Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Kapsun
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 07:25

Inspireret af tråden om longering: kan man bruge en ridekapsun som longekapsun? Og omvendt. Umiddelbart synes jeg jo at en kapsun er en kapsun.

Mvh. Sanne

Jeg synes skimler er smukke - og har en fuks

Jeg vil gerne ride ud på ture - jeg har en KYLLING!

Jeg vil gerne have en lidt kraftig hest med noget hovskæg - jeg har en lille DV hopppe

Hm ....

0
0
Svar på denne tråd

Kapsuner
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 08:23

Hej,

Jeg bruger/har brugt begge dele, og mine erfaringer er:

En longeringskapsun er kraftig og beregnet til at blive spændt ret godt fast omkring hestens hovede, så den ikke kan rutsche rundt. Når den sidder så tæt, vil enhver påvirkning gennem longelinen blive følt omgående og direkte, og derfor kan påvirkningen gennem linen både blive meget præcis men også ret hård, hvis man ikke er forsigtig. Jeg synes den virker godt, har brugt den meget tidligere (til ARR), men jeg er gået lidt væk fra den igen, da min hest virkelig ikke brød sig om den - jeg tror hun synes den strammede for meget. Jeg ville bestemt ikke ride med denne kapsun; det synes jeg den er for klodset til.

En ridekapsun er spinkel og beregnet på at sidde løsere på hestens hovede, så man evt. kan kombinere den med et bid under ridningen. Det betyder, at den godt kan rutsche lidt ved longering, så man skal passe på, at opholdsremmen ikke kommer for tæt på hestens udvendige øje. Da den sidder lidt løsere, vil påvirkningerne blive en smule mindre præcise. Jeg longerer med denne kapsun, da min hest er let at longere og reagerer godt på signalerne fra longelinen (ryst og små anholdninger). Jeg rider med denne type kapsun kombineret med kandar (stang) og synes, den er genial til formålet.

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Fødselsdagsgave
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 22:35

Jette > tak for din forklaring. Jeg tror jeg skriver ridekapsun på ønskelisten til fødselsdagen

Mvh. Sanne

Jeg synes skimler er smukke - og har en fuks

Jeg vil gerne ride ud på ture - jeg har en KYLLING!

Jeg vil gerne have en lidt kraftig hest med noget hovskæg - jeg har en lille DV hopppe

Hm ....

0
0
Svar på denne tråd

kapsun
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 12:48

Jeg bruger også en ridekapsun når jeg longerer. Jeg bruger den også ind imellem når jeg rider, jeg kombinerer den med et trensebid, da jeg synes min hest ellers lægger sig meget dybt. Når jeg rider mied den har jeg mest fat i kapsunen når jeg varmer op og så bruger jeg trensetøjlen mere og mere efterhånden som hesten blir varm. Man får det fedeste sug på bidet på den måde.

Min kapsun er købt i Heri og der er en cykelkæde i næsebåndet.

VH Karin

"Der er ingen situation, der ikke kan ændres"

Desmond Tutu

0
0
Svar på denne tråd

kapsun
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 10:36

Jeg har valgt ikke at bruge kapsun i longen, da jeg søger optimal kæbefrihed til hesten. Derfor longere jeg i en grime.

Til dagligt rider jeg uden næsebånd, og har kun dette på når der rides stævner, pga af at det endnu ikke er tilladt at ride uden under drf's regler i dressur.

Mange har tendensen til at spænde kapsunen ligesom et næsebånd, hvilket ved bare et let for stramt spænd, minimere friheden i kæben. Og er kapsunen spændt løst nok til mit behov, så fungere den næsten ens med en grime.

Der vil altid være forskellige meninger og behov, og kapsunen indgår bare ikke i mine, men kan godt forholde mig til andres brug af den.

Mvh.

Karina Stackelies, Kamran Shah ox og Gribsvads Nicko

Tilbyder undervisning, træning mm. i Syd og Sønderjylland

BBH instruktør under uddannelse hos Susan Kjærgård

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 10:47

Jeg har altid longeret i grime, altid. Det har fungeret udemærket. Min veninde havde så en kapsun som jeg tænkte at jeg lige måtte prøve på dyret. Så sagt - så gjort. Hesten gik 10gange mere fantastisk end han i forvejen gjorde - nu med kapsunen på. Det er meget lettere signaler man kan komme igennem med (halve parader) i kapsunen end i grimen. Grimen kan også trække hesten en smule skæv (især fordi min i forvejen er døjer med en skæv højre skulder)

Så kapsunen er total hit her hos mig :) Jeg strammer den ikke, den sidder kun lige til og den glider ingen vegne.

Igår longerede jeg min hest med kapsun, longegjord med en elastikbandage omkring bringen. Det var fantastisk. Han var SÅ lækker hele vejen igennem. Elastikbandagen holdte hans højre skulder på plads og kapsunen gjorde vi fik nogle fantastiske overgange hvor han satte sig bagtil og noget fantastisk bærende trav :)

Jeg vil klart anbefale kapsunen.

Jeg låner en og den kan man også ride med :) Den fungerer super. Den er uden kæde.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

hest....
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 14:48

Man må ikke longere i en ride-kapsun. Puha, tal... Mener det var 20% at tyngdepunktet flytter sig, så hesten bliver skæv.. Fordi kapsunen netop ikke bliver liggende. Oplysninger fra ARR-kursus (skævheds/longe terapi).

Man må ikke longere i grime, da hesten også bliver trukket skæv, hvis de lægger bare en smule vægt i ind imellem, og det gør de jo. Så - longekapsun til longering. :)

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 16:59

Min hest er trænet og kan sagtens spore lige i en ridekapsun og i en grime i longen. ;)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

ridekapsun
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 17:10

Jeg bruger en ridekapsun til at longere i. Det fungerer bedst på heste jeg longerer (min egen plus 2 andre).

jeg har tidligere gjort det i trense, men må erkende at hestene stillede sig bedre i kapsunen.

Omkring longering tror jeg også det handler meget om hvordan man longerer og hvor godt man har trænet hesten i at blive longeret.

jeg brugte meget tid i skridt i starten for at få hestene til at gå korrekt INDEN det blev til trav og galop.

Jeg synes iøvrigt at læder kapsuner er at foretrække, har set et par grimme brændmærker på nogle heste hvor man brugte nylon.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider