Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 slidgigt hos hund - foder eller?
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 21:31
Hej

Ja, som overskriften antyder, har jeg lidt spørgsmål angående slidgigt hos hunde. Min dansk/svensk gårdhund på 6 år lavede en skade på sit bagben for nogle år siden. Jeg fik den gang at vide, at hun ville få slidgigt i benet som følge af skaden. Jeg vil derfor begynde at give hende noget tilskud, for at forebygge/symptomlindre slidgigt. Nu har jeg så snakket med to dyrlæger. Den ene siger fuldfoder (hills) og den anden siger glucosamin tabletter.
Hun har foder ad libitum, så ved ikke præcis hvor meget hun spiser pr dag.

Nogen, der har gode erfaringer med det ene eller det andet?
Hvad gør i?


Min smukke palomino frederiksborg

Barbie

- også kaldet "Den gule Djævel"...

0
0
Svar på denne tråd
 
 godt nok med kat
Forfatter: 
Dato:  15-04-2015 23:14

nu har jeg kun katte. Men har ikke mindre end to med slidgigt.

de startede op på lakseolie i starten - der går 6-8 uger inden man kan se en forskel. Jeg købte Hunter lakselie hos zooplus.de

nu har de så begge på mobility fra Royal canin - det findes også til hunde

www.royalcanin.dk/produkter/ products/dyrlaege-produkter/ sygdomsdiaeter-hund/mobility- leddiaet

 

allerede efter 5 uger har jeg set en stor forskel på den kat som har det værst.

 

andre produkter:

www.zooplus.dk/shop/hund/ hund_fodertilskud/led_knogler



0
0
Svar på denne tråd
 
 Slidgigt
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 07:46

Jeg har en hund med begyndende slidgigt i ryggen

 

Jeg giver Lupusan gelenkkraft som tilskud

 

Det er virkelig godt, efter en uge blev hun som en unghund igen


0
0
Svar på denne tråd
 
 slidgigt
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 08:02

Jeg er i samme situation som dig.

 

Min ene gravsnude lavede en skade i skulderne som 1 års

Hun er i dag 7 år og begyndte for godt 3 mdr. siden at få Hills J/D og samtidig glucosamin/MSN fra det svenske dyreapotek.

Har fået taget et par røntgenbilleder både som 2 års og som 6 års med en smule røntgenforandringer omkring leddet.

 

Jeg køber hos stensby.dk - men det kan vist fås flere steder og foder hos dyrlægen.

 

Årsagen til jeg er gået dobbelt op er at hun ikke skal have ret meget mad - og hvis jeg følger Hills foderanvisning bliver hun som en tromle så for at sikre at hun er velkørende så får hun hele molevitten.

 

Hun er efter 2 mdr. på foder/tilskud min dejlige legesyge glade hund igen.

 

PT går overvejelserne på at få lagt guld i leddet - en lidt dyr affære ( 5-7 t.kr.) men kan det gøre en forskel (og det siger erfaringerne) så er det det hele værd.

 

Hun er jo min lille guldklump



VH Heidi


Jeg kan forstå dit indlæg forkert og så beklager jeg,

men mit svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.

 

www.gravsnuderne.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilskud til led
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 18:51

Jeg ville give tilskud til leddene ved siden af foderet. Dels bryder jeg mig ikke om specialfoderet man kan få hos dyrlægerne, da det er lavet med korn. Og dels bliver min hund træt af sit foder, hvis jeg ikke skifter mellem smagsvarianter engang imellem. Ved at have tilskuddet ved siden af, kan jeg skifte foder en gang imellem og selv tilsætte de nødvendige tilskud.

 

Jeg bruger Athlet fra Svenska Djurapoteket. Det er et tilskud med MSM, chondroitin, grønlæbet musling og glucosamin, og dermed indeholder de flere forskellige stoffer man mener gavner leddene. De laver også en variant med hyaluron, hvis der er behov for det.


 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 hundegigt
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 19:46

Min Nemo, der biver 10 år om 14 dage, har HD og deraf slidgigt i begge hofter og det ene knæ. Han bliver fodret med kornfrit foder med lam fra Kingsmoor lige pt, men skifter gerne mellem både smagsvarianter og andre kornfrie mærker. Min erfaring er, at andelen af omega 3-6-9 er meget højere i de kornfrie mærker, da der som regel er en høj andel af fisk og fiskeolie i. Jeg giver desuden både lakseolie og et glucosamin produkt ved siden af, for at være på den sikre side Glucosaminproduktet er det samme, som det jeg giver hesten - Equiforce Matrix HA fra Havens.

 

Har fodret med både Royal Canin og Hills, fordi det jo skulle være så godt så godt. Efter min mening, så kan du ligeså godt købe det billigste i Aldi - kvaliteten er den samme!


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glukosamin
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 22:25

Vores labber begyndte at få glukosamin sidste år. Jeg købte en stor bøtte hvor man også kan købe det til hesten ;)

 

Han var efterhånden ikke så livlig når vi gik tur og galopperede ikke mere så meget. Efter kort tid med pulver var han tilbage i fuld fart over markerne. Han havde ellers ikke vist tegn på ømhed o.lign. Men der blev lige skruet op for energien.

 

For et par måneder skiftede vi over til kornfrit fodder. Før smed han pelsen, var tjavset og lidt sløv. Efter 1-2 uger var han sit ganle jeg og beholdt pelsen på kroppen.

 

Han er 11 år.


Mvh. Sanne

 

Golan er sat til salg. Se på Markedspladsen, Oldenborghoppe, hygge, dressur eller avl.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har overbevisende....
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 16:16

erfaringer med Hills J/D til både hund og kat.

 

Er så iøvrigt lodret uenig med Karina (Chanell)- og med diverse forbruger tests, der konkluderer det samme - jeg mener absolut ikke, at kvaliteten er den samme uanset fodermærke.

 

Effekten er i hvert fald mærkbart forskellig!

 

Dorte

2
0
Svar på denne tråd
 
 kvalitet
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 21:23

Jeg siger absolut ikke, at alt hundefoder har samme kvalitet og jeg er også lodret uenig i de dersens test af hundefoder der siger således.

Det jeg siger, er at kvaliteten af Hills og Royal Canin er på samme niveau som det billige fra Aldi = skodfoder.

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
4
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 00:02

hvad har du at have det i ?

 

for det første kan man godt se forskel på hvad dyret får at spiser - både udseende, foderstand, afføring mm. der er helt klart en mega forskel på om du foder med aldis det bedste, eller med rc/hills

 

nu har jeg så katte, og har arbejdet for kv i mange år, og har set rigtig mange katte i de år. Og man kan tydeligt se hvem der bliver foderet med hvad.

 

du har så gang i det med at foder med kornfrit. Fint nok. men hvis du spørg div dyrlæger så vil du også finde ud af at der er rigtig mange dyrlæger som slet ikke vil anbefalde at man bruger kornfrit. problemet er nemlig at meget kornfrit foder giver foderallergi.

jo jeg kender flere katteejere som er hoppet på den vogn, og er endt med en kat med foderallergi.

min egen dyrlægeklinik vil overhovedet ikke anbefalde at man bruger det. de ser nemlig så mange både hunde og katte som får allergi.

problemer er jo at man i stedet for korn/majs, er nød til at putte noget andet i. Og det kan så give en større risiko for at udvilke allergi.

undre mig da over når man læser hvad de kommer i foderet, om foderet er til en kanin, fugl eller hest.

 

jeg er også lidt ked af at man, får at vide at ens dyrlæge ikke aner hvad hun/hun laver. "For du kan jo bare foder med kornfrit". Lidt synd, når der ikke er noget belæg for at det faktisk lige er det som virker.

man skal jo helst gerne have sin dyrlæge ind over, når det kommer til et sygt dyr.

 

jeg har selv 15 katte, indekatte, og alle får rc foder. Og alle mine katte har flot pels, trives og er sunde.

så mine får aldrig andet end rc. har to med gigt (søskende) og begge har fået det godt efter at jeg købte rc mobilit til dem.

 

 

til TS: når din hund nu ikke har vist tegn, ville jeg sætte den på lakseolie. det er med til at smør leddene.

det var det råd min dyrlæge gav mig, første gang jeg var afsted. hvis du er heldig så er det alt hvad der skal til for at holde det nede. Især når hunden nu ikke har begyndende skader.

 

det er bedre at forebygge end at skulle til at give medicin. jeg har selv smertestillende til kattene hvis de har nogle dage hvor de har ondt.

 

og husk motionen. det er vigtigt at den bliver holdt i gang. ikke hård træning, men mere at den ikke går i stå. har selv to slags gigt og man har godt af at blive rørt

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 mellem linierne
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 09:30

I er godt nok gode til selv at finde på ting, jeg skulle have udtalt mig om

 

Hvor skriver jeg, at kornfrit er den eneste rigtige måde at fodre sin hund/kat på? Jeg har udtalt mig om kvaliteten på RC og Hills, ikke en skid andet.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 09:33

Man kan på ingen måde sammenligne foder fra Royal Canin med det fra Aldi.

Når du kan købe en pose foder til samme kilopris som hvad havregryn koster, siger det sig selv at ingredienserne ikke er af god kvalitet.


Diverse forbruger test sammenligner blandt andet protein indholdet, men der er kæmpe forskel på hvor proteinet kommer fr, og det er blandt andet derfor der er en prisforskel. Hos RC er du garanteret at det altid kommer fra samme kilde og er af god kvalitet, så derfor koster det ekstra. Man kan ikke lave godt foder af dårlige råvarer.

2
0
Svar på denne tråd
 
 foder..
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 23:02

DorteP: Jeg er helt enig i, at man ikke kan lave godt foder af dårlige råvarer og jeg ville heller aldrig købe foder i Aldi. Men man kan godt lave foder af dårlige råvarer, bilde verden ind, at man producere kvalitet og så tage overpris for det. Jeg ved godt, at jeg provokerer her!

 

Der hvor jeg har et problem med RC, er at deres sammensætning af foderet er fuldstændig hen i vejret. Man skulle jo nærmest tro, at de intet aner om de dyr, de producerer foder til. Anja, det er ikke for at gøre dig ked af det eller trampe på dig, men jeg var lige inde og tjekke det Mobility foder, du bruger til dine to gigtkatte. Man(videnskaben, herunder dyrlæger) ved, at katte er det man kalder "True Carnivores" - altså at de kun kan leve af kød.

Derfor kan det godt undre mig, at de første 4 ingredienser på indholdsfortegnelsen på dit foder, er kornprodukter. Hvorfor putter de det i, når katten overhovedet ikke har brug for det eller på nogen måder kan udnytte det? Ser man på procentsatserne, så er stivelse højere end protein - det giver jo ingen mening. Kan katten leve på denne sammensætning? Helt sikkert, for der er stadig protein i, men resten er bare unødvendigt fyld.

 

Ved hundene ser det lidt anderledes ud, for hunde kan godt udnytte stivelse. Men som hos os mennesker, så er der ingen af os, der har godt af at leve primært af pasta og hvidt brød. Hunde hører stadigvæk til gruppen "Carnivore" og i naturen ville deres diæt primært bestå af kød fra byttedyr eller ådsler, så det skal den også i fangeskab efter min mening.

 

Heste levede også engang udelukkende af havre og halm og hvis de var heldige, fik de en lille tot hø om søndagen. I dag er vi da heldigvis blevet meget klogere og jeg tror(og håber), at det er de færreste heste i DK, der lever på den diæt i dag. Vi er ved at komme efter det med hundene og kattene, men vi mangler stadig et stykke vej endnu.

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-04-2015 23:07

For det første til Anja. Min kat jeg hentede på Inges kattehjem havde levet af RC. Så jeg købte noget med hjem til hende. Hun kastede det hele op igen. Jeg var flere gange ved dyrlægen med hende, for var bekymret.

Det jeg fandt ud af var, at hun SLUGTE de små portioner hun måtte få, fordi hun var skide sulten hele tiden !!!! Gav jeg hende mere af det, kastede hun bare dét op også. Hun får nu Arion ad libitum OG hun stortrives !!!!! Og er en slank og smidig 6 års kat med en skinnende blank pels.

 

Men så tilbage til hunde. Karina jeg kan jo kun give dig så evig ret !!! RC - og Hills kan jeg også kun sammenligne med det billigste skodfoder man kan få - dog til OVERPRIS. Det er i hvert fald IKKE sammensat så det er tilrettet dyr at æde !!!! Og noget andet er, at korn FEDER !!!

Jeg fodrer også kornfrit. Wolfsblutt med hestekød. Lige netop hestekød er godt til allergiske hunde. NU er jeg så heldig at ingen af mine hunde længere er allergiske. (Men de elsker det foder, så det fortsætter vi med på 6. år)

Jeg satsede, og har undladt at vaccinere dem. Min dyrlæge siger at i forhold til hundesyge er det faktisk ikke nødvendigt andet end at indvaccinere dem. Så er de dækket for resten af livet. Tja, det har i hvert fald gjord en dejlig forskel for mine hunde. Ingen kløe, ingen irritation o.s.v.

Men Paw har haft en korsbåndsskade for - er det snart 3 år siden Karina ? - og selv om han ingen slid har i nogen led, giver jeg ham og hans lillebror på 6 år, Flex Vital Omega hver dag.

 

Ja, Karina, så bliver de gamle drenge snart 10 år. Håber også Nemo stadig har det godt.

 

Karen

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Karina Chanell
Forfatter: 
Dato:  23-04-2015 11:30

Helt enig - bortset fra at hunde ikke er carnivore, men omnivore, hvilket betyder, at de både spiser kød og grønt :-)

 

Jeg har mest forstand på katte, men min erfaring er, at man ikke kan se på prisen, om et foder er godt eller ej. Man bliver simpelt hen nødt til at vende pakken og se, om det, der står på indholdsfortegnelsen passer med, hvad kræet har brug for.

 

For eksempel er Aldis vådfoder til katte, Lux, et godt produkt uden korn og sukker til en virkelig latterligt lav pris, imens man kan købe dyre mærke-vådfoder til skyhøje priser, der er fulde af begge dele. Men man finder selvfølgelig også super produkter til høje priser og skodprodukter til lave priser ;-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 hundemad
Forfatter: 
Dato:  25-04-2015 13:17

Taina: Hunde hører videnskabeligt under gruppen Carnivore, men det er helt rigtigt, at de æder alt muligt og derfor også kan betegnes som omnivores. Men så vidt jeg har lært og læst mig frem til, så kan hunde ikke udnytte hverken korn, bær, grøntsager eller frugt, medmindre det har været en tur gennem fordøjelsessystemet på en planteæder. Deraf klassificeringen som Carnivore

Det giver også god mening for mig, når mine hunde står og guffer løs i møddingen(bvadr), da hestemøget jo har været en tur igennem hesten. Giver jeg hundene rå gulerødder, så kommer gulerødderne ud igen, som de stykker hundene tyggede dem i, da de åd dem

 

Karen: Jeps Nemo bliver 10 år på fredag Jeg har planlagt en stor familiefødselsdag og så har jeg lovet Nemo, at han må spille frisbee lidt den dag

Jeg tror, det kun er 2 år siden, Paw og Nemo fik udu i benet. Det var nemlig lige før Nemos 8 års fødselsdag

Han har det i øvrigt fantastisk og det har klart hjulpet ham, at vi har fået Smilla. Selvom Nemo faktisk mest er træt af hende, så har hun fået sat gang i ham. Hun tager ikke hensyn til hans dårlige ben, så han bliver puffet, møffet og tromlet fra alle retninger og det har tvunget ham til at bruge musklerne i bagparten og specielt det dårlige ben.

Sidste år var jeg ellers ved at indstille mig på, at det var ved at være slut, for han ville kun lige gå en kort tur og på den korte tur, gik han bare lige i røven af mig. Så fik vi Smilla og nu galoperer han rundt, snuser og hopper og han kan sagtens gå længere ture

 

Anja: Ens dyrlæge er som regel en man har valgt, fordi man har en god kemi med vedkommende og føler tillid til ham/hende. Men at man er dyrlæge betyder ikke, at man automatisk sætter sig ind i de nyeste forskningsstudier eller at man ikke kan tage fejl. Din dyrlæge anbefaler gerne RC og advarer imod kornfrit. Min dyrlæge nægter at sælge RC. Hun har valgt at sælge Orijien istedet for og anbefaler, at man fodrer kornfrit.

Hvilken dyrlæge der så har mest ret, kan jeg ikke sige dig. Jeg stoler nemlig på min dyrlæge, så derfor er jeg - ligesom dig - også forudindtaget overfor min dyrlæges anbefalinger

Jeg har valgt, at fodrer mine hunde kornfrit, da jeg mener, det matcher deres natur bedst og min Nemo har udviklet både lagermideallergi og kornallergi efter at være fodret med RC i et par år.

Du skriver, at problemet med kornfrit er, at man er nødt til at putte alt mulig andet i end korn/majs og det har du ret i, at man er nødt til. Der bliver puttet mere kød i, som stivelseskilde er det kartoffel og så kommer der mange forskellige frugter, grøntsager og bær i. Det kan jeg ikke se nogen problemer i overhovedet. For mig lyder det ret sundt og faktisk som en diæt, jeg også selv ville have godt af at leve på


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 18:03

Man lytter efter sin dyrlæge. Min dyrlæge lytter efter mig !!

Han sælger også både Hills og RC, men har aldrig forsøgt at pådutte mig det foder, fordi han kan se at mine hunde trives på Wolffsblutt.

 

Så dejligt at høre at Nemo har fået så meget gang i kroppen. Måske jeg skulle få en hvalp ? Nå, det ville nok ikke hjælpe, for Paw opfører sig som en hvalp. Han drøner rundt som en sindsyg, OG så får han problemer.

Han har problemer i ryggen. SUK !! Han har været til kiropraktor og det hjalp lidt, men så glemmer han HELT hvad han kan og burde, og så kan han næsten ikke gå bagefter.

På onsdag skal han i røntgen. Jeg gruer lidt for hvad der er galt i hans ryg. Måske en diskos ? Måske noget kiropraktor kan gøre noget ved ? Nu må vi se !! Og jeg krydser fingre !!

 

Men det TS startede med var slidgigt, og det har Paw ikke. Eller i hvert fald ikke for - ja du har ret Karina - 2 år siden.

En aktiv hund er sgu' svær at holde i ro, SELV om det gør ondt. Han er simpelthen Paw-2-år !!!! 2. juli bliver han 10 år.

 

Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilskud
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 10:35

Jeg har brugt at give tilskud ved siden af det "almindelige" foder.

Jeg har brugt Solanum Flex HA og senere skiftet til StrongJoint.

Begge produkter havde god virkning og vil ikke sige at det ene er bedre end det andet.

 

Jeg har dog for nyligt valgt at skifte til Hills JD, fordi mine hunde i perioder blev lidt trætte af at få tilskud i foderet.

Så er det bare nemmere med et foder hvor det hele er i og jeg ved de får hvad de skal have.

 

Heidi Sørensen, er du obs på at hills jd også fået som en light udgave? Hvis hunden får meget mindre end anbefalet, så skubber du jo balancen i foderet - så hellere skifte til light udgaven.

 


Fotograf Heidi Glisborg

* stort arkiv med stævnebilleder * studiefotos af heste mm.

 

www.wpets.dk

Kvalitetsudstyr til hest & hund

 

http://www.fuldblodsaraber.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 For øvrigt...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 10:42

Jeg kan så fortælle at min ene hund som lige er blevet opereret for et sprængt korsbånd viste sig at have ledbrusk i knæet i overraskende god stand, på trods af at det sprængte korsbånd har givet slidgigt i knæet.

Jeg tror helt bestemt at det har gjort en forskel at jeg har brugt det tilskud som jeg har.

 


Fotograf Heidi Glisborg

* stort arkiv med stævnebilleder * studiefotos af heste mm.

 

www.wpets.dk

Kvalitetsudstyr til hest & hund

 

http://www.fuldblodsaraber.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 heidi Glisborg
Forfatter: 
Dato:  10-07-2015 07:26

Hej Heidi

 

Tak fordi du nævner det men ja det er jeg obs på - sidst jeg var hos dyrlægen havde de den ikke hjemme, så vi har aftalt, at det får de, når jeg igen skal have (lige om lidt)

For en ting er helt sikkert en fed hund er ikke godt når der er slidgigt involveret :)

Men tror både hunde og jeg trænger til en gang skrump *GG*



VH Heidi


Jeg kan forstå dit indlæg forkert og så beklager jeg,

men mit svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.

 

www.gravsnuderne.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mod slidgigt
Forfatter: 
Dato:  04-11-2015 18:51

Hi

 

prøv lige at gå ind på facebook på petiq!

Mine forældre haren labrador, der også har nogle problemer, de bruger dette produkt. De har et produkt, der netop går ind op støtter op omkring dett.

Og ikke mindst bruger jeg det selv.

 

Kan stå 100% inde for det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt tilskud mod ledproblemer
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 00:07

Hejsa

 

>Jeg vil derfor begynde at give hende noget tilskud, for at

>forebygge/symptomlindre slidgigt.

 

Jeg har prøvet mange forskellige glucosamin produkter (piller, flydende, foder med tilsat glucosamin) men mange af dem viser sig alligevel at være baseret på kunstigt fremstillet glucosamin og ikke fra den rigtige kilde, den grønlæbede musling. Dette er selvfølgelig fordi den ægte vare er meget dyrere.

 

Det foder med tilsat glucosamin, som jeg selv har bedst erfaring med i forhold til ledproblemer/gigt er ZiwiPeak.

 

Det tilskudsprodukt som jeg har bedst erfaring med i forhold til samme problemer er et produkt som hedder ReVet, som både laves til hest, hund og kat. Du kan selv lige Google det, og læse lidt om det, men jeg har set rigtigt mange gode tilbagemeldinger på det igennem de sidste 4-5 år.

 


Mvh. Heidi

 

* Veterinær Ernærings Terapeut (VET) inden for hest, hund & kat *

 

Blogger og rådgiver bl.a. om god ernæring til hest, hund og kat for Mypets.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider