Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hjælp
Forfatter: 
Dato:  24-03-2019 22:36

Hej alle sammen.

 

søger lidt hjælp til træning.

min hest har altid bliver lidt spændt hvis en anden hest kom for tæt på. Men man har stadig kunne ride fint.

 

men nu bliver hun vildt spædt bare der kommer en anden hest ind i ridehuset, og hvis en anden hest begynder på galob. Bliver hun vild og hvis jeg ikke sætter hende i galob, begynder hun at stjele.

 

Hvad km jeg gøre. Når jeg rider selv i ridehus er hun helt sød og fin

0
0
Svar på denne tråd
 
 heste heste
Forfatter: 
Dato:  25-03-2019 20:29

ja det må ikke være nemt.

jeg blev engang redet ned af en rytter i ridehuset som absolut ikke kikkede hvor hun red og hun kom i galop på volte og uden varsel drejede hun sin hest hen imod mig og vi blev snittet godt og grundig da jeg red på hovslaget og blev klemt

det var en hvid hest og siden var min hoppe meget skeptisk over for andre hvide heste,ja hun var klog til at huske den farve åbenbart.

så jeg lavede en aftale med en rytter som havde en anden hvid hest og den var ganske sød og rolig,så vi gav hånd hver gang vi red forbi hinanden ståene eller i trav og det virkede!

hun var siden da helt rolig.

det skal gentages mange gange i starten som en daglig øvelse.


kram din hest når den har gjort noget godt !

3
0
Svar på denne tråd
 
 En positiv oplevelse
Forfatter: 
Dato:  26-03-2019 10:49

Hej,

 

Det er forår, og så bliver mange heste lidt "sjovere" at arbejde med. Ligesom Mai beskriver, så prøv at gøre det til en positiv oplevelse, når der kommer heste ind. Forhåbentlig giver alle sig til kende, inden de kommer ind, så du har en chance for at stoppe, hvad du laver. Mit råd er:

 

1) Stands, det du laver, når der bliver givet signal til, at der kommer en hest ind. Hvis det er nødvendigt, så sid af, så du kan holde din hest så rolig som muligt.

 

2) Lad din hest kigge godt på den hest, der kommer ind. Hvis de er kammerater, så lad dem stikke mulerne sammen (pas på flyvende forben). Giv din hest en godbid og ros den, når den forholder sig nysgerrigt til den nye hest og ikke nervøst.

 

3) Træk din hest rundt, indtil den er rolig ved, at en anden hest skridter rundt. Sid først op, når din hest er rolig. Hav evt. en longeline med i ridehuset på forhånd, så du kan lægge den på, hvis du ikke har lyst til at sidde op, og i stedet kan longere lidt.

 

4) Gør alt det du kan for at holde din hest beskæftiget og koncentreret om dig - på en god måde. Lav øvelser, parader, giv godbidder, når den hører efter o.s.v.

 

5) Når den anden hest kommer tæt på og din hest bliver bekymret, så bed den anden rytter om at hjælpe dig ved at standse op i skridt, indtil de har passeret hinanden - bare lige nogle gange i starten. Ros din hest, når den tager det roligt. Så kan I gentage i trav - ros igen, når din hest er rolig. I starten er det en god ide, at du har aftalt denne slags træning med en i stalden, der har lyst til at hjælpe dig med det, så rytteren ikke bliver irriteret over at skulle tage hensyn.

 

6) Indstil dig på, at der vil være nogle dage, hvor du ikke rigtig får redet så meget, som du havde planlagt, men i stedet får du altså trænet, at din hest er afslappet med andre heste i ridehuset.

 

7) Og som sagt er det forår, så mange heste får et ekstra gear. Nogle gange må man bare acceptere, at man må lave noget andet med sin hest end at ride koncentreret dressur. Min gamle hest kunne godt blive meget misundelig, når de andre heste galopperede rundt og hun ikke selv måtte p.g.a. en skade, og så kom der nogle sjove kragehop. Når jeg selv slappede af og begyndte at bede hende om nogle øvelser, hjalp det meget.

 

Jeg håber, at det hjælper.

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

3
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider