Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hackamore, sidepull eller andet?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2015 14:44

Jeg skal til at tilride min pony, og vil gerne gøre det bidløst. Ved godt at det nok ikke lige er det mest optimale at starte tilridning bidløst, men jeg vil i hvert fald prøve det.

Jeg har læst lidt om både hackamore og sidepull. Tænker at hackamore måske ikke lige er det optimale til tilridning, da du skal kunne styrer hesten ret meget med benene ved brug af hackamore. Har derfor kigget lidt på sidepull, og syntes det virker blidere for næseryggen, men jeg har ikke så meget forstand på det, så jeg vil gerne høre jeres meninger og erfaringer. Eller er der en helt anden løsning, eller hvordan bære i jer ad med at ride bidløst?

 

På forhånd tak

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bidløs
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 10:07

 

Der er intet i vejen for at tilride bidløs!

Det har jeg selv gjort mange gange. Tænker personligt at det er sværere for hesten at forholde sig til bid, tøjlekontakt OG rytter / vægt / balance, på ryggen, end KUN at tænke på rytteren.

 

Det afhænger selvfølgelig også af forarbejdet og omgivelserne du tilrider i. Rider du på bane eller i hal, eller rider du i naturen.

 

Jeg har altid tilredet i naturen og har i gennem rigtig mange år brugt bogen fra føl til ridehest af Lennart Wijnblad som "bibel".

 

Jeg er overbevist om at hvis hesten lærer at gå i naturen først så vil det at træne på en bane være let for den at forstå bagefter og den vil ikke så let blive skræmt over det der sker uden for banen. :)

 

Det er ikke biddet der afgør om hesten forstår opgaven.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Super SMUK Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

 

Islænder hoppe sælges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar - Bidløs
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 11:39

Jeg vil starte tilridningen på bane, men når jeg føler at vi er blevet et "par" så rider jeg ude i naturen.

Jeg har tænkt meget på at købe en sidepull trense, da jeg er lidt usikker på at mine hænder er rolige nok til hackamore, især når vi begynder springtræning, tror jeg det bliver en udfordring for mig at være "rolig" i tøjlen. Det lyder lidt som om at jeg går helt amok med tøjlen men håber du forstår hvad jeg mener

Hvad er forskellen helt nøjagtig på sidepull og bidløs? Og hvilken eftekt giver det?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 12:48

Hej,

 

Hvis du skal tilride på en ridebane, kan du nærmest bare ride helt uden noget!
Sidepull er udmærket, men jeg har altid haft så svært ved at få den til at sidde ordentligt. Ridekapsun er ret godt og det kan du også bruge, når du arbejder fra jorden.

Du kan også bare ride i grime og træktov. Det vigtigste en ridehest skal lære er jo sædet og schenklerne - ikke tøjlerne.

Netop fordi fokus ikke bør være på tøjlekontakten, men derimod sæde og schenkler, så er et virkelig godt hjælpemiddel, når man skal ride en hest bidløst, en kraftig, lang pisk. Den kan du bruge til at korrigere hestens krop med.

Hvis du allerede fra jorden har trænet, at hesten skal vige for en pisk, så kan du med fordel bruge den fra ryggen. Det kan tydeliggøre dine signaler fra schenkler og sæde, som din hest måske ikke helt forstår endnu.


En pisk er jo kun, hvad man gør det til - jeg pisker aldrig med min! - men den er et uvurderligt hjælpemiddel i træningen af ungheste på en ridebane. :)

Når det så er sagt, så foretrækker jeg virkelig også at tilride i naturen... Der har hesten en helt naturlig fremdrift og er således meget nemmere at indlære signalerne på. På en ridebane kan en unghest godt gå helt i baglås og virkelig ikke FATTE, hvad du vil have den til. Begrebet ridebane findes ikke i dens hoved! Men en skovtur, derimod, hvor den skal følge med en ældre, rolig hest - det er noget, den forstår.

Jeg har tilredet bidløst i skoven :) Det gik udmærket.

 

Ellers må du jo bare prøve dig frem, stille og roligt. Måske låne dig frem til noget udstyr, inden du selv køber. Finde din egen teknik.
Jeg forstår godt, at du tilrider bidløst. Det vil jeg også altid gøre! :)


Held og Lykke! :)


Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 12:53

Billede:

Her er et lille billede af den kapsun, jeg tilred med - faktisk red jeg også uden sadel!

Billede

 

Der kunne man også sætte bid på bagefter og så veksle mellem bid og kapsun.
Efter hoppen stak vildt og voldsomt af med mig mod stalden, satte vi et bid i, så hun ikke fik den uvane fra starten og jeg kunne virkelig ikke stoppe hende i kapsunen. :( Men generelt så red jeg bare med tøjlerne i ringene. :)

Billede

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar..
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 21:28

Tak for opbakkningen! Jeg luftede nemlig ideen herhjemme, og der var bestemt ingen opbakkning for at ride bidløst Men så er det jo godt at det er mig der skal ride og ikke dem Jeg har også en eller anden ide om at det er nemmere at tilride bidløst fra starten, end at få en hest der er vant til bid til at ride bidløst...men ved ikke om det passer, det er bare min egen lille teori

Jeg vil lave en masse jordarbejde på ridebanen før jeg begynder at ride hende, så hun ligesom kan vende sig til ridebanen og til at blive arbejdet med. Jeg vil også gå en masse ture med hende i naturen, da hun virkelig trænger til at blive arbjedet med! Jeg må nok desværre indrømme at vi ikke har været ordentligt over hende fra starten af, så hun er faktisk endt med at blive lidt en "plage" for os, hvis i forstår hvad jeg mener,

Jeg har også kigget lidt på den bidløse man kan få, hvor der ligesom er to liner der krydses på underkæben, og har også tænkt på at det måske kan være en løsning. Jeg har derimod ikke læst så meget om at ride med kapsun, men det vil jeg da lige gøre Det er ikke sådan at rinegne larmer når man rider? Det vilde da være lidt træls at høe på i længden

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-10-2015 11:33

Hej.

 

Man kan ikke høre ringene, når man rider, hvis man vælger den model, jeg red med. :) Jeg hørte i hvert fald ikke noget...

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-10-2015 13:19

Hvor har du købt din henne?

Jeg syntes kun jeg kan finde sådan nogle meget enkle ridekapsuner. Jeg er på udkig efter noget der minder om en almindelig trense, så det stadigvæk ser elegant ud

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-12-2015 23:08

Jeg er så til gengæld af den mening at det formodentlig er nemmere at tilride bidløst, simpelthen fordi det indvirker lig en grime som hesten allerede kender.

 

Jeg ville nok vælge sidepull, den indvirker meget lig en grime men sidder bedre fast på hovedet. Derudover kan der bruges kontakt, det kan der ikke i hackamore.

 

LG zaum eller blomsterhackamore er også en mulighed.

 

Jeg rider i dag min hoppe med bid på banen og bidløst på tur. Har før redet helt bidløst.

 


Venligst Maluna


***


 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider