Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Indparkere.
Forfatter: 
Dato:  08-03-2017 20:28

Jeg har mig en sensitiv hoppe, hun kan godt stiges op på fra skammel, problemet for mig er at jeg kan ikke bare parkere hende ved en skammel og stige op, jeg skal stille skamlen og ofte skyder hun røv, og så må jeg rykke skamlen med hende. så hvis det er en uflytbar skammel, kan jeg ofte ikke bruge den da hvis jeg placere hende ved skamlen, så skyder hun røven.

 

Jeg har prøvet på at lære hende at indparkere, ved at lære hende at rykke med røven via en pisk lagt på den side hun skal rykke, men som sagt hun er sensitiv, så hun rykker hele kroppen, ikke kun bagpart, så det jeg gerne vil vide, er hvordan fann lærer jeg hesten bare at stå og kun rykke bagpart eller forpart, og hvis jeg prøver at indikere til hende at hun skal bare stå med forpart og flytte bagpart, bliver hun forvirret og så sætter hendes sensitivitet ind og hun overreagere. hun er kvik nok, men problemet ofte med hende er at hendes fokus er alle andre stedet end på mig ret langt tid af gangen.

 

Håber på nogle guldkorn


Søges : Kieffer gladiator remme; max 300 kr,

 

Just because I don't care doesn't mean I don't understand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fat i det rigtige
Forfatter: 
Dato:  08-03-2017 22:28

Du har fat i det rigtige - overvej måske at øve ryk forpart hhv. bagpart uden skammel i starten og giv en utvetydig kommando - og ikke mindst ros ved rigtigt forsøg :) - eller får min staldkammerat Gry til at passe den en uge hi hi - min kunne indparkere - men efter en feripasning af Gry er den blevet FANTASTISK og kravler næsten op på skammel/bord andet - hvis hun tror jeg indikerer at hun ikke er tæt nok på :)

tålmodighed og enkle signaler og ros (gerne guf hvis du spørger min sensetive hoppe) - så falder 10-øren hurtigt :)

Jeg bruger for øvrigt også indparkering når jeg stiger af :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskirft
Forfatter: 
Dato:  09-03-2017 12:41

Prøv at spørge dig selv om hvordan du kan dele opgaven ned i små bidder, sådan at din hest har lettere ved at forstå opgaven. :)

Svensen giver gode forslag. ;)

Det der er svært er at lære hesten at svinge bagpart den modsatte vej, end hvad der umiddelbart giver mening. Jeg mener nok at der er nogle youtube klip af nogle piger der viser hvordan.

I stedet for at hamre løs på bagparten, så kan du starte signalet ved skulderen også bygge op derfra. Ute Lehmann kalder denne øvelse for "kompasset" og står i hendes bog. "I harmoni med hesten." Når i kan den, kan i så småt hive skamlen frem. Husk at hvis din hest er meget sensitiv, er hun måske utryg ved skamlen og må tilvænnes til den.

God fornøjelse. :)


Underviser i Natural Horsemanship.

Se mere på http://www.hestepaedagogen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  09-03-2017 16:11

Kan godt være jeg skal starte med forparten.

jeg har slet ikke skamlen i brug endnu, pt har jeg bare arbejdet på at få hende til at rykke røven, og har gjort det både på staldgang og i hallen, men i hallen, er hun optaget af alt andet, jeg kan slet ikke få hende til at fokusere nok på mig, det gør hun godt nok på staldgangen, men der rykker hun bare hele korpus i stedet for bare en del.

 

Min sensitive hoppe er også meget glad for godbidder, og får en hvergang at der er det mindste der er rigtigt. har lært hende flere ting på den måde, bland andet at stå stille ved opstigning, hvilket hun også gør, men hun har bare lige med at smide røven når vi stiller os ved skamlen de første gange, og det synes jeg er lidt træls :)


Søges : Kieffer gladiator remme; max 300 kr,

 

Just because I don't care doesn't mean I don't understand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-03-2017 18:36

Nu skriver du at du bruger godbidder.

Hvad med at sætte dem i system med en klikker, så er det meget nemmere for hesten at forstå og man får skabt en logisk progression i øvelsen. På den måde kan man desuden træne hesten med meget lidt pres, hvis hesten ikke bryder sig om det.

 

Bøgerne:

"Klikkertræning af heste" - af Alexander Kurland kan helt klart anbefales at læse.

 

"I harmoni med hesten" og "Bidløs ridning" - begge af Uthe Lehman

 

Min egen er meget glad for at indparkere. Hvis jeg træder op på skamlen så kommer han helt selv hen til skamlen og vil meget gerne være med. Det synes han bare er SÅ sjovt.

Det er en stor fordel eftersom jeg har meget svært ved at stå op fra jorden og derfor er afhængig af noget at stå på.

 

Du kan starte med

- Lære hesten at flytte forparten og bagparten selvstændigt til begge sider. Så forstår hesten helt klart signalet.

- Stå foran hesten og bed hesten flytte skulderen mod sig. Efterhånden kan du bevæge dig længere og længere ned så hesten kan flytte bagparten. Fuldstændig samme princip som Uthe Lehmans kompas øvelse.

Gradvist flytter du dig længere og længere over så du til sidst beder hesten om at flytte sig mod dig fra modsatte sig. Husk at øve på begge sider.

- Stå står du op på en skammel/stol og beder hesten om at flytte sig hen mod dig og beder hesten flytte sig hen mod dig; 1-2 skridt i starten.

Først skulderen og dernæst bagparten. Til sidst kan du flytte skulder og part uafhængigt af hinanden hen mod skamlen.

 

Du skal arbejde hen imod at du kan flytte skulder og bagpart hen mod skamlen i en næsten glidende bevægelse.

 

- Og så kan du så øve i at hesten kan gå hen til skamlen, være tryg og stå stille der.

 

Min egen er nok ultra nem. Men vi har også skulle øve rigtig mange gange. Fordeln ved decideret indparkering er at hesten kan flyttes hen til skrænter, træstubbe, stole, hvad som helst. Og så er det også meget bedre for hestens ryg at du står på noget.



 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  12-03-2017 11:43

Jeg stiger altid op fra noget, ofte må jeg bare rykke med hende med min lille skammel, og det er irriterende at bruge tid på.

 

Problemet er pt at hendes fokus er slet ikke på mig længe nok, til at jeg tror hun er med på hvad jeg vil, hun er en meget tændt, sensitiv hest som, generelt konstakt er i klar-til-flugt-mode, hvilket jeg ikke altid forstår da når jeg har snor på hende så bliver hun altid ved mig.

 

Hun er bare ikke den heldigste blanding men hun er rar og vil så gerne, hun har bare ikke altid ro nok i hoved til at finde ud af hvad jeg vil. Så ting tager tid, men tid har jeg også masser af så det haster ikke, må prøve at få fat i den bog der anbefales.

Og min er bestemt ikke nem :P alt andet end, men hun er klart den hest jeg har lært mest af trods mine mange år med heste


Søges : Kieffer gladiator remme; max 300 kr,

 

Just because I don't care doesn't mean I don't understand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indparkering
Forfatter: 
Dato:  19-03-2017 21:03

Som de andre skriver (og du også gør) så ville jeg starte med at øve flyt forpart/bagpart uden at skamlen er med. Jeg synes tit det er nemmere at flytte forpart da man så er tættere på hovedet og dermed nemmere kan få opmærksomheden fra dem der med "fokus-problemer" så det er måske nemmest at starte med Og så lav noget let der kan belønnes imellem "det svære" -det kan ofte fange opmærksomheden lidt

Og husk at træne selve det at stå stille så det ikke kun bliver "flyt" der bliver trænet. Så du træner at flytte et skridt eller to og så stå stille.

 

Når du så når til at kunne stå på skamlen og øve, så giv godbidder på den modsatte side af hvor du står. Altså over ryggen så hesten skal dreje hovedet for at tage den -det gør det svært at flytte måsen ud samtidig

 

Haha Svensen, Nisha kunne altså nærmest selv i forvejen -jeg tror kun jeg rettede hende en gang eller to og så kravlede hun nærmest selv ind under mig

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider