Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Foroverbøjet kropsstilling
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 00:39

Hej Alle

Jeg søger hjælp til mit problem med hensyn til at ride foroverbøjet i min ridning. Der kræves lige lidt historik for at kunne sætte sig lidt ind i min problemstilling.

Jeg har redet, siden jeg var 6 år gammel, og er 34 år i dag. Jeg har haft min egen sportspony, som jeg red landsstævner på i spring og red undervisning ved berider angående dressur. Da jeg blev for gammel til at starte ponystævner, begyndte jeg at tilride heste. Dette gik rigtigt godt med de første mange, men så så jeg en udfordring med at tilride hingste, hvilket resulterede i et slemt fald. Herefter kom jeg ikke op på en hest i 10 år ca. Jeg savnede i alt den tid at benytte min tid med heste og ridning, så tog problemet i hånden og begyndte så småt at omgåes heste igen. I starten turde jeg ikke engang at gå ind til en hest, hverken på mark eller i boks. Da jeg var blevet nogenlunde fortrolig med dette, begyndte jeg til holdundervisning på en stabil elevhest, der fik jeg fjernet min nervøsitet nogenlunde. Så tænkte jeg, at nu var det tid til at få min egen hest, hvilket går okay den dag i dag. Meeen jeg sidder meget foroverbøjet, når jeg rider, og kan simpelthen ikke komme ud over denne problemstilling, jeg har jo efterhånden reddet nogle år efter den lange pause. Jeg er meget frustreret og får også undervisning ved en god ridelærer, men det har ikke hjulpet på min anspændthed. Jeg tænker, om der er nogen, der har nogle fif eller om man skal købe en sadel, som afhjælper problemet og i så fald, hvilken sadel vil i råde mig til?

På forhånd tak..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et billed.....
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 08:28

Et billed kunne være interessant - for sidder du krummet sammen, eller mere i "unghesteridningsstilling" ?

 

En sadel kan tildels hjælpe - jeg synes det er nemmere at sidde korrekt i en dressursadel. Men jeg har set folk have glimrende opstillinger i både spring og kombisadler også.

 

Men noget jeg bruger for at rette opstilling er spejle i ridehallen.

Det er sådan, at hvis min underviser siger, ret dig op, højre hånd ned e.l., så kan jeg godt gøre det, i det jeg får "ordre" på det.

Men kroppen er sådan indrettet, at den falder "tilbage i vante form", det som er mest fysisk behageligt for kroppen - og så skal underviser igen igen sige det samme....

Her er jeg blevet inspireret af træning af halvsidige lammede mennesker, som jo også "hænger forkert" i den ene side af kroppen. De bliver trænet foran store spejle, for når man SER kroppen er skæv, så retter man sig automatisk op.

 

Mit problem var at jeg er skæv i venstre hofte, og derfor trækker venstre ben opad og indad, når jeg rider.

Så jeg begyndte at ride op imod spejlene på langsiden, i starten i skridt, og så hele tiden sidde og kigge og korrigerer, når mit ben smuttede opad.

Det er hårdt fysisk, fordi muskler og senerne er forkortede gennem mange år. Men det hjalp !

 

Så brug spejle til opstillingskorrektion

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er problemet...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 08:33

Kommer din foroverbøjede holdning af, at du er anspændt på hesteryggen? Eller bliver du anspændt, fordi du sidder og hænger forkert i sadlen?

 

Hvis det er det første, så skal du have hjælp til anspændtheden, og hvis det er det sidste, så skal du have styrket din muskulatur,så du kan sidde oprejst i sadlen uden at skulle anstrenge dig med det.

 

Til det første er det nok en coach eller noget i den stil, du skal bruge - til det andet er det gymnastik, fx pilates eller gym hos en fysioterapeut.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet kropsstilling
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 09:38

Tak for svar begge.. Jeg sidder anspændt på hesten til trods for, at min nervøsitet er væk, jeg har en hubertus dressursadel. Jeg tænker, om man måske kan få nogle sadler, der kan hjælpe på kropsstillingen med hensyn til et dybere sade og store knæstøtter? Undrer mig over, at det kan tage så lang tid for at få korigeret en forkert stilling på hesten, vil rigtig gerne starte dressurstævner, hvilket jo ikke er muligt, når man ikke sidder rigtigt på hesten. Vi har desværre kun to mindre spejle, der hvor min hest er opstaldet, men benytter dog enhver mulighed for at rette på mig selv, når jeg rider forbi spejlene.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet kropsstilling
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 09:49

Altså jeg sidder krummet sammen og bliver ikke anspændt af nervøsitet, men det er den holdning, min krop automatisk indtager, når jeg sætter mig op på min dejlige hest. Tænker, at det måske er en handling, der er kommet af det skrækkelige fald, jeg havde for mange år siden, så det er noget, der ligger i underbevistheden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Formentlig.....
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 10:14

Formentlig er du altid lidt sammenkrummet/foroverbøjet, også når du fx sidder i bilen, går tur ect.

Så din krop er trænet i, at det er den rette position at være i, og muskler og sener er trænet i at være i den form - så det er noget som tager lang tid at træne op og rette.

jeg mener det tog ca 1/2 år for mig, at rette min hofte rimeligt op. Og jeg gik til craniosacralterapi samtidig.

 

Men når det er sagt, så behøver man jo ikke at sidder 100% perfekt for at ride et stævne :-)

De færreste af os, som rider stævner, sidder perfekt :-)

 

Der hvor det bliver et problem er, hvis hesten fx ikke kan springe korrekt an i galop, fordi du hænger skævt på den.

Men så må du jo starte LD travprogrammer til en start, og vente med LC klasernes galop.

 

Mht sadler, så rider jeg selv i en dybtsædet sadel, men det hjælper ikke på, at man kan sidde forkert. Rent faktisk så kan jeg i nogle dybtsædet sadler ikke sidde korrekt, fordi jeg bliver for låst i bæknet. Så hvis du krummer dig sammen/forover, så kan sædet ikke hjælpe dig.

Men man kan få sådan en bøjle til skuldrene, som måske kan hjælpe dig ved hele tiden at tvinge dit fokus hen på dine skuldres position ?

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet kropsstilling
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 11:44

Ja, det kunne da være en ide, har du en ide om, hvor man kan få sådan en?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeps....
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 13:41

Der er en tråd fra 2012 her på HN, hvor de beskriver hvor den fåes, og kommer med andre gode råd.

 

Søg på : "bøjle" til at rette ryggen ved ridning"

 

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dårlig opstilling
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 13:49

Tror det er meget individuelt hvad der kan hjælpe på din opstilling.

Nogle mennesker skal rettes på hver 5 minut og til sidst sidder det fast - for andre kan en anden sadel være løsningen.

Jeg har også en tildens til at læne mig frem, men min dårlige opstilling kommer af for meget unghesteridning. Men jeg kan mærke en tydelig forskel i min opstilling alt efter hvilken sadel jeg rider i!

I Bates New dressage sidder jeg helt elendigt, i en Bates Isabell Werth sidder jeg bedre, men ikke perfekt. Men i en Kieffer med dybt sæde og stor knæstøtte sidder jeg MEGET pænere :)

Det er ikke sikkert at en ny sadel er løsningen for dig, men det gør en stor forskel for mig :)


- Louise med den dejlige Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 19:06

Der kan være rigtig mange grunde til man sidder, som man gør på en hest. Synes din egen forklaring lyder rigtig fornuftig. Jeg er også slem til at falde lidt sammen i overkroppen + at jeg læner mig lidt frem. Det blev især tydeligt, da jeg fik ny hest - min gamle var jo vant til det men den nye reagerede noget. Så jeg lånte en Zenobia demosadel, da jeg havde en idé om det var indeni mig problemet lå -og den er lavet blandt andet med henblik på at styrke rytterens kernefornemmelse. Hold da op! Det var en øjenåbner! Og jeg skal have sådan en sadel! Både jeg og ikke mindst hesten var, mildt sagt, begejstrede Sadlen virker på mig fordi det blev tydeligt, hvor meget en alm sadel er lavet til at støtte rytteren. Jeg havde alle mine dårlige vaner med i Zenobia'en. Men det var vildt svært at blive ved - fordi det var anstrengende at sidde så'n! Kroppen hænger jo sammen og det gik ud over HELE kroppen at jeg sad og hang i overkroppen og jeg blev nød til at sidde rigtigt, for at skåne mig selv mest muligt. Altså det var 'nemt' at sidde rigtigt og 'svært' at bibeholde vanerne. Problemet blev enormt da jeg kom tilbage i min gamle Passier, som ellers er uden ret meget støtte, da jeg ofte føler mig fastlåst i moderne sadler. Så kom mine skavanker snigende og blev i en kortere periode meget værre end tidligere, netop fordi jeg slet ikke skulle forholde mig til min position i den sadel, fik meget opstilling forærende og sad og puttede mig, mens tankerne var et helt andet sted. Ved ikke om det kunne være noget? Jeg synes virkelig det er en interessant sadel!


 

MVH Lone - hesteejer igen, til den unge knægt Cassino

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Perfect Shoulder
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 07:46

Hej Anja .. :)

 

Det er et total træls problem .. Jeg har det selv.

Jeg har haft det siden 2000, hvor jeg smadrede min skulder efter et fald på hest.

 

Jeg har købt en Perfect Shoulder (som du sikkert har set på FB) - den er perfekt. :)

 

Min holdning på hesten er i hvert fald blevet bedre.

 

Hvis du kommer forbi Julle engang er du da velkommen forbi og se den ..


Mette Stelmach


med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow


*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sadel og styrke
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 08:44

Jeg har samme problem og har konstateret at der er især to ting der har indflydelse på det: Sadlen og din fysiske form. Ligger din sadel korrekt på hesten? Jeg får nemlig især problemer hvis sadlen ligger i bagvægt, så ender jeg i foroverbøjet stolesæde. I så fald er det en sadelmager der skal løse dit problem.

Nogen sadler er bedre for mig end andre, jeg har det svært med dem med meget dybt sæde, men det er meget individuelt.

Det andet er din fysiske form, efter jeg er begyndt med styrketræning (2 x 1 time om ugen) er min opstilling blevet markant bedre, jeg har fået styrket muskler i skuldre, ryg og mave og har nemmere ved at holde mig i korrekt positur på hesten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet kropsstilling
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 09:06

Tusinde tak for svar alle sammen Jeg har googlet lidt frem og tilbage, tror at jeg vil prøve den perfekt shoulder. Jeg har skader i begge mine skuldre, så kan ikke træne ryg og skuldre, sådan som mange andre, så vil se, om det er løsningen for mig.

 

Med venlig hilsen

 

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rytteryoga
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 00:33

Hej

Jeg har haft samme problem og troede sadler kunne løse det, men efter 3 sadler måtte jeg konstatere at det ikke var der den lå. Jeg har så gået til rytteryoga i ca et halvt år nu og har oplevet en mærkbar ændring som kun bliver bedre og bedre for hver dag så det vil jeg forslå dig :-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 ts.....
Forfatter: 
Dato:  18-05-2014 15:24

Har desværre ikke noget godt råd til dig.

 

Men kan melde mig unde fanen, alt for foroverbøjet i ridning, for mit vedkommende, tror jeg, at det er en gammel og desværre indlært skade.

Da jeg lærte at ride for mange år siden, hed det sig altid, læn dig frem, for at aflaste hestens ryg, det sidder åbenbart fast, dvs. jeg har svært ved at læne mig tilbage, er også den rytter som på en springbane står op i bøjlerne mellem springene og først sætter mig ned 3 meter før springet, vanens magt ....

 

Gode råd modtages...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Centreret ridning
Forfatter: 
Dato:  23-05-2014 22:14

Yoga er super. Prøv dog også at opsøge noget Centreret ridning, det vil højst tænkeligt kunne hjælpe dig relativt hurtigt:-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet ridning
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 12:02

Jeg sidder anspændt. Ikke som tilridningsstilling. Min krop bliver automatisk anspændt lige så snart, hesten går fremad for at arbede på sin ballance og bøjning. Når den går i "slowtempo" så slapper jeg af i min krop, men den er stadig en smule foroverbøjet og så krumrygget.. Det er mega frustrerende.. Når jeg nu ved, at jeg faktisk har haft den gode rideholdning førhen... Jeg er konkurrencemenneske og vil yde det bedste for min hest og jeg, så vil super gerne have et tip, hvortil jeg kan arbejde fremad.. Vi har et mega stort spejl i ridehallen, der synes min hjerne, at alt ser godt ud. Men får min mand til at tage videoer af ridningen og når jeg så ser disse videoer, ja så kan jeg se, at jeg sidder foroverbøjet og anspændt.. Det er jo ikke det, jeg ser i spejlet og min hjerne tænker, når jeg rider..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet stilling
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 12:03

Jeg afventer video fra manden, som jeg så viser herinde...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet kropsstilling
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 12:05

Det er en dressursadel med dybt sæde, jeg benytter

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende.....
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 12:32

Spændende med video - synes nemlig du lyder til at være "hård mod dig selv". At hvis ikke det er 100% perfekt! så dur det ikke ?

 

Jeg har lige været til stævne (C-plan) og det er sjovt at se forskellige opstillinger, for alle har deres at "slåes med". Nogle sidder for langt tilbage, andre lidt foroverbøjet, nogle er stive at se på, andre har for høje hænder ect ect ect.

Vil det måske hjælpe dig at se andre ride, og se at de heller ikke er perfekte ?

 

Er det mere en rigtig anspændthed i kroppen, så er det måske yoga eller vejrtrækningsøvelser du skal arbejde med ?

 

Men som sagt spændende at se din video :-)

 

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet kropsstilling
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 13:06

Min unghest på 4 år springer altid korrekt i galopanspring, og det er altid... Tænker nu mere, at jeg kan sidde ordentlig, så min hest kan få den rigtige balance, fremadsøgning og afslappethed

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du skal huske....
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 13:19

Du skal huske, at alt efter uddannelsegraden på din hest, så skal dit sæde være mere eller mindre aflastende.

 

Og hvis du ikke har problemer med anspring og/eller de begyndende sideførende hjælper, så er alt jo pingpong ?

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet kropsstilling
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 13:52

Jeg har ikke problemer med anspring til galop, min unghest har derimod problemer med bøjning og fremadsøgning, den er først nu begyndt at have kendskab til schenkler. Jeg har for første gang fået klippet min flødebolle, det har hjulpet en del... og så med pisk som hjælpende hånd, uden at være for hård.. Men det har jo intet med min foroverbøjning at gøre. Jeg vil hjælpe min hest og mig selv med dens balance og dermed hjælpe os begge frem til en udvikling. Er der ikke en direkte måde at afhjælpe min foroverbøjet holdning på hesteryg? Så jeg både kan få hesten og jeg videre i uddannelsesniveauet?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet kropsstilling
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 14:02

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet kropsstilling
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 14:17

Her er min ridning til i forgårs. Den er så ny, som den kan være. Hun gik bedre lige før optagelse, men alt gælder.. Også hvordan hun går på denne video, der er en grund til alt..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som billede
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 17:27

Du er vist kommet til at lægge videoen ind som billede :)


Mvh. Natasha

0
0
Svar på denne tråd
 
 foroverbøjning
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 18:06

Hvordan sætter jeg det ind som video?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjning af kropsstilling.
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 18:24

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dutter...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2014 21:19

Det dutter heller ikke

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet kropsstilling.
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 08:29

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Jeg kan ikke finde ud af at få en video herind, så her er lidt billeder i stedet for.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undervisning
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 09:31

Jeg kan anbefale undervisning af Heike Wilde. Hun er virkelig god til at lære folk at bruge sædet og sin krop korrekt bl.a via øvelser fra hesteryg, så kroppen lære at have den rigtige holdning. Hun underviser også mange med rideangst, så man får den "rigtige" reaktion ind i kroppen hvis heste bliver nervøs/bange/hopper.


- Hilsen Micro -

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift tilbydes til heste

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foroverbøjet kropsstilling
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 09:38

Hej.

 

Hun er desværre helt i Nyborg. Jeg bor i Horsens i Jylland. Der er godt nok langt at køre for at få undervisning.. Men tak for råd..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Centreret Ridning
Forfatter: 
Dato:  21-10-2014 22:10

Hej

 

Jeg kan anbefale at tage fat i en Centreret Ridning instruktør, vi har meget fokus på opstilling og en masse gode teknikker til at hjælpe dig videre med din problemstilling.

 

Derudover kan jeg varmt anbefale, hvis du stadig føler at du døjer med nervøsitet/angst/utryghed, at tage på Los Angsten workshop for at få nogle bedre teknikker til at tackle det :-)

 

Ofte så hænger vores kropsholdning tæt sammen med vores psykiske tilstand.


Glade Ekvipager

Undervisning og opstaldning i Østjylland

 

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery and today is a gift - that's why we call it the present."

 

julieherold.dk/ / facebook.com/GladeEkvipager

0
0
Svar på denne tråd
 
 På samtlige
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 08:09

billeder sidder du og glor ned i nakken på hesten

 

Kig op - kig op - kig op. Du skal se hvor du rider - og så retter resten sig pludselig noget nemmere.

 

Finten er at løfte dit bryst op mellem dine arme samtidig med at du kigger op og ud over horisonten (y)


/Trine T =)

 

- Ethvert hestemenneske bør en gang i livet eje en shetlandspony!


What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Centreret ridning,,,,
Forfatter: 
Dato:  14-11-2014 09:15

Vil også slå et stort slag for "centreret ridning". Start eventuelt med at købe Sally Swifts bog, Centered Riding. Jeg har fået en del undervisning af en kvalificeret instruktør, og det gør underværker for din opstilling, din anspændthed, din balance, dine skævheder, etc. Du får virkelig arbejdet med dig selv. Du vil lynhurtigt mærke, hvordan hesten slapper af og bliver blød og elastisk under dig.

det er en fantastisk form for terapi, hvor du arbejder med din krop fra hoved til tå. Prøv det!


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

0
0
Svar på denne tråd
 
 "foroverbøjet"
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 11:25

Hej Anja :)

 

Nu smider jeg lige et par ord til dig, som formegentligt vil skabe lidt uro i andendammen MEN; Har du overvejet at du slet ikke sidder foroverbøjet?!

OK, faktisk ser det ud til (på dine billeder) at du sidder ganske få cm foran lodret - MEN tendensen i dansk ridesport er at de fleste dressurryttere sidder MEGET BAG lodret og læner sig tilbage i stolesæde!

Overvej nu lige hvor meget tilbage du behøve at komme, og hvilken placering der giver dig den bedste "egen-ballance" på hesten, så du ikke bebyrder den med stolesæde-problemer. Det ses ofte at ryttere som rider problemheste (eller som har haft skræmmende oplevelser) kommer frem i overkroppen fordi det giver en større fornemmelse af sikkerhed - tænk lige over det ;)

Du kan også besøge mine kollegers hjemmeside RWYM.dk og kigge lidt på den rideteori. Vi er pt. 3 som underviser her i DK.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du er allerede halvvejs...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 20:41

Jep, jeg mener det der står i overskriften

Bare det, at du er klar over problemet og gør en indsats for at komme det til livs, er et godt og stort skridt på vej i den rigtige retning.

 

Jeg døjer (meget) med, at jeg klemmer alt luften ud af min hest med lår og sæde. Samtidig har jeg bøjet "i maven" når jeg skulle sidde ret og give indvirkning med sædet. Jeg fik så undervisning af en meget dygtig berider, der gjorde mig opmærksom på problemet. Da jeg spurgte til "nemme" løsninger, som at ride uden bøjler osv. Sagde han bare NEJ, nej og nej. Den eneste vej ud af problemet er, at kende til problemet, og hele tiden arbejde med det. Så tilbage til skridt arbejdet, udelukkende for at få rettet op på mig.

 

Derfor mener jeg, at du allerede er halvvejs. Tilbage til det grundlæggende skridt ridning -volter, slangegang, sidebevægelser osv. Men med fokus på egen opstilling. Det er bare så forbandet svært at lave om på indøvede vaner

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det hjalp mig
Forfatter: 
Dato:  11-12-2014 09:16

Min holdning var heller ikke den bedste. Fik undervisning af en anerkendt heste/menneskefysioterapeut og fik en Perfect Sit Of Sweden sat på. Det gjorde underværker for mig! Jeg købte min egen og red med et stykke tid...og det var nok til min krop rettede ind og så kunne undværes. Den hjalp mig simpelthen med at bevare fokus og forbedrede min ballance og selvom man måske tænker den ser svær ud at ride med, så er den det ikke. Prøv at kik på deres hjemmeside hvis du tænker sådan en kunne være noget for dig. Og er den det, og du vil spare penge, så vil jeg gerne sælge min.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider