Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Erfaringer med Regumate
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 15:07

Som overskriften antyder, vil jeg gerne høre om erfaringer med Reumate. Min interesse går især på tilskud af Regumate sidst i en drægtighed. Normalt bruges midlet jo først i drægtigheden, men på det seneste har undersøgelser vist (har jeg bl.a. læst på Ridehesten), at det kan ha' god effekt på ældre hopper, som har besvær med at gå drægtigheden ud.

Jeg har en hoppe på 18, som har fået 9 fuldbårne føl men føl nr. 10 og 11 har hun kastet. Nr. 10 i 8. måned og nr. 11 i 9. måned. Ingen af de kastede føl har set underudviklede ud i forhold til alder, og især den sidste var stor af sin alder, havde pels og var ved godt huld.

Derfor ser det ikke ud til, at det er moderkagen, der ikke forsyner føllet godt nok. Selv om jeg næsten ikke orker flere døde føl, så kunne det jo være spændende, om denne hoppe kunne hjælpes med Regumate. I øvrigt er hun i god form og på ingen måde gammel at se på. Hun er hidtil kommet i fol i første forsøg hver gang.

0
0
Svar på denne tråd

har prøvet det
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 17:25

en enkelt gang hvor en drægtig hoppe i 7 mdr pludselig lagde mælk ned, og UL undersøgelse viste at noget af moderkagen havde løsnet sig- alstå en foling var under optræk. Vi gav den regumate i 3.5 mdr. ca 4000, - kr i udgift, og 14 dage e ophør med regumate folende den et normalt føl.

Trakehner opdræt sælges,

5 års vallak e Heartbreaker (hohenstein søn)

4 års hoppe , mørkgråskimmel e Heartbreaker,

begge er rtg godkendt uden anmærkninger, begge tilredet og særdeles ridbare.

0
0
Svar på denne tråd

Vi har nogle venner
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 18:34

i udlandet som har gjort det med succes, 22-23 årig hoppe- føllet er 1 år nu.

Vores egen 20 årige har altid folet tidligt fra 2-3-4 uger før termin, med meget store føl og meget store moderkager, men i år var det lige ved at gå galt 5 -6 uger før tid (afh af om man regner 335 eller 342 dage som normen).

Hun var scannet ikkedrægtig, så hun er blevet redet hele vinteren og er i temmelig god form.

Hun bliver aldrig KÆMPEstor (trods det er føl 10 eller 11, denne gang)og først 16.4 da hun efter en lidt krævende/lang ridetur, lagde mælk og voks med et brag overnight og jeg så følspark blev vi klar over der alligevel var ugler i mosen.

Hun blev sat på en lille-bitte fold med rolig ven, overvåget 24/7 og fik heftige doser n-3 fedtsyrer og gurkemeje.

Det gik i ro i 14 dage og da hun så lagde an med dryp og voks igen, startede vi Regumate, men nåede kun at give 2 dage, inden hun folede 2.5 et lille, men særdeles sprælsk og bomstærkt føl, 22 dage før termin (eller 29 hvis man regner 342 dage som normen).

Det er iø sjovt at de føl hvor hun har folet 2-3 uger før, har været mere almindelige, men denne her "lillefis" og den som kom lige knapt 4 uger før, for 5 år siden, er ekstremt stærke- hoppen dengang væltede nærmest min 100 kgs mand, første dag da vi trak på fold og hingsten denne gang er lettere vildbasset og meget bomstærk for størrelsen.

Vi har så snakket om at give regumate i sidste del af drægtigheden, hvis vi vælger at sætte hende i fol igen.Hun virker ikke spor gammel og er meget frisk at ride, også. Aldrig haft en skade eller en sygedag.

Vi har to andre der skal i fol i år, men næste år kunne jeg godt forestille mig at vi gør det igen.

Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider