Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Lys på ridebanen
Forfatter: 
Dato:  30-08-2009 21:20

Nogle der har gode ideer/foreslag til belysning på ridebanen !?


Hvor får man fat på materialer til dette !?


Hvilke lamper skal der bruges !?



0
0
Svar på denne tråd
 
 Du må i hvert fald ikke....
Forfatter: 
Dato:  01-09-2009 18:52

...bare sætte master op uden komunens tilladelse.




Der er flere gamle tråde om det.


Jeg kan specielt huske én der havde scot lamper på sin bane. Det så ret godt ud og er ikke så dyrt...


Hilsen Helle - Nu med eget firma.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-09-2009 13:52

Jeg har disse scot lamper på banen




Billedet snyder en del pga blits og genskær, det lyser fint banen op og genere ikke hesten.

Jeg er rigtig glad for denne løsning, man skal bare passe lidt på at ikke ride for tæt på hegnet.


Lamperne er nogle der kan købes i byggemarkeder til 20 - 30 kr pr stk, det dyreste er ledningen og tilslutningen, som en elektrikker skal foretage.



Hilsen Gitte


Sønderkærgaard


Bedækning tilbydes ved fjordhingsten


Ågerupgårds Samba


http://www.soenderkaergaard.dk




Vi mangler god stabil arbejdskraft se mere på min side.

Flere heste sælges




0
0
Svar på denne tråd
 
 Gitte.....
Forfatter: 
Dato:  07-09-2009 21:19

Det var lige nøjagtig din bane jeg er vild med ;-)


Hilsen Helle - Nu med eget firma.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Gitte
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 17:21

Det er en super smart idé med scot lamper. Har bare lige et par spørgsmål.


-Hvor på hegnet sidder de helt præcist? Indvendigt, under øverste lægte eller hvordan?

-Hvor mange har du sat og lyser de kun i lyskegler som på billedet eller får du et jævnt lys?


Jeg har nemlig tænkt det samme til min bane, så håber du kan hjælp


Smil Rikke


0
0
Svar på denne tråd
 
 Super!
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 18:53

Super god idé, den er hermed hapset til man engang selv skal bygge bane :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lysstofrør
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 20:07

Hej jeg kan klart anbefale lysstofamarturer, enten 1x36w eller 1x58w. Dette giver et rigtigt godt lys at ride i, når det kun er monteret i 1 meters højde, som er den højde de fleste kommuner giver tilladelse til.

Hvis du har hegn omkring din ridebane monterer du et bræt på bagsiden af pælene for at trække amarturet væk fra hovslaget. Vi har montetet 1x58w i hvert andet mellemrum.

På toppen af det bræt som amarturet er skruet op på har vi skruet et andet bræt på, som skal forhindre at lyset skinner opad og generer andre.

Pris på tilbud hos Harald Nyborg 198,50 kr. pr. stk. og kabel 3x1 248 kr. for 50 m.

Så godt ridebanelys til en bane på 27 x 67 m. 20 amarturer 4000 kr. kabel 750 kr. samt brædder for 1300 kr. dertil skruer for 260 kr. samt 1 weekends tid hvor der også er tid til en god frokost.

God fornøjelse


Jørn

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fedt...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 00:14

Ej, hvor er det genialt med Scot-lamper....


Det vil jeg straks vise manden og lave på min ridebane. Er nemlig ikke så vild med ideen om master ved banen da de vil tage min udsigt over folden fra køknet...

0
0
Svar på denne tråd
 
 skotlamper
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 10:19

Det smarte med skotlamper, og jeg har bare de billige til 15 kr. fra Harald Nyborg, er at de er meget bedre for hesten. Heste ser ikke særlig godt i stærkt kontrastlys, så det meget sorte mørke sammen med projektørlys har jeg oplevet forstyrrer og stresser mange heste.


Skotlamperne svarer til at ride ved fuldmåne eller tusmørke, og i og med de sidder lavt, omkring 1 meter, så ser man underlaget perfekt, man ser hegnet og hjørnerne og hesten bliver ikke blændet, så den arbejder helt normalt og afslappet. Jeg har en ret lille bane og kun 4 lamper på 1 side, men jeg kan altså løsspringe hestene ved det lys! Så Gittes variant er ren luksus.


Fordel nr. 2 er at man kan putte 9-11 W sparepærer i, dvs. de sluger næsten ingen strøm.


:Pia


*


"HIT" riste el. lign købes 2-4 m2 Sjælland

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ang. skotlamper
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 00:22

Hvor meget lyser de op?


Jeg rider pt. en ret nervøs trakehner og han er ikke så vild med tusmørke ;)

Vil skotlamperne være lys nok - eller er lysstofrør bedre?


Jeg er helst fri for master da lyset så ofte kaster skygger og laver mørke hjørner.


Jeg er helt vild med ideen om Skotlamperne.

Sidder de på indersiden af hegnet? - kunne man ikke sætte dem på siden af stolperne? så man ikke ramte dem...

Hvor mange meter har i imellem dem?


uha - elektrikkeren er næsten allerede bestilt ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har lavet
Forfatter: 
Dato:  18-10-2009 00:38

Billede

en kasse i hvert hjørne med et dobbelt lysstof-armatur i hver (y)


Det virker supergodt, giver et behageligt lys - og man rider i hvertfald IKKE ind i dem ;-)


De kan ses i et klip på epona.tv, hvor jeg viser og fortæller om, hvordan de er lavet, men hvor de dog fremstår ganske mørke.


I virkeligheden giver de et lys, der ligner lidt det ovenstående med skotlamperne, men bare mere lige fordelt på banen :-)




:-) fra NinA



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


Mine mål er nogenlunde beskrevet i

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)


www.epona.tv ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 skotlamper
Forfatter: 
Dato:  02-11-2009 22:28

Nogen som ved om man kan få skotlamper som kører på batteri?? Min ridebane ligger lidt dumt i forholdt til strøm nemlig

Mvh Diana

0
0
Svar på denne tråd
 
 diana man
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 07:31

kan ikke få scotlamper der kører på batteri...


Tina


På skabelsens dag, sagde Gud: "Der skal være lys!"

Og der blev lys, for da havde vi allerede lagt alle kabler ud!"


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm.. tænker lige højt igen
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 00:29

Og hiver den tråd lidt op igen. Nogen der har ide til lys på bane hvis det ligger lang fra en strøm kilde??

Problemet er at banen ligger på den anden side af vejen, og nærmeste nabo er en kirke, tvivler på vi lige kan lave en aftale med strøm fra dem

Vejen er ikke stor, men der er alligevel en del trafik, så ved ikke lige hvordan man skulle få strøm ført over på den anden side


Bølge og krone:

Caiser og Birkely's Krastoka

Dance like nobody ís watching - Work like you don´t need the money - And Love like you´ve never been hurt

Dressur sadel sælges:

KlIK HER

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ansøgning
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 09:50

HUSK at ansøge kommunen om lov til at sætte permanent lys på banen......


/Lisbet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lisbeth65
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 10:35

man skal kun søge omlys hvis det er i master, ikke hvis det er i hegnets højde.



Men master ja så skal der søges ligesom der skal søges om at anlægge ridebanen


Karina


Springkursus med Daniel Cassøe d 02+03 januar:

OBS nu kun få pladser ledige!!!!!!!


www.heste-nettet.dk/forum/9/215238/ 215238/



0
0
Svar på denne tråd
 
 Fik at vide af kommunen
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 11:55

Jeg fik at vide af kommunen at jeg skulle ansøge igen hvis jeg f.eks ville have fast hegn om banen eller lys... lige meget om det ikke var master.. så...


/Lisbet

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke master
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 12:40

Altså lyset skal i hvert fald ikke være master. Er meget forelsket i den ide med skotlamper, ville bare være fedt med noget der kørte på batteri eller ligende.

Da jeg ansøgte om at anlægge banen, ansøgte jeg samtidigt om at sætte hegn op, men må da lige have fat i dem om man virkelig skal ansøge om lys også. Håber jeg ikke, det tog 5 måndere at få tilladelsen til ridebanen.


Bølge og krone:

Caiser og Birkely's Krastoka

Dance like nobody ís watching - Work like you don´t need the money - And Love like you´ve never been hurt

Dressur sadel sælges:

KlIK HER

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ansøgning
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 13:36

Ja vi ansøgte også om anlæg af ridebane og fik efter 2 måneder lov til at lave en bane uden dræn og hegn og lys. Pga. vi ligger i naturbeskyttelses zone - 200 m fra å og sø område....


/Lisbet

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang lys fra
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 18:08

batterier, så tror jeg ikke at LED-teknologien er god nok til at generer lys nok og ja de fleste andre lamper kræver 230V og der skal altså noget af en batteri-park til at generer sådan en spænding.. så jeg er bange for at I ikke har megen alternativ end at leve uden lys på banen.. alternativet er at sætte en generator (benzin eller diesel) op så den kan lave strøm, men den larmer jo ret meget og den ville temmelig sikkert også ret hurtigt blive stjålet.


med hensyn til at få strømmen ført under vejen, er det ikke noget problem sådan rent installationsmæssigt, men det er mega dyr at få skydt rør under vejen, men det kan sagtens lade sig gøre..


Tina


På skabelsens dag, sagde Gud: "Der skal være lys!"

Og der blev lys, for da havde vi allerede lagt alle kabler ud!"


0
0
Svar på denne tråd
 
 ja det er
Forfatter: 
Dato:  08-12-2009 23:32

desværre nok et problem med det lys, nu må jeg se til næste år om jeg virkelig kommer til at savne det så meget at jeg må i gang med at være kreativ.

Ang selve tilladelsen så rendte vi i en sagsbehandler der skulle hofte opreres lige pludselig. Og så at vores jord går helt på til kirken og kirkegård, gjorde at det skulle til nabo hørring, i avisen osv. De var bange for at udsigten fra vejen op til kirken blev ødelagt, indtil jeg påpeget at den side banen ligger på står der store træer hele vejen langs skellet, så man kan alligevel ikke se kirken


Men stendiget hele vejen rundt om kirken er fredet, så det skulle jeg være minimum 2 m fra, det er jeg så ca 20 m fra, og har en aftale med kirken om ikke at ride der ved begravelser osv.

Men det er lidt øv man ikke bare kan sætte lamper op. Men får i en fiks ide så skriver i bare.


Bølge og krone:

Caiser og Birkely's Krastoka

Dance like nobody ís watching - Work like you don´t need the money - And Love like you´ve never been hurt

Dressur sadel sælges:

KlIK HER

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider