Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Er Myler Bid bedre end andre bid?
Forfatter: 
Dato:  23-10-2016 11:31

Hej alle

 

Jeg har haft min pony i 10 år, og i alle de år har han været meget følsom fortil. Han er svær at ride ordentlig frem og få et sug på biddet, og vi har i perioder haft problemer med tungerækning (det er dog flere år sidne efterhånden). Altså jeg kan fint få ham til biddet, men vores problemer er ofte at få ham redet frem med "scwung" - ofte bliver han lidt puttet og går på forparten.

 

Han går med et tredelt på 13,5. I dag havde jeg så en bid-tilpasser ude, og jeg prøvede at ride ham på et myler-bid MB33 på 12,1 cm. med optimal tungefrihed.

 

Jeg kunne måske nok mærke en lille forskel i at han lagde sig mere til foran, men hun bad mig også om at ride på en anden måde (med helt stille hænder eksempelvis), så ved ikke, om det mere har med det at gøre, end med biddet.

 

Biddet koster omkring 1000 kroner, og nu kan jeg ikke vurdere, om jeg skal købe det eller ej. Som sagt var der ikke den store forskel med det, men omvendt kan det jo være, der også er en tilvænningsperiode for hesten?

 

Jeg kender ikke selv til myler bid og ved ikke om de er bedre for hesten end et almindeligt tredelt, og om det er værd at investere i et? :-)

 


Mvh,

F'ck the mainstream 8D .
'' Ghini you're a part timer lover and a full time friend <''3
Punk isn't dead. It's hiding.
0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  23-10-2016 13:26

Hæhæ - det er sjovt som "de der bidtilpassere" altid anbefaler Myler bid til alle heste. Gad vide om Myler giver dem lidt i lommen for dét ;)

 

Nå ja. Hvis du ikke kunne mærke stor forskel så ville jeg nok overveje at prøve et andet, billigere bid og lægge ridestilen lidt om (fx mere ro på hænder, det kan som regel hjælpe) Hænderne frem til hestens mund og ro på. Rid bagfra og frem til biddet, ikke omvendt.

 

Jeg ville dog ALLER FØRST starte med at skifte dit tre delte bid ud med et todelt eller UDELT bid. Nu flere led der er på biddet nu mere uroligt er det. Er hesten meget følsom så vil den putte sig væk fra biddet pga biddets uro når du har kontakt til munden.

 

Så først: Prøv et alm. todelt trensebid i en periode. Herefter ville jeg prøve et todelt fullcheek bid (kan købes billigt i Horze fx) for at få endnu mere ro på. De fleste heste jeg har undervist og redet - som har haft urolig og følsomme munde - har fungeret fantastisk på todelte fullcheek bid :)

 

Jeg er nok ikke den støreste Myler fan. Jeg kan stadig ikke forstille mig at tungefrihed, hvor biddet i stedet presses mere op i ganen (plus der som regel er en masse ruller i midten som ruller når biddet er i kontakt) må være sk'de rart for hesten :)


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Prøve-mulighed?
Forfatter: 
Dato:  23-10-2016 21:46

Altså min virkede det på. Han havde haft urolig mund og tendens til at 'putte' sig i fronten på trods af at jeg faktisk har en både rolig og blød hånd. Min fornemmelse med ham var i virkeligheden at han ville have haft det allerbedst uden noget i munden - og at det var det at have noget på tungen, der bød ham i mod.

For ham virkede et bestemt mylerbid med stor tungefrihed meget bedre - ro i munden og at han strakte sig fint frem. Der findes steder, hvor man kan få lov at prøve dem mod depositum - det ville måske være værd at undersøge med distributøren om der er en sådan muligehed i nærheden af dig.

 

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-10-2016 01:15

Vi har haft en bidtilpasser fra Myler ude, for at vi kunne prøve mylerbid. Til trods for det, fik vi meget forskellige råd. Hun ville desuden heller ikke sælge os bid, men rådgav os, og så kunne vi bagefter selv gå ud og købe biddene. Så ingen købetvang.

 

En var tungerækker og gik bedre på et mylerbid.

 

En tyggede overdrevent meget på biddet, men fik ro i munden med det samme, mylerbiddet kom på.

 

Tvillingesøsteren er også voldsom ved sit bid (familiesvaghed tilsyneladende ) Det ændrede sig stort set ikke med et andet bid, så rådet var, at rytteren skulle ride med det, hun havde det bedst med. Hun prøvede mylerbiddet i en periode, men kunne ikke ride med det, og gik tilbage til sit gamle bid.

 

Min hest gik marginalt bedre på et mylerbid, så igen var rådet, rid med det, du har det bedst med. Jeg kan så godt lide at ride med det, fordi jeg godt kan lide, at det ligger så stabilt i hestens mund, og det giver mig ro i hænderne.

 

Mylerbiddene er kun bedre end andre bid, hvis hesten kan lide at have dem i mmunden, så enkelt kan det siges.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-10-2016 13:28

Myler bid er ikke ebdre end så mange andre bid, men hos heste med meget lidt plads i munden kan de være rigtig gode. Tredelt er meget ofte for uroligt og lægger meget pres på tungen. Jeg anbefaler selv ofte mine elever et todelt baucher bid, fordi ophænget lige tager toppen af presset mod tunge og lader, og samtidig giver ro i hestens mund. Vælg et forholdsvis tyndt bid, mærket er sådan set ligegyldigt, bare det passer til din hests mund i både tykkelse og længde. Det må ikke kunne glide fra side til side, så er det for langt.

 

Dernæst lyder det som om der også er nogle ridemæssige aspekter i det, men det er svært at hjælpe med dem når man ikke har set jer ;-)


Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mylerbid flagrer
Forfatter: 
Dato:  24-10-2016 13:45

Hej TS

Du vil få mange forskellige svar. Mit råd er, at du prøver dig frem! Hvad der passer bedst for dig og din pony.

jeg har nogle mylers, jeg havde hørt godt om dem og valgte at investere i dem, MEN for mine heste, fungerer det ikke. De flagrer og ligger uroligt i munden.

Men jeg har hørt andre, bruge dem med succes.

Så du skal gøre hvad du føler, er bedst.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider