Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Bogstavernes placering
Forfatter: 
Dato:  17-05-2005 13:58
Efter veloverstået stævne i weekenden ( min søster Red) spurgte min kæreste mig hvorfor bogstaverne var placeret som de er på en dressurbane?

Jeg kunne ikke give ham et ordentligt svar.

Er der nogle af jer der ved hvorfor?
Mvh Camilla


0
0
Svar på denne tråd
 
 ja hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  18-05-2005 10:00
Det spurgte min kæreste også om.. Jeg har bare altid tænkt at sådan hang de nu engang. Han mente at hestefolk aldrig har lært at læse, eller i hvert tilfælde, de har aldrig lært alfabetet! Der er jo ikke rigtig nogen logisk sammenhæng?
0
0
Svar på denne tråd
 
 ordbog
Forfatter: 
Dato:  18-05-2005 10:31
jeg fandt lige HN's lille finde ordbog, og der var et resultat:

-Ridebane
En udendørs, veldrænet, rektankulær plads på enten 20x40 m eller 20x60 m, der bruges til den dagelige ridning. Bestemte punkter på banen er navngivet med bogstaver, og ud fra disse bogstaver, er det muligt at ride et utal af forskellige voltefigurer og øvelser, der bruges i dressuren. Ridebanens korte sider kaldes logisk nok for kortsider, og de lange for langsider.-

men der står desværre ingen forklaring på HVORFOR bogstaverne er som de er.... :-P





Miniaturehest søges, max. 2 år.
Hoppe eller vallak. Højst 3000 kr...Den får et naturskønt hjem og kommer i selskab med andre heste og ponyer...Skal ikke bruges til børn, kørsel eller ridning.

Hilsen Katja Gonzalez
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er der ingen der ved
Forfatter: 
Dato:  18-05-2005 12:47

Bogstaverne bliver første gang brugt ved OL i 1920 men ingen ved præcis hvorfor lige de bogstaver bliver brugt.

Der er flere teorier - en er, at det er bogstaverne på de byer som først blev besejret af Romerriget - hvad det så skulle have at gøre med ridebaner i 1900 tallet ??

En anden teori er at det stammer fra nogle bogstaver i staldgården ved hoffet hos den tyske kejser. Bogstaverne angav, hvor de forskelliges heste skulle vente - den teori kan jeg bedre lide.

Og hvor jeg så ved det fra - jeg har stavet mig gennem denne side hos FEI.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bogstaver....
Forfatter: 
Dato:  19-05-2005 01:41
Hm - forklaringer er der jo nok af, men hvorfor mon man så skiftede nogle af bogstaverne ud med nogle andre for år tilbage.....

Man undres - og man lærer blot bogstavernes placering udenad.

Det er jo lige før, at svaret på bogstavernes placeringer kunne komme fra en PMS-quinde - sådan er det bare, basta :-)

Bag den brede trakehner-pande gemmes megen klogskab - og mange unoder >o<
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilke bogstaver
Forfatter: 
Dato:  19-05-2005 09:42

.. er blevet skiftet ud ??

0
0
Svar på denne tråd
 
 De blev ikke skiftet ud...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 12:17
Da man for få år siden lavede om på bogstaverne på kort bane var det ikke en udskiftning, men en flytning af definitionerne.

Bogstaverne på lang bane ligger som de altid har gjort. Indtil for nogle år siden var en kort bane defineret som de første 40 m af en lang bane regnet fra C, dvs man brugte de bogstaver, der lå i enden af banen.
For et par år siden besluttede man så, at en kort bane er en lang bane der er blevet trykket sammen, så de 'ekstra' bogstaver på langsiderne mangler, det giver bl.a. den fordel at man kan ride de samme programmer ud for samme bogstaver på både lang og kort bane, det kunne man ikke før.


Voksne er børn, der glemmer at lege!

Mette - Defineret Ponyrytter  |   MeLLa.dk - min hjemmeside  |   Heste.dk - sælg heste helt gratis!
0
0
Svar på denne tråd
 
 vi har en sætning der forklarer
Forfatter: 
Dato:  20-06-2005 23:10
mystikken:

i hvert fald på kort bane:
Min BedsteFar Adolf Købte En Halv Citron :-P

så har man hovslaget :-P






Karina82

Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bogstaver
Forfatter: 
Dato:  23-06-2005 13:02
Hej. jeg kan huske jeg har lært at bogstaverne hedder det de gør pga.
Alle Kong Edwards Heste Can Man Benævne Fukse.
Men lige hvorfor ved jeg ikke. ( måske en gammel konge, der kun havde røde heste, som opfandt dressuren? ) ;-D
1
0
Svar på denne tråd
 
 næsten alfabetet
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 21:41
det er jo næsten alfabetet...
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÆØÅ


Nå ja... NÆSTEN! ;)
Hilsen Nanna/Artinirte og Klaus

- I was an atheist until I noticed I'm God.

Dressur er kommunikation mellem hest og rytter


Stolt medlem af IMK (idioter med kam)

:)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hader overskrifter
Forfatter: 
Dato:  25-06-2005 22:28
D og I er da også med på banen. I er mellem R og S, D er også et af dem på midterlinien.
Æ,Ø,Å er jo kun vores bogstaver, så det er klart de ikke er med.

Katrine
*
0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad arbejder i med
Forfatter: 
Dato:  26-07-2005 21:03
hej jeg er uddannet kok og arbejder på et hotel mine arbtider r fra 10-22 men har fri 2-4 dage i ugen og da jeg først møder kl 10 har jeg jo god tid til hestebasen jeg er meget gladfor min uddannelse og mit job da dagene aldrig er ens og jeg får en rimelig løn.

og da jeg først møder kl 10 har jeg tid til hestebassen hver dag DEEJJLLIGT. :-D undefined
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider