|
|
| Kan hesten bære mig?? |
| Forfatter:  |
Linn 1 |
| Dato:  |
02-04-2012 19:13 |
|
Hej alle.. Jeg skal snart ud og anskaffe mig en hest og både min familie og jeg vil rigtig gerne ud og have fingre i en fjordhest. Dog er jeg en smule bekymret over min vægt. Jeg er 1.73 høj og vejer ca. 74 kg. Jeg har nemlig fundet et par heste som er perfekte til vores krav, men de er begge omkring de 1.40 cm i stg. Er jeg for stor/tung til at ride på sådan en hest i weekenderne? Håber meget at i vil hjælpe mig. MVH. Linn 
Ridning er ikke bare en sport. Det er en lille del af livets største lykke..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| næh det |
|
|
synes jeg bestemt ikke du er.. tag ud og prøv dem og se hvad du selv føler sådan en fjordhest skal snilt kunne klare dig, men du vil nok få lige så mange svar som der er mennesker her på HN.. held og lykke med at finde dig en dejlig hest.. hilsen Tina
At det onde sejre skyldes kun at det gode intet gør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nej. Det synes jeg altså ikke. Du vil ikke ud at ride spring stævner eller høje dressur klasser. Så et par ture om ugen tror jeg sagtens den vil kunne klare.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bumbum.. |
|
|
Vælg en lille hest eller en max 1'er i stedet. Vi er lige høje, og jeg bliver altså temmelig langbenet på den størrelse pony 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej..... |
|
|
... du er ikke for stor eller tung til at ride Fjordhest - men jeg ville nok råde dig til at finde en som var bare LIDT større. Alternativt skal du i hvert fald prøve hesten af, så du kan afgøre om du kan indvirke rigtigt, og om du føler dig stor på den. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som jeg |
|
|
skriver i den anden tråd om emnet, er det altså ikke i så høj grad længden af hestens ben, der er afgørende for dens evne til at bære vægt - snarere dens bygning i øvrigt. Derfor skal man se på hele hesten og ikke bare dens højde. Det er meget muligt, at en hest på 140 cm sagtens kan bære et menneske på 74 kg - men det kan også være, den er for lille. Det kan vi ikke sige bare lige ud i luften 
fra NinA Læs teksten i dressurfordringerne grundigt  (men spring billederne over) www.retskrivning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| næ nej |
|
|
jeg synes 140 er alt for lille. Jeg er igang med at tilride en 3 års på 152 cm. jeg er også 173 cm høj og vejer 58 kg - og jeg synes jeg er lige i overkanten til hende. Når hun er tilredet skal hun bruges af mine piger på 13 og 16 år.
April 2012 ventes føl efter Casir Ask / senta xx DH / Final Appearance
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
...jeg troede jo, at en fjordhest lige over de 1.40 var tilpas stor til mig. Det byggede jeg oprindeligt på, at min egen gamle hoppe var målt til 1.43 til kåringen som 5-års. De små fjordheste virkede bare rigtigt, rigtigt små. ...og da vi målte den gamle efter, viste det sig, at hun nærmere var 1.46. Desværre, for der er faktisk rigtigt mange gode, små fjordheste. Jeg er 1.67 med en vægt på ca. 57 kg. Min gamle hoppe er rimelig bred, men kort. Min nye hoppe er 1.48 og højt stillet / langbenet. De passer begge to rigtigt fint i størrelsen.  Så jeg ville vælge en højere fjordhest - med mindre de heste, I ser på, er meget brede. Din vægt ser jeg ikke umiddelbart som noget problem. Højden kommer jo også an på, hvor meget af dig, der er ben.  Min søster ser i øvrigt vældig harmonisk ud på min unge hoppe. Hun er selv omkring 1.76. Du er sikkert i øvrigt opmærksom på, at ulempen ved at købe en kat. 2 fjordhest er, at den ikke kan startes af ryttere over 16 år uden for fjordhesteregi - eftersom kun kat. 1 ponyer kan opklasses.
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| passer hesten? JA! |
|
|
Mener dere seriøst at hun er for stor til en fjordhest???????? jeg mener du passer en fjordhest helt perfekt vist det er en rarse du vil ha til hyggeridning!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Kate klokkeblomst...: Man skal tænke lidt over højden på rytteren. 173 cm KAN godt virke lidt voldsomt på en hest på 140 cm, og måske kan der blive problemer balancemæssigt, eller mht. indvirkning med schenkler osv osv. Så det er ikke kun vægten på rytteren der tænkes i. Hvis det er en smal/let type fjordhest, så vil rytteren måske se meget langbenet ud til den, hvorimod at hvis det er en bred/kraftig type, så "tager" det noget af rytterens benlængde. Men jeg tænker også lidt, at hvis det er til hygge og skovture, så har det måske ikke det store at sige, hvilken hest du vælger (?)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For stor... |
|
|
Ja, du er for stor... Du vil føle dig meget stor på så lille en hest. Dernæst kommer vægten. Du ville godt kunne sætte dig op på den. Men at ride en tur, der bliver du altså for tung til så lille en hest. Men nordbagger findes jo også i store størrelser - hvorfor ikke købe sådan en? Held og lykke med hestekøbet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomli bom |
heste (x2) |
10-04-2012 14:09 |
|
ej anja du mener bare ikke 74 kilo er meget for så en robust hest  til ts sagtnes uden problemer rent vægt mæssigt, men du skal måske overveje om dine ben bliver for lange, det kan også gøre lidt avs i ryggen i længden at skulle "krølle sig" sammen for at indvirke korrekt, jeg ville nok gå efter en lidt støre fjordhest.
lad vær at dømme andre og deres hestehold når du ikke kender dem. men opfør dig voksent og spørg ind, så skal du få svar..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For stor |
|
|
Ja, jeg vil mene, at du er for stor. Da jeg vejede 65kg var jeg utilpas med at ride min (robuste) pony paa 147cm. Et er, at hestens ryg ikke er skabt af Moder Natur til at vaere vaegt-baerende; noget andet er, at det er hulens vanskeligt at indvirke korrekt paa en for lille hest. Held og lykke med at finde den rigtige hest!
[S]he doth nothing but talk of h[er] horse. The Merchant of Venice (I.ii.10)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ???????? |
Linn 1 |
10-04-2012 17:04 |
|
Altså nu har jeg jeres svar... Tusinde tak for dem! Men i ser ud til at være meget uenige. Jeg er selv godt klar over at jeg måske bliver en smule for høj, i forhold til hestens stg. Men mener i alligevel (nogle af jer), at jeg ikke ville kunne ride skovture et par gange om ugen pga. min vægt? Jeg er ikke tyk, men jeg har en del muskler i kroppen som desværre jo også vejer lidt. Jeg vil dog være ked af det, hvis jeg pga. mine ca. 70 kg. +/-, ikke kan ride en fjordhest, da det jo kan være meget svært at finde en passende fjordhest på. 1.50 i stg.
Ridning er ikke bare en sport. Det er en lille del af livets største lykke..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomli bom |
heste (x2) |
10-04-2012 17:40 |
|
det kan du sagtens, der er den samme tråd herinde om fjordhest og en for tung rytter hun vejer så 90 kilo og er 164 høj, prøv at læse den tråd  du kan virkelig godt, du kan også sagtens ride en ædel dv med den vægt du har og der er ihvertfald samme bærer kapicitet.. prøv regnestykke en fjordhest vejer vel en 350-400 kilo så træk 20% fra der så er kan du se en indikation om hvad den kan bærer.  tænk på fjordheste stævnerne, der en del voksne med og du har ikke ligefrem en unaturlig vægt, men en forholdsvis normal vægt, også selvom du red den dagligt i hård dressur.
lad vær at dømme andre og deres hestehold når du ikke kender dem. men opfør dig voksent og spørg ind, så skal du få svar..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
jeg er også 173 cm høj, og en fjordhest på 140 er til mig lige i underkanten. jeg mener at du skal finde en fjordhest på 145-146, så vil i se mere harmoniske ud. vægten er ikke et problem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| njgutdijolkp |
|
|
Min mening: Hvis du kan finde ud af at ride ryggen op, så ingen problemer. Hvis den går med sænket ryg, så er det ikke optimalt :-b Håber du finder den helt rette gule hest  Katrine.
Løsdrift, enge og ridebane tæt på skov ved Ringsted, 650,- md. 22584476 Undervisning og træning tilbydes. www.katrinemogensen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| størrelse |
|
|
rytter str 175 på pony str 140   Jeg kunne personligt sagtens ride skovture på sådan en størrelse, men ville jeg mere, ville jeg klart finde en større. Jeg vil så også sige, at det varierer utrolig meget, hvor stor eller lille en hest er at være på. Jeg ville dog umiddelbart også synes, at du skal op i en størrelse større, især hvis du vejer lidt ekstra altså, en 1'er pony f.eks..
Mvh Sandra Den stolte ejer af Prior's Capina <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomli bom |
heste (x2) |
17-04-2012 23:40 |
|
ej sandra ts vejer da på ingen måde lidt "ekstra" hun vejer da præcis det hun skal.. til ts. jeg mener stadig du sagtens kan ride en fjordhest højden er jo op til dig selv om den skal være 140 eller 145  men vægt mæssigt er der ingen problemer, du vejer jo det som du skal hverken mere eller mindre, det kunne de undervægtige stativer godt lærer noget af, ellers ville folk vil også mene jeg var smæller fed før min graviditet jeg er 167 og vejede 63 kil = fuldstændig normal vægt. og en fjordhest er en stærk hest, og kan du ride en ædel/spinkel dv uden kvaler på 170 (hvilket du sagtens kan med den vægt samt højde) i øvrigt er hesten da fuldstændig ligeglad med hvor høj du er. kan du også sagtens ride en fjolle..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det handler |
|
|
om 'godstykkelse' og ikke højde = længden af ben hos hesten  Her ses en mand på 180 cm og vel omkring 80 kg (?) på en hest på 144 cm. Dvs en ponystørrelse. Men det er en haflinger, den har bredde og dybde og kan sagtens bære ham, hvilket tydeligt ses   Så kig på dyret og på mennesket, hvor god er rytteren, hvor godt bruger hesten sin ryg osv. 
fra NinA Læs teksten i dressurfordringerne grundigt  (men spring billederne over) www.retskrivning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg har lige læst et indlæg i Equipage omkring rytterens vægt og hvordan det indvirker på hesten. Det er fra en artikel i Journal of Equine Veterinary Science. I et forskningsprojekt blev 8 heste testet i at bære mellem 15 0g 30% af deres kropsvægt. Når de bar mellem 15 og 20% af deres kropsvægt, viste de ikke nogen særlige tegn på anstrengelse. Men når de bar derover, begyndte de at vise tydelige tegn på stress. De havde tungere vejrtrækning og højere hjerte-frekvens og dagen efter var deres muskler markant mere ømme. På baggrund af forsøgene, anbefaler forskerne, at en gennemsnitshest med en vægt på 545 kilo max bør bære 109 kilo. Så det er frem med lommeregneren 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, selvfølgelig.. |
|
|
Nu er det jo en fjordhest, som er en stærk hest, så kan slet ikke se der er noget problem, hvis du skal bruge den til tur-ridning. Jeg har samme højde og drøjde som dig og ville nok ikke føle mig tilpas på en hest der har den højde. Men det er jo helt op til dig Så ta` ud for at prøve nogle stykker, så bliver du meget klogere....
Den eneste sikre vej frem i verden er ambitioner...Og spidse albuer.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er det vist |
Nugga |
18-04-2012 10:21 |
|
Nu er det vist ikke bevist, at fjordheste er stærkere end andre heste, eller? Måler fjorheste ejere puls og åndedrætsvolumen på deres heste for at checke om de er anstrengt? Ai, jeg tror godt en hest af en særlig bygning kan være 140 og bære en person på ca 70 kg, men spørgsmålet er om anatomien mellem hest og rytter kommer til at passe? Det afhænger jo blandt andet af trådstarter benlængde synes jeg....men jeg er jo også en af dem der synes det ser mega-mystisk ud når store granvoksne mænd kommer susende på deres islænder med støvlerne 30 cm. fra jorden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der findes |
|
|
temmeligt spinkle fjordheste - så man kan ikke bare sige, at en fjordhest kan bære det og det. Men heller ikke, at en stor heste sagtens kan bære mere..... Det er under alle omstændigheder svært for heste at lære at bære en (voksen) rytter godt  I øvrigt er det da klart at en hest, der bliver bedt om at bære 30% af sin kropsvægt uden at være trænet til det, bliver mere anstrengt  Men hvis et damemenneske på 173 cm ikke kan ride en str. 1'er pony, så er der vist mange ponyryttere, der falder tidligere for højdegrænsen end for aldersgrænsen  Det kommer jo også an på, om rytteren kan ride - eller sidder og bumper eller mister balancen.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|