Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Meget reaktion på andre heste.
Forfatter: 
Dato:  16-02-2017 16:11

Jeg har en dejlig 5 års hoppe, som giver visse udfordringer. I øjeblikket slås jeg en del med hendes reaktioner på andre heste i ridehuset.

 

Hun er derhjemme "desværre" i et ret beskyttet miljø derhjemme, med kun 6 heste i stalden, og hun går på fold med en gammel travvallak på 26 år, som hun passer rigtig godt på og ikke er grov ved overhovedet, men hun er dermed også førehest på folden. Og hun får dermed heller ingen udfordring ifht. at hun ikke skal være førehest.

 

Hun er opvokset i løsdrift kun med sin mor, og derfor kender hun ikke de "sociale spilleregler", som de fleste andre heste gør. I starten, da hun var 3 år og jeg fik hende, kunne man heller ikke møde andre heste på gåture, uden hun havde en slags hundeadfærd, hvor hun satte i trav ind foran mig, og over til den fremmede hest som passerede os på vejen, som hun uden filter gik HELT op i hovedet på- heldigvis med ørene fremme og aldrig med hvin eller truende adfærd. Det har vi dog fået styr på, og nu går hun forbi andre heste vi møder på vejen uden reaktion.

 

Derimod har hun en helt anden, meget uhensigtsmæssig adfærd når vi så skal i ridehus med andre fremmede heste, hun ikke kender. Det har i virkeligheden altid været en udfordring med fremmede heste, men nogle perioder har været værre end andre.

 

I øjeblikket er det så ret slemt. Hun er udredt for diverse hormonelle/brunstbetingede forklaringer, men der ikke noget at komme efter, og hun producerer heller ikke testosteron, er tjekket.

 

Så alt i alt tror jeg at jeg er kommet frem til, at det er hendes måde at udvise at hun er utryg ved hestene i ridehuset og/eller gerne vil vise at hun dominerer i ridehuset.

 

Når jeg er i ridehus alene er hun fint koncentreret, men så snart der bare er én anden hest, bliver hun ekstremt ufokuseret og iøvrigt MEGET afventende/på vagt og irriteret for hjælperne. Hun skal HELE tiden have styr på hvor de andre befinder sig og ligeså snart hun kan fornemme at der kommer nogen imod hende, begynder hun så at reagere på dem.

 

Det er lidt forskelligt hvilke reaktioner jeg får, men det er alt fra at hun bare trykker sig, til at hun enten hopper op på forbenene (hvis de kommer forfra), eller sparker ud efter de andre, og det er selvom de holder meget afstand til hende og selvom vi er igang med en øvelse, hvor hun egentlig ikke burde have overskuddet til at gøre det.

 

Hendes adfærd har jo så ført til, at jeg også selv bliver opmærksom og hele tiden skal orientere mig i ridehuset, så jeg ikke kommer i karambolage med nogle af de andre- og de andre syntes jo klart også at det er ret irriterende når hesten med den røde sløjfe kommer, for det betyder at de også skal orientere sig hele tiden.

 

Jeg har prøvet forskellige metoder fra positiv forstærkning med ros når hun går pænt forbi de andre, til negativ forstærkning og direkte korrektion med pisken, når hun langer ud efter de andre.

 

Har selvfølgelig også prøvet bare at ignorere hendes reaktioner, men det kan ikke nytte noget når hun sparker efter en anden, at jeg bare sidder og gør ingenting, da det er en MEGET uønsket adfærd.

 

Når jeg korrigere med pisken bliver hun stiktosset, og næste gang den pågældende hest kommer forbi gør hun så nøjagtigt det samme, hvorefter hun så "stikker af" før jeg kan nå at irettesætte hende, fordi hun VED hun ikke må, men gør det alligevel.

 

Alt dette gør hun stortset ALTID med ørene fremme. Jeg oplever aldrig at det er fordi hun er sur på de andre. Hun har rigtig fjolle-balladefjæs på i nogle af situationerne, imens jeg i andre situationer kan se at hun er utryg ved hesten, typisk hvis de slår meget med halen eller har voldsomme gangarter. Men jeg ser hende aldrig med ørene ned af nakken og sådan typisk hoppe-hysterisk.

 

Så what to do? Hvordan lærer jeg hende at håndtere og ignorere de andre i ridehuset?

 

I øjeblikket rider jeg kun hvis jeg kan ride i ydertidspunkterne, da jeg syntes det er for risikabelt at ride med mere end maks to andre i ridehuset og selv det er en udfordring. Men det er jo heller ikke optimalt at jeg skal planlægge hele mit liv efter et ledigt ridehus :/

 

Jeg har haft udfordringen før med min gamle vallak da han var unghest også. Han voksede fra det da han blev ældre, men han havde heller ikke voldsomme reaktioner, han kravlede bare på væggene, så det var nemmere at håndtere. Hende her bliver jo fysisk voldsom overfor de andre og det syntes jeg er noget sværere at korrigere på en ordentlig måde.

 


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  16-02-2017 17:31

Hvad sker der, hvis du bremser hende ned i en parade når du ser og mærker der kommer en anden hest?

 

Hvad sker der hvisdu forlanger hestens opmærksom, fx stiller den væk fra det hun er fokuseret på når du føler hun ikke er his dig? Altså går mere til hende og forlanger fokus, koncentration og reaktion?

 

Arbejder pt selv med en usikker hoppe, som klistermig op af barrieren, bliver sur, slår med hovedet, når der er andre heste der psssere, især forfra. Det er usikkerhed og jeg forlanger fokus, at hun bliver hos mig og laver en parade når der kommer heste. Nu er jeg nået så langt jeg kan nøjes med en overgang til skridt. Senere vil det ende med trav og så til sidst bør hun stoppe adfærden helt.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2017 18:10

Hvis jeg laver en parade hver gang der kommer en hest, så bekræfter jeg hende blot i at der er noget at være i alarmberedskab overfor.

 

Parade og også at gå ned i skridt har jeg afprøvet. Så bliver hun bare endnu mere opmærksom på det og så har hun ovenikøbet også tid til at lave endnu mere ballade, fordi hun ikke er i fart.

 

Jeg snakkede med en af de andre idag om, at jeg faktisk overhovedet ikke bør anerkende/rose hende når hun passerer en hest uden at gøre udfald imod den, og måske kun nøjes med at trykke sig. For det er jo ingen fremragende bedrift, blot at passere en anden hest i ridehuset .

 

I forhold til at forlange fokus fra hende er det i høj grad også hvad jeg forsøger at praktisere- men jeg kan komme med et eksempel på hvor meget overskud hun ALLIGEVEL har, selvom hun er midt i en øvelse der er lidt krævende for hende.

 

Hun er lige igang med at lære versader, og dem træner jeg et par meter væk fra hovslaget så hun ikke kan klistre sig op af barrieren. På et tidspunkt kommer jeg så i en versade op af langsiden 3-4 meter fra barrieren, hvor der kommer en pony skridtende på hovslaget. Hun er altså både stillet væk fra den, langt væk fra den OG igang med at lave overtrædning i trav.

 

Versaden gør hun faktisk til UG, men da vi så passerer pony som er flere meter fra hende, så har hun ALLIGEVEL overskuddet til at smide et bagben efter den, selvom hun er igang med en versade hvor hun er stillet væk fra den med mere eller mindre hele kroppen


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Usikkerhed... .
Forfatter: 
Dato:  17-02-2017 09:47

Jeg tænker også utryghed/usikkerhed, og som både du og sandra er inde på, så vælger hun angreb/spark i stedetfor flugt/kravler på barrieren.

 

Jeg ville nu også vælge Sandra's løsning - nemlig ned i parade og skridt ved passering af andre heste. Og ja det er s...irriterende, at man skal ride og træne det, fremfor at kunne træne diverse øvelser. Men du kan jo på ingenmåde leve med den reaktion hun har på andre heste, og bliver nød til at tage hånd om dette før evt andre spændende ting.

 

Jeg ville simpelthen planlægge min træning efter, at jeg fx 2 dage om ugen rider i ydertimerne/alene, for at kunne træne lidt øvelser - dog med det forbehold at er der andre heste til steder må man fravælge øvelser og tilvælg "slap af og aksepterer andre heste".

2 dage om ugen ville jeg så gå direkte efter "slap af og aksepterer andre heste" i myldertid. Her vil fokus være skridt og parade og slap af - ingen trav, øvelser e.l. Og måske kun i kort tid fx 15-20 min.

 

Har du en veninde du kan træne sammen med, hvor hendes hest ikke "trigger" din hest ? Jeg har flere gange trænet med min den sorte sammen med folk med ungheste, hvor unghesten er "angst" for andre heste, hvilket viser sig med enten stejl/spark eller flugt.

Så rider vi rundt og cirkler os mod hinanden, først i skridt, og ser hvor tæt vi kan komme uden negativ reaktion. Herefter i trav og måske i galop, hvis unghesten kan kaperer det den dag.

 

For mig er denne angst hos unghestene lige så træls og besværlig, som hvis/når de er seperationsangste - og det tager tid at vænne dem til at slappe af.

Straf hjælper efter min erfaring ikke på bange dyr eller mennesker, det forstærker bare ubehaget.

Til gengæld skal man helt tilbage til at skærme hesten for angsten, og så putte lidt mere nærhed på, den dag hvor det er den "rette dag" "rette anden hest i ridehallen" ect, og så rose for god opførsel.

I dette her tilfælde hvor hesten allerede har "lært" at reagerer uhensigtmæssigt, der kunne jeg måske ligefrem overveje at bruge godbidder fx når man stiller sig i parade og bliver passeret - hvis hun er til godbidder.

Slapper hun mere af ved at være i bevægelse, og er parade en straf for hende, såville jeg arbejde med hende i skridt, hvor hun får lov til at bevæge sig.

 

Og så lidt en træls forespørgsel - jeghar nemlig oplevet en hoppe være helt hysterisk, når hun blev/skulle passerer andre heste. Ejeren trænede den ganske fornuftig, men det var som om det mindste pres, så blev hesten over-utryg. Det viste sig den havde svær KS, og måske har gået rundt og haft ondt, hvilket kan gøre dem meget utrygge og enhver lille spænding i kroppen udløste så et voldsomt udfald af enten flygt, spark eller stejl ved denne hest.

Så hav de i dine overvejelser, om der kunne være noget i hende, som gør ondt ?

 

mvh Charlotte

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-02-2017 10:10

Jeg tror også at i begge har ret ifht. at hun er utryg, men jeg tror også der i nogle af tilfældende er noget dominans inde over. Hun ER meget fremme i skoene og har aldrig lært at være underdanig overfor andre heste.

 

Men jeg vælger at arbejde udfra, at hun udelukkende er utryg og ikke dominerende. Jeg syntes bare problemet med at skifte tempo/lave parade når der kommer en anden hest, er at det er med til yderligere at trigge, at den anden hest er farlig eller spændende. Det er ihvertfald min erfaring .

 

Godbidder er no-go, hun bliver temmelig voldsom når der er godbidder i nærheden. Så hvis jeg begynder at give hende dem, når jeg sidder på ryggen af hende, så vil det med sikkerhed skabe konflikter. Hun bliver stresset og frustreret, hvis der bringes godbidder i spil i træningen.

 

Jeg bruger kun godbidder når hun hentes fra/til folden og i forbindelse med trailertræning som hun er meget bekymret over. Jeg kunne selvfølgelig godt prøve at gå i ridehuset, hvor jeg går fra jorden og så giver hende godbidder når hun passerer de andre, men problemet er der kun når jeg sidder på ryggen så jeg ved ikke hvor stor effekten vil være.

 

Jeg tror din plan, Morgan, om at målrette/dele træningen op i to er en god idé Altså at vi træner øvelser alene i ydertidspunkterne 2x ugentligt og så er nede og kigge på de andre heste to dage om ugen :)

 

Udover det tror jeg at jeg supplerer hende med Quiet Phython i en periode, som er noget bredspektret nervekontrolstilskud. Det skulle der være rigtig gode erfaringer med ifht. de her udfordringer med fremmede heste.

 

Og så dit sidste spørgsmål :) :

 

Hun er udredt for mere eller mindre ALT i 2016, og også i 2017 for den sags skyld. Der er både røntgen og scanning af hele overlinjen, samt røntgen af ribbenene (vi troede hun måske havde et brud), gastroskoperet for mavesår etc. Der er ikke noget at finde :)

 

Hun er pt. i forløb med en dyrlæge der laver noget fysioterapi og laserbehandling, men det er i småtingsafdelingen hvad der findes på hende, så det er egentlig mest forebyggende :)


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 rrrrrrrrrrr
Forfatter: 
Dato:  17-02-2017 10:26

Hvis du tager hesten ned i skridt - INDEN du mærker hun begynder at spæned og inden du mærker hendes konflikadfærd skyder op - så er det IKKE, at rose hende for opførslen.

 

Hvis du til gengæld først tager ned i skridt og giver hende en godbid NÅR hun ER igang med at skabe sig, sparke ud - så ja, så forstærker du selvfølgelig den dårlige opførsel.

 

Du skal se mere fremad end hesten. Dvs INDEN den begynder at gøre udslag, inden den når til det punkt hvor den er spændt og inden hun bliver vred og urolig. Det er der du skal standse ned, skridte eller lave en parade. Gør hun udslag mod hesten så brug evt stemmen og sig bestemt nej. Rid først frem igen i trav når hesten er rolig og afslappet.

 

Min hest minder meget om din på den måde. Hun har også gået sammen med sin mor og har sluppet afsted med mange ting da hun var lille. Nogle vil mene hun faktisk er dominant og dum samt reagerer udad og det er bare sådan hun er. Men i virkeligheden er hun SK*DE usikker og selvom hun lægge røre, sparker ud efter andre heste og klatre op af barrieren når de kommer forbi mig. I starten kunne vi slet ikke ride når der var andre i ridehuset. Nu efter to uger med skridt, parade, ro på og ros så kan jeg nu ride sammen med andre. Hun klemmer sig stadig og kan lægge øre når de rider forbi og lige trave lidt hurtigere et par trin, men hun laver ikke udkast mod dem mere og standser ikke helt op, bliver ikke angst og flygter væk på samme måde som før. Jeg har korrigeret hendes adfærd INDEN hun vælger en løsning selv.

 

Jeg er meget enig med det Charlotte skriver :)

 

I forhold til de mange sygdomme, hoppeadfærd og problemer ud har haft med hende - tænker jeg også hun skal have noget selvtillid tilbage, noget tillid til at gå til ridning er sjovt og okay. Altså at det ikke udløser en smerte hos hende mere.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider