Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 bedste ridelighed, hvem?
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 20:49
Hvilke hingste avler efter jeres mening bedst ridelighed?
Det betyder ikke så meget det ikke er glansbilled heste bare det heste der er gode i hovedet.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvem ??????
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 06:30

Hvilket forbund snakker vi om her ????


Stald Graven

 

Opstaldning tilbydes på privat gård .

 

 

Smukt smukt Crusadoføl sælges . Begge forældre haves .

Er en super dressurmodel med gang en del over middel

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 åh ja det
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 08:01

åh ja det glemte jeg lige.

DV, tænkte jeg på.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 08:20

Fürstenball og fürstenball og igen fürstenball

1
0
Svar på denne tråd
 
 R blodet
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 10:17

Er kendt for ridelighed, og ligeledes ofte D blodet :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sunny-boy og Fürstenball
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 16:43

Sunny-boy og Fürstenball giver virkelig ridelighed samt et særdeles godt temperament.Har selv et par stykker gående og de er fantastiske.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 hvad med Hotline?
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 18:47

Hvad med Hotline? er der ikke noget med de er velfungerende?

kender ingen der har nogen efter ham, men kan bare se at afkom klarer sig ret godt.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hotline
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 21:17

Nogle er for os almindelige andre kun til prof ;)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Furstenall
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 00:26

 

 

Jeg har også gode erfaringer med Fürstenball, super nem

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad med Dicardo ?
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 01:03

Det forekommer mig at være en rigtig flink og ridelig hingst.


The grass was greener....

 

Mvh Janni

1
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er lidt
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 11:15

Jeg er lidt forelsket i Placido Domingo, men han er jo så ung, at hans afkom ved man jo ikke hvordan er under sadel endnu, men da mine hopper som jeg tænker på at ifole er 100 % rare hopper, sådan nogle der kan stå en år uden at blive redet og få smækket en sadel på og ride ud i terræn med det samme uden at blive bange for at få en flyvetur, og jeg kender linien tilbage, så ender det nok med det bliver ham, og især da jeg så ham til åbent hus igår, nej hvor er han dejlig, han er bare cool, sikke ridelighed, og sjovt nok så var de to åringer efter ham, der blev vist i hallen ligeså cool selvom der stod en kødrand af mennesker og kiggede på.

Har også luret han har fået en rigtig god karakter for sit temperament til matrialprøven.

 


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ridelighed
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 12:13

Ridelighed er jo ikke kun temperament, at de kan stå 2 år uden ridning og at man så bare kan lægge en sadel på og ride, for så er topmålet af ridelighed sgu en Fjordhest. Det er jo lige så meget at de er bygget korrekt, så de kan reagere korrekt på rytterens hjælpere.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Bianca - sådan
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 15:02

skal det også være; at man er lidt forelsket i den hingst man bruger

 

Held og lykke med ifoling.


The grass was greener....

 

Mvh Janni

1
0
Svar på denne tråd
 
 Placido Domingo
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 19:31

Bianca:

 

Angående Placido Domingo har jeg kun godt at sige om hans temperament. Har set ham flere gange og han virker særdeles cool og ridelig.

Jeg har en 1 års hingsteplag efter ham og han er simpelthen den nemmeste plag at have med at gøre! Han er meget snaksaglig og nysgerrig og er meget tillidsfuld. Jeg kan stå og strigle og spule ben på ham helt alene hvor jeg bare holder i træktorvet.

Mht. udseende er han meget ædel og med lange ben og har fået det min hoppe mangler (min hoppe er lidt til den kraftige side og mangler lidt mere ben) :)

 

 

Derudover vil jeg også som mene at D-blod, Fürstenball og Sonny Boy videregiver meget ridelige heste.

2
0
Svar på denne tråd
 
 nu er det sådan
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 13:33

Nu er det sådan nu til dags, at der bliver mest avlet efter ydre og hvor meget bevægelse de viser, syntes det er sådan en skam, for man skal tænke på de fleste heste skal bruges af amatører.

Det godt være jeg ville være bedst tjent med en fjordhest, når jeg nu gerne vil have en hest man kan ride uden den longeres inden, man sidder op bare den har stået stille et godt stykke tid, men nu er der så mange, det sted jeg får undervisning der er meget misundelig på min fjordheste temperament lignende dressurhest på 175 i stg. som man kan sætte sig op på uden den skal trænes 100 % hver dag og stadigvæk bare fungere og få en lille sløjfe med hjem engang imellem til distriksstævner.

Jeg syntes der skal være plads til alle og det jeg kigger efter er altså temperamentet som første priotet, jeg kommer ikke til at ride gran prix eller noget, jeg vil bare have en rar ridehest som kan rides lidt distriktsstævner på, derfor vælger jeg også selv at lave hesten jeg skal bruge.

Er glad for at høre flere der syntes Placido er en dejlig hest og hans afkom er gode i hovedet, har fra erfaring man tit ser det fra de er føl/ungheste hvordan de bliver som voksne.

Kunne være sjovt at se billeder af Placido plage, og så gerne hvad hoppe han er brugt på.

Jeg har en temmelig let hoppe, han skal bruges på, holst/XX/Trak.

 


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Korrekt eksteriør
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 13:59

Nu er det jo sådan at korrekt eksteriør IKKE er nogen hindring for at en hest også kan have et godt temperament. Der er jo ingen der siger at vi alle SKAL bruge hollandsk blod med de der tilhørende temperamentsproblemer.

 

Jeg tænkte faktisk lidt på den her tråd da jeg læste en tråd på Hyggesnakken hvor en rytter spørger om hun skal sælge eller aflive, for jeg ser langt hen af vejen en hest der har svært ved dressuren og derfor er det gået hen og blevet en kamp at ride den.

 

Det er jo sådan at en kort nakke, manglende ganachefrihed, stram lænd osv osv altsammen er noget der giver RIDEMÆSSIGE problemer. Det er jo ikke bare fordi vi vil have noget der er smukt at kigge på, vi vil avle noget der FUNGERER uden alt for meget kamp.

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 15:08

Jeg tror at det bare er hestens indstilling til det at behage og gerne arbejde.Vi har en dv der er bestemt meget frisk og meget fremad gående og efetr den skulle igang efter to års fri for ridning pga af har gået med føl,ja så var det bare at ligge sadel på og på hesten og den går bare som en drøm uden det mindste pjat,og det er nemlig en hest der vil gøre alt for at behage sin rytter.

2
0
Svar på denne tråd
 
 ja det er sådan
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 17:05

Ja det er sådan nogle heste der er skønne klinkvej, dejlig man bare kan smide en sadel på og så skal der rides :)

De hænger desværre ikke på træer de dejlige heste der er sådan.

 


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Temperament
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 21:06

Jeg vil give Charlotte ret, det du søger Merete er en hingst der giver et godt temperament, og det er der vel ingen der kritisere? Man skal bare lade vær med at blande begreberne sammen...Ridelighed er som Charlotte forklarer, hestens evne til ubesværet at udføre den opgave som hesten er fremavlet til. Hestens temperament derimod, siger noget om, hvor "flink" den er.


Ridning/kommission samt opstaldning.

Salg af dressur-føl/plage/ungheste/ avlshopper.

Løsdrift til hingsteføl/plage årgang 2012 og 2013.

Vi bor mellem Silkeborg og Viborg.

www.lipas-horses.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 ridelighed
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 21:58

i min verden er ridelighed en hest, der gerne vil behage sin rytter. En hest der går frem/stoppr, når den bliver bedt om det.

En hest der yder sit bedste.

 

Den perfekte ridelige hest kan vel rides i stykker... den kompetente rytter forstår at udnytte hestens ridelighed og får styrket den og lavet en holdbar atlet ud af hesten..

 

Det er vel det der er målet.

Så har vi så kemien.. ovenstående hest, kan måske passe en rytter men ikke en anden..

 

Jeg har to helsøskende... begge søde og rare.. men især den ene bør nærmest kun gå på en ridebane.. magen til kylling, men han yder virkelig sit bedste, og er utrolig behagsyg.. sten, postkasser og andre ting spiser altså bare heste og så er han smadder ukoncentreret... bortset fra når min underviser står på jorden og får rettet chaufføren ind = en helt anden hest at sidde på..

 

Der er så mange faktorer der spiller ind, så det med bare at sige ridelighed er nok mere kompleks end så..

Husk avleren/ejer har faktisk også noget at sige, det kan godt være hoppen og hingsten skaber produktet, men dårlig håndtering kan ødelægge selv den sødeste hest og god håndtering er også med til at få en bedre hest.


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 nej men der
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 00:35

nej det kan godt man forstår det forskelligt, men i min verden er et godt temperament også noget med ridelighed at gøre, jeg har set flere DH hopper der skulle på papiret have ekstriør til at være den perfekte ridehest men bliver det aldrig pga. temperaments problemer.

Idag må man da mene de fleste heste har et ekstriør der gør de ikke har problemer med at blive brugt, ellers avles der da forkert hvis det er grunden til at flere heste står så højt i tænding.

Da jeg var ung var jeg da ligeglad med om hesten stejlede eller bukkede og sprang rundt, men idag er det bare vigtig for mig at jeg ved, det jeg sætter mig op på ikke har de tendenser, og vi ved godt at nogle hingste avler mere varmt end andre, kan nævne i gamle dage May Sherif, Ibsen og ja også Michellino, det er heste for proffer, de fleste.

Jeg er ikke avler, men bare en alm. amatørrytter der vil lave en rar ridehest :)

Men jeg vover alligevel Placido Domingo, selv om man ikke ved hvordan afkom er under sadel, det lyder jo til folk der har nogle afkom er godt tilfreds med deres sind.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider