Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Sko til dressurhest forbedre gangen?
Forfatter: 
Dato:  07-04-2014 02:48

Hej folkens.

 

Nu har jeg hørt det en del steder, og bliver bød til at spørge herinde om der er hold i det, eller om det er nogle snedige smede (der mangler kunder), som har været på spil

 

 

En dressurhest på højere plan, som har 4 sunde og stærke hove, og som fungere udemærket i dressuren, vil komme til at kunne arbejde endnu bedre under rytter og gangartsmæssigt, hvis der puttes 4 sko på ?

 

Løgn og lating eller reel fakta ?

Har i evt. selv erfaringer på området ?

 

 

Min egen dressurhest har ikke sko på, men vil højest sandsynligt få forsko på, da jeg også rider en del på vej (afskridtning).

Men gjorde jeg ikke det, så fik hun nu heller ikke sko på, medmindre min smed anbefalede det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-04-2014 07:44

Min personlige erfaring er, at mine ponyers gang bliver væsentligt større og noget mindre "jappende", når de får et par forsko på :)

Jeg har pillet forskoene af min nuværende pony, da han ikke længere bliver brugt til dressur på konkurrenceplan. Han har fine hove og kan sagtens gå uden, men det er meget tydeligt, at hans gang er forringet. Jeg har aldrig brugt bagsko til mine ponyer - kun til min varmblodshoppe, der ikke havde ret gode hove, og som derfor ikke kunne gå uden.

Jeg har ingen forklaring på, hvorfor gangen bliver bedre. Måske noget med at stødet dæmpes, og at de dermed kan tage større skridt uden at blive ømme...

Min smed er dog ikke fortaler for at smide sko på hestene - han lader dem helst gå uden, hvis de kan! :)

 


1
2
Svar på denne tråd
 
 De træder....
Forfatter: 
Dato:  07-04-2014 09:27

De træder større og mere igennem med sko på, og bla derfor har begge mine konkurrenceheste 4 sko på hver.

 

Den ene kunne fint gå uden sko, virker ikke øm de perioder han har gået uden. Men har tydeligt på både fold og på bane større afskub og gennemtrædning med sko på.

 

Den anden har været et pyller fra barnsben, og endte som 2 års med 4 sko efter pres fra dyrlægen. Han er nu som 6 års blevet mere hårdfør, og kan da tabe en sko uden at gå helt i spåner. Men hans gang blev væsentlig forbedret, da han begyndte at turde træde til, når han satte hovene til jorden.

 

Så det er ikke "løgn og latin", men om man så synes, at man får "nok" ud af det, til at man lægger sko på, hvis man ellers helst ville ride uden - det er så en helt anden sag :-)

 

mvh charlotte

0
1
Svar på denne tråd
 
 Mellemløsningen.
Forfatter: 
Dato:  07-04-2014 09:59

Jeg havde en oldenborg med fire, fine, stærke hove. Ingen "gangartsmaskine", men taktfaste, reelle gangarter.

 

Jeg kunne godt mærke, når jeg lagde boots på - særligt i galoppen i skoven. På blød ridebane kunne jeg ikke mærke forskel.

 

Så måske er boots den bløde mellemløsning til rideturene udenfor banen? Ja, de er dyre i indløb, men de er hurtigt tjent ind i form af ikke-sko på smederegningen.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Boots...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2014 21:16

...må ikke bruges til dressurstævner. Guderne må vide hvorfor?


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sko...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2014 23:31

Som de andre skriver øger man trinlængden og gennemtrådet ved at smide sko på.

Der ud over er min oplevelse også, at selve skoens vægt også giver hesten en anelse mere løft i bevægelsen.

 

Jeg kunne tydeligt mærke det med min og kan også tydeligt se det med min ene rytters pony :-) Da han gik uden sko kunne vi godt se hans gangartspotentiale, men han virkede stift gående og irriteret. Der ud over var han enormt svær for pigen at ride og meget stresset. Så jeg og deres anden træner bad dem få sko på, men smeden mente ikke bagsko var nødvendigt. Da den fik forsko på kom der pludseligt et helt ekstremt løft i for og ponyen begyndte at trykke på tøjlen og ikke ville sætte sig bagtil. På med bagsko og så kunne pigen ride ponyen :-) Der kom balance i begge ender - løft i både bag og for, ponyen kunne sætte sig bagtil, den kunne træde ind under sig, tog større skridt og svingede bedre og slap lige så fint trykket fortil, så den kun gik med kontakten til hendes hånd :-)

Min træners datter har en hest, som ikke er den vilde gangartshest - der ved jeg de i fællesskab med smeden har fået mere gang i hesten ved at udvikle specialsko til den, som fordeler vægten på en måde, som giver lige netop den hest en bedre trav :-) Det er blandt andet ved at arbejde med skoens vægt og med overrullet :-)


Så nej - det er ikke løgn og latin - man kan gøre meget med sko ;-)


Christine og Faith...


RG kurser

Dressur og springkurser

v. examineret træner Rune Gludsted

Se mere på:

www.facebook.com/#!/groups/ 114989071912326/

1
1
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  08-04-2014 00:03

Jeg synes bestemt det hjælper på de fleste heste at give dem forsko på for at opnå mere bevægelse, dog synes jeg ikke det har en effekt at give dem bagsko på.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Super fine svar !!
Forfatter: 
Dato:  08-04-2014 01:00

Tusind tak for jeres svar !!

Jeg giver hende sko på. Eller kun forsko til at starte med.

 

 

Vil i andre også mene at bagsko ingen effekt har ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sko forbedrer gangen
Forfatter: 
Dato:  08-04-2014 09:49

Som udgangspunkt synes jeg ikke at bagsko forbedrer gangen. Men gangen kan jo forværres uden bagsko. Hvis hesten slider og bliver lidt øm på baghovene, vil dette typisk få den til at tage lidt mindre skridt og ikke have helt så gode bagben. Ved at lægge bagsko på, kan man så komme tilbage til den gang hesten egentligt er født med :)

I bund og grund synes jeg at det samme gælder for forhovene og forsko. Skoene forbedrer ikke gangen som sådan, men hesten er aldrig øm og tør derfor tage større skridt. Og måske er det bare mere tydeligt når hesten ikke går optimalt på forhovene, og derfor at folk ser den største forskel ved forsko :)

Min egen dressurhest på 5 har sko på alle fire hove, da hun står lavt i dragerne. Kunne jeg selv vælge fik hun kun forsko på, men jeg rider også udelukkende på banen :)


- Louise med den dejlige Lo'moone!

1
0
Svar på denne tråd
 
 4 eller ingen
Forfatter: 
Dato:  08-04-2014 13:30

Jeg er stor barfods-entusiast, men er dette ikke muligt pga. foldforhold, rytterens tid, hestens fysik osv., så mener jeg så absolut at skal der sko på, så er det 4 stk.

 

Heste er i forvejen x antal procent mere på forparten og hvis hesten i døgnets 24 timer går rundt med ekstra vægt fortil, så mener jeg at man "tilskynder" hesten til yderligere at lægge vægten fortil, både pga den større vægt fortil, men også at hesten jo ikke har nødt at tage hensyn til hvad den træder på, hvor meget den træder igennem osv. , når der er faste sko fortil.

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 Forsko og måske bagsko
Forfatter: 
Dato:  08-04-2014 23:03

Nu kommer min smed i morgen og som minimum giver hende forsko på. Hvis hun står og sover imens, så smider han også bagsko på. Så hun får 4 sko på, og så må jeg håbe at hun ikke er en af "dem" der smider sko konstant :P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bagsko
Forfatter: 
Dato:  12-04-2014 13:05

Scarlet gik altid med forsko, hvis hun blev redet.

Da jeg så fik hende vendt så meget, at jeg kunne begynde at ride på kandar måtte jeg også ligge bagsko på, fordi hun satte sig så meget bagtil at det sled for meget på hovene.

 

Overrullet på hoven har betydning for gangen. Scarlet gik faktisk med bagsko på forhovene, da det gav et bedre overrul for hende.

 

Man kan godt få et godt overrul på hoven uden sko, men hoven slides jo en del mere uden sko som med sko.

 

Et godt tjek på om hesten har den rette gang, er om den smider jord op når den træder.

Er hestens gang stikkende eller forsigtig ville jeg sætte sko på og starte med forsko.

 


 

www.strategos-corner.dk


R.I.P. Scarlet

0
1
Svar på denne tråd
 
 ang sko
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 19:37

jeg er så en af dem som havde håbet at min nuværende dressurhest kunne gå uden sko da jeg købte ham for 3,5 år siden..(han er 7 nu)

Men da jeg syns hans gang virkede hæmmet så hørte jeg smeden ad.

 

Der viste det sig at han sled sine hove for meget og skævt så jeg smed 2 forsko på den..

 

Men er endt op med at have 4 sko på da han sled hans baghove for meget og han så ømmede sig..

 

Nu er der en helt anden gang i hesten og vi bevæger os stille og roligt op til at ride MB/MA (er nu på LA niveau)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 12:21

Til dem, der nævner vægten på skoen/ hoven: Da jeg arbejdede på travbanen for mange mange år siden var der flere af hestene, der på løbsdage, fik skruet små vægten udenpå/ foran på forhovene, så der kom mere aktion....... Jeg ved ikke om man stadig gør det. Og ikke det jeg vil forslå. Bare at det med vægt på hovene kan give en anden bevægelse


VH Pernille

 

 

"Only those who attempt the absurd will achieve the impossible." (M.C. Escher)

 

 

I believe in dragons, good men and other fantacy creatures

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 22:13

Bagsko på forhovene er da totalt no go! De har jo en hel anden form end forsko.

 

Man kan sagtens lave overrulning på forhovene med forsko. Min egen har en speciel forsko på, som gør overrulningen er stor.

 

Bagsko ville jeg aldrig ligge på med mindre den virkelig havde brug for det. Kender mange der har 4 sko på fordi "det gør man jo".

 

Mange heste kan sagtens nøjes med forsko.


Hilsen Jannie

 

GRAFIKER:

www.nokke.dk

 

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

CANON EOS 400D SÆLGES

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 nøjes med
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 23:07

Ja, hovene kan sikkert sagtens klare, at der kun er forsko på, men så har man konstant ekstra vægt på forbenene og det kan ikke være sundt.

 

Det har været både brugt og kritiseret i islænder-kredse, at lægge tungere forsko på, for at få mere løft, kritiseret fordi det ikke er godt med den ubalance generelt.

0
2
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider