Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Fuldblod-Welsh cob
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 23:19

Hej.

Er der nogen med den blanding? Vi overvejer et føl efter vores 2 skønne heste, hoppen er fuldblod og hingsten welsh cob, valget er udelukkende p.gr. af deres fantastiske vilje, sind og udseende. Ved godt mange er imod blanding, men vi tror på det bliver "drømmehesten", som vi beholder. Bare nysgerrig efter hvordan andre blandinger ser ud

mvh merete

En god dag kommer aldrig skidt tilbage :O)

www.123hjemmeside.dk/knoppen

0
0
Svar på denne tråd

Partbred
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 07:21

Hej Merethe

Trods jeg normalt foretrækker de renstammede sektioner (A-D), så er Partbred blandingen fuldblod/cob en af de få blandinger jeg synes virker. Der er rigtigt mange rigtigt gode rideheste, der netop er fuldblod/cob i 1. generation.

Du skal huske, hvis du vil have papirer på føllet, at få godkendt hoppen til partbred avl hos Welsh foreningen, og hingsten skal have licens/være kåret før du må bruge den. Men de nærmere regler for registrering ligger på hjemmesiden.. som sagt, jeg er mest til de renstammede, så reglerne for partbred er jeg ikke helt "stiv" i.

Held og lykke med føllet.

mvh

agro

0
0
Svar på denne tråd

partbred
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 07:24

hej igen,

jeg var lige inde på din hjemmeside og se dine ponyer, og så at Bonzo er section C, ikke D (Welsh Cob) som jeg troede. Det gør selvfølgelig at føllet sandsynligvis ikke vil blive så stort (selvom det er svært at gætte om med en fuldblods mor). Den partbred blanding jeg talte om i forrige indlæg er blandingen fuldblod/Welsh Cob (sektion D). Dét ville være min foretrukne blanding.

mvh

agro

0
0
Svar på denne tråd

Partbred
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 07:51

Hvis du ønsker at lave sådan en "blanding" så skal du på ind på http://www.welshponyer.dk. Under skemaer kan du finde et skema til registrering af hoppe til Welsh Part Bred avl.

Derudover skal du søge licens til hingsten. Du kan finde oplysninger om licenshingste på samme side.

Når de 2 ting er i orden vil afkommet få bordeaux hestepas med fuld afstamning.

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 07:54

Ja skal/vil man lave en Welsh foreningspleaser , så er kombinationen imellem en cob C/D og en xx ganske glimrende og også hvad Welshforeningen foretrækker.

Ligesom med araber og en sec A eller B .

MEN når det er sagt så kan andre muligheder sagtens bruges .

Jeg har da lavet glimrende sec f ère på andre .Bla en næsten ren Holsteiner og en cob , plus en næsten ren araber og en cob . Og jeg mener da at resultatet har været udemærket.

Se feks ham her :

Først som føl :

Og som 1 årig :

Han opnåede da 4 x 8 og 2 x 9 taller med 9 i helhed til følskuet i Psa .

Hans mor er ren Welsh cob sec D og han far er ca 70 % araber plus lidt andet .

Jeg skal lige finde billederne frem af min Dv og welsh cob også så kan du se kombinationen der også .Så vender lige tilbage .

Mvh Karina

Stutteri Graven

Pre-hingsten Bandolero CXLII 170 cm mørkskimmel .

Basis og Morfologisk kåret .

Welsh sec A : Clausholm Dutch Design

Super 2 års Springplag sælges .

Tilridning/ træning tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

Hvor er han skøn :O)
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 08:38

Vi skal ikke avle med henblik på pas/kåring osv. Men udelukkende for at få afkom inden Bonzo overgår til vallak.

Så skønt at se billede af blanding

0
0
Svar på denne tråd

Ja da....
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 08:39

Min indgang til welsh-verdenen var en part bred af netop denne type.

Maglehøj Knightley havde en fuldblodshingst til far - og en welsh cob-hoppe til mor. Han endte med at blive 157-158 cm. i stang, og han var på mange områder en dejlig ridehest - selv om hans ryg desværre ikke kunne holde på den lange bane...

Her er han:

Pt. har jeg blandt andet en welsh cob-hoppe, og jeg har leget med tanke om at lave mig en stor part bred en dag ;-)

Kh. Britt

Valhallas Abigail "Abby" - En af verdens smukkeste heste

BH sælges: Freya Millie, str. 34 G (75 G). Hvid med blonder. Aldrig brugt. 300 kr. incl. forsendelse - eller 275 kr. afhentet i Slagelse

0
0
Svar på denne tråd

Hestepas
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 08:46

Uanset om I vælger at avle uden godkendelse, så skal afkommet jo stadig chippes og have udstedt pas.

Hvorfor så ikke bruge de små penge ekstra og få afstamningen med i passet. Det vil jo også forøge afkommets værdi væsentligt, og øge mulighederne for et godt salg hvis det skulle blive relevant på et tidspunkt.

0
0
Svar på denne tråd

God kombi
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 09:33

Krydsningen mellem en cob og en fuldblod har altid været ret populær i "moderlandet", England, fordi det giver en mere sportspræget type hest - der bla. har været populær til jagter.

Jeg ville da også få lavet papirer på; andet synes jeg ville være helt tosset!!

Formidler sæd efter:

FB Gangster
"Eine Portion, d.h. 8 Pailetten, haben einen Inhalt von 800 Millionen vorwärtsbewegliche Samenzellen", Hengststation Meyer
0
0
Svar på denne tråd

Tak, dejlige billeder
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 10:31

Det kan da kun blive en skøn hest

Vi er aldrig i stævner el. lign. og hestene bliver hèr, så jeg kan ikke se nogen menning i at smide penge ud på kåring og lign. Bonzo bliver vallak, og hyggeride hest, Sasha har været rigeligt igennem inden hun kom hèr, hun er Lettisk fuldblod, så føllet får bare "efter" lovkrav.

Min nysgerrighed gik kun på "udseende" og tak til jer der gad smide dejlige billeder

Jeg viser Sasha dem, og bestiller det 8. vidunder.

mvh merete, kommende "mormor"

0
0
Svar på denne tråd

Walisisk varmblod
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 11:09

Jeg er helt enig med de forrige skribenter i, at det er en rigtig god kombination!

På Stutteri Valhalla avler vi normalt 'rene' Welsh Cobs, men da jeg selv har haft en lang tradition med fuldblod, prøvede vi også i en periode at lave de dejlige krydsninger af Welsh Cob og engelsk fuldblod.

Denne krydsning er meget populær i Storbritannien, og der findes mange eksempler på at topheste i spring, dressur og military har denne baggrund, nogle af dem som 'dobbeltkryds' dvs. 25 % Welsh Cob og 75 % XX, for at få størrelse nok.

Vi lavede selv ca. 10 af disse krydsninger, og den bedste af dem er vist Ffloyd - en stor, dejlig vallak, der står i Norge. Han måler ca. 170 cm i stang, selv om hans far, Welsh Cob hingsten Calerux Black Prince, kun var ca. 155 cm, og moderen var en fuldblodshoppe på ca. 162 cm.

Du kan se en del fotos af ham, hvis du går ind på vores hjemmeside under 'Rytteriet' og kigger allernederst på siden:

www.valhallawelshcobs.dk/dk/ index.htm

Jeg kan også kun anbefale, at du får dit kommende føl fuldt registreret!

Med venlig hilsen

Carl Trock

Valhalla Welsh Cobs

Hjemmeside: www.valhallawelshcobs.dk

Vi har stort set hvert år Welsh Cob føl af høj kvalitet til salg!

0
0
Svar på denne tråd

Kåring / licens
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 11:35

Hvorfor ikke bare få lavet licens på hingsten, det er nok til at afkommet får bordeaux pas (såfremt i også får godkendt hoppen), og det er ikke handelsværdi på det kommende afkom, men tænk på hvis i nu får en hoppe, og så senere får lyst til at avle på hende - det betyder altså rigtig meget om der er afstamning i passet eller ej...

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

Også enig her
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 13:43

Som de andre vil jeg da også sige at du helt sikkert skal lave hestepas på dit afkom .

Selvom din Cèr hingst skal kastreres , så kan han altid få avlslicens og med din hoppes fulde afstamning er det jo bare at søge om godkendelse til Welsh part breed , så kan du jo sagtens få papirer på dit afkom.

Selvom du NU ingen ide har om at skille dif af med afkommet , så kan der jo ske en masse i ens liv , så man alligevel er nød til at sælge , og så opnår du altså flere penge ved et salg , når den har papirer .

Derudover så skal du jo alligevel , som Charlotte Lund siger, have lavet hestepas og chippet dit afkom .Det skal man jo med alle .

Mvh Karina

Stutteri Graven

Pre-hingsten Bandolero CXLII 170 cm mørkskimmel .

Basis og Morfologisk kåret .

Welsh sec A : Clausholm Dutch Design

Super 2 års Springplag sælges .

Tilridning/ træning tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

jeg har selv et mix
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 14:41

50 % welsh cob, 25 % new Forest, 12,5 % araber, 12,5 % fuldblod

og han er FANTASTISK!

0
0
Svar på denne tråd

Nu bestemmer vi jo selv.
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 14:55

Rigtig mange takker for de ønskede foto, og helt klart vil det blive en god blanding

Men, men, jeg forstår ikke hvorfor diskussion omkring pas/kåring osv. er med i denne tråd?

Når jeg siger vi bare vil have en søn/datter efter 2 heste vi holder meget af, så er det fordi vi begge er halvgamle, og det bliver vores sidste "barn".

Hvorfor fylde en tråd med menning, der ikke er spurgt om? Og hvem siger det er det rigtige? Hèr gælder vist en helt privat holdning og ønsker. Som skrevet skal de 2 + føl være hyggeheste, og ikke udsættes for al det postyr (især hoppen) og vi vil hellere bruge pengene/tiden på noget hestene har gavn/glæde af.

mvh merete

0
0
Svar på denne tråd

Hvilket postyr?
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 15:06

Jeg har en fornemmelse af at du overhovedet IKKE læser hvad vi skriver. Det er rent papirarbejde at få lavet et pas med afstamning på føllet, der er ingen der skal udstilles eller noget.

Men hvis ikke du ønsker stamtavle, så er min mening at så skal man undlade at formere.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke læser?
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 15:20

Det er vist ikke lige mig, der i første omgang ikke læser!

Og hvorfor SKAL man udbasunere sin menning om hvad andre skal gøre? Spørgsmålet er udelukkende;Udseende på blanding af fuldblod/welsh cob, og intet om hvad vi ellers har tænkt os, det kan vi ligesom godt selv finde ud af!

mvh merete

0
0
Svar på denne tråd

nu har vi ikke
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 15:23

Statsstyret avl herhjemme.

Hvis der nu var garantier for at heste med papirer er mere sunde og holdbare end baggårdsavl, så kunne jeg forstå indvendingerne?

Kan du ikke begrunde din udtalelse, Stutteri Lund?

Og i disse tider, får man da krone for krone det ind man bruger på at få et rødt hestepas?

Jeg personligt vægter mange ting højere end en stamtavle, når jeg skal købe ridehest: En hest med det rette temperament, som er passet ordentlig med foder, smed og som har et godt eksteriør.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen garantier
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 15:49

Der gives vist ingen garantier for noget når man snakker hesteavl, andet end man bruger man penge. Men alligevel mener jeg at man får pengene igen hvis man vælger at avle med papirer.

Det kan da godt være det er mig, men jeg tror nu ikke jeg er den eneste der ikke vil betale for et dyr uden stamtavle. Ryttere skal enten have dem billigt eller også skal de være så gamle at de har bevist noget.

@Keppie: de ting du vægter mener jeg oftest er en selvfølgelighed når vi snakker registrerede heste, men sjældent når man snakker baggårdsavl. Beklager.

0
0
Svar på denne tråd

Tak. :O) ....
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 15:50

Vi vælger netop de 2 heste p.gr. sind, de kunne ligeså godt være helt uden pas, et tilfælde, for det interessere os ikke.

0
0
Svar på denne tråd

Forstår stadig ikke
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 15:54

Det kan da godt være at jeg er dum, men jeg forstår ikke; når du med de 2 selv samme heste for et mindre beløb kan få lavet et afkom med stamtavle, så fatter jeg ikke at man bevidst fravælger det.

Jeg mener; selvom man er 100% sikker på at hesten ALDRIG skal videre, så kan man jo ikke gardere sig mod arbejdsløshed, fallit, skilsmisse, dødsfald, osv.

0
0
Svar på denne tråd

ikke dèt tråden handler om!
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 16:31

I princippet er jeg ligeglad med hvad andre mener jeg skal, men jeg mener nu det er for dårligt man ikke holder sig til oprindelig spørgsmål i tråden. Min forventning til billeder hver gang hèr er et indlæg bliver noget dæmpet af alle de menninger UDEN foto.

0
0
Svar på denne tråd

Rolig musse *s*
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 21:56

Én ting har jeg lært i dette forum; ytringsfriheden er en realitet - like it or not - og de svar du får er det input dine med-forumister har at give. At blive tosset over dem er spild af krudt; læs dem i stedet i den ånd de er givet >>> for at hjælpe! ;)

Formidler sæd efter:

FB Gangster
"Eine Portion, d.h. 8 Pailetten, haben einen Inhalt von 800 Millionen vorwärtsbewegliche Samenzellen", Hengststation Meyer
0
0
Svar på denne tråd

papirer eller ej
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 22:43

Nu er jeg ikke inde i hvad det koster at få licens på sin welsh hingst, eller få sin hoppe registreret til welsh part breed. Men jeg VED at det er dyrere at få lavet pas på et føl/hest uden stamtavle, som det er at få lavet pas på en med, og ALLE heste skal have pas uanset om de skal nogle steder eller ej.

Jeg har læst alle indlæg, og jeg må altså også sige at du trådstarter ikke læser hvad folk herinde skriver til dig af velmenene ord. Du bliver ved med at skrive at hoppe og hingst ikke skal udsættes for en masse postyr for at få papirer på føllet, men alt det kræver er papirarbejde, dine heste skal ingenting overhovedet.

Og så må du huske at det er et "AVLS" forum, ikke et "reproduktions" forum, her går folk op i avl, og når man spørge til noget omkring at lave føl, kommer papirerne altid på banen, for de er nu en vigtig faktor i AVL.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

stutteri Lund
Forfatter: 
Dato:  03-09-2010 13:04

Nu kan jeg ikke bakke min påstand op med statistikker, men jeg tror ikke på at registrerede heste har hyppigere smed end en gennemsnitlig baggårdsavler. Hvis du vil have en PB kan jeg give dig nr på to af de største stutterier herhjemme, de får kun smed til deres plage 3 gange om året.

Nu er baggårdsavler et vidt begreb, men den enkelte der ikke skal leve af at avle, vil måske ikke skele så meget til udgiftssiden.

Og jeg kan undres at man kan lade en hingst blive elitehingst med 6 taller i forlemmer og baglemmer. Og jo mere spektakulær gangen er, jo højere gangartsindex.

Men i den ideelle verden så avlede vi på sunde dyr, der holder længe som brugsdyr. Og så vil jeg være den første til at efterspørge papirer... Indtil da kommer det ned som nr 10 på prioriteringslisten.

0
0
Svar på denne tråd

Mit bidrag til debatten
Forfatter: 
Dato:  03-09-2010 13:26

merethe

Jeg gætter sådan bare, men hvorfor tager du det så negativt. Du har fået svar på dit spørgsmål, og folk prøver så at komme med et godt råd, som ikke koster særligt meget, og som kan gøre det nemmere for dig i frmetiden (Som ingen jo kan spå om)

Hvis du selv føler at du har fået svar, så glem resten. Der ER jo immervæk oxo andre der læser med, og som måske får en AHA oplevelse, udfra dit spørgsmål.

VH Pernille

"Only those who attempt the absurd will achieve the impossible." (M.C. Escher)

I believe in dragons, good men, and other fantasy creatures!

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Elitehingst
Forfatter: 
Dato:  03-09-2010 15:51

Nu har udnævnelsen til Elitehingst jo INTET med hingstens egne karakterer at gøre.

Smed 3 gange om året, tjah det kan ikke forarge mig. De fleste af vores har da smed oftere, men det er efter behov.

0
0
Svar på denne tråd

nu var dem
Forfatter: 
Dato:  04-09-2010 08:50

jeg så ret trængende, og i en grad hvor jeg vil mene det har stor betydning for deres holdbarhed (bagtilbrudte samt vind og skæve). Især udtalt fordi de kun kom ud på fold 4 timer pr dag i vinterperioden.

Og så er jeg ret ligeglad med at de plage har noget af det bedste afstamning der kan betales for penge her i landet...

Men mht til karakterer, synes du ikke det er foruroligende at hingste (og hopper) kåres med dårligt bentøj? Der er da mange ud over mig der råber op om vi har et holdbarhedsproblem hos sportshestene?

Og tror du ikke at jeg som baggårdavler kunne sætte to heste sammen med et godt fundament (mere end 8), med et godt temperament og få et hæderligt resultat til motions rytteren, som de fleste her i landet hører under?

0
0
Svar på denne tråd

Keppie
Forfatter: 
Dato:  06-09-2010 07:12

Jeg kan ikke lige se sammenhængen mellem at anbefale trådstarter at få papirer på sin hest og at du har set en avlers heste der manglede smed.. især i en tråd med især welsh folk, hvor det netop er meget vigtigt for dem at få hestene på fold så meget som muligt. Gerne døgnfold i løsdrift. Der skal helst ikke sammenlignes med hverken DV eller DSP. Der er himmelvid forskel på "behandlingen" af hestene, har jeg på fornemmelsen.

Og jo, jeg er da ganske sikker på at du, Keppie, kan sætte to heste sammen med godt fundament og godt temperament, og MÅSKE få et hæderligt resultat ud af det. Men hvorfor nøjes med et hæderligt resultat når man MÅSKE kunne lave noget der var kanon godt??

Derudover, hvor mange baggårdsavlere (eller hesteproducenter) kan finde ud af det??? I langt de fleste tilfælde er det jo et resultat af "ihhh... lille musse er sååååå sød og naboen har en hingst gående som jeg kan få lov at bruge gratis". Der er INGEN som helst forudgående tankevirksomhed før man sætter hoppen i fol. Det kunne bare være såååå skønt og såååå sødt at få en lille føllebøllenussepussebasse som aaaaldrig skal videre..

Men fred være med det.. jeg er egentligt ligeglad.. jeg trækker såmænd også blot på skuldrene når man producerer heste og kalder sig avler. Der går ingen skår af mig. Og hvis man ikke kan få dem solgt til en motionsrytter i handel selv, er der jo altid markedspladserne. Så jo, der er altid et marked for heste uden papirer.

mvh

agro

0
0
Svar på denne tråd

til agro
Forfatter: 
Dato:  06-09-2010 08:39

Jo men hvor er holdbarhedsindekset under den registrerede avl?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-09-2010 09:48

I denne tråd må jeg støtte Charlotte 100 %. Helt enig.

Keppie: dejligt du er klogere end de forskeliige forbunds dommer, hatten af for det.

Jeg kan vælge de hingste fra der har dårlige benstillinger, da de er bedømt, det kan du ikke. Du aner ikke hvordan hvem deres forfædre er.

Men jeg vil da gerne have holdbarsindexet for din avl.

Vi prøver da i det mindste at lave index, vi er slet ikke gode nok endnu. Men du kan gå ind på hingstene og se deres indextal for lemmer, dvs hvordan de avler. At man ikke kan have respekt for dette, er mig uforståelig.

Men som denne tråd så tydelige viser, det hele handler om penge, det er billigere og derfor vælger folk denne løsning. Men at begynde at sige det er af samme kvalitet. ???

Må dog sige at trådstarter er ærlig og sige det er pengene der afgør det.

Hader folk der siger de er ligeglade med papir, men har travlt med at fortælle at deres pirathingst er efter en Blue Hors hingst.

ja moral er godt og dobbelt moral er ........

MVH Hanne, der er stor modstander af piratavl.

0
0
Svar på denne tråd

holdbarhedsindex
Forfatter: 
Dato:  06-09-2010 10:55

Hvor holdbarhedsindexet for den registrerede avl er? Det aner jeg virkeligt ikke... vel samme sted som holdbarhedsindexet for den uregistrerede produktion?

mvh

agro

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-09-2010 11:26

Først vil jeg bare sige at jeg har et kryds mellem welsh cob og araber (25%), så min hest er mere ædel og klein end de rene welsh cob - så det giver da en ide om hvad en welsh forædlet ligner...

Derefter vil jeg tilslutte mig mange af de andre, og sige at jeg absolut heller ikke kan forstå hvorfor du ikke vil få lavet stamtavle på føllet, når det virkelig ikke kræver mere...

Og til sidst vil jeg tilføje at jeg kender MANGE der avler det i kalder baggårdsavl, hvor man bare formerer heste (uden stamtavle) fordi man synes de er søde, og der er altså mange der ikke bliver passet ordentlig med foder, smed, dyrlæge ect...

Iben Wendelboe

Trakehner - hesten for livet!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider