Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hest aggressiv over for andre
Forfatter: 
Dato:  30-03-2024 20:03

Hej heste-nettet

 

Jeg skriver da min hoppe desværre er agressiv over for andre mennesker bortset fra mig selv. Når jeg står med hende på staldgangen kan hun finde på at bide, sparke, stejle eller ligefrem springe ud efter de andre opstalder. Jeg har selv ingen problmer med hende og hun viser ingen agressiv adfær over for mig, eller de mennesker hun omgås med til dagligt (dem hun kender og føler sig tryk ved). Har også hørt fra de andre opstalder at hun stejler hvis de nærmer sig hendes boks, og sparker ud efter dem inde i boksen hvis de så meget som bare kigger på hende. Jeg skælder hende selfølig ud når jeg står med hende på staldgangen og lader hende vide at det ikke er acceptabel adfær.

 

Problemet er bare at det er blevet værre med tiden, og ekstra slemt hvis jeg står i nærheden af hende. Her igår stod jeg med hende på staldgangen også kom en af de andre opstalder hend for at snakke med mig, normalt har hun ikke et problem med nettop denne opstalder, men hun bed ud efter hende flere gange, og bare det at hun kiggede på hende viste hun tænder af hende, jeg kunne stå lige ved siden af hende uden hun så meget som vrikkede et ører af mig. Da opstalder så gik, vendte hoppen tilabge til nærmest at sove på staldgangen igen, på trods af at hun lige havde stået og vist tænder trampet i jorden ad den anden opstalde, og være helt oppe at køre.

 

Mit spørgsmål er så, hvad man kan gøre for at få denne adfær væk? I forvejen har vi prøvet med at folk giver hende godbidder for at skabe et god relation til hende, men det lader detsværre ikke til at virke, og nogle gange vil hun slet ikke tage godbidderne fra dem, da hun har alt for travlt med at være sur på dem.

 

Hun er nemlig en rigtig god hest når hun er alene med mig. Hun er virklig en hest som vil gøre alt for mig, men ligeså snart der er nogen hun ikke "kender" bliver hun agressiv over for dem, og glemmer alt om sine omgivelser omkring hende og sig selv, hvilket godt kan være en smule farligt. Har haft hest før, og har omgået mange forskellige heste, samt arbejdet med ung heste, men har aldrig prøvet noget ligende, eller mødt en hest som reagere så voldsomt overfor andre.

 

Håber der nogen derude som ved hvad man kan gøre, eller selv har prøvet noget ligende som kan dele noget erfarring som virker.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen anelse
Forfatter: 
Dato:  02-04-2024 21:21
Tjae.

Jeg har ingen anelse om, hvordan du kan ændre det.

Og, logisk set - historien er mærkelig og der er nødt til at mangle mange detaljer.

Fx, hvad er årsagen til, at du spørger, altså at du spørger nu?

Der er intet i din tekst , som antyder at det er ny adfærd. Hvordan kan hesten være i live, hvis den har opført sig sådan igennem længere tid ?
Jeg ville simpelthen opsige en opstalder, hvis en hest havde så farlig adfærd. Aht min egen sikkerhed, og sikkerhed for alle på min ejendom.
At bide efter, stejle osv kan sende folk på sygehuset, evt direkte til en kiste...
Hvis hesten altid har opført sig sådan, hvordan er den overlevet indtil nu.
Altså, under hvilke leveforhold har den levet?
Hvordan har man håndteret den?
Har man gjort noget, som virkede?
+ Heri kan du måske både finde årsager og løsninger.

Hvis det er en adfærd, som er kommet til, hvornår startede adfærden?
Er der noget i hestens liv, som ændrede sig før adfærden startede?
Er der sket ændringer i forhold til hvilke krav der stilles til hesten? Har helbredet inkl sanser ændret sig?
Hvad har du afprøvet?

Men, det korte af det lange er - det lyder som en hest ikke egnet til almindelige civilister, men for professionelle.
Før du finder en professionel træner til at hjælpe dig, så tag stilling til, hvor mange penge det må koste, hvor meget tid og energi du vil sætte af til det. Og sikr dig at staldejer er ok med at hesten forbliver opstaldet.
Når pengene er brugt op, tiden er gået og hesten stadig er farlig at omgås - så afliver du med god samvittighed.

Men der er også noget helt galt med beskrivelsen.
En hest går ikke på et sekund fra at være vred og klar til at angribe - og så til at småsove på gangen.
Enten har du ikke forstået kropssprog korrekt før "angreb forsøget", eller også læser du den ikke korrekt bagefter.

(Hvis jeg ved et uheld fik en opstaldet hest ind med den adfærd, så ville jeg opsige hesten øjeblikkelig - eller tilbyde hestens ejer at de låner min trailer ned til Knuthenborg. Livet er simpelthen for kort til farlige heste.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider