Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 bagsky
Forfatter: 
Dato:  30-04-2014 11:07
Vi har købt en ponyhoppe på 4, som vi selv vil tilride. Hun er hurtigt faldet godt til, og træningen går fint. Hun er dog lidt bagsky. Hun sparker ikke ud, men bliver urolig og trippende og meget opmærksom når vi går bagom hende, og det skal vi jo have ro over før vi begynder at arbejde med sadel. Har i mon nogle gode øvelser eller fif? Vi trækker over bomme, og det reagerer hun ikke nervøst på. Vi bruger tid på at stå ved bagparten og nusse, give godbidder mv., der tripper hun også lidt. Hun giver pænt baghov når vi renser hove. I longen springer hun frem bare jeg peger på bagparten med en finger, så hun er lidt hys med den rumpe. Jeg tænker på at en kunne holde hende, mens to står bagved hende og triller bold til hinanden, og så gradvist rykker tættere og tættere på. Andre ideer?
jeg har ingen formodning om at hun har dårlige oplevelser med sig i bagagen, hun kommer fa et godt sted.
0
0
Svar på denne tråd
 
 For voldsomt
Forfatter: 
Dato:  30-04-2014 15:25

Det med bolden er en god idé, men jeg tror, det er for voldsomt og vil skræmme hende mere end det vil berolige hende.

Heste er fantastisk gode til at kende forskellige påvirkninger fra hinanden. Og hvis I får hende vænnet til bolden, så vil hun måske frygte noget andet. Man skal starte GANSKE stille, og gradvist gøre noget vildere, når man har sådan et problem.

 

Det er meget rigtigt og godt tænkt, at I skal løse problemet med bagsky-heden før I lægger sadel på hende!

 

Kan du sige mere specifikt, hvad hun reagerer og ikke reagerer på? Hvordan har hun det med berøring?



Separationsangst, nervøsitet, uridelighed, frygt, stress, stereoptypier - få kvalificeret hjælp.

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 nervøs
Forfatter: 
Dato:  30-04-2014 17:44
Hun bliver sådan set "bare" nervøs når vi går hen mod hendes bagpart uanset om det er bagfra, forfra eller fra siden. Hun vender rundt når vi kommer bagfra og fra siden. Hvis vi går mod bagparten forfra, og en holder hende står hun pænt, men rykker hovedet op, vender ørerne tilbage og bliver urolig og tripper og vil gerne vende rundt. Jeg kører så en hånd hele vejen henad siden få hende, lægger den på krydset og går bagom hende og frem igen. Hun sitrer når jeg når siden eller flanken, men forsøger ikke rive sig løs eller truer på nogen måde. Danser lidt til siden, men så følger jeg med hende og lader hånden ligge på krydset. Så jeg har tænkt at det er ok jeg presser hende lidt, når hun ikke går i defensiven, eller tror du jeg går for hurtigt frem? En anden "øvelse" går ud på at jeg går så langt hen ad siden/halsen på hende som jeg kan komme til uden hun vender sig, og får hende til at bøje halsen efter en godbid uden at hun flytter på benene. Det skal siges at vi jo ikke har haft hende så længe endnu, så en del skyldes jo selvfølgelig at hun ikke kender os så godt endnu, men jeg kan se at hun har samme mønster på fold med de andre ponyer (men de er selvfølgelig også nye venner...).
0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere oplysninger
Forfatter: 
Dato:  30-04-2014 18:28

Undskyld jeg bliver ved med at spørge. Jeg skal nok give nogle løsningslag også. Kan det tænkes, at hun ikke har været håndteret ret meget af mennesker, og derfor ikke er vant til at blive berørt af mennesker?

 

Jeg tror ikke, du skal presse hende ret meget. Tilvænning er en proces, hvor I skal stræbe efter, at hesten skal opleve det, den frygter på et så lavt niveau, at den for hver gang bliver mere tryg. Hvis man presser, så opnår man alt for let det modsatte.

 

Hvordan er den i øvrigt at have med at gøre? Opsøger den jer på folden eller tager den på nogen anden måde kontakt selv?

 



Separationsangst, nervøsitet, uridelighed, frygt, stress, stereoptypier - få kvalificeret hjælp.

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 spørg endelig
Forfatter: 
Dato:  30-04-2014 21:58
Spørg endelig, jeg er meget taknemmelig for at du gider bruge tid på det :)
Nej, hun er ikke håndteret voldsomt meget, der kunne godt gå en måned mellem strigleturene, så hendes daglige kontakt til mennesker har været "forfra".
Det er nok rigtig nok at det også handler om at hun generelt ikke er blevet håndteret så meget igen. Jeg skruer ned for presset så, og tager det i et roligere tempo.
Hun er som udgangspunkt opsøgende på folden, kommer glad og forventer en godbid, men går igen når vi vil til at nusse om hende, med mindre vi har fat i grimen. Men hun vil os gerne, og kommer i fuld galop når vi kalder, og nyder at blive nuldret på halsen. Så jeg er ikke så meget tvivl om, at den begrænsede kontakt hun har haft med mennesker har været positiv.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Start et andet sted
Forfatter: 
Dato:  01-05-2014 10:28

Jeg tror, at jeg ville starte med at få hestens tillid. Jeg ville beskæftige mig med den dagligt alene med det formål, at hesten skal nyde samværet.

 

Til det formål ville jeg afgjort bruge klikkertræning. Jeg ville fokusere på ting som at få hesten til at røre et target (en genstand, som den berører med mulen), spille bold eller hvad jeg nu kunne finde på. Og så ville jeg se, om jeg kunne finde et godt sted at klø den, så den lærte, at det er rart at være sammen med mennesker.

 

Når jeg opnåede, at hesten kunne lide samværet (den søger selv kontakt, den tilbyder ting, den bliver mere og mere pågående overfor mig) så ville jeg begynde at arbejde med berøring.

 

Her synes jeg, at Linda Tellington-Jones har et godt redskab i hendes t-touch. Det er lidt a la massage, man rører hesten i cirkler med forskelligt tryk på kroppen, og arbejder også med halen og munden. Fordelen er, at de fleste dyr synes, det er virkelig dejligt med denne berøring. Men ellers er bare det, at klø med hesten en god ide.

 

Hvis du starter med at arbejde med berøring, bliver det let et overgreb imod hesten, der bare får større modvilje imod at være sammen med dig. Ligeledes, hvis du alt for tidligt begynder at arbejde med bagskyheden.

 

Den skal du først se på, når hesten er helt tryg ved dig. Se, hvad der er tilbage og arbejd med de ting, som hesten udsættes for i dagligdagen, som personer der går bag ved den og lignende. Men det er nemmere at komme tilbage til, når du har arbejdet med samværet med og berøringen af hesten.



Separationsangst, nervøsitet, uridelighed, frygt, stress, stereoptypier - få kvalificeret hjælp.

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-05-2014 13:45
Tusind tak for dit input, det giver noget konkret at gå igang med. Vi har en klikker liggende fra hundetræning, det må vi se om vi kan overføre til ponyen :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Klikkertræning det samme
Forfatter: 
Dato:  01-05-2014 14:01

Klikkertræning er stort set det samme med hest og hund, så hvis du kan klikkertræne hund, så har du gode forudsætninger for hest. Husk, at øvelserne alene har til hensigt at hesten kan lide samværet. Bliv i den del, til du VED at hesten kan lide at være sammen med dig!

 

Det vil være rart med en opdatering, og jeg vil gerne være meget mere konkret med bagskyheden, når du når så vidt.



Separationsangst, nervøsitet, uridelighed, frygt, stress, stereoptypier - få kvalificeret hjælp.

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  10-05-2014 09:40
Jamen så synes jeg det er ved at være tid til en opdatering :-) vi har droppet fokus på bagskyheden, og generelt trænet signaler, og vupti, så kommer det andet helt af sig selv (tror jeg). Klikkertræning blev det ikke rigtig til, men i princippet er en lyd jo ligeså god, og det er lidt lettere at koordinere motorisk synes jeg. Så vi har trænet kommunikation, og hun er kvik :)
Men vi har helt undladt at fokusere på bagpart, men trænet i at stå stille under strigling, gå pænt, stoppe og stå stille på signal. Det vil sige at når hun skraber eller tripper under strigling er det nu nok at jeg peger på forbenene og siger nej, så stopper hun. Peger jeg på siden flytter hun, uden at blive nervøs. Peger jeg på bringen og siger tilbage bakker hun. Vi øver masser af gå, stå, bak og hun kan nu gå pænt i slap snor. Jeg korrigerer hver gang hun snurrer rundt, så det er aftaget rigtig meget.
Vi er nu der, hvor vi kan gå bagom hende uden hun flytter sig. Men hun farer meget sammen, hvis noget pludselig dukker op bagfra, og er generelt stadig opmærksom omkring bagparten, men hendes "grænse"rykker langsomt længere og længere bagud og hun løfter ikke et øjenbryn over at få lagt et sadelunderlag på ryggen, hvis bare det gøres stille og roligt.
Hun er også udfordret af separationsangst, men vi kan nu gå op til enden af grusvejen uden stress, og om i haven og ind i stalden, hvor hun ikke kan se de andre uden stress, bare vi er hos hende.
2
0
Svar på denne tråd
 
 Godt at høre
Forfatter: 
Dato:  10-05-2014 17:54

Hvor godt at høre, at det går sådan fremad! Og det lyder jo, som om det går godt på alle punkter.

 

Det er ikke udelukket, at du også er nødt til at arbejde specifikt med bagskyheden på et tidspunkt, men vent til separationsangsten er helt i orden og se så, om hun stadig er bagsky. I så fald må du i små sekvenser arbejde på, at hun vænnes til ting, der kommer bagfra.

 

Du må gerne opdatere igen, og jeg skal gerne komme nærmere ind på, hvordan du kan gøre med bagskyheden.

 



Separationsangst, nervøsitet, uridelighed, frygt, stress, stereoptypier - få kvalificeret hjælp.

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 separationsangst
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 09:13
Separationsangsten havde jeg egentlig set som en længerevarende proces, der ville bedre sig "ad åre" men det er måske ikke korrekt? Det kan være svært at skelne mellem separationsangsten og så bare nervøsitet generelt ved nye ting. I går var der en fin anledning til at træne vandpytter, og hun gik fra ikke at kunne tåle at se dem på 15 m afstand til at stå og nulre i dem med mulen ;) Hun er på dupperne når vi går tur, men lytter efter signaler, selvom hun pruster og tripper. Vi træner at hun skal stoppe og evt. slå bak i stedet for at snurre rundt, så kan jeg nemlig følge med, og det går fint :) men så kommer jeg til at tænke på om det kan fremprovokere stejleadfærd, selvom det ikke ligger til hende?
Hun har det fint med at blive trukket fra fold, det er straks værre når hun bliver "forladt", så det øver vi i få sekunder ad gangen i forbindelse med at hun bliver striglet.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-05-2014 09:34

Jeg har ikke erfaring med bagsky heste .. men seperationsangsten - den kender jeg nvidst lidt for godt efterhånden.

 

 

Jeg ville lade det at hun bliver forladt ligge ... og lade være med at fokusere på det indtil hun kan gå HELT afslappet i rolig skridt overalt - uanset situationen.

 

Det er 100x sværere for dem at blive forladt end at forlade så jeg bekynmrer mig ikke særlig meget om den del normalt.

Min egen lærte over lang tid at blive forladt i de doser han har brug for - han kan have dårlige dage, men normalt så tager han det rimeligt.

 

Men det tog LANG tid - vi snakker flere år - før han var okay med det. Nu tænker vi ikke så meget over det.

Jeg tager hensyn hvis det er nødvendigt .. ellers så er han en almindelig hest. Men det er også efterhånden 6,5 års arbejde det har taget at få ro i hovedet på ham ... så jeg ved at ting tager tid.

 

... og jeg har haft et temmelig svært tilfælde.

Hvis de snurrer rundt så kan det hjælpe at lære dem at stoppe op - for så kan du fornemme at de bliver bange - jeg kendte en hoppe der havde lært det og det hjalp ejeren en del.



 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Separationsangst fylder meget
Forfatter: 
Dato:  13-05-2014 10:00

Man kan ikke lige sådan kurere separationsangst, og sommetider kræver det hensyn i årevis eller måske hele hestens liv. Det kommer an på hestens alder og styrken af separationsangst.

 

Jeg har fx. selv en hest, som havde nogen separationsangst, da jeg fik ham for 1 år siden. Det eneste, jeg har gjort er, at jeg har gjort alting på den helt sammme måde hver dag. Det har gjort ham så tryg, at jeg næsten ikke ser separationsangsten mere.

 

I andre tilfælde fylder separationsangsten så meget, at man MÅ arbejde med den før alt andet. Det særlige ved separationsangst er, den handler om det mest vigtige behov for heste, nemlig sikkerheden den får ved at være sammen med flokken. Det er nemlig overlevelse for hesten, og intet et vigtigere.

 

Derfor må du nødvendigvis arbejde med separationsangsten først, når det er årsagen til nervøsiteten. Det kan du teste ved at sætte hesten i samme situation med og uden en anden hest. Hvis den reagerer helt forskelligt, er separationsangst årsagen, og så skal man arbejde med separationsangsten og ikke med fx. tilvænning.

 

Jeg er fuldstændig enig med Horsemanshipfan i, at det er værst for hesten at blive forladt frem for at forlade. Hvis man helt kan undgå, at hesten bliver forladt, eller hvis angsten ikke er ALT for stor, så kan man vente med et. Men hvis hesten hele tiden bliver udsat for at blive forladt, og hele tiden hidser sig voldsomt op over det, så er man nødt til at arbejde med, at hesten klarer at blive forladt.

 

Jeg håber, at dette gør det lidt klarere, hvornår du kan gå videre med hvad.



Separationsangst, nervøsitet, uridelighed, frygt, stress, stereoptypier - få kvalificeret hjælp.

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvordan er det gået?
Forfatter: 
Dato:  04-08-2016 12:30

Jeg læser med spænding denne tråd, som dog er nogen år gamle. Der findes nemlig ikke megen viden omkring bagsky heste. Det heste ejer oplevede i denne tråd, oplever jeg også selv. Det er en laaang forklaring...

Jeg vil bare SÅ gerne høre om, hvordan det er gået?? Er der styr på bagskyheden? Og hvordan opnåede du det?

Pt. er min smukke hoppe og jeg på det stadie, hvor hun stoler fuldt på mig, jeg må røre og ae over alt, det uden spændning. Jeg kan vifte med "plastikbanditter"( det er plastikposer i flere farver som jeg vifter omkring hende og over ryggen), hun kommer løbende mig i møde når jeg kalder, og hun vil bare SÅ gerne. En dygtig træner er hos os 4 gange i ugen, vi øver og øver og hun er så lærenem. Men....bliver hun forskrækket eller synes det er for meget, så løber hun i susende fart væk...og ingen kan nå at gøre noget eller sige stop kommando elelr noget...

Så jeg vil så gerne høre positive fortællinger omkring dette.

Håber i stadig er med i tråden??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brug for hjælp også
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 13:04

jeg har det speficik samme problem Mette N. Min hest har altid været ved mig. Problemet er opstået over de seneste to år, og blev for alvor da en hest kom galloperende bagfra og stoppede først da den var helt oppe bag os og min hest fløj frem i angst. Siden da er det blevet værre og hun kan nu ikke stå bundet imens hun sadles op eller jeg vasker hende hvis hun kan høre høje lyde som hun ikke kan se hvor kommer fra.

 

Ved slet ikke hvad jeg skal gøre. Rytteren der red op bag i os kunne ikke se et problem i det og mente bare at min hest er dum. Og nu er hun bange for alt bagfra.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til de sidste 2 kommentare
Forfatter: 
Dato:  28-08-2016 15:34

Har i fået tjekket hestens syn?

Nogle gange skyldes problemerne nedsat/dårligt syn, så det er en vigtig ting at udelukke.

 

Men ting tager tid, og jeg er i gang med at hjælpe et par stykker med netop "bagskyhed", opstået af 2 forskellige årsager.

 

Men der er ingen nem løsning og det kan være svært at bedømme, hvad der kan hjælpe den enkelte hest, da det jo kan skyldes forskellige ting, at de reagerer som de gør.

Smerte, en dårlig oplevelse mm og det er nemmest at bedæmme når man ser hesten/håndteringen og høre om problemerne.


Konflikt Fri Træning.

Arbejde fra jorden, undervisning med fokus på rytterens opstilling og ridning for lette hjælpere. Trailertræning, adfærdsproblemer.

Kører ud til dig/hesten.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning
Forfatter: 
Dato:  29-10-2016 22:01

Jeg vil foreslå en masse hygge!

Masser af omgang ved hende!

Nus hende på rumpen.

Hun skal stå et sted hun føler sig tryg, gerne få noget foder, og så ellers bare gå i gang med at nusser rumpen til der ikke er mere stress.

Ej, self skal man dele træningen op.

5min, 10min, 20min, 30min.

Måske virker massage? Ka været hun synes det er dejligt? Start evt. Ved manken og arbejd dig ned af! Stop op når hun begynder at stresse, og bliv ved med at nasseren i det område..

Håber det hjælper!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-11-2016 12:57

Bagskyhed dækker ofte over fysiske problemer, og det kan også sagtens være tilfældet med seperationsangsten. Heste oplever verden udfra deres fysiske komfort, og derfor er der meget ofte en sammenhæng mellem heste der spooker, er nervøse, bagsky eller seperationsangste og fysisk ubehag/smerter.


Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider