Hej,
Jeg bruger/har brugt begge dele, og mine erfaringer er:
En longeringskapsun er kraftig og beregnet til at blive spændt ret godt fast omkring hestens hovede, så den ikke kan rutsche rundt. Når den sidder så tæt, vil enhver påvirkning gennem longelinen blive følt omgående og direkte, og derfor kan påvirkningen gennem linen både blive meget præcis men også ret hård, hvis man ikke er forsigtig. Jeg synes den virker godt, har brugt den meget tidligere (til ARR), men jeg er gået lidt væk fra den igen, da min hest virkelig ikke brød sig om den - jeg tror hun synes den strammede for meget. Jeg ville bestemt ikke ride med denne kapsun; det synes jeg den er for klodset til.
En ridekapsun er spinkel og beregnet på at sidde løsere på hestens hovede, så man evt. kan kombinere den med et bid under ridningen. Det betyder, at den godt kan rutsche lidt ved longering, så man skal passe på, at opholdsremmen ikke kommer for tæt på hestens udvendige øje. Da den sidder lidt løsere, vil påvirkningerne blive en smule mindre præcise. Jeg longerer med denne kapsun, da min hest er let at longere og reagerer godt på signalerne fra longelinen (ryst og små anholdninger). Jeg rider med denne type kapsun kombineret med kandar (stang) og synes, den er genial til formålet.
MVH
Jette