Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hest løb afsted :(
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 20:55

Hej Alle :)

Beklager på forhånd et meget Laaangt indlæg :)

Jeg har været ude og købe en islænder til min kæreste, vi var ude og prøve den to gange en gang på bane og en på tur..

(ligeledes købte jeg en ishest til mig selv også samme sted fra :) )

DET SKAL SIGES AT JEG HAR HAFT HEST MANGE ÅR DET ER IKKE EN PLUDSELIG INDSKYDELSE AT KØBE TO ISLÆNDERE, SOLGTE MIN HEST DA VI GERNE VILLE RIDE ISLÆNDERE OG JEG HAR REDET ISLÆNDER FØR SÅ BARE LIGE FOR AT SLÅ FAST AT DET IKKE ER SÅDAN " YAY DET KU VÆRE SJOVT" :

 

nÅ Så til problemet.

Den var rigtig sød og rolig begge gange og min kæreste kunne fint styre den, den var liidt langsom til at stoppe men på INTET tidspunkt ude af kontrol bare lidt sløv til at få stoppet op.. Vi beslutter at denne hest virker ganske fornuftig, også til at evt venner og familie kunne prøve en tur engang i mellem.. Min kæreste er ikke rutineret rytter men han sidder lige, ret og stille og han er faktisk lidt at et naturtalent.

Vi får så de to isbasser hjem og de for to dage til at falde til og lære deres nye foldkammerat at kende, efter det tager vi ude og rider en lille ultra kort tur på et kvarter for lige at "starte op" hvilket gik så fint ! så fik de begge så yderelig 4 dages fri.

Vi rider herefter 3 dage , længere ture ( den længste tur vi red en af dagene var 8 km ) men i roligt tempo og med en pause.

Herefter for de så en dag fri igen.

 

Da vi så skulle ud og ride efter fridagen vælger vi at gå på ridebanen med begge heste, da jeg synes min kæreste skulle øve bla. stopsignalet. Jeg holder så lige hesten mens han hopper op og da jeg slipper begynder den at gå jeg siger så at han godt lige må stoppe den indtil jeg lige er kommet op på min egen hest. Men da han vil stoppe den sætter den bare mere fart på og så er det at det går galt, den sætter mere og mere fart på og min kæreste kan ikke stoppe den gallopere rundt på banen flere gange er han lige ved at få den stoppet men det lykkedes aldrig helt og tilsidst falder han af i et sving :( DET undrede mig meget !! den hest som ellers bare har været så helt vildt rolig :O

 

Jeg tænker så at jeg hellere mp sætte mig op så den ikke bare smider sin rytter af og så slipper for ridning, og jeg tænker at der jo er en mulighed for at min kæreste er kommet til at gøre noget som har skræmt den, men da jeg sætter mig op står den bom stille og jeg ber den gå frem hvor den tager to skridt og så løber den afsted med numsen ind under sig jeg for den dog nok ned i fart til at jeg kan hoppe af nogenlunder "roligt"..

Da den "stak" af med min kæreste virkede det ikke som om den gjorde det for at smide af men mere som om den blev bange. men underligt nok gjorde den det også da jeg satte mig op :S

 

Jeg tænkte selvfølgelig at der mptte være noget der gjorde ondt ( selv om der INTET har været de andre gange)

Kiropraktor og dyrelæge har så været her i dag men der var ikke noget som kunne forklare adfæren, han havde lidt i nakken men ikke noget voldsomt, så tænker ikke det burde være det ?

 

hvad pokker kan det være ? vi har ikke redet den siden da jeg ville have den tjekket først.

 

Er der nogen der ved hvad der kan have "stukket " den ellers så rolige hest.. ??

 

 

Spørg gerne hvis jeg har skrevet noget uforståeligt eller at i mangler oplysninger :)


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridebane?
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 21:51

Hej.

 

Var det første gang, at I prøvede den på ridebane? Måske har den oplevet noget væmmeligt på en ridebane tidligere og at blive redet på én vækkede så ubehagelige minder.

 

Jeg har selv prøvet, at en rideskolehest stak af med mig i ridehuset til en ridetime. Da han først begyndte at løbe, var han bare ikke til at stoppe igen - alle de andre måtte ind på midten og vente. Det er bare enormt ubehageligt og de kan virkelig gøre sig selv bange, når de ikke kan slippe rigtigt væk. :( Håber ikke, at det skræmte din kæreste for meget.

 

Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Afstukket
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 22:02

Kan den være blevet jagtet af en hestebremse, hveps, klæg eller lignende???


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 22:04

Røntgenbilleder af ryggen.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
1
Svar på denne tråd
 
 kjkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 22:06

Hej :) tak for svar,

 

Altså det tror jeg ikke han har haft. kender dem jeg har købt ham af og de er meget kompetente og han er mest reddet i skoven, hvor han dog godt nok bare har fulgt efter flokken, men her hjemme har min kæreste redet ham forrest og i midten og bagerst uden problemer, Første gang vi prøvede ham var i en rundpen og han var meget sød.

Vores ridebane er som sådan ikke en ridebane det er et jærnt stykke mark med tråd hegn omkring. Han havde været der opppe før inden vi tog dem op for at ride.

 

Det er nemligt utrolig ubehageligt og jeg er lidt træt af det efter som han er indkøbt som "nybegynder" hest og ikke problem hest

 

Min kæreste har det fint og har ikke mistet modet men jeg synes ikke det er rart for jeg kan jo intet gøre da det sker andet end at komme med vejledning, og det var jo meningen at det skulle være hyggeligt at have to heste som kunne rides

 

( og jo har forklaret og snakket med min kæreste om at heste er flugt dyr og de kan blive skrræmt og løbe afsted, men det her virkede underligt og umotiveret. )

 


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 sdfsdfsdf
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 22:11

Hov det kom lige flere svar mens jeg skrev :)

 

Neej det tror jeg ikke da han jo gjorde det med mig også og han virkede overhovedet ikke generet på nogen måder..

 

Jeg skal selvfølgelig ikke sige NEJ til at det er ryggen, men det ville undre mig efter som der intet var at mærke for dyrelægen og kiropraktor.

Men jeg tænker også han er blevet redet flere gange uden problem og tølter så fint afsted og i dette tilfælde nåede hverken min kæreste eller jeg nærmest at gøre noget og så spænede han afsted.

Tidligere ejer har aldrig oplevet det.


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 23:53

Hvad med gjordkrampe. Selvom den måske ikke viser noget, kan det ske når der kommer rytter på.

 

Prøv at longere den først?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 08:30

Jeg vil også give ovenstående ret.. Min første tanke var også gjordkrampe... Og tror grunden til den så gjorde det med dig efterfølgende, er forskrækkelsen og smerten stadig sad i den...??

0
0
Svar på denne tråd
 
 sdfffffffffff
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 09:27

Okai det kan da være det var det . Jeg har aldrig prøvet at en hest har gjordkrampe, så har lige nogle spørgsmål for at høre om det kan være det :)

 

Bukker de ikke når de får gjordkrampe?

 

Kan det komme pludseligt uden den har haft det før ? fordi der hvor vi købte ham de spændte bare gjorden, altså jeg gør altid det at jeg spænder gjorden løst først så når jeg har givet hovedtøj på så spænder jeg lidt igen og så går jeg ud til hvor jeg sadler op og spænder den færdig og så rider vi.

Her der spændte de den helt lige da sadlen kom på og ingen reaktion fra hesten.

Den dag uheldet skete gjorde jeg som jeg altid gør, spændte lidt og så lidt igen og så trak vi op til ridebanen ( der er ca 300 meter) og så fik den et hul i gjorden mere.

 

Kan det stadig passe at det er gjord kramper ?

 

JEG SPØRGER KUN fordi jeg ikke har haft med det før så aner ikke hvordan de reagere og hvad det skylder osv. Jeg har nemlig kun set en eller to video hvor en hest pludselig for det og det bliver til en rodeo hest uden lige. Ham her han løb bare.


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 11:45

Der er rigtig mange forskellige "slags" gjordkramper. Så man kan ikke sige "at sådan gør de", for det kan være total forskelligt fra hest til hest.

 

Nogle heste vil bukke indtil rytteren dratter af. Nogle heste vil blot løbe og være ustoppelige som din, fordi det gør ondt at stoppe op og stå stille nægter den at bremse.

 

Det kan godt komme uden at den har haft det før. Fra ene dag til den anden fik min det. Det viste sig at han var faldet og havde slået sig selv skæv. Jeg fik kiropraktor ud. Men det blev aldrig 100 procent godt. Jeg gik altid ud af staldgangenn når jeg spændte gjorden og det første jeg gjorde når jeg kom op på hesten var at skridte frisk fremad. Det var nok til at holde min symptom fri.

 

Har du elastik i begge sider af din gjord?

 

Prøv næste gang at sadle hesten op, kun spænd i første hul så den lige sidder på og intet andet. Træk hesten afsted. Spænd et hul mere. Træk hesten afsted. Spænd et hul mere. Spænd kun gjorden til slut så den lige "sidder til" aldrig spænde den alt for meget, det er ikke behageligt for hesten.

 

Smid den i en longe i trav ca 10 min på begge volter. Efter 5 min kan du se om den kan få et hul mere hvis gjorden er helt løs. Longerer så yderligere 5 min.

 

Herefter hopper du op (fra en skammel) og skridter med det samme fremad når du er oppe på hesten.

 

Prøv at se om det ikke virker?

 

Kan anbefale dig Rikke Andersen (http://www.ryet.dk) Hun er kiropraktor og hun er fandens dygtig. Hun finder altid ud af hvad der er galt.

 

Dog ville jeg stadig overveje hvis ikke det med longering osv hjælper, at smide den op til dyrlæge på klinikken.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 jjjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 12:27

Okai tak for svar :) Flere bud og råd er mere end velkomne.

 

Jeg vil prøve at det når vi skal ride igen, han får to dages fri her efter kiropraktoren har haft fat i ham :)

 

Jeg kom til at tænke på noget andet det kunne være som i måske kan tænker over også om det kan være det.

 

Han er blevet redet med alm. to-delt bid, da vi fik ham hjem red vi en tur med det alm bid, hvilket var virkelig svært at stoppe ham med da han red forrest, jeg ville ikke risikere at min kæreste ikke kunne stoppe ham ( ironisk nok) så min nabo ( som også har islændere) foorslog sådan et bil med tre ringe, som skulle trække i nakken istedet for i munden og han skulle være nemmere at stoppe med det, vi gav det et forsøg og det virkede super, min kæreste er meget blød i hånden og hesten stoppede også så fint for et lille træk i tøjlen, og jeg holdte meget øje under ridningen at han havde løse tøjler. Det red han med i to dage og så den 3 dag da han løb afsted med ham.. Og da kiropraktoren var her var det eneste sted han reagere lidt i nakken ( havde mistænkt om han var lidt stiv i nakken) Det var ikke meget sagde kiropraktoren. Men jeg tænker stadig over om hvis han har haft lidt ondt oppe i nakken og så vi har brugt et bid som skulle lave et træk der oppe om det kunne få ham til at tage flugten ?? er det muligt ?? Igen der var intet de to andre dage hvor vi red med bidet andet en positivt respons i og med at han bare stoppede og så fik han selvfølgelig ros og tøjlen bliv løsnet med det samme når han stoppede.


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ærgeligt
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 12:41

Jeg syntes det er rigtig ærgeligt for jer, at I er løbet ind i disse problmer, kan handlen ikke gå tilbage, eller I kan få en anden hest til din kæreste? Han skulle jo gerne blive glad for at ride og det er ikke sjovt, at skulle starte med problemer, heller ikke selv om han har god hjælp i dig, og et er hvad man skal bruge af tid, enerig og penge på en måske syg hest som man har haft længe og så en hest som er nyindkøbt. Jeg håber virkelig at I finder en god løsning, så dig og kæresten kan komme ud og ride nogle dejlige ture.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gghhhhhhjj
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 13:05

Hej Anne Det er rigtig ærgeligt og må indrømme at jeg også er ret ked af det her for som du siger skal min kæreste jo gerne få nogle gode ture og ikke problemer. Vi købte ham også fordi han virkede perfekt som begynder hest og lige nu føler jeg at vi har købt en problem hest ( forstået på den måde at han jo så umiddelbart ikke bare kan rides ) vi havde nogle skønne ture om min kæreste var bare så glad for at få ham fordi han synes det er hyggeligt og sjovt og han har tilmed meldt sig til rideundervisning . Så jo vi synes det er super ærgerligt men om vi kan sende hesten tilbage er jeg i tvivl om . Men træls er alt det her :(


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 19:21

Har du prøvet at ringe til sælger og forklare situationen? Måske de har et godt råd?

0
0
Svar på denne tråd
 
 find ud af det
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 19:43

Nybegynderhest er det vel ikke hvis den ikke kan rides med almindeligt bid. Synes også det er lidt synd for hesten at allerede blive omtalt som "problemhest" uden i kender årsagen til dens reaktion.

 

En ide er nok at tage et almindeligt bid på hesten og kæresten op uden sadel hvor du har tov i hesten(eller omvendt), så kan i hurtigt finde ud af om det er udstyret den er galt med.

 

Vi har selv en hest som kunne løbe umotiveret, og der var altid en grund til det, bl.a vokseværk, forkert rytter og skæv skulder, og så var det "bare" vores opgave at finde ud af hvad der var galt så det kunne afhjælpes.

 

Jeg har faktisk ikke oplevet nogen af vores heste som når hesten ændrede adfærd, at der ikke var et eller andet galt.


Hilsen Helle

5
0
Svar på denne tråd
 
 jiuiyuiyuyuy
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 22:47

Tak for svar :)

Han kan godt rides med alm. bid, han har på intet tidspunkt været vild ( for denne situation) men man skulle tage meget godt fat for at stoppe ham, også i skridt, og det synes jeg var ærgerligt, derfor prøvede vi med dette bid hvilket virkede fint han reagerede så fint for et meget lille træk i tøjlen. ( og nej vi har på INGEN måde misbrugt bidet han har redet med løse tøjler mens dette bid har været på og kun lagt pres når han skulle stoppe.)

 

Jeg tror ikke at vi har såret hestens følelser ved at kalde den en problem hest, :) men når det så er sagt så er der flere grader af problemheste, når jeg siger at det er en problem hest så mener jeg at at det som det umiddelbart er lige nu kan man ikke sætte sig op og ride afsted som jo var tiltænkt og hvilket det også tydet på inden vi købte den.

Vi har ikke redet hesten siden uheldet da vi har vente på at den blev tjekket som sagt blev igår, og så skulle han lige have to fridage, efter at kiroprakteren havde fat i ham.

 

Har snakket med tidligere ejer og de har ikke prøvet at han har gjort sådan før. :)


Venlig Hilsen Leandra :)

2
2
Svar på denne tråd
 
 svar til
Forfatter: 
Dato:  08-08-2014 12:08

Jeg synes stadig i er for tidligt ude med at kalde hesten for en problemhest, jeg synes stadig det er synd for hesten at blive omtalt som en problemhest, ikke pga hestens følelser, men at den allerede så hurtigt får betegnelsen "problemhest" det er ikke hesten som har et problem, det er jer som har et problem med at finde ud af hvad den fortalte jer, og selvom i har haft både dyrlæge og kiroprakter, så er det ikke altid de kan finde frem til hvad hesten siger.

 

Og så synes jeg også det er helt fantastisk at i var så hurtigt til at reagerer og lytte til hesten og fik den undersøgt, for selvom der næsten ikke blev fundet noget, så blev der jo udelukket nogen ting.

 

Når nu der var lidt med nakken og jeres nuværende bid lægger tryk på nakken, så ville jeg nok i første omgang forsøge med et andet bid. Jeg har selv været glad for at ride med pelham.

 


Hilsen Helle

4
2
Svar på denne tråd
 
 dfdfffffffffff
Forfatter: 
Dato:  08-08-2014 14:09

Endnu engang tak for svar :)

 

Jeg har i dag lavet de stræk øvelser jeg skulle med ham, gulerod ud til side i ved. Han gør det noget nemmere nu synes jeg. Kiro vuderede ikke at det der var i nakken var meget men der var jo lidt, DOG tænker jeg at det må have gjort noget ondt, jeg tog trensen på ham i dag men det ALM. bid i og inden kiro var han stiv som et bræt i halsen og nakken, når man tog i bidet holdt han bare halsen stiv og lige inden reaktion OVERHOVEDET i dag derimod stod jeg ved hans side vrikkede jeg liige så stille i tøjlen og så reagerede han ( jeg går IKKE ind for at BUKKE nakken på en hest og så synes at nu går den fint) MEN at han gjorde det da jeg tog meget let i tøjlen synes jeg viser mig at det må altså have gjort ondt i nakken , Han vil IKKE blive redet på den måde med at tage i tøjlen hovedet en til bringen, Men jeg synes det fortæller noget at han med små lette vrik i tøjlen reagerede. !

 

Vi skal prøve og ride ham i morgen og der vil jeg bruge det alm bid, og ikke det andet bid.

 

Er det muligt at eftersom han har haft en eller anden smerte ( stor eller lille) i nakken og vi så har brugt en bid der skulle lave en træk i nakken, at han er løbet pga. det ? kan det være det tænker i ? ( Som sagt havde han gået fint med bidet to rideture inden han så på tredje dagen gør dette. )


Venlig Hilsen Leandra :)

1
1
Svar på denne tråd
 
 hesten snakker
Forfatter: 
Dato:  08-08-2014 22:44

Ja da, det synes jeg er en meget naturligt reaktion fra hesten at den prøver at flygte fra noget ubehag. Derfor ville jeg også stoppe med at ride med det bid.

 

Selvom kiroprakter siger at der var lidt i nakken, men at det ikke burde forklare hvorfor hesten løb, så er det jo ikke til at sige hvordan hesten selv opfatter det, og nogen heste er nok bare hurtigere til at sige fra end andre heste.

 


Hilsen Helle

1
0
Svar på denne tråd
 
 fgdfgdfg
Forfatter: 
Dato:  08-08-2014 22:49

Okai, jeg håber at det var det der tricked ham til at løbe, og nej vi skal ikke tilbage til det bid om det er det der var skyld i det eller ej. Vi skal prøve at ride ham i morgen, men må indrømme at jeg er lidt nervøs over om han løber afsted igen :S Men der er vist ikke andre måder at "teste" ham på. Men som sagt var han blød som smør i dag i forhold til bræt han har været før.


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 09:34

Så kommer der en grov generalisering....Udover western-verdenen, så er islænder-folket dem, der er mest begejstrede for at løse problemer med udvekslingsbid, som f.eks det du har prøvet.

 

Det er derfor ikke utænkeligt at det før er blevet brugt på ham, netop for at "fintune" stop, og han kan meget vel have dårlige erfaringer med misbrug af dette.

 

Så er en enkelt lille bevægelse i biddet nok til at fremkalde "røven ind", den instinktive reaktion hos rytteren er at tage i tøjlen, kædereaktion hos alle, og islændere løber gennem alt når de tror de er i problemer.

 

Særligt når det er en urutineret rytter, der rider ham, så så blødt et bid som muligt, gerne kombineret med en tantestrop, og hold en rutineret ekvipage forrest, så han primært får signaler fra andre heste, til din mand og ham selv har fundet melodien..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

2
0
Svar på denne tråd
 
 Sædstrengsfistel?
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 10:26

Jeg ville få hesten tjekket for sædstrengsfistel hvis det ikke allerede er gjort - hvis det altså er en vallak.

 

Det kan netop give de symptomer du beskrier, fordi det lige pludselig gør sindssygt ondt i lysken på hesten.


Magne Gad - Krydsningshest med pondus!

1
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 11:52

Tak for svar . Det kan sagtens være at de har haft ligne bid på, jeg har altid selv redet med alm 2 delt trensebid , men eftersom min kæreste er rolig og blød i hånden turde jeg godt prøve dettet bid hvilket ikke var så god en ide ser det ud til. Det er muligt at det virker som den hurtige løsning og hovedet under armen men jeg synes ikk vi har misbrugt bidet og jeg ser Intet galt i at vi prøvede det og ja så blev klogere. Og ja rutineret el ej så reagere rytteren ofte ved at trække i tøjlen når hesten løber, det vil jeg ikke bebrejde nogle at gøre. Dog havde jeg stort set ikke fat i tøjlen da jeg satte mig op ..


Venlig Hilsen Leandra :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tænder?
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 14:05

Det kan være en idé at få tjekket tænder. Har også været møllen igennem med min datters pony, som blev sværere og sværere på tøjlen.

 

Vi brugte svimlende summer på kiropraktor, men det var og blev kun symptombehandling, for det virkelige problem var altså tænderne.

 

Vores almindelige dr. dyr havde intet noteret ved den årlige vaccination og tandraspning. Der skal en tandekspert til.

 

Og lige til sidst, nimbus: Jeg kommer både i islænder- og storhesteverden. Ingen af disse har vist noget at lade hinanden høre for, hvad angår brugen af diverse aggregater (læs: bid og hjælpetøjler).

 

God vind med projektet :)


Bedste hilsner Maj-Britt

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 15:43

og jeg er solidt rodfæstet i western-verdenen..

 

og har skam haft islænder....og stor hest..

 

Så derfor har jeg en erfaring for, hvilke underliggende reaktioner man uforvarende kan aktivere..

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

4
1
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 15:56

Tak for jeres svar. Jeg tænker også umiddelbart at tænderne kunne trænge værd at prøve i hvertfald.

Jeg er spændt på at skulle prøve at ride ham i dag ( hvis vejret bliver bedre ;) ) Jeg prøvede jo som sagt at ligge trense på med alm bid og var MEGET overrasket over hvilken blød mund og hvor smidig han nu er, så jeg tror ikke han har synes det der nu sad i nakken på ham var særlig sjovt for selv om jeg kun har "testet" han fra jorden er det en anden hest jeg har i hænderne. Så dejligt for ham og os. Jeg er dog stadig betænkelig ved at sætte mig op, men ved jo ikke om han vil løbe løbsk før jeg har sat mig op desværre.. :P

 

Hvad folk bruger af bid i western og islænder verden skal jeg ikke gøre mig klog på, har selv redet hygge western og det var med bosal ( bid løs) Og er ny i islænder verden, under alle omstændigheder, så skal det bid IKKE på ham igen, jeg skal bare lære at lytte til mig selv, jeg var ikke super tændt på ideen med bidet da naboen forslog det, men da han jo reagerede fint på små signaler slog jeg min egen fordomme om andre bid end alm to delt hen.

 

Vi skal selvfølgelig have trænet sådan en ting som stop signal og egentlig også andre små ting, men først og fremmest skal jeg sikre mig at han ikke løber løbsk når vi sætter os op igen. ( hvis han gør så må vi jo søge videre på ham) Men lige nu vil jeg først se om det kunne være nakken og det bid der skabte kvaler for ham..

 

Hvis nogen har et godt råd til at stoppe ham hvis han skulle løbe løbsk ud over at dreje ham rundt er de velkomne.. MEN ellers så kryds lige finger for at vi har fundet problemet og at jeg ikke skal "ud og flyve" :D

 


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 stop signal
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 17:41

Hvis ikke hesten har et sikkert stop signal, så indlær det fra jorden af før i sætter jer op.

Jeg har før lagt link ind til en video som fortæller om hvordan der bruges grime til heste der "stikker af" og når de kan rides i den lægges der trense på og efter meget lllaaannng tids træning lægges der stangbid på.

Du fortæller i starten, at stop signalet hænger og at hesten er lang tid om at stoppe. Set lidt sort/hvid, så er hesten allerede "stukket af", når den er længe om at stoppe. Den er bare stukket af i skridt og derfor lægges der ikke så meget i det.

Jeg siger ikke, at hesten ikke fejler noget og fint i også får den tjekket, men noget mere træning i stop signal på banen inden i rider ud, hjælper måske din kæreste, også så han får lidt overblik.

www.youtube.com/watch?v=NXI6wv1kBrc

I linket ses hvordan det er en god ide, at hesten selv står stille og bla. ikke skal holdes, når der stiges op. Der fortælles også lidt om hvordan man lære hesten at give efter for tøjlen enkeltvis, hvilket er en god ide for at brække styringen ned i små bidder for hesten. Måske du kan finde lidt inspiration i div videoer.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyder lidt som min..
Forfatter: 
Dato:  10-08-2014 12:57

Beskrivelsen af jeres nye hests reaktion, lyder som noget min egen islænder-hoppe kunne finde på

 

Hun kunne også godt være en hest som, de første par skovture, gik rimelig roligt og pålideligt...Specielt hvis hun var i dårlig kondi og fik lov at ligge "forrest". Men hvis jeg så pludselig fek.s. er til undervisning og underviseren mener at nu skal jeg "bare få den hest lydhør på tøjlen" -og "jeg skal ikke give efter før hun stopper"... Så kan hun også gå i panik og blive rigtig bange for sin mund (også selv om det føles som om den lægger sig på biddet)... Og så trækker hun røven ind under sig og løber - meget ubehagelig følelse

 

Min hoppe er meget sensitiv, meget fremadgående, kan også være virkelig rolig -specielt når man arbejder med hende fra jorden... Men hendes "stress-tænding" ligger alligevel lige under overfladen... Hvis hun bliver presset for hårdt, taget for hårdt i munden eller lign. Så får man "øjeblikkelig svar".

 

Hvis det er sådan en hest i har fået fingrene i (og dem tror jeg der findes end del af indenfor islænder-avlen), så kan jeg kun sige at "skarpere bid" aldrig vil løse problemet... Så er det nærmest "meditation på ryggen", arbejde med kropssprog, stop signal ved hjælp af sæddet og masser af "grounded ridning"... Så får I også en fantastisk, dejlig hest der vil gå igennem ild og vand for jer Men det bliver aldrig den skovturshest, der bare kan rides ud i en flok og af mange forskellige ryttere

 

Der skulle vel ikke være noget Korði fra Kirkjubæ i stamtavlen vel?

 

Og så kan jeg måske heller ikke lade være med at tænke på om din kæreste kan være for tung til en lille is-prut?! Og den kan have ondt i ryggen? Men det kan jeg selvfølgelig ikke ane noget om... Bare en tanke

 

Håber at du vil opdatere med hvordan i får løst problemet med jeres lille is-fræser...

 


;-) Mvh. Dorte (med Sara, Ódinn, Hildingur, Bjørk, Ludvig og Wilma )


Besøg min hjemmeside på dortesworld.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 jjjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  10-08-2014 21:14

Hej :)

 

Tak for svar :)

 

Jeg synes ikke at han virker som en hest der siger fra når der kræves noget af ham, men igen så godt kender jeg ham endnu ikke.

Jeg har været ude og skridte i dag, meget kort men bare lige for at se han reaktion, det gik rigtig fint og han reagerede så fint på tøjlen og stoppede for meget lidt tøjle kontakt og stemme. Han har været en noget anden hest efter kiropraktor besøget og umiddelbart kunne det godt tyde på at det har gjort ondt i nakken og han er flygtet for dette, men i morgen skridter jeg en lille tur ( i dag skridtede jeg bare på grusvejen i sammenlagt ti min) og så må vi se om vi har styr på det. :)

 

Han skulle jo gerne være en hest der kan rides af mere eller mindre alle, de fleste jeg kender der kunne være intr. i en ridetur i ny og næ har nu siddet på en hest før :) men ja aller vigtigst skal han kunne rides af min kæreste som hedigvis er lidt et naturtalent i forhold til at sidde på en hest han har så flot en holdning og sidder lige og kommer ikke let i ubalance ( kun når hesten fyre afsted i fuldt fart og så drejer ) og så er han meget mild. Jeg tænker at de passer rigtig fint sammen, det siger de også dem jeg har spurgt soom har set dem sammen

 

Jeg skal nok opdatere i morgen efter min ridetur :) jeg er indtil videre meget positiv for tror faktisk på at det er der problemet var, det er i hvertfald allerede nu en helt anden og GLADERE hest.


Venlig Hilsen Leandra :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 stamtavle
Forfatter: 
Dato:  10-08-2014 21:28

Hov forresten, men den hest du omtaler er ikke i hans stamtavle, han er efter F : ÁS fra lærkegården og MF : gassi fra vorsabæ 2 . :)


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 tålmodig
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 12:37

Hejsa, jeg syntes du er meget tålmodig. Om du har en problemhest eller et problem med en hest, jaee det er vel nok ordkløveri. Hvis du havde købt et par cowboybukser der ikke passede, ville du da ikke bruge tid på selv at lægge dem op,ud eller ind. I købte en hest der skulle kunne rides af en urutinerede rytter, og de krav opfylder den ikke, jeg håber virkelig at behandling af hesten virker, så I kan begynde at få glæde af den. For at være lidt firkantet forstår jeg faktisk ikke alle dem der syntes det er så synd for hesten ( du virker meget fornuftig), jeg syntes nu mere det er smadder ærgeligt for din kæreste, at få denne start på sin forhåbentlige lange ridekarriere.

Hilsen Anne

2
0
Svar på denne tråd
 
 sddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 13:02

Hej :)

 

Jeg har været ude og ride en lille tur i dag, han løb ikke afsted MEN han var dog meget fremadgående, han var som han var inden uheldet desværre :( fra jorden af er han utrolig følsom i munden og reagere så fint på biddet men da vi kom afsted på tur var han "stiv" og langsom til at stoppe som han var inden også. jeg er klar over at det kan trænes væk, men kan mærke at jeg ikke stoler på ham, jeg er slet ikke nervøs for selv at ride på ham men jeg er ikke sikker på at jeg vil nyde rideturen hvis min kæreste rider ham. jeg føler ikke hesten vil samarbejde når jeg sidder på ham, sådan for at forklare det så virker det sådan : " du må godt sidde på mig og jeg skal nok gå den vej du vil MEN derud over skal du ikke have forhåbninger om at jeg vil give efter på bidet eller noget som helst"

( jeg VED godt at heste ikke tænker lige sådan men det er sådan det føles.)

 

Lige nu er jeg utrolig meget i tvivl om vi skal levere ham tilbage, for egentlig er han er sød hest og med træning osv kan han sikkert bliver rigtig fin, men ja det var jo meningen at min kæreste skulle kunne ride afsted på ham og det føler jeg ikke han kan lige nu.. :/ Er så meget i tvivl !!!!!

 

Kan mærke på min kæreste at han synes det er utrolig træls da han havde glædet sig til at begynde at ride på sin egen hest, han er ikke nervøs for at skulle ride afsted på ham men det er jeg!!


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 13:45

Tænker træning, smerter fra evt sadel og ryggen?


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 byt til en anden
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 14:12

Byt til en anden hest, det er jeres fritid og en masse penge I bruger på det, så det skulle gerne være en fornøjelse, hesten har sikkert også bedre glæde af en mere rutineret rytter, og din kærste ender bare med at miste glæden ved ridning, hvis hans begynderhest er for stor en mundfuld for ham.

 

hilsen Anne

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 15:23

Hvis der er noget jeg har lært af bitter erfaring, så er det at man skal være tryg ved hesten. Og da det nu er dig der er den rutinerede, så er det dig, der skal være tryg ved den, selvom din kæreste skal sidde på ryggen af den.

Hvis du ikke føler dig tryg eller ikke føler du har fået hvad du har betalt for, så synes jeg du skal kontakte sælger og forhøre dig om at levere tilbage/bytte hvis de har flere emner.

Min søster red i alt for lang tid en pony (som jeg kunne tumle), og som min mor og jeg inderst inde var utryg ved at hun red. Vi havde altid følehorn på alle fingre og tæer når hun sad på den, og vogtede over hvordan det gik. 9 ud af 10 gange var der ingen problemer, men så den 10.ende gang kunne det gå helt galt.

Idag har hun en anden pony (faktisk tidligere problempony, men den voksede fra det), som 99 ud af 100 gange har givet hende en fornøjelig tur. Den ene gang det er gået galt, var fordi min pony lavede noget lignende islænderen i denne tråd, men tilføjede en serie bukkespring til processen, så jeg måtte bide i græsset. Glemmer aldrig det syn da jeg kigger tilbage, hvor min søster og den nye pony står, begge helt paralyseret uden at ane hvad de skal gøre. Pony vælger at træde et forvirret skridt til siden hvorefter min søster halvt falder/halvt lader sig glide ned af siden, hvorefter begge ponyer løber hjem - min søster og pony kom simpelthen frem til at det bedste var at kopiere de "voksne"

 

Det jeg vil sige med ovenstående er bare, at jeg fortryder at vi ikke "opgav" den anden pony noget før. Det var en dejlig pony, og jeg savner den virkelig højt, men det var altså bare ikke noget for min søster. Alle de nederlag hun fik var faktisk ved at få hende til at opgive ridningen. I dag er hun en solstråle når hun sidder på ryggen af den nye og jeg har ro til også at nyde rideturen.

Min søster er 15 og jeg er 25 år.

5
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 00:08

Først et par linjer om min erfaring med islænder heste gennem 10 år.

 

Islænder er meget populære og kendt som "børne og begynder heste ", men de fleste islænder er iltre heste som er glade for at løbe. Jeg har redet hest og pony før jeg red islænder og mine væreste " hesten løb løbsk " ture og dertil alvorlig rideulykke, ja det skete på islandske heste.

 

Islænder har ry for at være nemme at tilride og gennem genationer har det været " vi smækker en sadel på og rider en tur ".

 

Ligeledes har man i mange år kunnet sælge islænder med flere skavanker og dårlig avl og sind, til høje priser og der er mange, rigtig mange, flere end man tror, islænder med skrøbeligt og nervøst sind. Jeg har stødt på 3 islænder gennem min tid, som burde været aflivet, men som blev solgt igen og igen, fordi der var penge i dem. De løb løbsk for et godt ord.

 

Så når man skal købe en islænder, skal man se sig virkelig godt for, mange islænder i dag er avlet til at være og ligne små sportsponyer med et ilret temprement der passer bedst på en konkurrence bane. De solide godmodige gammeldags brede typer, er der ikke mange tilbage af.

 

 

Når alt dette så er sagt, så behøver jeres islænder ikke være noget af overstående. Måske er den løbetur den tog, helt tilfældig.

 

Om hesten har smerter, tja det er aldrig til at vide 100 %, men nu har du allrede haft dyrlæge og kiropraktor, så hvis jeg var dig ville jeg slå kold vand i blodet og ikke ofre flere penge forløbelig. Om den har ondt i tænderne, nakken, what ever, det kan koste dig en formue at undersøge det og det er ikke sikkert du bliver klogere af den grund.

 

I mit univers BØR en hest ikke reagere som din, blot fordi den går med et andet bid eller er lidt stiv i nakken. I mit hoved, er en godmodig og solid hest, en hest der tolerere og viser mange flere tegn på smerte, før den bukker, stejler eller hjerner afsted med sin rytter, blot fordi den oplever ubehag. I mit hoved bør en hest have slemme smerter før den reagere så voldsomt og det er der intet der tyder på din hest, når den både er undersøgt af kiropraktor og dyrlæge.

 

Nogen gange sker den slags bare, at heste løber løbsk, uden man kan finde en nærliggende årsag.Men det er ikke sikkert at den gør det igen.

 

Hvis jeg var dig,ville jeg droppe tanken om at hesten har smerter eller andet. Jeg ville forsøge at lade som om det ikke var sket og ride den igen på normal vis. Se om den spænder op, eller viger eller på anden måde viser ubehag. Hvis ikke, så forsøg at glemme det, der er sket og rid på den som i normalt ville gøre.

 

Er hesten bare ikke den rette for jer, så se om handlen kan gå tilbage eller om i kan sælge den. Er man først blevet alvorligt bange for sin hest, så bliver det aldrig godt igen.

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 sdsdsdsd
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 11:00

hej alle :)

 

Jeg lovede vist at komme med en opdate :) og den er simpelhent at vi har valgt at levere hesten tilbage, jeg fik ondt i maven bare ved tanken om at min kæreste skulle op og ride på ham, så det gik jo ikke.. De vil heldigvis gerne tage den tilbage :)

 

Så nu tror jeg bare vi selvfølgelig kigger videre og så spare vi mere op over vinteren så vi har til at købe den helt rigtige ( selvom det kan være svært, det troede vi jo lige vi havde gjort hehe ;) )

 

Tak for alle jeres råd :)


Venlig Hilsen Leandra :)

7
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 13:14

Altså undskyld jeg spørger men omhandler hele denne tråd om EN episode hvor en ny indkøbt hest er stukket af med en urutineret rytter?

 



For where your treasure is, your heart will be also.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jkjkjkjkjkj
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 08:47

Nej så enkelt kan det ikke sættes op Nielson-horses.


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 16:05

Jeg kan se du har besluttet at levere hesten tilbage og det er fint.

 

Men jeg vil gerne tilføje at Islændere reagerer anderledes på pres end feks en varmblod. Mine islændere har tildens til at gå imod presset hvorimod mine varmblod flytter sig for presset. Så man er nød til at lære dem at vige for presset. Jeg har også erfaret som Nimbus skriver, at hvis man har for meget konstant pres på så løber de igennem det...

 

Jeg prøvede at ride min ene hoppe ( impoteret og tilredet fra Island) i alm tykt bid . Resultatet var hun ikke reagerede på mine stop signaler så jeg holdt mere igen på bidet, vi kæmpede lidt om det og så røg bagdelen ind under hende, næsen i sky og så ellers flyvende pas i fuld fart. Jeg rider aldrig med sådan et bid igen, da jeg er ret sikker på hun har opfattet det pres bidet gav, betød hun skulle løbe, da hun var trænet i pas på Island. Så helst ikke kontakt til bidet medmindre man skal stoppe, men rid med sædet.

Hun forstår/forstod hellere ikke hvad shenkelsignal betød.

Hun er den gamle type mild og bred

 

 

 

Dertil skal der meget til før en islænder viser tegn på den har ondt. Min nu 4 års havde 40 i feber for 3 år siden og andre heste ville være meget sløve med en så høj temperatur, men min lille plag rejste sig op ad en rundballe hø vi havde stående på staldgangen og var temmelig livlig da dyrlægen skulle undersøge hende. Dyrlægen bekræftede at det kan være svært at opdage der er noget galt da islændere er meget seje hvad det angår.

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider