Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Alene inde
Forfatter: 
Dato:  03-10-2015 20:21

Kære alle

 

jeg har et stort dilemma som jeg håber I måske kan give gode råd til.

 

Jeg har solgt mine ungheste og har derfor nu kun to lidt ældre damer i stalden, en 15 årig og en 18 årig hoppe.

Dette har givet lidt udfordringer i forhold til især når jeg tager den 15 årige ud for at ride/træne, den 18 årige går helt levende og om jeg er væk 5 - 10 minutter eller 1 time, så er hun gennemblødt af sved fra mule til halespids.

Kan en hest i den alder lære at slappe af og stå alene i kortere tid, eller er det helt umuligt, og hvordan kan hun lære det?

 

Er det den anden vej rundt kaldes der blot lidt fra den 15 årige når hun ikke har munden fuld af hø.

 

Det er dybt frustrende at have en hest der stresser så meget og så gør det egentlig også lidt ondt at tage den anden ud for at ride, når jeg ved det vil stresse min skønne gamle hoppe.

 

Jeg har prøvet at have hende med ud på folden ved siden af ridebanen og her stresser hun mindre, men der stresses stadigt, og så stresser den 15 årig en del over at have hende drønene rundt ved siden af så det er en dårlig løsning, og samtidig en der her i vinter halvåret er umuligt når vi kører i hal.

 

Er det blot at blive ved at prøve?

 

Mvh

Mie


Life is what we make it.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Radio måske?
Forfatter: 
Dato:  06-10-2015 17:05

 

Hvis det ikke hjælper med radio tændt i stalden, så er løsningen måske at anskaffe en hest til formålet. Et føl der kan tage over en dag, eller en selskabs hest som findes gratis.

 

Lej en boks ud er også en mulighed eller få en part der kan aktivere den anden hest når du rider.

 

Tror ikke det er noget der kan trænes væk i den alder.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Super SMUK Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

 

Islænder hoppe sælges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-10-2015 14:01

Enig med overstående, din hoppe er for gammel til at man kan forlange at hun skal lære at være alene. Det er meget hårdt psykisk for en hest at blive så stresset. To heste er jo et par ikke en flok, så prøv at finde en løsning med en hest til i stalden , evt opstalder.

 

 

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 00:20

 

Det kan den sagtens lære - HVIS man har tiden og tålmodigheden.

 

Men, det kræver du vil forhindre den stresser op - det gælder uanset alder, alle tilfælde af seperationsangst.

 

Når man "aflære" seperationsangst skal man fjerne den hest der er rolig, fra den der stresser over det - kun så langt væk, at den stadig er rolig. Så det er muligt du kun kan kommee 3 meter væk i sek også skal du vende om, ind på folden igen med hesten inden den anden begynder at stresse.

 

Hesten skal netop IKKE stresse, den skal ikke nå det. For hver gang hesten gør det, så sætter den flueben ved den bange og utrygge adfærd - at der netop er grund til at være utryg.

 

Så derfor handler det om at have tid, hvis man vil af med seperationsangst.

 

Afstanden og tiden skal øges langsomt og kun øges så meget, så den anden stadig er rolig. Og det kan tage tid, lang tid - hvilket selvfølgelig gør, at ens andre planer skal på pause i mellemtiden. Men hvis man en dag afbryder og tænker " jeg kan liiiiiige " - så ryger man og hesten tilbage på nul igen.

Så måske du efter en uge kan stå 10 meter væk med den anden, hvor det den første dag kun var tre. Det er ikke til at sige.

 

Men ting tager tid og det kan absolut aflæres - men det tager tålmodighed :).


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et stort spejl...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 12:01

som hesten kunne se sig selv i - så jeg i en tråd for længe siden.

 


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  11-10-2015 15:30

Tak for alle jeres svar, jeg havde på fornemmelsen at aldersmæssigt var det nok hvis ikke umuligt så et meget stort projekt.

Lige pt går hun ved siden af på folden når jeg rider, og der er hun lidt stresset lige når jeg tager den anden derfra, men falder så til ro med det samme jeg går ind på ridebanen, og så må vi ellers arbejde på det i stalden og evt. overveje om vi enten skal finde en pony eller en opstalder.

 

mvh

Mie


Life is what we make it.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider