|
|
| Slår kraftigt fra under tilridning |
|
|
Til at starte med, vil jeg sige, at hesten IKKE har ondt. Han har haft spændinger, men efter at have haft vores Osteopat og Equine Touch-udøver ude (og været i behandling i et par uger) er der ikke noget i vejen med ham mere  (Man skal jo desværre passe lidt på med at oprette indlæg på både HN og HG, da det første alle mener er galt er, at hesten har ondt - selvom den lige har været ved dyrlæge og kiropraktor, Dyrenes Værn har været ude og Monty Roberts og Ute Lehmann har erklæret den fin ) Problemet er, at han er forsøgt tilredet sidste sommer, men måtte stoppe dengang, da han blev ved med at bukke og smide rytter af. Det var dog lidt som vinden blæste, hvordan han ville reagere den pågældende dag. Nogle gange kunne man ligge henover ham, andre gange ikke, nogle dage kunne man komme helt op og sidde (og skridte rundt) og andre gange ikke. Et af de største problemer var også, at han overhovedet ikke viser nogle tegn før han får en hjerneblødning! Han kunne stå med ørene fremme, være fuldstændig afslappet og i næste sekund flippe fuldstændig ud. Der blev jo så fundet frem til, at det meget vel kunne være de spændinger han havde, der gjorde at han reagerede som han gjorde. Men nu hvor han er blevet erklæret rideegnet osv. blev der prøvet igen. MEN denne gang med noget mere jordtræning og alt det gode. Vi startede også i det helt små, hvilket vil sige, at han prøvede at have en sæk (med 10-15 kg sand) oppe at ligge et par gange. Det gik også over al forventning - han stod dejlig afslappet. Men så her sidste gang, så står han der, ørerne fremad og man tænker ihh hvor godt! .. Pludselig tager fanden ved ham og han bukker og sparker! Som sagt var der intet de andre gange.
Det er jo ikke til at vide, om der har været nogle små hestetøser der har forsøgt at springe på ryggen af ham, før han blev købt eller i det hele taget om hans fortid. Men vi altså på bar bund! Det vi tænker er, at han sikkert har lært "at have ondt" og derfor reagerer så voldsomt i tide og utide. Men det virker så bare underligt, at han så kan stå i 15 sekunders tid med en pose på ryggen og derefter "komme i tanke om" at den ligger der og så flippe ud.
Under den daglige omgang med ham, er han rar og rigtig fin i signaler (for fx bak). Han har haft lidt problemer med respekten, men efter et års jordtræning, er der styr på dette, selv om han også til tider kan være noget af en rod (han er jo ikke en unghest for ingenting ) Han bliver 5 til sommer.. I får da også lige en billedserie fra i sommers, hvor rytteren var oppe at skridte på ham - ingen problemer den dag.      (Det er helt normalt for ham, at have ørene så langt tilbage - det har han stort set på alle billeder, jeg har af ham).
Simone & Glibings Hulder Den smukkeste stjerne på himlen Madison Søttrupgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Hvis I er sikre på han ikke har ondt, er det så ikke bare at vende ham til hvergang han går amok kommer rytteren op igen. Hvis I stopper når han har smidt rytteren af, så lærer han jo at den adfærd giver fri. Hvis der ikke er en rytter der har lyst, kan man jo fylde en kedeldragt med halm og så smide den op hver gang han taber den bevidst indtil han lærer det... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| unghest |
|
|
De heste jeg har været udefor med dette reaktionsmønster havde gjordkrampe. Den løsning du har på billederne med en gjord med stigebøjler vil jo også tricke gjordkrampen pga en meget lille trykflade. Prøv at lægge en sadel på med en pladegjord og se om ikke det er bedre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme mønster |
|
|
Hvis det er samme mønster I ser; at hesten får noget på ryggen, og med tiden bukker det af, uden at det ser ud til at være fremprovokeret af noget, så er der jo en risiko for, at hesten har lært, at den kan komme af med "det der irriterende der er på mig". Og så kan I ikke gøre andet, end at sætte noget på ryggen af ham, som bliver siddende. Jeg har set at man nu kan få sådan nogle dukker, som er udviklet til det - måske kan I få ham et sted hen, hvor de har sådan en? Jeg ved i hvert fald at de har købt sådan en det sted, hvor min hest er blevet tilredet, og at de bruger den til de meget store heste eller de heste, som har "lært" at bukke. Hvis I er helt 100 % sikre på, at hesten ikke har ondt, så kunne sådan noget jo være en mulighed. Ellers bekræfter man blot hesten i, at den får noget ud af at bukke, hver gang man falder af. Og så hæfter jeg mig ved, at I på billederne rider uden sadel og med hesten i en grime - så giver I den også temmelig gode muligheder for at styre showet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hulder |
|
|
Julie (Jacobsen) Det er faktisk kun én gang, hvor han har smidt rytteren af, hvor hun ikke kom op på ham igen, da ejeren sagde stop. Ellers har rytter altid været på ham igen, hvis bare for et par sekunders tid (red: før han kunne nå at bukke igen). LSH Underlag med stigbøjler virkede bedre end en sadel dengang. Han havde ikke noget imod at få sadlen på, men skulle der også en rytter op ..... tja så kom hun meget hurtige af en på. Men gjordkrampe, det havde jeg faktisk ikke lige tænkt på. Prøver da lige at se om vi ikke har sådan en pladegjord liggende et sted. Rasmus-modsat Ja, det har også været oppe at vende. Så er det bare, at hvis det ikke er det, vil det så ikke være forkert at spænde noget fast til ham? (det er jo naturligt for heste at prøve at komme af med de "farlige pumaer" der springer på ryggen af dem). Jeg ville jo mene at en langsom tilvænning var bedre, men hvis det bare er fordi han har lært at "hov, det gider jeg ikke det her, lad mig smide det af" så vil det bedste for mig set også være, at spænde det fast, så det ikke kan komme af. De dukker der har jeg godt set - de er dog også noget dyre Hvor blev din hest tilredet? Sadlen er forklaret men mht grimen? Tja, han er jo ikke svær at styre og reagerer lige så godt i en grime som i en trense. Dertil kunne han også roses med godbidder når han gjorde noget godt ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min lille observation ... |
|
|
Umiddelbart er det jeg lægger mærke til på billederne, at der er ret mange mennesker til at "holde" ham når han skal have rytter på. Det tror jeg godt kan stresse ham lidt. Jeg ville personligt nok foretrække at benytte mig af en skammel til at hoppe op og selv holde hesten. Så er det også nemmere at fornemme hvornår hesten er utryg, og ikke vil være med længere, i stedet for at den bliver nødt til at komme med en voldsom reaktion for at slippe for al presset. Jeg synes heste skal have mulighed for at vise hvornår de er utrygge og derfor må man også tage det i hestens tempo  En anden ting er at ridegjorden lægger et ret stort pres ned på et meget lille areal - specielt når rytteren stiger op. Og det kan endda være at den er nede og røre rygsøjlen. Så selvom hesten ikke er øm, kan den godt synes at det gør ondt i lige det øjeblik og derfor få negative associationer med en rytter på ryggen. Men jeg håber da at i finder ud af en løsning 
Julie Herold Yesterday is history, tomorrow is a mystery and today is a gift - that's why we call it the present
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en hest... |
|
|
En hest kan have angst ligesom os menensker. Ikke bare nervøsitet, men reel panik angst. Det har min haft, det kom også ud af det blå. Meget rolig omgang, konsekvensog undgå al stress hjalp her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hulder |
|
|
Chuntao Det at der netop var så mange mennesker den dag tror jeg gjorde, at han netop var mere "afslappet og medgørlig". Det var som om at han havde det meget bedre ved, at han kunne "støtte" sig op ad noget (i dette tilfælde så personen på hans højre side). En skammel!? Tja, som det ser ud nu, er det det sidste jeg ville finde på at gøre Det er alt for farligt, når han så smider rytteren af (den skammel vi har, er lavet af jern) og en normal skammel ville alligevel ikke være høj nok. Rytteren er aldrig steget op i stigbøjlerne, men har derimod - som det også er vist i billedserien - fået et ben op. Når hun så var oppe at ligge, kom foden ind i stigbøjlen samtidig med at den anden side også blev holdt ned. Men så langt kommer vi heller ikke mere. Efter det års pause han nu har fået og efter de ture vi har set ham lave med sækken, er det for farligt at smide en rytter op. Team ?Brok? Har du lyst til at uddybe en smule? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svært spørgsmål |
|
|
Det er selvfølgelig et svært spørgsmål, men hvis hesten er undersøgt af kyndige mennesker, så må det jo være et adfærdsproblem. Min hest blev tilredet ved Lotte Straarup ved Odense - jeg ved ikke hvor i verden du befinder dig, men som sagt, så vidt jeg ved, så har de sådan en af de der nye dukker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe.... |
|
|
Hej Simone Min hoppe, som også bliver 5 i år, var lidt som du beskriver. Sød og høflig i al omgang og netop så afslappet omkring alt hvad jeg bød hende, at jeg tænkte, at hende kunne jeg sagtens selv tilride hjemme på banen. Jeg red hende en 4 gange, hvor hun var godheden selv og slappede fint af - en af de første gange jeg travede på hende uden snor, bukkede hun temmelige voldsomt, jeg røg af og kom op igen, for det var ikke andet end man kan forestille sig om en ung hest. Men så pludselig efter ca 8-10 gange med rytter, reagerede hun simpelthen så voldsomt at jeg blev bange for hende. Det kom som et lyn fra en klar himmel, uden forvarsel og jeg nåede ikke at læse hende - anede ikke der var fare på færde. Det endte med jeg sendte hende i træning ved Tristan Tucker. Tristan mente at hun havde følt sig presset, selvom jeg synes hun virkede afslappet - hun blev faktisk ved med at ville tage de her voldsomme bukketure i 14 dage hos Tristan, men i dag er hun intet mindre end SKØN at ride på. Jeg har ikke løsningen på, hvad du skal gøre, men jeg tænker måske at du skal finde en proff til hjælp - det er store dyr vi har med at gøre, og det kan være farligt. Jeg har tidligere redet flere heste til... uden problemer, men hende her var altså for stor en mundfuld for mig - og sådan nogle støder man vel på ind i mellem 
Hilsen Dagmar www.avlogfoder.dk Dejlig plag af super springafstamning sælges! Ástund, Classic, sort 17 " med smal bom. Ældre sadel, men pæn og absolut rideklar. 2800 kr. Salg eller byttes til passier dressu ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| First rider |
|
|
Hej Vi så den omtalte "dukke" til hingstekåringen i Herning. Den hedder vist nok first rider. Man behøver ikke købe den, den kan også lejes for kortere perioder. Tænkte at det måske kunne være en løsning?? Mvh. Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilridning |
|
|
Først og fremmest er det nogle rigtig fine billeder du har lagt på der er bare en fejl ved dem, hesten har hverken halsrem eller trense på. Når man rider på en hest så skal den have trense på, en grime svare lidt til at kører bil uden rat og det er altså fjollet. For den der er på jorden er det også langt nemmere at bevare kontrollen, for det kan være rigtig svært at holde en hest i grime særligt hvis den flipper ud som du beskriver. Der er helt sikkert delte meninger om det men en sæk er en god løsning, efter min mening ikke den optimale måde at vende en hest til rytter, falder den af hver gang hesten hopper - ja så har du på et tidspunkt en hest der bare hopper hver gang den vil have noget af ryggen. En sæk lærer ikke hesten at bære rytter, det lærer den derimod at den bare skal hoppe rundt hver gang den ikke gider det mere  Med Venlig Hilsen E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej de damer :o) |
|
|
Nu er jeg den anden halvdel i dette projekt "Palle" .. Og jeg blander mig lige en smut. Stutteri Springglad: Jeg tror faktisk vores ET-instruktør anbefaldede Tristan. Eller var det en kristian .. Nå skidt pyt! Han skulle være knaldhamrende dygtig! - Hvad kan du ellers fortælle om ham/stedet? TanjaCogL: Hm, ja vi prøvede jo at finde nogle i DK.. Så eftersøgningen forsætter ! Emillia: Ja det er der vist forskellige meninger om. Vi føler at der er rigeligt styr på ham sådan. Måske en rebgrime næste gang eller kapsunen.. Ang. det med at vippe en rytter af og sådan. Det er altså for farligt at smide en rytter op! Det vil vi ikke byde hverken os selv eller andre. Derfor dette med sækken. Og jo irriterende at man ikke kan spænde den fast, men det har Simone skrevet noget om i et af indlæggene herinde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| erklæret sund |
|
|
Hej ved godt hyppen er erklæret sund og rask. Historien minder bare meget med en bekendt jeg har og hendes tilridninghests historie. Det viste sig efter 1,5 år at hesten havde tætsiddende torntappe så lige pludselig ved et minimalt vrid i ryggen kunne hesten få en smerteoplevelse og den lavede et buk hvorefter den gik fint igen indtil næste gang den lavede en forkert bevægelse. Ved godt i skriver at hesten er erklæret rask, hendes var også erklæret rask af kiropraktor men røntgen billeder af ryggen sagde noget helt andet. Mvh Heidi
I have CDO, its like OCD. Only the letters are in alphabetical order. like they should be.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilridning... |
|
|
Hej. Jeg er selv igang med tilridning af min nu 4års hest. Og da den blev sat igang så kunne den ikke gå på volte uden af gå helt amok. Så den fik kiroprakter ud og den blev ordnet og der var meget galt. Den fik ro med gåture i 1½mdr og vi er nu igang igen. Vi træner i stor roundpen dog med et longetov på. Og den får lov til at gå i skridt, trav og lidt gallop på begge volter. Vi sætter os først op derefter da den har meget lidt gjordkrampe, det har vi opdaget ved at rytter lægger sig op og efter 3skridt flipper den fuldstændigt og ingen kontakt. Men efter den har fået lov til at løbe på begge volter er der ingen ting. Gjorden bliver spændt over 5gange også løbe igen... Når jeg sætter mig op efter løb mm er der ingenting. Hesten går stille og roligt og uden at spænde det mindste op. Det skal siges at jeg har tilredet mange heste og uden at blive smidt af og uden at hesten flipper. Så måske er det også galt med din?
Opstaldning kan tilbydes for 1-2 heste/ponyer om vinteren. Helst vallak/hingste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du skriver |
|
|
At den er tjekket af massør og lign. Men er der taget røngten af dens ryg? Den lyder som dem jeg har kendt med torntap problemer/ ks. Så hvis kke det er tjekket ville det nok være første skridt på vejen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min historie |
|
|
Den lyder meget som min unghest, og hans måde at være på under tilridningen. Første gang jeg skulle op på ham, nåede jeg dårligt at ligge armen over ryggen på ham før han sprang afsted. Men med masser af tålmodighed kom vi op og ligge. grunden til denne reaktion fra ham var først og fremmest at han var usikker, men også at han reagerede voldsomt hvis vi ramte ham mellem gjorden og forbenet med snuden af vores sko. Efter alt dette kom problemet at når vi så kom op og sidde på ham og skulle i gang og havde skridtet en meter til to, satte han sig næsten på røven og sprang afsted med os. Dette har vi kæmpet med i ca 5 mdr nu og jeg skal stadig have en til at gå en runde med mig inden jeg slippes for ikke at blive skudt af. Vi fandt så frem til at gjorden ikke var god for ham og skiftede derfor til en gjord med elastik i begge sider og med gel i stykket under maven og nu er hesten begyndt at smaske som den ellers ikke tidligere har gjort. Jeg vil helt sikker hvis jeg var dig, ligge en sadle på hesten, med en gjord med elastik og gel i og så prøve stille og roligt igen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Medmindre |
|
|
du, din veninde eller dine terapeuter har røntgensyn og en scanner i lommen kan du ikke påstå at hesten ikke fejler noget  Det kan godt være den pt ikke har spændinger - men det behøver kke betyde at hesten ikke har ondt - som nogle skriver ovenfor ved fx. KS så kan selv små bevægelser pludselig give rigtig møgondt ... Få den nu undersøgt ordentligt! Hvis den "bare" har gjordkramper" er det jo fint nok - "nemt" at arbejde med osv. - men har den KS eller værre så bliver det ikke bedre af at smide dukker, en sadel og en pladegjord på hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ang dukke |
| Forfatter:  |
blueboy |
| Dato:  |
13-06-2012 08:22 |
|
Ang dukke, hvis det er dét du gerne vil prøve så bare brug et par gamle bukser og luk dem i bunden med en strik og fyld dem med en blanding af sand og halm. - spænd så forsvarligt til sadlen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan går det??? |
|
|
Jeg har lige fulgt med i denne tråd da jeg har en vallak på 5 med nøjagtig samme problem. Han bukker volsomt efter få skridt, men også sammen mønster med, at det ikke er hver gang. Vi har gået til træning ved Tristians makker, Will Rogers som er kanon dygtig, men også DYR! Will har være oppe og sidde på ham en gang, men ikke redet ham frem endnu. Vi har deltaget ca 7/8 gange nu!! Da de to nu er flyttet til Holland skal jeg finde en anden løsning.... Sidst da jeg havde lagt indspændingsgjorden på, kom vi ned på banen skridtet ca en halv omgang og så eksploderede han! Hvad han ikke har gjort før da det altid kun har være med rytter?? Selv om dyrlæge og massør har undersøgt og sagt det ikke er gjordkramper, heller jeg nu meget til dette efter denne omgang. Men er der en her inde der kan bekræfte/beskrive gjordkrampe og kan det passe at det kommer af forkert og for hurtigt tilridning? Han er tilredet profesionel af berider, men startede allerede der med at smide af. Det skulle gerne ende med at min hest, Picasso bliver stabil da han skal sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| First rider udlejes |
|
|
herfra på ugebasis... HAr prøvet med diverse bukser i sin tid som forslået, men går det galt en gang gør det altså mere skade end gavn. Denne her er enhver tilridning værdig, der er ikke risiko for person skade og den bliver siddende ved de første bukke ture - den er suveræn... Men den skal bruges med måde - hesten skal vænnes forsigtig til den og i starten bruges til overgange med masser af ros , så den ikke stresser ... Man smider den ikke bare og hvorefter man misbruger at det ikke ryger af - men mon ikke det siger sig selv... Mbh Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|