Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Rideproblemer, frem og ned
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 20:38

Hej derude :)

jeg rider en skøn varmblods hoppe på 10 år, en lidt kraftig model på 166 ca.

Hun er tjekket og bliver behandlet af kiropraktor og massør, tænder osv er der styr på :) det er vigtigt hun rides frem og ned, det går fantastisk fra jorden i lange liner, i både skridt, trav og nogenlunde i galop, hun mangler dog balance.

 

Fra ryggen er det en hel anden snak, hun ligger sig ikke frem, hun kan med mange lår og benmusklerne strækkes ned skridt, kun lige ud, på volter ryger skuldren ned i den anden ende af ridehuset og der skal noget seriøs sædeben og støtte til for at få hende til at dreje.

 

I trav river hun hovedet op og laver mega underhals, hun er ikke til at drive frem og skuldrene havner alle vejne hvilket gør det tæt på umuligt at styrer og Holde hende i gang, kort sagt værger hun sig meget for frem signalet.

 

Galop fra ryg er ikke forsøgt, hun har noget fejl ridning i bagagen og man kan ikke røre de tøjler, hun hiver i mod eller banker hovedet op, samtidig er hun ikke god til at lytte for schenklen (schenkeldøv) jeg rider ikke med sporre, vil gerne have hende væk fra hak, hak og atter hak som hun har prøvet tidligere .

 

Har i et par gode råd? Som sagt er hun kanon fra jorden, men fra ryggen. DANM! Beskriver det dårligt nok.


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bomarbejde?
Forfatter: 
Dato:  23-01-2015 21:38

Har du prøvet at ride hende over bomme i skridt og trav? Løse tøjler og så lade hende kigge ned.


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tålmodighed ?
Forfatter: 
Dato:  24-01-2015 10:15

Jeg tænker flere ting, når du beskriver hesten.

 

Det gode er, at hun er fysisk ok iflg behandlere, og fungerer fint fra jorden af uden rytter.

Så hele problemet starter med rytter på ryggen.

 

Først vil jeg forholde mig til hestens udstyr - især sadlen.

 

Men mest af alt lyder hun jo totalt fejlredet fra tidligere, og har endnu ikke lært korrekte signaler.

 

Jeg har dog ikke fornemmelsen af, hvor længe den fra tidligere er blevet redet forkert, samt hvor længe TS har været i gang med den - for måske er det tålmodighed der skal til ? Og måske er det en hest hvor man må sige, at kan den komme til at gå lidt skovtur ligeudrettet uden al for megen stress, så er det det man kan opnå med denne hest.

 

Træningsmæssigt så vil jeg forsøge at koble stemmen til træningen fra jorden af, og så tage det med til ridningen.

Ridningen vil jeg nok sætte hel ned i gear, dvs arbejde i skridt ind til signalerne stop/frem/sidebevægelse fungerer - og det kunne snildt taget rigtig rigtig lang tid.

Trav og galop vil jeg kun bede hesten om på skovtur ligeudrettet - og jeg har haft succes med at vente et års tid med fx at galopperer, før skridt og trav var helt på plads.

Jeg ville ride i skoven, eller bruge bomme, kegler ect i ridehallen/ridebanen for at træne fx vig for schenklen nemt - det er logik for hesten at vige for schenklen hvis du rider slalom om træer eller kegler, så du kan nemmere få den korrekte respons og give efter/rose.

Og så er det jo "ren" tilridning du er ude i - bare mere besværlig, fordi hesten først skal aflærer før den kan lærer det korrekte.

 

Problemet med at rette op på en "ældre" gennem mange år fejlredet hest er, at hesten tror det giver det rigtige respons, og fysisk er det jo nemt for den at spænde op i en underhals, når den har den. Psykisk har den så lært at det er den rigtige respons, og fremover vil denne respons ligge meget tæt på overfladen , og derfor hurtigt kunne trænge igennem ved fx pressede situationer.

 

Så det er et stort og langvarigt projekt at få en veltilpas og velredet hest ud af det. Til gengæld har du jo allerede med jordarbejdet kommet rigtig langt :-)

 

Mvh Charlotte

 

5
1
Svar på denne tråd
 
 Gode råd har du fået
Forfatter: 
Dato:  24-01-2015 18:07

Men jeg vil tilføje at det kan være en fordel at lave jordarbejdet med en rytter der bare sidder pasivt på hesten, og så se om den stadig er lige så god, hvis den er det, så kan rytteren, efter nogle gange begynde at indvirke lidt og i korte perioder, så skulle det hele gerne blive omkodet til noget positivt.


Træning og undervisning:

Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser


Palomino hoppe mf sælges

Bedækning v araberpony tilbydes

1
1
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  24-01-2015 22:07

Først skal du starte med at ride hende frem, frem og atter frem. Hun skal ud og reagere for det fremadsignal først, før du kan lægge hende i balance frem og ned.

 

Lad hende gå ude fortil som hun vil, få hende redet frem for dine schnkler. Reagerer hun ikke med et lille pres med schnklen skruer du lidt op for signalet. Stadig ikke nok reaktion fremad så bruger du en dressurpisk til at hjælpe hende med at forstå at schnklen altså betyder fremad - nu.

 

Når hun går stabilt fremad og du kan ride rundt langs hovslaget uden hun går bag dine schnkler kan du forsøge med nogle store volter. Hun skal bevare fremaddriften hele tiden. Få hende rundet let til indvendige side igennem hele kroppen, bevar udvendige kontakt på tøjlen hele tiden. Hold fremaddriften imens. Nu skal du begynde at være mere opmærksom på at ride udvendige skulder ind på hesten så den ikke smutter ud.

Brug primært udvendige tøjle som er lagt på hele tiden, denne skal ikke slippes. Hold let runding rundt og husk nu fremdriften. Efter et stykke tid vil hesten begynde at finde sin egen balance med tøjle kontakten i volten mens du har let stilling igennem kroppen. Hesten vil derfor også begynde at søge kontakten fortil og begynde at lægge sig nedad fortil.

 

Når du oplever hun begynder at ville søge ned, giver du hende en anelse pas på indvendige tøjle og igen holder let kontakt til hende. Når hun begynder at være urolig fortil, hakker med hovedet eller slår med det - så holder du især kontakten. Du må ikke rose hende når hun gør det og du roser hende hvis du slipper hende imens. Så hold fast indtil hun stopper, så slipper du.

 

Lange liner vil være en rigtig god ide til sådan hest.

 

Vil anbefale dig at få noget undervisning :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

3
3
Svar på denne tråd
 
 Trakallalsls
Forfatter: 
Dato:  24-01-2015 23:12

Tak for svar, svarer jer alle senere :)

 

Sandra

læs indlægget igen.


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

0
5
Svar på denne tråd
 
 Tralalalulalej
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 12:23

Så er jeg foran iPaden og kan svarer ordentligt :)

 

hesten er lige lært op i longering (3 mdr siden) og har prøvet med rytter enkelte gange, det går bedre end når hun rides løst men ikke helt g:) sadel og trense er selfølgelig gennemtjekket :)

 

hun rides med meget løs kontakt, og får stort set lov til at placere hovedet selv, jeg står dog i mod på tøjlen og sædet når hun trækker hovedet helt op.

 

Jeg rider hende allerede for invendig ben og udvendige tøjle.

Undervisning bliver der helt ærligt ikke bestilt nu, jeg underviser selv så basis ridning har jeg styr på og hesten kan end ikke skridtes ordenligt nu så dertil er jeg for nærig, men undervisning i lange liner (dressur fra jord) kiropraktor osv ofrer jeg gerne :)

 

og så træner jeg ved fys så jeg som rytter også kan indvirke og sidde bedst muligt med mine skavanker :) det skal hun nødig lide af.

 

Nogen husker mig fra tidligere og tænker måske min vægt er afgørende, jeg kan sige jeg vejer 69 kilo og går stadig ned i vægt, hesten har dog også problemer med anden rytter (55 kilo)

 


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

0
5
Svar på denne tråd
 
 Tilslagsmaterialen
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 13:38

Hov Sanne overså din besked :) det var en god ide det skal prøves :)


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

0
1
Svar på denne tråd
 
 ffffff
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 16:18

Du skriver du har styr på basis ridning og du selv underviser? Hvis du har styr på det og selv kan, hvorfor så et indlæg på HN? Det forstår jeg ikke.

 

Hvis du ikke vil lytte til nogle af de råd du alligevel får forstår jeg slet ikke man vælger at spørger herinde.

 

Held og lykke med hesten.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

4
6
Svar på denne tråd
 
 Tralalkakaka
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 17:15

Slap dog af, jeg spurgte ind til en problem stilling ikke hvordan man rider, du har ikke et eneste sted svarede på det jeg har spurgt om, men derimod har du skrevet hvordan man generelt rider. Og så bliver du simpelthen pige fornærmet over jeg ikke vil tage i mod dit råd? :D hvis du læser efter har jeg pænt taget i mod Sannes råd for det råd jeg kan bruge. Du forslår det jeg gør i forvejen

 

På trods af jeg selv underviser er der vel intet galt i at søge inspiration hos andre?


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

1
5
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 19:04

Jeg skrev det fordi jeg synes du modsiger dig selv. Jeg slapper ganske fint af. Tak :)

 

Du skriver om der nogle der har nogle råd fordi hesten er virkelig i hvert verdenshjørne.

 

Folk kommer så med råd og så skriver du at du altså har styr på det der basis ridning og du godt kan selv??

 

Jeg hopper ud af tråden.

 

Held og lykke med hesten, håber du løser problemet og får en god ridetur.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
2
Svar på denne tråd
 
 Basis.
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 19:19

Nu er der serlvfølgelig mange forskellige "basis-ridninger". Så med fare for ikke at svare på det adspurgte:

 

En hest, der ikke svarer frem og ned, skal i min "basisridning" slet ikke rides på diagonalhjælpen.

Det er sammesides hjælpere og afbalanceret tempo, der løsner op for kræet, så den kan svare frem til biddet og slappe af i overlinien. Når den svare frem og ned, så er det diagonalhjælpen, der skal på banen. - I min "basis-ridning" altså

 

Det jeg egentlig tænker ved i dit første indlæg er, at "presse" en signal-døv hest med sædeben og schenkler - både over og under - blot udvikler mere modpres fra hesten. Er hesten ikke fremme vil det blot forstyrre mere end det hjælper hesten.

 

Måske du skulle skille det hele lidt mere ad i din basis-træning på hesten, så den forstår frem og stop for lette hjælpere?

 

God arbejdslyst .


Cirkelinemus :-)

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Tralalalulalej
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 19:39

God pointe Cirkeline :)

 

jeg tænker egentlig mest det ikke nytter så meget at øge presset så kraftigt når nu hesten vitterligt er døv for den, derfor tænkte jeg som Sanne var inde på at træne over bomme fra jord, og så skal jeg klart have min stemme mere på banen så det kan overføres til ryg.

Jeg tænker også selv at starte i skridt som du er inde på Morgan, jeg har desværre ikke mulighed for at ride skov tur, men har et område i nærheden hcor jeg kan ridei bakket terræn :)


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

0
3
Svar på denne tråd
 
 Mandagmorgen
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 09:48

Jeg vil holde mig langt fra den der definition af basisridning

 

Mine overvejelser - du får hesten til at gå afslappet når du arbejder fra jorden og longe

 

Så tænk over bare en lille ting hun gerne vil gøre rigtigt når du sidder på ryggen af hende. Og så gå ud fra det. Hvis det (kun) er skridt for løse tøjler uden at bøje eller stille, så er det det. Hvis det hjælper at der er 2 bomme hun skal gå over, så gør du det. Hvis det fungerer at du 'rider' (sidder på hende) mens en anden har hende i longen, jamen så er det det du træner.

 

Jeg tror du skal gå nogle trin tilbage indtil du har fat i det rigtige med hende.


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tralalalulalej
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 19:25

Hej igen :)

 

det er faktisk gået rigtig godt ned st træne over bomme fra jord, så jeg blev modig og tog en skridter fra ryggen, det gik så fint, hun gik lige frem med skuldrene henover bommene, og undveg ikke, så det er klart noget der skal arbejdes videre på :) trav venter jeg med :) i morgen bliver den en tur ud.

 

Tror i det er fordel at ride uden sadel, så jeg er tættere på hende :)


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

0
3
Svar på denne tråd
 
 Min islænder...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 10:36

... har lavet nøjagtig samme nummer

 

Fint frem/ned i skridt. Slog totalt fra i trav og glem da bare galoppen!

 

Nu skriver du godt nok, at du har haft kiropraktor på den, men i min ponys tilfælde, der tog det altså hele fire kirobehandlinger henover et halvt år for at få korsbenet løsnet og holde det nogenlunde "frit". Måske er en anden kiropraktor et forsøg værd?

 

Og så skal du se grundigt på din hest i longen: hvordan arbejder ryggen? Arbejder hesten "henover" sig selv i bevægelsen eller ind under sig selv?

 

Jeg er uenig med, at hesten skal rides frem, frem, frem, da den hurtigt havner på forparten, da det angiveligt er en race, der måske har bygningen lidt imod sig (lige så vel som min overbyggede islænder). I stedet skal der netop fokuseres på korrekt brug af ryggen og det kan hesten bedst i et lavere tempo, så ben og ryg bedre kan koordineres.

 

Min pony er blevet sååå dygtig i longen. Pt. står jeg faktisk noget passiv på midten og lader ponyen arbejde sig varm i et middel tempo. Efter fem minutter i trav, så begynder han at søge ned/frem helt af sig selv og SÅ roser jeg! Falder han ovenud igen, så tier jeg bare stille.

 

Hvordan bakker din hest? Går den taktfast og frivilligt baglæns eller skal der arbejdes mere for det?


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Tralalalulalej
Forfatter: 
Dato:  30-01-2015 14:24

Camilla

 

hesten har en dum bygning ren dressur mæssigt og for kiropraktor tjek hver 6 uge pt. Og har fået løsnet mange låsninger.

 

Hesten er rigtig dårlig til at blive longerede (lige lært det for 3 mdr siden) så hun er svær at vudere, men ja hun arbejder lige, men kunne sagtens træde mere ind under sig.

 

Hun er bygget sådan lidt dumt, lavansat hals, bred kort ryg, højt og stort kryds. Så hun er Svær at til at gå ordentligt. Hun vil meget gerne have hovedet helt op eller hænge på forparten uden at runde sig, derfor nytter det heller ikke kun at ride frem og holde ved, for hun kaster sig frem på forparten er ustyrbar og generelt ikke rar at værre på,hun skal rides meget præcist

 

Hun er fejlredet hele sit liv, og det siger ejer sig, ejer købte hende fra en rideskole og er total nybegynder, ejer kan slet ikke ride hesten (kan ikke styrre hende) hun skyder voldsomt skulder/låser i den så der skal ben på for at få den plads og det har ejer slet ikke erfaring og teknik nok til. Hesten er solgt fra rideskolen fordi den smed af, den har nogle gode grund gangarter, god motor og bagben, men er reddet i stykker.


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

0
3
Svar på denne tråd
 
 trlalslal
Forfatter: 
Dato:  31-01-2015 10:01

Nej hvor er jeg træt af de dislikes! Vil i ikke være søde at komme med jeres input i stedet? Jeg kan ikke regne ud hvad i er uenige med ud fra en tommel ned :)


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg gætter
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 12:36

på, at folk ikke bryder sig om, at du skriver så negativt om ejeren af hesten. Jeg var blevet ked af at læse sådan en beskrivelse af mig selv, hvis det var mig.

 

Jeg ville ride over bomme eller i ujævnt terræn, så ryggen kommer op.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 Trearsrarsr
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 13:23

Hvordan skriver jeg negativt om ejer? Jeg fortæller realiteterne, ejer er skam bekendt med denne tråd :)

 

hesten er totalt fejlretter fra rideskole og nuværende ejer er nybegynder og mangler erfaring (har ejet hesten i 6 mdr) og gør alt hvad hun kan (kiro, fys osv) men mangler lige ride erfaringen, hvordan er det grimt? Jeg skriver da ikke hun er en dårlig person eller andet tværtimod.

 

Men det forklare muligvis et indlæg, hvad med alle de andre?


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 19:27

Jeg hæfter mig ved at du skriver, at bomarbejde i skridt gik godt. Hvis hesten både er dumt bygget OG fejlredet i mange år så forlanger du måske for meget af den for hurtigt?

 

Fortsæt med skridt og bomme og stop mens det går godt. Det tager nok lang tid for den at aflære mange års uvaner så ro på. Masser af ros når det går godt. Jeg tænker, at hellere 15 godt arbejde end 30 hvor de sidste 15 min 'går galt'.

 

Så tænker jeg lidt - ejeren. Og jeg ser altså heller ikke en negativ beskrivelse, snarere en ejer der er klog nok til at kende sit eget niveau og bede om hjælp.

 

Men kunne du og ejeren sammen træne hesten i det med skridt og bomme?


Mvh. Sanne

 

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-02-2015 13:00

Det lyder som om at hun ikke forstår signalerne med rytter på.

Så jeg ville starte med at indlære hende fremsignalet fra jorden og stop osv. Hvis hesten er visuelt trænet forstår den jo ikke når du sidder på hende, da hun jo ikke kan se dig. Så indlær signalerne f.eks. med let berøring på skulder betyder frem, osv. Du kan også koble lyd på. Og husk masser af positiv forstærkning.

 

Hun passer tydeligvis også på sin mund, så jeg ville, når hun er klar til at blive redet igen, ride med sidepull samtidig med trensen.

 

Derudover kan man styrke deres balance ved at smide en masse bomme hulter til bulter på jorden hvor hesten så skal koncentrere sig om hvor den sætter futterne.. det er en øvelse jeg har set BBH træner Lene Særmark bruge og den hjælper på balancen.

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider