Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvornår kasterere i ?
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 09:35

Vi har en DSP dreng på 9 mdr. Planen er, at han på et tidspunkt skal kastereres.

Han skulle helst gå på fold med vores hoppeføl fra december 2011, når hun skal fravænnes, men er jo bange for, at han pludselig bedækker hende.

Ville egentlig gerne vente så længe som muligt, da han er en lille fis, men omvendt så skal han kastereres, så der er jo ingen grund til, at hormonerne får lov at "springe" ud

Hvornår kasterere i typisk jeres hingste afkom?

VH Anja

www.staldanto.dk

Forhåbentlig med avlsgodkendt DSP hingst efter 3/3/2012 <3

0
0
Svar på denne tråd

ikke hingsteemne
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 09:43

så ville jeg kasterere nu, især fordi han skal gå med en hoppe.

Hvis de ikke har det mindste hingstepotentiale så bliver de skåret om foråret det år de fylder 1 her hjemme, nogen siger jo også at det giver lidt ekstra cm i højden (så kan man jo tro på det eller lade være ;) )

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 09:53

Ud fra afstamning kunne han godt være hingste emne, men syntes kun man skal gemme hingste til videre udvikling og evt kåring, hvis de er ud over det sædvanlige, og det er ham her ikke, han gir mig ikk lige et kick når jeg ser på ham. Udover det så er han en smule sensibel, er rigtig sød og nem, men lidt "uhha" ved store armbevægelser, så træning ville være nemmere med ham, hvis ikke der osse er hormoner indblandet lige pludselig..

Stenene er på plads, så jeg vil da følge dit råd Mette, og ikke ta nogen chancer inden han ska på sommergræs med Zakita.

Derudover er han også en der med tiden skal sælges, og det må klart være nemmere som vallak

VH Anja

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du syntes
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 10:20

han mangler lidt højde, så skulle du kastrere nu, for jeg har læst at en større undersøgelse i Holldand har påvist at hingste som kastreres tidligt får et par cm. mere på højden.

Vi har en vallak som blev kastreret da han var 8½ mdr. og han er i dag faktisk langt den største af vore 5 heste.

Frederven

0
0
Svar på denne tråd

undersøg
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 11:00

Interessant - hvordan tjekkede de det i den undersøgelse?

Man kan jo af gode grunde ikke vide hvor høj en vallak ville være blevet hvis den ikke var blevet kastreret.

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Ledige bokse (og søde mennesker) på http://www.notholmgaard.dk (3660)

0
0
Svar på denne tråd

tidligt
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 19:57

hejsa

føl der ikke er hingsteemner kastrere vi senest i det forår de fylder 1, mens de mulige emner får indtil det forår de fylder 3 år, nogen gange tager vi beslutningen i efteråret når de er 2½ år.

vores plag fra 2010 ville jeg så ønske vi havde taget som planlagt da han var 8 mdr, men dyrlægen synes det var tidligt nok, men desværre nåede han at bedække vores ene hoppe i vinteren. heldigvis opdagede vi det tidligt så kunne sprøjte af, men han var klar til det i efteråret, så der burde vi have gjort det.

mvh

Mie

RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011

Nu kun med Miss Jay og Dagirr ox, men Jay har termin 9. februar 2012, så glæder mig så meget til den tid :)

0
0
Svar på denne tråd

Højde også i DK
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 22:28

Jeg har også læst / hørt om at vallaker der er kastereret tidligt bliver højere end hingste der for lov tilat gå.

Der er også i DK lavet undersøgelse af højde i forhold til tidlig kasteration.

Der blev taget et antal unghingste, hvor man kastererede halvdelen og gav dem alle nøjagtig samme opvægst og betingelser.

Vallakerne blev klart højere end hingstene..

Jeg ville kasterere enten i tidlig forår eller i sensommeren. Så få insekter så mulig og så lidt mudder så muligt. .

Vores sidste kom hjem fra sommerfold og skulle skæres, men vi ventede fordi den var for mager da den kom fra sommerferie. Han var mager pga. mangel på kompetent pasning og ikke hormoner! (Så ham man også prøvet det...)

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

* "Som ny" Stübben islænder sadel, gerne bytte med Dartmoor pony.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 00:30

Tak for alle jeres input

Den lille mand bliver fikset sidst i marts så, mon ikke det er passende

Han skulle gerne blive kat 1 pony på ca 140-143 i stg, så den størrelse ville være fin, så er det jo spændende om han bliver max mål i stedet for

Men dejligt med en masse erfaringer.. Tak

VH Anja

Weather Beeta stald/under dækken, nyt, str 120 cm. 470 kr +p

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tillægsspørgsmål
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 09:26

Håber det er OK, at jeg hopper ind med et tillægsspørgsmål?

Min er født 10. oktober, og han skal ABSOLUT IKKE forblive hingst en dag mere end nødvendigt. Derfor håber jeg, at han ville kunne kastreres i april. I sidste ende bliver det jo dyrlægens vurdering, men det er rart at kunne planlægge lidt.

Hvor sent på foråret er det forsvarligt at kastrere?

Og kan man være heldig, at føllet/plagen er klar til at blive kastreret meget tæt på de 6 måneder gammel?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 10:47

Der kan jeg vist være med

Vi havde engang en 8 års hingst, som fik den ide, at pløje igennem ALT hegn for at komme over til damerne, han blev i samråd med dyrlægen kastereret temmelig hurtigt, da han ikke skulle bedække de hopper han løb ind til. Så han blev kastereret i starten af Juli, han var på stald om dagen hvor der var insekter og kom så ud om aftenen og ind igen om morgenen, der var ingen problemer

Og hos mange falder deres sten ned meget tidligt, så det er bare at holde øje med hvornår der er to stk

VH Anja

Weather Beeta stald/under dækken, nyt, str 120 cm. 470 kr +p

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd

kirstine
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 11:51

Kan huske at der har været en her på hn der blev kastereret som ca 3 mdr gammel, det eneste det kræver er at stenene er nede.

Mht årstid, så tror jeg at april er et godt bud, omend med den vinter vi har nu så kan man også gøre det nu hvis man kan klare en fold uden mudder til 'patienten'.

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

0
0
Svar på denne tråd

Kastrering
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 14:08

Hvis det er føl der skal sælges og ikke er hingsteemner, foretrækker jeg at kastrere inden fravænning hvis det er muligt. Jeg avler shetlændere, og har en klar holdning at jeg ikke sælger nogle hingste uanset alder, hvis de ikke er klare hingsteemner og det er til seriøse avlere.

Jeg fik det gjort ved den sidste da han var 4-5 måneder gammel, der var ingen komplikationer overhovedet, og vi mærkede slet ikke på ham at han var blevet kastreret, klart det letteste forløb jeg har været igennem.

Hvis jeg har mulighed for selv at have dem til at gå, for at se dem an om de kunne være et hingsteenme, så bliver de kastreret når jeg kan se at udviklingen ikke er med dem. Men så har jeg også haft andre hingste de har kunnet gå sammen med.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

Final cut
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 21:45

Åh, tak for det. Det er simpelthen årets bedste nyhed

Jeg har lige tjekket, men kan kun se en enkelt.

Men jeg satser på marts og håber på, at det kan lade sig gøre.

Stutteri Bjørholm (Labaniet): du får lige sådan én for din fornuftige holdning

0
0
Svar på denne tråd

kirstine
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 11:27

selvom man kun kan se en når man kigger kan de sagtens have været nede begge to, de kan nemlig godt finde på at trække dem op som det passer dem ;)

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

0
0
Svar på denne tråd

hingste...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 21:52

Jeg har en hingst fra september 2010 gående, og har lige haft dyrlægen til at checke, men hans sten var ikke faldet ned og kunne derfor ikke, som vi ellers ønsker det, kastreres.

Hvor længe kan der gå før de falder ned ?

*Kimmie* som har

www.goerdinghestecenter.dk

Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

0
0
Svar på denne tråd

Det bliver nu
Forfatter: 
Dato:  18-01-2012 21:00

Her har jeg en hingst fra maj 2011 og sidst jeg mærkede var der bestemt to fyldige runde kugler.

Han er ikke god nok til et kommende hingsteemne, synes jeg, og da han er til salg, tror jeg også det vil gavne evt salg mere at det er ordnet.

Nu skal han fravænnes og gå sammen med en hoppe. De har gået sammen to uger og han ved godt hvad han skal. Der bliver skaftet ud og han hopper op. Heldigvis er hun ikke i brunst og velvillig, så han bliver hurtigt sat på plads, så vi laver ham til vallak på fredag.

Han er jo ikke så gammel, så han er stadig meget håndterlig og absolut ikke hingstet overfor mennesker, men vi skal ikke have noget gadekryds her :-)

0
0
Svar på denne tråd

tidlig
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 22:36

Jeg har prøvet at få et hingsteføl, som blev født med brok i pungen. Dyrlægen tilrådede operation med det samme. I den forbindelse spurgte jeg dyrlægen, om sådan en nyfødt, som alligevel skulle igennem en operation kunne kasteres i samme omgang, når der nu var åbnet op.

Dyrlægen fik føllet opereret for brok og den blev også kastereret i samme omgang.Føllet havde det fint bagefter, og kan da tilføje, at han blev den aller største af ialt seks helsøskende .

Conni Sønderstrup Lynge

Stald Lykkebo

www.stald-lykkebo.dk

Super godt gående dunfarvet FS Concorde hingsteføl til salg, udtaget til Finalen ved Eliteskuet 2011.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 21:53

Bare husk at når i kasterere så går der 3-4 måneder hvor de stadig kan "ups bedække". Så hvis i kasterere i marts april så kan de ikke komme sikkert på fold med hopper før hen i juli...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 22:08

min blev kastereret da han var næsten 2 år sidst i marts

0
0
Svar på denne tråd

Min er blevet
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 19:18

kastreret i dag knap 3 år gammel, som de andre han går med

Super dressuremner sælges

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-01-2012 11:35

En hingst kan kastreres fra den fylder 3 måneder og dermed er ovre den neonatale periode, hvorefter organerne er fuldt udviklede og klar til anæstesi/sedation.
Derudover kræver det selvfølgelig at stenene er faldet ned.

Jo tidligere man gør det, jo "mindre" indgreb er det, og risikoen for komplikationer som eks. blødning mm. mindskes da strukturerne inkl. blodkar er så meget mindre når de er helt unge.
Derudover mindskes risikoen for blødninger og adhærencer også hvis man laver en liggende kastration, og det er alt andet end lige også nemmere og mindre risikofyldt at kaste et lille føl, end en fuldvoksen hest.

De er ikke i stand til at gøre nogen drægtige ganske få dage efter kastration, da de sædceller der er tilbage i sædlederen kun kan holde sig i max 2-3 dage. Man bør dog alligevel give dem et par uger for sig selv, så de lige får lov at hele.
De kan sagtens finde på at blive ved med at springepå hopperne i lang tid, da det tager nogle måneder før hormonerne er helt ude af kroppen.

Personligt har jeg samme holdning som Heidi, at ingen af mine hingsteføl skal forlade mig, med deres sten, med mindre jeg synes det er hingsteemner, og at de derfor blir solgt til seriøse avlere.
Der er aaalt for mange små shetlænder hingste rundt omkring i det ganske danske land.

Så jeg vil bestemt kastrere mine hingsteføl det øjeblik stenene ryger ned i pungen (såfremt føllet er mere end 3 mdr. gammel), med mindre det er nogle jeg vil beholde som hingsteemner.

www.shadyacres.dk

Avl af mini shetlændere i spændende farver

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider