i udlandet som har gjort det med succes, 22-23 årig hoppe- føllet er 1 år nu.
Vores egen 20 årige har altid folet tidligt fra 2-3-4 uger før termin, med meget store føl og meget store moderkager, men i år var det lige ved at gå galt 5 -6 uger før tid (afh af om man regner 335 eller 342 dage som normen).
Hun var scannet ikkedrægtig, så hun er blevet redet hele vinteren og er i temmelig god form.
Hun bliver aldrig KÆMPEstor (trods det er føl 10 eller 11, denne gang)og først 16.4 da hun efter en lidt krævende/lang ridetur, lagde mælk og voks med et brag overnight og jeg så følspark blev vi klar over der alligevel var ugler i mosen.
Hun blev sat på en lille-bitte fold med rolig ven, overvåget 24/7 og fik heftige doser n-3 fedtsyrer og gurkemeje.
Det gik i ro i 14 dage og da hun så lagde an med dryp og voks igen, startede vi Regumate, men nåede kun at give 2 dage, inden hun folede 2.5 et lille, men særdeles sprælsk og bomstærkt føl, 22 dage før termin (eller 29 hvis man regner 342 dage som normen).
Det er iø sjovt at de føl hvor hun har folet 2-3 uger før, har været mere almindelige, men denne her "lillefis" og den som kom lige knapt 4 uger før, for 5 år siden, er ekstremt stærke- hoppen dengang væltede nærmest min 100 kgs mand, første dag da vi trak på fold og hingsten denne gang er lettere vildbasset og meget bomstærk for størrelsen.
Vi har så snakket om at give regumate i sidste del af drægtigheden, hvis vi vælger at sætte hende i fol igen.Hun virker ikke spor gammel og er meget frisk at ride, også. Aldrig haft en skade eller en sygedag.
Vi har to andre der skal i fol i år, men næste år kunne jeg godt forestille mig at vi gør det igen.