Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Plag bider (voldsomt)
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 17:36

Hej Alle,

Jeg håber på lidt input. Jeg har en hoppeplag på 1,5 år der alle dage har været meget egenrådig og temperamentsfuld. Hun har fra hun var ca. 3 uger gl. kunnet finde på at bide fremmede der kom (efter et hårdt sygdomsforløb hvor dyrlægen stak hende dagligt). Og her mener jeg ikke bare nappe men decideret angribe med ørerne lagt og tandsættet blottet. Jeg fik dog markeret overfor hende at det var uacceptabelt ved at lave en 'nej-lyd' og et let dap over mulen.

Så stoppede det og dukkede kun op hvis f.eks smeden holdte hendes ben fast når hun ikke gad mere. Da hun var 6 mdr blev hun slem igen, den her gang så det var farligt at gå ind i boksen med mad til hende. Her både bed og sparkede hun. Det fik jeg trænet væk ved at god opførsel = mad, dårlig opførsel = ingen mad. Igen blev 'nej-lyden' brugt konsekvent.

Nu er den rigtig gal igen! Nogle lægger hun øre af og bider ud efter bare de nærmer sig, andre bider hun efter når de har kløet hende selvom hun selv opsøgte nusseriet. Og hun mener det! Hun nappede ud efter mig i forrige uge da jeg kiggede på hendes ben hvorefter jeg sagde 'nej-lyden' og daskede hende let på mulen. 3 dage senere nappede hun min kæreste da han striglede hende. Igen lidt ud af det blå. Igår stod jeg og kløede hende på halsen som altid ved boksen mens jeg snakkede med en anden opstalder. Ligepludselig lægger hun ørerne og napper ud efter den anden opstalder. Jeg siger seldfølgelig 'nej-lyden' hvorefter hypsen resolut drejer hovedet og bider mig i skulderen. Ikke et nap men fuldt bid hvor jeg har aftryk af hele tandsættet. Jeg gav hende et kraftigt slag på siden af mulen og hun angriber så igen hvor jeg igen giver hende et slag. Herefter står hun lidt og kigger på mig mens hun smasker, for stille og roligt at komme og ville nusses igen. Idag har der ikke været noget.

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Det bliver ved med at komme igen og er endda eskaleret henover de sidste på uger. Jeg er så bange for at hun endda bider et barn eller foresagder seriøs skade på en anden person.

Hun er ude i døgnets lyse timer, fungerer fint i flokken, er sød og rar i daglig håndtering, har en stor boks, er ikke bokssur, har grovfoder ad lib, kan alt det en plag skal kunne osv.

Hun er sundhedstjekket for om der skulle være noget galt og er sund og rask.

 

Det er denne bølle der er tale om:

Billede

 

Nogle gode råd?


Med krikserne:

Chosen One og Bielfire choice.

Ejerlejlighed m unik udsigt sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hapsehest
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 20:04

Min hest havde også en dårlig vane med at "bide fra sig", det første års tid efter jeg fik hende. Jeg trænede det faktisk væk på flere måder, du kan jo bruge noget af det hvis du synes :-) Min hest napper slet ikke i dag, men det tog noget tid at "aflære", og især tog det lang tid selv at lære nye handlemønstre, fordi man handler så impulsivt, når man bliver forskrækket, og det gør man jo som regel når en hest bider.

 

En hel generel ting du kan gøre er optrap aldrig konflikten:
Gør aldrig selv noget der "minder" om et bid, når du håndterer din hest. Voldelig adfærd er altså forbudt, både fra hestens og fra menneskets side. Hvorfor? Fordi at det for nogle heste bliver en "genkendelig" reaktion, du giver den. Det er jo tydeligt at din hest ikke bliver forskrækket over dine muledask, den er faktisk begyndt at "svare igen" på dem, så nu skal du altså holde tungen lige i munden. Du er nødt til at afbryde hesten, i den umiddelbare reaktionsmønster. Det er altså ikke fordi jeg synes at det er synd, at daske en hest på mulen (det er i hvert fald sagen uvedkommende), det er fordi at heste der har så let til at nappe, blot vil opfatte det som om at nappen og dasken, er en almindelig del af jeres kommunikation. Hvad kan man så gøre?

Selv om det lyder lidt underligt, kan man sagtens træne nappen væk med godbidder, og de fleste heste lærer faktisk vildt hurtigt, hvis man bruger foder som motivation. Desuden er det godt for træneren, idet vi som regel føler os lidt "stødt", når hestene bider eller sparker, og fokus på belønning, kan vende træningen til noget mere posotivt, hvor man ikke går og venter på "retten til at overfuse". Min hest blev utålmodig og irritabel, hvis hun kunne lugte foder i nærheden og ikke fik det med det samme. Derfor fik hun altid, og jeg mener altid, kun en godbid når hun kiggede væk og holdt sig i ro.

 

Det er langt bedre at knytte en kommando til hestens frustration, som den så kan koble sammen med en handling, der er hensigtsmæssig eller okay at gribe til, hvis situationen stiger den til hovedet. Bider hesten, så bed den straks om at sænke hovedet, at dreje rundt, eller at bakke et par skridt. Så snart den har udført handlingen, giver du en godbid og laver rigtig god stemning igen. Når du ser at der er optræk til nap, beder du straks hesten om at gøre noget andet, i stedet for at afvente, råbe eller true.

 

Håber du kan bruge noget, det er rigtig surt at have en hest der napper, og især et stort problem når andre skal håndtere den for en - men løses kan det som regel :-) Held og lykke.

5
2
Svar på denne tråd
 
 Bidende
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 22:52

Sikkerhed frem for alt - så hvis det overhovedet er muligt, ville jeg sætte hende i en lukket boks indtil hun stopper med at bide. Eller som minimum hænge et skilt på hendes boks hvor der står, at hun bider, så der ikke er nogen der kommer til skade.

 

Selvom jeg langt hen ad vejen er enig med Tine om, at bideriet skal trænes væk, så er det absolut ikke acceptabel adfærd at bide i min verden. Igen handler det om sikkerhed. En hest, der for alvor bider, er farlig, så der nytter det ikke noget at være alt for overbærende.

Derfor ville jeg slå igen, når hun bider. Ikke et lille tjat, det opfatter hun måske bare som en opfordring til at lege "slåskamp" men så det kan mærkes. På samme måde som du selv gjorde, da hun bed dig i skulderen.

Hun skal lære, at man ikke bider, og hvis man gør, kommer konsekvensen med det samme.

Derudover kan man træne med hende som Tine foreslår, så hun lærer at reagere lidt mere hensigtsmæssigt i stedet for at bide, når der er noget hun vil (eller ikke vil )


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

5
3
Svar på denne tråd
 
 aldrig nogensinde
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 15:20

jeg ville aldrig slå den.

i alle de år jeg har arbejdet med heste, og især ungheste, der har jeg brugt en ting, som virkelig hjælper.

bid igen. Men det skal altså gøres hurtigt - ja man får hår i munden, men efter et par gange så er det overstået.

har selv to som jeg har haft siden de var 1 og 2 år. og de var meget enige om at de skulle gøre det i en periode. samtidigt selvfølgelig.

 

jeg red også på en hoppe på en rideskole for nogle år tilbage. hun havde det emd at bide en i ryggen når man rensede forhove. en dag fik jeg nok og snuppede hende lige i øret og bed til. hun gjorde det aldrig overfor mig mere

 

hvis man kigger på føl/unghestes opdragelse i en flokken, så får de et bid/nap når de bidder en af de andre heste.

og vi kan så ikke bidde lige så hårdt, men det er måde det bliver gjort på.

 

man skal passe på med at bliver lidt for blødsødene overfor hestene. de er altså noget større og stærkere end os. ja man skal ikke slå dem. Men der skal altså være grænser.

 

men det er helt normalt i den alder at de skal til at lære at der skal sættes grænser for hvad de må og ikke må.



2
8
Svar på denne tråd
 
 Ikke bide
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 10:52

Enig med Anja og Ibh

helt fra starten skulle den nok have haft enten en lige højre eller et bid i mule eller øre, den har nok misforstået det der tjatten lidt.

 

Nu kender jeg ikke hendes sind og hvordan hun reagerer på fx at få en ordentlig en på skuffen, nogle tåler det nemlig ikke ret godt hvis det bare kommer en brøkdel for sent, dvs du skal ramme hesten inden den rører dig men efter den er begyndt at åbne munden for at bide.

 

Ellers ville jeg også bide igen i enten øre eller mule og det skal være hårdt og lige efter.

 

Så snart en hest bliver farlig er der i min verden ikke noget med at prøve at være sød.

Det har man vist heller ikke set i flokken, der er det hårdt mod hårdt ;)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

4
3
Svar på denne tråd
 
 holddaop
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 23:39

Jeg må nu altså indrømme: Jeg er lettere chokeret, eller skulle jeg endda sige forarget, over at dem der melder sig i denne debat (ud over undertegnede), ligefrem anbefaler at man udøver vold overfor sin hest, for at lære den ikke at bide.

 

I mine øjne er det da en noget forældet tilgang til træning af dyr, at man skal opføre sig som var man selv en hest/hund/elefant. Hvad ville i så gøre hvis hesten sparker - sparke igen? Eller hvis den løber væk - løbe efter? Jeg synes det virker som en vanvittig, og fuldstændig unødvendig voldsspiral at påbegynde - især når hesten i dette eksempel så tydeligt viser, at den intet har forstået af at blive afstraffet med slag på mulen, idet den blot gentager adfærden med endnu voldsommere kraft.

 

Ligefrem med fuldt overlæg at udøve vold på et andet væsen, når det tydeligvis har misforstået en situation og derfor bider i frustration/frygt/mangel af bedre tillært reaktionsmønster (ja hvem ved overhovedet, hvad det egentlig grunder i for den enkelte hest) - Det virker i mine øjne som om at man tager det "personligt" at hesten bider i en - og derfor retfærdiggør man sit eget behov for at "give igen", med at det ville heste også gøre mod hinanden.

 

At nappe, bide og sparke er en naturlig del af kommunikation imellem heste, og jeg mener at det er en kæmpe fejl at gå videre ned af den vej: Et menneske er jo netop ikke en hest, vi har en indsigt, der gør at vi kan gennemskue hvordan man kan gå ned af en anden vej, i den fælles kommunikation mellem menneske og dyr.

 

En anden ting vedrørende ind- og aflæring: Det er da langt lettere at indlære dyr en ny kommando, end at aflære en kommando, uden at erstatte den med noget nyt. I stedet for at lære hunden "ikke at stjæle mad fra bordet" ved at slå den på mulen, blive stødt over hvor uhøflig den er og sige "nej", er det langt lettere (og mere meningsfuldt for alle parter), at lære den at gå i kurven på kommando, hvorefter den får rod for at udføre en ønsket adfærd.

 

Det føles virkelig besynderligt at være den eneste i sådan en debat, der ikke skriver at man skal give "en lige højre" eller endda bide igen.. Men måske er der flere der vil komme på banen, eller måske er jeg alene med mine betragtninger :-)

7
6
Svar på denne tråd
 
 Vil også 100%
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 00:23

Give den igen, og her mener jeg så den virkelig forstår. Det skal ikke være farligt for dig eller andre at håndtere den. Jeg vil umiddelbart sige at den mdngler respekt for dig og andre mennesker også må du lære den at det skal den have.

4
4
Svar på denne tråd
 
 Frem og tilbage
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 12:05

Tine vi er rigtig nok ingen der kender hesten eller ved hvorfor, så vi kan alle kun gætte.

 

Når det kommer til farlig adfærd så er min lunte kort ellers er den meget lang.

Og det værste du kan gøre er at tjatte til en hest, enten skal den have en den kan forstå, eller også skal man slet ikke gøre noget. Det samme med tidspunktet, er man for langsom med en reaktion skal man slet ikke reagere. Hesten bliver forvirret ellers.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

10
0
Svar på denne tråd
 
 Slå den..
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 12:22

gøres det lige efter det er sket og tilpas hårdt, er det formentlig kun to gange den skal have et slag inden den har fattet at bideri ikke accepteres.!

 

Normalt er jeg også utrolig tålmodig og mener at alt skal trænes på hestens præmisser.. Men lige netop bideri og sparkeri, accepterer jeg slet ikke og der må hesten altså føle at det er forkert..

 

Og så må hesten ikke få godbidder fra hånden.!

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

5
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 12:34

Jeg kan tilslutte mig de andre at sådan en adfærd bør stoppes hurtigt.

Jeg kender hverken dig eller hesten, men hvis din hest ikke har grundliggende respekt for dig, så hjælper det ikke bare at slå den.

Hvis plagen allerede nu mener at den er over dig i flokken, har du behov for at ændre dit kropssprog, så plagen kommer til at se dig som leder.

En ændring i dit kropssprog er ikke det samme som at være slå den, men deriomod at du har den rigtige kropsholdning og udstråling. Det kan være en ide at få prof hjælp til dette.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 17:56

Det er ikke fedt hun bider dig og det skal hun vænnes af med. Om det er mangel på respekt for mennesker eller mangel på tillid, er svært at vurdere fra en skærm.

 

Men af alle de heste jeg har mødt igennem årene, så kurerer det at slå hesten ikke bideriet. Tværtimod bliver de ved. Man kan god irettesætte en hest uden at slå den. Vær opmærksom på at hun ikke flytter dig, dvs du må ikke vige for hende, det er hende der skal vige. Vær kærlig men bestemt. Og lad være med at håndtere hende i for lang tid ad gangen, så hun går sur i det.

 

Jeg ville tage hende i tov og hvis hun så prøver at bide så skub hendes hoved væk, sig nej og bak hende. Forlang lidt afstand, hun skal lære at respektere dit rum.

 

Nu er hun jo ikke så gammel og selvom hun er ude i de lyse timer, så kan det godt være hun ikke får nok indput til at stå i boks i 12 timer. Så hvis du har muligheden så sæt hende i en god løsdrift, det hjælper.

 

Du er også nød til at se på hendes foder, altså får hun krybbefoder med meget energi i, kan du præve at erstatte det med wrap/hø + vitaminer.

 

Og du skal under ingen omstændigheder give hende mad eller godbidder men hånden, altid i spand eller krybbe. Mange heste begynder nemlig at nappe ved håndfodring som så kan udvikle sig til bideri.

 

 

Det blev lidt rodet, men håber du forstår hvad jeg mener alligevel

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 bideri
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 12:49

Jeg er bestemt heller ikke tilhænger af at udøve vold mod hesten, men som jeg høre ts beskrive den måde hesten bed hende i skulderen, ja så nytter det ikke at sige fy fy.

Tror ts er heldig at det var skulderen og ikke fingrene den fik fat i, for så havde ts nok ikke haft fingrene idag.

Jeg hæfter mig ved ts fortæller at føllet efter to kraftige slag bakker af og smasker, som de gør det når de bliver irettesat af de voksne heste i en flok.

Jeg har selv prøvet at blive løbet ned af en stor pony, der ingen respekt havde for mennesker. Heldigvis slap jeg med nogle gevaldige blå mærker. Da jeg stod i vejen for ponyen, løb den simpelthen ind i mig.

Et par dage efter jeg blev løbet ned, går jeg ud på folden for at hente min egen hest. Et stykke før jeg når til min hest, opdager eg at ponyen kommer stormende i fuld gallop lige mod mig og ikke har tænkt sig at stoppe. Heldigvis når jeg at reagere ved at træde til siden som en anden tyrefægter samtidig med at ponyen få svinget sig en ordentlig en på hovedet med karabinhagen i mit kraftige trækketov. Og gues what... Siden den dag har pony været så sød og flink over for mig, mens den stadig selv styre showet med flere andre.



Mvh. Rikke

5
0
Svar på denne tråd
 
 Skal have en lige højre
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 13:39

Der er forskel på at udøve vold og så på at melde klart ud at en adfærd ikke er acceptabel. Mine forældre havde en pony, som pludselig en dag kom flyvende udover rækværket og satte tænderne i min far. Som han sagde så var han så uforberedt at han ikke nåede at reagere. Men den gjorde det én gang til hvor han reagerede, og den fik et slag over mulen, så den sad tværet ud i bagvæggen i boksen. Siden da havde de den sødeste og rareste pony, der ikke kunne drømme om at bide.

 

Hvis den havde bidt en anden hest, så havde den enten fået et tandsæt i siden eller en baghov.

8
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 21:28

Når bideriet er startet som føl efter at være blevet stukket af en dyrlæge i en periode, så er det jo noget den gør i forsvar. Den har lært at mennesker giver smerte og forsvarer sig. Jeg accepterer heller ikke at blive bidt, men man skal også kigge på årsagen, og her er det en uheldig start med kontakt til mennesker. Derfor skal den både lære at den ikke må bide, samtidig med at den skal lære at stole på mennesker, for når den bider på den måde siger den jo "gå væk". Jeg tror ikke i dette tilfælde at den lærer at stole på mennesker hvis man slår den, måske i en periode,men den vil højst sansynlig gøre det igen.

 

Jeg har selv pandet heste en på lampen i forskrækkelse hvis de pludselig har bidt, men de heste jeg har mødt der bed, har som regel haft en grund til det, feks at de blev slået jævnligt af mennesker eller miljøet ikke var hestevenligt,eller fejlslagen indlæring, håndfodring osv.

 

Et slag i sig selv skader nok ikke hesten, medmindre man "tværer den ud i bagvæggen", det skader når volden bliver planlagt og folk begynder at tænke grimt om hestene. F.eks har jeg mødt en del som omtalte hestene, sure kælling osv. Det kunne mærkes i den daglige omgang med hestene, negativ kritik, personificering af hestene tillagt menneskelige egenskaber, gjorde hestene usikre og de bed og sparkede alle sammen. De heste blev slået jævnligt, men de holdt ikke op med at bide, de farede bare hurtigere tilbage i et hjørne efter at have fået en på kassen efter at de havde bidt.

 


Heste lyver aldrig

2
0
Svar på denne tråd
 
 Fokus på det du gerne vil have
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 13:41

I stedet for at fokusere på det, som du ikke vil have (bideriet), kan du rette fokus på den adfærd, som du gerne vil have, og starte systematisk træning af denne.

 

Du skal give hesten et brugbart alternativ til bideriet så den ikke selv skal finde på, hvad den skal gøre for at undgå skæld ud. På den måde kan du guide hesten, så den finder ud af, hvordan den skal opføre sig, istedet for hele tiden at fortælle den, hvad den ikke må gøre.

 

Modsat Charlotte ville jeg bruge godbidder og klikkertræning til at forstærke ønsket adfærd. Håndfodring og brug af godbidder skaber ikke bideadfærd, med mindre det er den adfærd, man forstærker.

 

En simpel indlæring af 'drej hovedet lidt væk fra mig og min hånd, hvis du vil have godbiden' er uforenelig med at bide og kan dermed dæmpe tendensen til at bide.

 

Klikkertræning og godbidstræning kan samtidig øge hestens tillid til og ønske om at være sammen med mennesker ganske gevaldigt.

 

Hvis du vil videre ad denne vej og har behov for hjælp og råd undervejs er jeg sikker på at Tina MJ herinde fra vil kunne hjælpe. Og der er helt sikkert også andre trænere, der har fokus på positiv forstærkning og styr på læringsteorien, som også kan hjælpe.


Kh NinaSt

Besøg min youtube-kanal

4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 19:01

Jeg bruger selv godbider til nogle af mine heste, men for at det virker efter hensigten kræver det at man ved hvordan de skal bruges ellers kan det have modsat effekt.

 

Jeg har læst ts indlæg igen og jeg er ret sikker på at hoppen ville have godt af at komme i løsdrift og få leget med nogle andre heste gerne med en anden plag som hun kan lege med.

 

 

Min første hest var faktisk samme alder da jeg købte hende og hun udtrykte også utilfredshed da hun stod i boks, da jeg flyttede hende i løsdrift ændrede hun adfærd med det samme.

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

2
0
Svar på denne tråd
 
 100 % enig
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 09:59

Jeg er 100 % enig i Charlotte *4muler*s råd. Har gjort nøjagtig som hun beskriver ved flere plage/ungheste. Brug dit kropssprog, gør dig høj og stor, rolig og konsekvent. Mvh Trine


Græsset bli´r ikke længere

af du hiver i det

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 15:54

T1NE : rigtig kloge ord, det du har skrevet - det havde selv brug for at blive mindet om, i forhold til en anden hest. Tak!

 

Jeg gør begge dele, helt afhængig af hesten og situationen.

Nogle heste har brug for en kraftig markering (ikke tjat), mens andre går noget eller meget i stykker af det...der skal man ikke ud! Hvis de slet ikke forstår hvad de gør galt, er det virkelig kke hensigtsæssigt at straffe dem. og ved tvivl, hellere ignorere.

 

Jeg har kendt til flere "bidere", en af dem gjorde det af smerter og forvirring, det havde jeg luret så han fik fik et meget skarpt "nej" med min bedste stemmeføring! og en gang aggressiv puste-sig-op-kropssprog, ikke mere end det, men ret meget nok.

også ellers en masse nemme og letforståelige øvelser, masser af ros og han holdt op med at bide.

En anden hest, der bed for at markere, ikke andet end det, fik et ordentligt dask. det hjalp!

en 3. lille nervøs/agressiv/forkælet/mishandlet (tragisk kombi, der kommer af at tæve en hest på plads, når den ikke forstår..!!!),

men jeg holdt meget af ham - anyway, ham ignorerede jeg bare.

For ikke udløse angstadfærd, ikke selv vise angst eller flytte mig - men bare fortsætte det jeg var igang med med en "jaja, den er god med attitude"). Han truede mest, men hapsede ved pres - så jeg pressede ikke direkte, men fik min vilje igennem alligevel. det virkede på ham. Men det er mere inddirekte træning, lidt indviklet at forklare på skrift, men grundlæggende af aflede, lave positiv træning og styrke heste og være en fast, men tryg leder

- den nemme løsning, er at daske hesten, men det er bedre at undgå, medmindre det "kun" handler om markering, men jeg vil helst undgå at afstraffe - alm konsekvent træning, forebygger ballade og kommer man derud, hvis den bider (sparker m.m.), så overvej om det kan gavne eller skade mere. en forvirret utryg hest, er ikkedet man ønsker jo.

 

Virkelig forskellgt fra heste til hest.

Som udgangspunkt vil jeg hellere lave afledningsmanøvrer, - det virker bedre på 1. hesten bliver stoppet i adfærd, 2. afledt, 3. giver god grund til at rose = god stemning, 4. hest der får selvtillid og tillid.

Der kan være et element af straf i det, når hesten bliver bedt om 3 skridt tilbage e.l., men det afhænger af hesten og af hvor god timing man har. Lyder til at trådstarter har god timing og indføling der


Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner.

Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden.

Citat: Bent Branderup

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Teenager
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 18:12

Hej

 

Din hest er 1,5 år og er altså teenager. Teenagers har brug for at vide hvad der er acceptabelt. Jeg har følgende spørgsmål: Går hun på fold med jævnaldrende heste?

 

Vi mennesker skal selvfølgelig opdrage hestene til at omgåes os. Men de bedste opdragere på store føl er andre heste og jævnaldrende heste. Her lærer de "hestekropsproget" som vi ryttere senere benytter os af. Hvis hun ikke lærer det, vil du få vanskeligheder. Så ud på fold med jævnaldrende heste med hende.


Lea Grove

Kommunikation er grundlaget for rytter og hest imellem

http://www.hesteinstituttet.dk

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  03-12-2014 11:10

Nu bliver jeg helt sikkert upopulær, men mit råd er: Pan den en på lampen øjblikkeligt hvis den bider!
Ikke noget tjat eller føle-føle, bare smæk den en ordentlig lussing så det runger ned ad hele staldgangen. Heste er meget logiske på det område og lære lynhurtigt. Hvis der er kontant afregning indenfor et sekund er hesten 100% klar over hvorfor den får en på låget og kan sagtens skille det ad i forhold til at blive frygtsom eller hovedsky som der er nogen der siger i tråden. Det man ALDRIG skal er at hævne sig senere. Hvis man vil straffe så skal det ske lige nu og her.

Vi har haft føl og ungheste i stalden her de sidste ti år af egen avl incl. hingste som ikke er til at spøge med i den alder. Her er det ikke bare blå mærker man risikere, men kraniebrud og brækkede lemmer hvis ikke der er gensidig respekt.

Du nævner også at den er mad-agressiv, det overrasker mig heller ikke, men det er heldigvis noget der er utroligt nemt at kurere.
Du skal bruge dens foder og en kort springpisk hvis du fodre i boksen. Det du så skal gøre er at gå ind til den og hvis den går til angreb eller nærmer sig truende så jager du den væk så den holder så meget afstand som boksen tillader. Hvis den bider efter dig eller vender rumpen til så brug pisken i det omfang det er nødvendigt. Det kan være nok at true, men hvis der skal et rap på halsen eller en over ræven til for at få den til at holde afstand, så er der det du gør.

Nu kan du hælde foderet op. Bliv ved krybben. Det er 110% sikkert at den vil forsøge at jage dig væk fra "dens mad" og det er her slaget skal stå! Det er nemlig din mad indtil du bestemmer at den kan få det.
Vent til den er faldet til ro og står og kikker på dig, hold den væk med stemme og pisk til den falder ned og slapper af uden at pace eller på anden måde er ophidset.
Nu skal du gå ud af boksen og helt væk så den kan spise i fred. Lad være med at blive stående og se på at den spiser. Det vil den bare opfatte som om at du gerne vil have maden og venter underdanigt på at det bliver din tur. Så gå helt væk.

Et andet problem du måske har oplevet er at den vender ræven til dig i boksen. Gues what? Du har igen brug for din springdasker her.
Hav den med og hvis den vender bagenden og bakker imod dig så er der for at signalere at den vil sparke. Her er der frit slag - i bogstaveligste forstand. Giv den en i ræven når den gør det. Og hvis den sparker alligevel, så er det fordi du ikke har lagt kræfter nok i...
Når du går ind i boksen så skal den ideelt stille sig i arms længde og se på dig med begge øjne, ikke kikke alle mulige steder hen eller true.

 

Det er to simple øvelser eller metoder der virker og som heste forstår - også uden at de tager mentalt skade af det. Tværtigmod. Det er i min verden langt mere skadeligt at opdrage sin hest til at give årelange problemer hvor de ikke ved hvordan de skal interagere med mennesker og med alle mulige psykiske skævheder til følge.

Som sagt så har vi haft ungheste i mange år og de lærer langt hurtigere end voksne heste hvad der er gangbart og hvad der ikke er. Det er meget sjældent at jeg har måttet hæve hånden mere end en gang overfor en unghest. De er nemlig ikke så dumme som mange vil gøre dem til.

Jeg/vi har ikke for vane at rende og slå på vores heste og jeg kunne heller aldrig finde på at klappe min hest på halsen når jeg rider som belønning. Så det drejer sig ikke om at have en hård tilgang til hestene på nogen måde. Det drejer sig om at være klar i mæglet. Nogen heste er nemme og det kommer aldrig på tale at straffe som ovenfor, andre har brug for at man bliver meget klar i spyttet.

Og lige en hilsen til alle dem der er millimeter fra tommel-ned knappen nu: Hvis din hest ikke gør det du beder den om, så er det måske fordi du ber forkert...


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

4
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-12-2014 20:47

Jens: Man tager da ikke en pisk med ind i en boks, og jager med hesten hvis den vender røven til og da slet ikke en halvanden års plag.

 

 

Ingen af mine heste bider eller sparker og har aldrig gjort det, det eneste min hingsteplag engang gjorde var at sparke dyrlægen fordi dyrlægen jagede ham rundt inden i boksen. Hesten var bange og vendte numsen til og forsøgte at komme væk, men det kunne han ikke så han blev presset til at sparke i den situation, så nej lad være med at jage med en hest det er spærret inde i en boks, så er du også selv skyld i hvis den ender med at sparke dig.

 

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte ♥4muler♥
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 00:04

Selvfølgelig skal man ikke tage en pisk med ind i en boks og jage hesten rundt i boksen! Det er heller ikke det jag har skrevet - så tommel op til dig for at spørge hvad jeg egentligt har gang i.
'Jage væk' er ikke det samme som 'jage rundt'. Det drejer sig i mit råd om at holde den på afstand og gå hen til krybben uden at blive maltrakteret, ikke at motionere den i boksen...

Men måske skal jeg starte med at forklare hvad man bruger en pisk til hvis det endelig er?
For mig er en pisk en armforlænger, og en sikkerhedsforanstaltning, i denne situation - intet andet.


Som du selv skriver så var din dyrlæge ved at blive ramt i boksen.
Her giver en kort springpisk dig lige nøjagtigt den fordel at du kan dirigere og om nødvendigt klaske dyret en uden at komme indenfor dets rækkevidde.

Der er himmelvid forskel på det du beskriver hvor en ellers normaltfungernde hest bliver bange og så på en knabt så normaltfungernde hest er agressiv og kommer truende imod dig enten med bagdel eller tænderne forrest.

Håber det forklare hvordan og hvorfor i forbindelse med mine råd.

Grunden til at jeg mener at en springpisk er det rigtige at bruge er også at den er megt synlig og giver et stort klask uden at der er så meget bid i det...

Billede

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 13:50

Jens: Det er godt at du ikke mente det som at hun skulle jage hesten rundt i boksen :)

 

Jeg må lige rette det med min plag sparkede dyrlægen,

 

Hesten var ikke en plag men et føl, for det var fordi dyrlægen skulle kigge på hans mule til idenfikationspapirene, og føllet var ikke tamt på det tidspunkt.

 

Nå, men jeg synes stadig ikke det er en god ide at løse ts problem med opdragelse i boksen. Jeg er ret sikker på at plagen trænger til at komme mere ud , f.eks i løsdrift, så vil den nok ændre adfærd og der har den flere sparringspartnere i form af de andre heste.

 

Det er bedre at finde årsagen end at symptombehandle, hvis man kan.

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

2
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte ♥4muler♥
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 14:16

Eftersom TS skriver:

"Hun er ude i døgnets lyse timer, fungerer fint i flokken, er sød og rar i daglig håndtering, har en stor boks, er ikke bokssur, har grovfoder ad lib, kan alt det en plag skal kunne osv."

 

Så hjælper det næppe at lade den gå ude om natten også.
Symptomerne er at den er aggresiv overfor mennesker og jeg tror at årsagen er menesker - ikke andre heste.

Derfor holder jeg på mit råd om at behandle menneskerne og ikke hesten


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider