Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Hæk omkring folde
Forfatter: 
Dato:  15-06-2011 21:00

Er der nogle herinde der kan give lidt erfaringer med hæk planter omkring foldene ? Jeg tænker naturligvis på giftige planter, hvad de spiser..... og specielt hvad de ikke spiser samt alm vedligehold samt etablering ! Erfaringer med om planterne kan tåle salt er også meget velkomne..


Tænker det kunne være fint istedet for træ indhegninger og krikkerne har en mere solid bremse ud mod vejen...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tornerose
Forfatter: 
Dato:  15-06-2011 21:42

Tjørn er den ultimative løsning, hvis du spørger mig. Tjørnehække har været anvendt som naturligt hegn i Storbrittanien i århundreder, så man må sige, de har vist deres værd.


Fordelene er:

- vokser forholdsvist hurtigt og skal bare klippes jævnligt

- ikke giftigt

- danner en uigennemtrængelig barriere med årene i højder op til flere meter og kan vokse så tæt at det også danner læ (dog mest om sommeren)

- billigt i anskaffelse (hvidtjørn og engriflet tjørn)

- en af de træer der er allermest 'miljøvenlig' i og med at de er livsgrundlag og bolig for et utal af insekter og fugle

- smukke når de blomstrer


En tjørnehæk kan iblandes div. andre træer såsom mirabel, hassel, bøg og ask, som enten kan klippes som hæk eller blive som enkeltstående højere bevoksning for afvekslingens skyld.


Jeg ved så ikke, præcist hvor glad tjørn er for salt, men mine bedsteforældres sommerhus ved den sjællandske nordkyst var (og er) udstyret med en flot to meter høj tjørnehæk på landsiden. Den står der fint endnu, ca. 70-80 år efter den blev plantet.









Great minds think alike. Fools seldom differ.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 11:47

hvis du er rigtig smart så laver du så stor en afstand ud til hækken, at hestene ikke kan komme til hækken.


af den simple grund at man kan slide sig selv op med hækklipning hen over sommeren, for at undgå at hækken rammer el-hegnet.


på vores gård stod der et eksisterende læbælte hele vejen rundt,- og hold da op hvor er jeg glad for at vi har lavet et par meters afstand imellem planter og hegn,- eller kunne vi bruge al vores tid på at klippe hæk for at undgå at hegnet står og aflader...


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 11:23

Vi har tjørn og det kan bestemt ikke anbefales, hold da op en sej kamp at klippe skidtet, man bliver revet i stykker og det vokser som bare pokker.

Tjørne der ryger af under klipningen, kan man så efterfølgende hive ud af poterne på hund og kat, når de træder i det.

Vi er ved at bekæmpe vores og får aldrig tjørn igen.


Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com


Motordrevet pælebor sælges, se profilen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 17:35

vi har også en del tjørn,- og det er en helvedesplante på højde med brombær!


død over det!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 19:59

misssophie; Jeg mangler en 'like' knap ;)


Anything your Warmblod can do - my Cob can do better!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Levende hegn.
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 13:15

basling/ Har du set de seneste programmer med bonderøven? Han planter nemlig "engelske" hegn, bl.a. med tjørn og efter engelsk forbillede. Der er noget med at de bliver bøjet / knækket ned.

Det lyder meget tiltalende men er selvfølgelig tidskrævende.


Du kan se afsnittene via www.sedirekte.dk/tv/live/dr1.htm


~ Anette



Venter is-føl til sommer, måske.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for indput
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 08:13

Tak til jer alle - tja jeg havde overvejet tricket fra bonderøven, men jeg er lidt i tvivl om jeg får det passet med sammenflet osv.... Jeg ved ikke lige hva jeg finder på - der er fordele og ulemper ved det hele..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hæk om fold
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 07:34

Alternativ til tjørn kunne være Sargents æble - malus sargentii

Det er paradisæble i buskform.

Blomstrer overdådigt, sund og hårdfør, bliver omkring 2 meter høj og bred - man fjerner de ældste grene hver 3-5 år - den behøver ikke årlig klipning.


prøv at søge på skovplanter.dk der ved jeg du kan læse mere og se eksempel på pris.



Glæder sig over at far har lovet ridebanehegn!!!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider