hoppen valgte at fole i det fjerneste hjørne af folden, så de fandt hende død med føllet halvt ude. Min veninde har fået flere føl der er født baglæns, og som kun har overlevet fordi de er født på stald med fuld hjælp.

 

Min WM-hoppe har flere gange folet om dagen, og hvis hun er på fold, så kommer hun til leddet og beder om at komme ind.

 

Så min indstilling er "better safe than sorry".

 

Jeg har jo efterhånden fået føl i 35 år, og jeg har faktisk fået rigtigt mange føl i dagtimerne. Men vi har også en flok hopper der stoler 100% på os. Vores 3-års er født med en halv times mellemrum, hoppe nummer 2 lagde sig, mens vi var i naboboksen for at hjælpe det første føl til verden. Faktisk folede hun også mens vi var i stalden da hun fik det første føl.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Omk. 20 føl
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 11:28

 

Jeg tror at det afhænger meget af forhold, race og hoppe-dyret selv. Nogle racer har nemmere ved at fole og andre har oftere brug for hjælp, nøjagtig ligesom med kvæg og grise for den sags skyld.

 

Vi har nok altid haft dem til at fole på stald fordi det "gør man" men de blandt de sneste føl er adskillige kommet til verden uden for i dagtimerne.

 

Nogle hopper er ikke så beskyttende i deres instinkt, som feks. den første Islænder vi fik føl af. Dette føl blev forsøgt stjålet af en anden hoppe (en anden race) men hoppe og føl gik på ene fold. Hoppen folede ude uden forudgående tegn på at det blev dén morgen.. Da vi kom ud så var føllet vådt og på benene.

 

I år lukkede jeg den højdrægtige hoppe på ene fold, da den havde sat voks og få timer efter folede den. Det er altid spændende med en førstegangs hoppe, (mangler en bide-tænder-smily ) men den har klaret ALT til UG med kryds og slange og så lige 3 stjerner oven i.

De første nætter var hun på stald ligesom hun var på stald inden.

 

Min nabo som er over 85 år, spurgte til hvordan det forløb og fortalte så, at hendes far, som avlede Oldenborg heste, altid foretrak at de folede uden for! Så folinger udenfor må have været foretrukket i årtier.

 

Om jeg foretrækker det ene frem for det andet må være ud fra de aktuelle forhold og hoppen. Jeg tror de har "bedre" af at fole i en velstrøet boks fremfor på den bare jord, hvis folden ikke lige har et godt lag græs. Dem vi har haft som har folet ude har folet på en forholdsvis lille fold (med godt græs) og uden vand i nærheden (vand som i å, sø eller vandløb.) Har hørt om hopper som har folet direkte i vand og føllet er druknet..

 

Har også hørt om føl født inde i en boks som var så "ren" at føllet ikke kunne rejse sig fordi den gled på gulvet som blev glat og fedtet og som følge deraf dødede af udmattelse...

 

Det sidste føl som min gode gamle Frieser hoppe fik var vi med til at "hive" ud. Hun var tært og vi havde ellers ALDRIG overværet en af hendes føl blive født før! Hun plejede at fole så nemt som et nys. Vi tog det som et tegn på at hun ikke skulle have flere føl. Jeg tror på at det er vigtigt at stoppe når hoppen viser tegn på at det bliver "svært"!


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider