Hej,
Jeg gjorde det selv, da min gamle vallak var 3,5 år og skadet (flænge i lårmuskel, som var længe om at hele), så jeg kunne holde ham i gang på en nænsom måde i stedet for at kræve mere anstrengende arbejde (longering og tilridning).
Min gamle pony var så ridehesten. Hun kunne nemt rides med én hånd og var dejligt cool. Heldigvis var det lige i høsttiden, så der var masser af stubmarker i nabolaget at ride på. Det gik rigtig fint, og da han fik det bedre, fik han også lært at ride over diger, grøfter o.s.v., og lidt trafiktræning blev det også til. Meget praktisk, inden man selv bliver "prøveklud" til disse ting
.
Mine råd er:
- Check først og fremmest, at den ældre hest er styrbar med én hånd og let at standse, vende, bakke o.s.v., så du hurtigt kan bremse et optræk til en potentielt farlig situation. Vær desuden sikker på, at den ikke er bange for et langt reb, der muligvis kommer til at sno sig rundt om den.... Man KAN jo komme til at fumle i det!
- Sørg for at din unghest har de mundtlige kommandoer til at stoppe, skridte og trave 100% på plads, da det er vigtigt, hvis den skulle smutte fra dig (det gjorde min vallak, den tog 10 runder i galop med rebet efter sig rundt om min pony, som stod pænt stille, så sagde jeg Paaaaarer, og bum, så stod den, så jeg kunne ride hen og samle rebet op igen).
- Og - som du også selv er inde på - øv dig lidt på hjemlig grund først.
Men god fornøjelse, for det er rigtig sjovt og hyggeligt!
MVH
Jette