Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 trailer træning 2 step?
Forfatter: 
Dato:  03-06-2015 17:36

Hej :)

 

Jeg har en 1 års plag, jeg skal til dyrskue med ham om knap to uger og desværre bliver jeg muligvis nødt til at læsse og køre afsted selv :/

nå men jeg har trænet en del med ham. da jeg købte ham for 1½ måned siden fortalte sælger at de havde noget bøvl med at få ham op i traileren selv om der stod en ven der oppe.

np men jeg tog det stille og roligt og trænede bare uden skille rum og så bare lige op og så ned igen, ingen problem.

Nu har jeg så skillerum i og han går mere eller mindre igen lige op ( nå han lige sikre sig at jeg har en godbid til ham ;) ) og det er uden hjælper.

Idag fik han noget foder der oppe mens jeg stod i den anden side og gik ned bag ham også fint med ham. MEN nu kommer vi til mit problem

 

for det første når han vil bakke ud igen kan jeg ikke stoppe ham ( jeg vil gerne at han finder ud af at man ikke bare skrider når det passer en) men jeg kan ikke holde ham fra at gå ud han er stærk den bette. ( det er ikke sådan vildt og sådan men han trækker bare bagud indtil "han vinder" og jeg tør simpelhent ikke bare at binde ham når han nu gør det der + jeg vil så gerne at han ikke for en skidt oplevelse og ikke gider med op igen.

jeg har øvet rigtig meget at stå bundet for der laver han også ofte den der med at trække bagud men den bom han bliver bundet til udenfor kan han ikke rokke ud af stedet og ja så giver han op og finder ud af at hvis han går frem slipper presset. Men bommen i traileren virker ikke som om den kan klare en så stort træk.

Nå andet problem, jeg har min kæreste til at hjælpe mig med at træne i de her dage og så kunne han jo sagtens lukke bagbommen og så klappen, men jeg kan mærke at jeg er så nervøs for at han laver noget tosset der inden ?? og en hest kan jo lave mange skøre ting på den tid det tager at åbne det hele igen så han vil kunne komme ud..

Han er overhovedet ikke bange for at gå med op og stå der oppe men han kan ikke lide når han kan mærke at han ikke lige må gå med det samme han vil og så er det han jo bare trækker til. og det er nok det der gør at jeg er nervøs for hvad han så gør hvis jeg lukker bagtil og han så ikke kan komme ud den vej..

ih hvad gør jeg lige

 

beklager hvis det er lidt rodet :) spørg hvis der er noget jeg ikke har fået skrevet ordenligt :)

 


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv evt
Forfatter: 
Dato:  08-06-2015 15:15

at lær ham at bakke ud på kommando - det virker altså genialt. Så ved den hvornår den skal bakke ud og står så ikke og "spørger" hele tiden.

 

Så send ham op - bed ham blive - gerne med kommando - og bed ham bakke ud på kommando - så kan du langsomt øge tiden han skal stå der.


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dually Grime
Forfatter: 
Dato:  09-06-2015 14:13

Hej Leandra

 

Det problem kender jeg ALT for godt, købte en rå 4 års som besluttede sig for at trailer ikke lige var sagen, så kunne kæmpe i flere timer med at læsse den, og når den så endelig var kommet op, så bakkede den ud igen med det samme, og den var på ingen måde bange for traileren.

Det første og eneste der har virket var en dually grime.

 

24ride.com/hest/grimer-og-traektove/ dually-grime-monty-roberts.html

 

Da jeg prøvede sådan en tog det mig 20 minutters træning og så havde den været oppe i traileren mindst 10 gange!! Den grime virker!

Grimen er meget enkel at bruge og du kan læsse hesten alene efter meget kort tids træning. Den virker ved at du først og fremmest spænder grimen til - ligesom en trense. Dernæste sætter du et longetov i ringen i din venstre side over næseryggen. Til at starte med kan man lidt hurtigt gå frem med hesten og bakke den i et lidt højt tempo således at den forstår brugen af grimen, det tager to minutter. Dernæst trækker man hesten op i traileren. Går den lige op er det jo ikke noget problem, men stopper den op ligger man pres på vha. tovet indtil hesten går frem. Her kan man hvis der går noget tid uden reaktion ligge presset mere intensivt ved at rykke lidt mere i tov i små træk så hovedet vipper lidt op og ned, det gider hesten ikke i mange minutter inden den gør et eller andet og hurtigt har man dem altså i traileren på denne måde. Man kan også bruge teknikken med at bakke dem når ikke de vil gå frem mere og på den måde kommer man hele tiden tættere på at være inde i traileren. Begge metoder er yderst effektive men kan også benyttes i samspil. Man skal dog være ligeglad med om hesten ikke går lige op ad rampen de første mange gange, bare de kommer op i traileren.

Nu kommer så det smarte - når først hesten er oppe, kan man med denne grime gå under bommen i den anden side end hesten står, have tovet i hånden og bakker hesten vil der igen komme et pres fra grimen så hesten vil gå frem igen, det vil den gøre fordi at den nu kender grimens effekt og på den måde kan man, ene mand, læsse sin hest selv om den hverken vil op eller bliver der inde selv. Det skal siges at det er virkelig nemt og klart en god måde for hesten at gøre det på fordi man aldrig kommer op at skændes med den og ikke selv bliver så frustreret over hesten at man ikke tænker rationelt. Grimen kan også anvendes til mange andre ting, f.eks. hvis hesten ikke vil gå i vandspiltovet eller andet, og det gøres på helt samme måde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-06-2015 21:24

Tak for svar :) vil overveje den grime der :)

Han går fint op i traileren og han har nu prøvet at stå bundet ( og det er faktisk ikke rigtigt, min kæreste snoede tovet en gamng igennem den man binder i og så holdte ham, så hvis nu så kunne han slippe og så var hesten fri) og det virkede fint han trak to gange så hårdt han kunne og fandt ud af at han ikke bare kunne gå som det passede ham, og så stod hgan stille og fik en masse ros og godbidder. Men det var tydelig at han var utilfreds med ikke at kunne gå, ikke bange men utilfreds.

Men jeg ved ikke, jeg frygter sådan at når jeg binder ham og så lukker bagklappen, at han lave alt muligt vildt der inde evt springer over forbommen eller sådan noget. Jeg tror det kommer af at jeg så ( stod bare på sidelinjen) en hest blive læsset og da de ville lukke bagklappen panikker hesten og kommer over forbommen og lander ned på nakken, den sad fast og måtte "skæres" ud. få uger senere blev de desværre nødt til at aflive hesten..

Det er har virkelig sat sig i mig, også selv om den her hest tydligt ikke ville i trailer, og min ikke er sådan, men alligevel frygter jeg at han gør noget ligne så det er nok min frygt for hvad der kan ske der er den værste og så det med at han gerne vil gå ud igen så frygter jeg hvordan han reagere når han virkelig ikke kan komme ud pga bagklappen.


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 trailerbøvl
Forfatter: 
Dato:  26-07-2015 13:29

Uha jeg har det på PRÆCIS samme måde som dig, jeg kan desværre også se "spøgelser" alle vejne, ting som måske vil ske - og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det er mig der bremser for den videre udvikling i trailerlæsningen. Min kan jeg også godt læsse, men forsvinder jeg - går han også, og jeg har samme tankegang som dig, hvis jeg lukker for ham og han ikke længere kan se, eller høre mig - hvad sker der så? Jeg har haft ham bundet og bagbum på (uden at lukke rampen), dette havde vi øvet flere gange, men ikke desto mindre, i det øjeblik, jeg ikke længere talte til ham, lavede han både piaff og passage i traileren - ØV!!

Vil så gerne ud at vise ham frem, (han er 6 og stævneklar), men aner ikke helt hvordan jeg skal komme over denne hurdle:-(

Håber du får en fantastisk tur med din!!

 


Trine Lind Jensen

Nu med Kvolbæks New Nirvana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Læssetov
Forfatter: 
Dato:  26-07-2015 21:53

Du kan læse om mine erfaringer med et læssetov lavet af en longe her:

www.heste-nettet.dk/forum/3/417588/ 417588/

 

Hvis du bruger det skal du nok lige øve ham i at et pres bagfra betyder at han skal gå frem. Når han er inde i traileren slår du longen om forbommen (ikke skillevæggen) 1! gang. På den måde kan du holde et pres fremad og gå ned og lukke bagbommen og slå klappen op.

 

Mht. din egen frygt for hvad han gør - bestem dig for hvad du vil og tving dine tanker væk fra alt det der går galt. Hesten kan mærke at der er noget du er bange for og vil reagere på det.

 

Prøv at bruge tid på at forestille dig hvordan du læsser ham stille og roligt. Lukker bagbom, lukker bagklappen, går ind og roder og binder ham. Går roligt ud, kører, går ind, roder ham, løsner, åbner bagklap og bagbom og at han roligt går ud.

 

Jo mere du visualiserer det jo mere vil det også ske på den måde. Du kan sagten tænke det igennem flere gange om dagen.


Mvh. Sanne

 

Nu med hest, der går villigt ind i traileren :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 jukkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  27-07-2015 11:59

Hej igen :)

 

jeg har øvet noget mere og fået hjælp fra min kæreste, og hesten har nu lært at det ikke hjælper noget at trække bagud altså han kommer ingen vejne, min kæreste ser ikke spøgelser som jeg gør så han stod i traileren med ham og så har vi prøvet at lukke traileren. Han tog det fint, dog stod min kæreste jo så godt nok sammen med ham, men så blev det os en god oplevelse fordi han fik jo en masse godbidder. Vi har ikke kørt med ham endnu, ( vi kom desværre aldrig til dyrskue af andre årsager) men jeg tror vi er godt på vej til at kunne køre med ham, jeg skal som sagt bare blive bedre til ikke at tro at det hele vil gå galt :P

Tak for jeres råd og hjælp.


Venlig Hilsen Leandra :)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider