Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Longering kapsun, grime eller trense?
Forfatter: 
Dato:  15-04-2017 19:43

Hej

 

Jeg vil gerne til at longere den unghest jeg passer, han er 4 år gammel og er endnu ikke tilredet. Han mangler virkelig mange muskler, og skal derfor trænes.

 

Mit spørgsmål er nu, hvad longere i, i? Har jo selvfølgelig en grime og trense, men ved ikke om det kunne være en ide at anskaffe sig en kapsun? Hvad er jeres erfaringer?

 

på forhånd tak for svar.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-04-2017 22:31

Jeg tænker det kommer lidt an på hvad formålet med longeringen skal være?

 

Er formålet at vænne hesten til udstyr?

Er det at lære den selve det at blive longeret rundt i alle 3 gangarter?

Er det kondi/balance/afspændingstræning?

Er det at hesten skal have fokus på dig og arbejde ud fra dit kropssprog og dine signaler?

 

Jeg har tidligere longeret helt "typisk" med trense og løse indspændinger, og det har jeg brugt som indledning til tilridning og til kondi/afspændingstræning.

 

Men i øjeblikket longerer jeg f.eks. i rebgrime på en lille volte, i skridt og trav i roligt tempo, hvor formålet er at hesten skal holde fokus på mig, opnå selvsikkerhed, afspændthed og reagere på MEGET små signaler jeg giver, som f.eks. kan være at jeg bare lige ændrer mine skridt en smule, så skal hun slå i trav og når jeg læner mig lidt tilbage i overkroppen, så skal hun tage tempoet af.

 

Den type longering er lidt mere kompliceret end som så, og har umiddelbart et lidt andet formål end den longering jeg ellers altid har brugt. Men jeg kommer fremover til at bruge den form for longering jeg laver i rebgrimen, til alt grundlæggende træning, da det giver en rigtig god kontakt mellem hest og dig og en forståelse for anvendelse af meget små og simple signaler som kan bruges i al træning

 

Du kan se lidt video af træningen på nedenstående link, hvis du vil :)


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Longering
Forfatter: 
Dato:  15-04-2017 23:41

Tak for svar.

 

Han skal longeres for at få opbygget nogle muskler.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-04-2017 13:18

Jeg har forsøgt at longere i både showgrime (dvs. smal trense uden bid, men med 1 ring lige under hagen til longen) og kapsun. Begge dele med OK resultat.

 

Men så en dag ville jeg lige longere inden rytter skulle på, og derfor havde hesten trense på. Her gik han meget bedre! Han sænkede hoved og hals så fint, ryggen kom op og han arbejdede bare bedre i overlinjen.

 

Så nu longerer jeg kun i trensen.

 

Mit svar må derfor være, at du skal prøve dig frem. Hvad der virker for den ene hest, virker måske ikke for den anden.


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilhænger af kapsun
Forfatter: 
Dato:  24-04-2017 15:48

Hej,

 

Jeg vil i 99 % af alle tilfælde anbefale en kapsun til longering. kapsunen påvirker hestens næseryg og dermed overkæbe, som er den eneste del af hestens hovede, der har forbindelse til rygsøjlen og derved har lettest ved at gå ind og bede om bøjning.

 

Hvis man longerer i et bid, påvirker man underkæben, som kan stilles indad, mens resten af hestens hovede stilles udad = mistet bøjning gennem hele hesten. Desuden er jeg altid bange for, at der skal ske noget, så hesten får et grimt ryk i munden (den bliver forskrækket eller longøren fumler i det), så jeg bryder mig ikke om longering i biddet, medmindre både longør og hest er meget rutinerede.

 

Longering i grime kan sagtens fungere ved en uddannet hest. Man bør huske at sætte linen i den indvendige ring i grimen og ikke lade den være i ringen under kæben. Ved at sætte linen i siden af grimen, "skubber" man på udvendig side af hestens hovede, hvilken kan give modstand, hvis hesten ikke er vant til at runde sig på volten, sådan at hesten arbejder udad i stedet for indad. Hvis man sætte linen i ringen under kæben, trækker man underkæben ind og indbyder hesten til at stille overkæben udad = mistet bøjning gennem hele hesten.

 

Jeg er derfor stor tilhænger af kapsuner til longering. Man kan få kraftige kapsuner og blødere, lettere ridekapsuner, så man kan få udstyr for enhver smag og efter, hvad der nu passer den enkelte hest bedst.

 

Ved god longering i kapsun kan man med ganske små, følsomme

vibrationer af linen få hesten til at forlænge sin hals frem og ned, sætte tempoet ned, løfte hoved og hals hvis nødvendigt og i det hele taget give fine signaler - samtidig med at man skåner hestens mund.

 

Man skal undlade at bruge kapsun, hvis hesten har tandspidser! Når kapsunen (især den kraftige model) ligger korrekt et par fingre (afhængig af, hvor tykke fingre man har) under kindkammen, kan den trykke kinderne ind mod tandspidserne, hvilket naturligvis er smertefuldt. Hvis den spændes for stramt, kan det genere de nerver, der kommer ud fra kraniet i det område. Hvis den spændes for løst, kan den glide rundt, evt. genere hestens øje og gøre signalerne upræcise.

 

Ligeledes skal man være forsigtig, hvis hesten har nakkeproblemer. I det tilfælde, vil jeg anbefale, at man kontakter en ekspert (foruden den dyrlæge/kiropraktor man i forvejen har inde over) og få gode råd til longering - om man må longere og i givet fald på hvilken måde.


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider