Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Unghest
Forfatter: 
Dato:  15-02-2022 20:54

Hej heste-nettet,

 

Jeg skriver i håb om at nogle kan dele deres erfaringer med mig.

Jeg har en unghest på snart 6 år, som jeg har haft i halvandet år nu. I mellem tiden har hun været ifol og fået føl - hun stod stille i ca. 10 måneder. Hun har nu været igang 3,5 måned.

Da jeg købte hende var hun ifol, og var super sød at ride på. Hun var næsten lige tilredet, men gjorde som man bedte om, og havde et helt passende energiniveau.

Men her efter jeg har fået hende hjem igen, efter hun har stået med føl, er hendes energiniveau for det første blevet noget helt andet. Hun har ekstremt meget energi i trav og galop, og vil ekstremt gerne galopere hele tiden. Vi øver selvfølgelig at hun skal lytte til mig og vente, men det undrer mig, for sådan var hun ikke før hun fik føl. Er med på, at hun har båret rundt på mange kilo, men sådan var hun heller ikke i begyndelsen af hendes graviditet, hvor hun ikke var så påvirket at det.

 

Derudover har hun en tendens til, at have meget svært ved venstre galop. Somme tider vil hun ikke springe an til venstre galop, men er samtidig ivrig for at komme frem. Hun prøver at skifte galoppen når vi rider venstre galop, og hopper nogle gange på stedet, hvis jeg prøver at holde hende lidt tilbage. (Fordi hun prøver at løbe stærkt). Hun prøver også at tage tøjlerne, og vil meget gerne ned og gå dybt. Hun prøver også at bukke indimellem, men det kan hun gøre på begge volter. Men synes det er svært for mig at vurdere om det er glædesbukspring, eller om det er fordi hun har ondt. Der er som regel ingenting på højre galop.

 

I longen er det, det samme. Fin højre galop, men går helt amok når hun skal galopere til venstre. Her løber hun, bukker, stjeler mm. Efter et par rundter, vil hun gerne galopere nogenlunde normalt. Hun kan gøre det samme i højre galop, men mit indtryk er at det er mest i venstre galop.

 

Jeg har for ca to måneder siden fået ny (brugt) sadel, som er købt og tilpasset af sadelmager. Det er på ingen måde mit indtryk, at den ligger og trykker. Jeg synes heller ikke det virker til, at hun har ondt i ryggen. Jeg er med på, at hun kun er 5 år, og kun har været meget lidt i ridning. Jeg får selvfølgelig også undervisning. Har haft massør ud for ca. halvanden måned siden, som sagde at alt var fint, bortset fra at hun var lidt spændt i nakken/lænden, men ikke noget alvorligt.

 

Men er det normalt at de ændrer sig så markant efter de har fået føl? Kan hun have ondt nogle steder? Er det bare mig der overtænker det hele?

 

Håber i kan hjælpe med gode tips, råd og erfaringer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere af de...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2022 10:59

ting du nævner vil kunne relateres til manglende balance og/eller skævheder - og at hun samtidig har været gennem drægtighed og foling, gør det jo ikke mindre sandsynligt at det er der årsagen skal søges...

 

Der er efterhånden mange dyrlæger, der også har taget uddannelse som kiropraktor eller osteopat - jeg ville kontakte en af dem.

3
0
Svar på denne tråd
 
 skævhed/stress/smerter
Forfatter: 
Dato:  22-02-2022 14:09

Hej

 

Der er mange steder man kan sætte ind, så nedenstående er blot lidt tanker, men jeg ville starte med en dyrlæge for at udelukke smerter/noget fysisk.

 

Din hest kan jo sagtens være blevet skæv i forbindelse med folingen, så jeg ville starte med at få en dyrlæge der også er uddannet kiropraktor til at tjekke den igennem.

 

Har den måske yderligere smerter? f.eks i forbindelse med brunst eller ægløsning?

 

Passer udstyret?

 

Hvordan er fodringen? får den for meget foder, er den i underskud med vitaminer / mineraler?

 

Når det er tjekket, så vil jeg kigge på hesten stressniveau, er den faldet til der hvor den står?

Hvordan er træningen, kan den slappe af fra jorden?
Er stop, start og drej signalerne på plads?

 

Og hvis hesten ellers er sund og rask, så ville jeg starte helt forfra med træningen, skridt skridt skridt, indtil den slapper af. Hvis den løber i traven, så ned i tempo, evt helt ned i skridt og lave en masse overgange.

 

Hilsen Anne

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar og mere til
Forfatter: 
Dato:  07-03-2022 22:32

Tusind tak for jeres svar.
Det har nu skiftet, så nu er det højre volte der driller 😅.
Foder er drøftet med foderkonsulent og sadel er tjekket med sadelmager. Så foder og udstyr skulle gerne være i orden.

Hun er rigtig flink fra jorden og slapper helt af. Stop og start virker både fra jorden, men også i skridt og mere eller mindre i trav. Hun har sværere ved at forstå start og stop i galoppen.
Vi har ingen problemer i skridten, der slapper hun helt af og skridter meget roligt.

Problemet er at hun bliver meget ivrig i galoppen. Hun vil meget gerne frem og tage tøjlen fra mig. Det virker til, at når det bliver svært for hende, så skifter hun galoppen. Når hun har skiftet tager jeg hende stille og roligt ned i trav, og prøver at lave anspting. Men nogle gange går hun helt i stå og hopper lidt på stedet. Derefter kan hun være svær at få frem, men vil alligevel gerne. Det er svært at forklare. Hun en er ekstremt sensitiv hest, og mærker alt hvad jeg gør. Tror måske hun bliver usikker på mine signaler nogle gange.

jeg tror måske hun har været spændt i kroppen i forbindelse med brunst, men kan det gøre hende så påvirket i galoppen? Eller er kan det bsre skyldes dårlig balance og skævhed i kroppen måske?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi herude...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2022 18:48

i Cyberland kan udelukkende gætte - brunst/dårlig balance/skævhed/find selv på flere...
Så bliver nødt til at gentage mig selv: Jeg ville starte med at få hesten udredt af en fagperson.

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider