Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hestens skridt - Et dilemma
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 08:35

Hvornår træner du hestens skridt - og ikke mindst; hvorfor?

Jeg har en hest med en kæmpe skridt, hun skridter altid 1-1½ hovlængder over eget spor, også når hun går ude på marken. Under rytter, i en fri skridt, kommer overtrædningen gerne op på 2 hovlængder. Hendes skridt er altid rentaktet, klar, og hun skridter igennem hele kroppen.

Nu er jeg så uheldig, at hun pådrog sig en lyskeskade i oktober, og hun har stået skadet siden. Men gennem hele perioden har hun skullet skridte 2 x 30 min dagligt i ridehal.

Dyrlægen har sagt, at for at give helingen de bedste betingelser, så skulle hun skridte roligt og afslappet. Kiropraktoren, og massøren anbefalede, at jeg gik ind og kortede hendes skridt ind, så hun max trådte i spor. Så hver gang jeg har gået, har jeg trænet 'vente', så hun er kommet til at gå langsommere, og med kortere skridt. Men så snart jeg slipper kommandoen det mindste, så går hun ud og træder over spor. Hendes forpart er nu begyndt at blive belastet af det, da hun går på forparten Der er ingen tvivl om, at hesten er mest afslappet og går mest naturligt, når hun træder over spor.

Jeg overvejer stadig, om hvad jeg gør bedst med hendes skridt.

Hvor mange af jer, træner efter, at jeres heste kun må træde i spor? Og hvorfor har i valgt det?

For hestens skridt er jo den sværeste gangart at træne, uden at komme til at ødelægge den

SÆLGES BILLIGT:

3 års tilredet hoppe med rødt pas, 168 cm.

1 års højtstillet velgående rød hoppe med rødt pas

0
0
Svar på denne tråd

Du skriver
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 09:12

jo selv at dyrlægen anbefaler hun skridter afslappet og roligt.

Lad nu dyret gå i den afslappede skridt hun har det bedst med og stik så ellers det der med "kun til eget sport" op i Pedersen på både kiropraktor og massør. Du kender din hest bedst og kan jo se at det du gør ikke virker (Hesten bliver overbelastet fortil...) - så gør noget du VED virker!

Stol på at DU kender din hest bedst

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

2-års shetlændervallak sælges.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd

det lyder mystisk
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 09:36

Jeg tænker også at jeg ville lytte til dyrlægen og lade hende skridte hendes egen naturlige skridt.

Hvad er kiros og massørs begrundelse for at hun ikke må tråde over sit eget spor?

Jeg skal tilstå at jeg ALDRIG Har hørt om det før.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 12:34

Søs*Meggi*: Det de siger er, at det belaster benene på min hest, og hun går med sænket ryg, når den skridter igennem. Det er for hårdt for hendes ben. Hun bruger ikke ryggen nok. Hun skal have ryggen bedre op, når hun går (uanset om det så hedder skridt, trav eller galop...)

Jeg kan udmærket godt forstå at hun skal have ryggen bedre op når hun går, og bruge både hals og ryg bedre. Men jeg tror, at grunden til at hun sænker ryg og ikke bruger hals, er for at kompensere for skaden i bagbenet (lyske og knæ). Og det er klart, at nu når skaden er helet, så er det nogle områder hvor hun har kompenseret, som skal trænes op igen.

Der har været flere tråde om herinde om emnet, da nogle (opfulgt af forskellige undersøgelser), mener at det er belastende for hesten at skridte igennem. Og andre mener, at det belaster hesten forkert, når man ændrer deres skridt

Men jeg kunne godt bruge, hvis der var nogle, meget gerne med hjælp af billeder, vil dokumentere en stort skridtene hest, der skrider i balance og løfter ryggen, uden rytter.

Trine: Tak for svar. Jeg vil prøve i et par dage, at lade hende gå i hendes eget tempo, og slappe af. Og så observere, om hun så belaster sin krop andre steder.

SÆLGES BILLIGT:

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm....
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 13:01

"Men jeg kunne godt bruge, hvis der var nogle, meget gerne med hjælp af billeder, vil dokumentere en stort skridtene hest, der skrider i balance og løfter ryggen, uden rytter."

Det skulle da helst ikke være så svært Hvis jeg altså forstår det du ønsker korrekt...

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd

1234556
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 13:32

Cat: Vil du så ikke komme med et bud på sådan et billede? Det jeg søger er en hest med en stor skridt (der træder godt over), og så gerne et billede hvor den hest skridter naturligt/med overtrædning, og et billede hvor hestens skridt er kortet ind, hesten løfter ryggen korrekt, men stadig går med lang hals og åben i ganachen, uden den går på forparten!.

Og gerne med uddybende og lærerig beskrivelse

SÆLGES BILLIGT:

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 14:47

Nu er det ikke fordi jeg ejer specielt mange billeder med heste i frisk skridt uden rytter Men derfor mener jeg stadig at det må være ret nemt at dokumentere, hvis man er interesseret i det. Jeg mener, er det ikke det alle heste gør hvis de skridter afslappet for hånd Den med den afkortede skridt har jeg ikke påstået er nem at dokumentere

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 21:48

Kan ikke tilbyde en kortet skridt da denne først hører hjemme når hesten kan samle sig RIGTIGT, for ellers ødelægger man skridten.

Men her er min fuldblods vallak med og uden rytter, med aktivt ryg og en god fremadsøgning

Billede

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Umiddelbart....
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 11:09

Umiddelbart så ville absolut heller ikke forsøge at ændre på en hest's skridtlængde, da det er den nemmeste måde at ødelægge en god rentaktet skridt på.

Og jeg forstår heller ikke lige kiropraktors og massørens ønske om hele tiden at bremse op for hestens naturlige skridt - hvad er det de vil med det ? Jeg ville umiddelbart tænke, at det vil give en hest som stiver sig af at blive holdt tilbage, og så får du den jo slet ikke væk fra at gå på forparten.

Kan du ikek spørge dem, og få et mere udbydet svar ?

Skal du til at styrke hesten fra jorden af, så ville jeg tænke på at lave versader o.l. fra jorden af - men det her er jo en genoptræning, så det er jo meget muligt at hesten ikek ville kunne "holde" til det.

Jeg har selv to heste med en meget stor skridt, og dem ville jeg aldrig forsøge at ændre skridten på - begge har taget lang tid at give en god balance og styrke dem - og der har jeg til den som er redet brugt lange skridtture i bakket terræn. Den unge som skal i gang skal også bare ud og skridte en masse ture her til sommer.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Øvelser fra jorden
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 11:26

Når man går med sin hest, kan man godt forlange, at hesten er opmærksom på sin ejer. Man kan skifte mellem " how slov kan you gå" og "faster, faster". Hvis hesten overhaler en under den langsomme skridtøvelse, ændrer man retning for at komme foran. Det varer ikke længe, før hesten bliver vældig opmærksom på sit menneske og så giver det sig selv, at den følger med, både med korte og lange skridt på en afslappet måde.

0
0
Svar på denne tråd

Overtrædning
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 10:51

Hej,

Når man taler om, at hesten træder over sit eget spor, er der en ting, man skal være opmærksom på. Hesten kan nemlig træde over sit eget spor, fordi den svinger bagbenene godt frem under tyngdepunktet, men den kan - og det er tit tilfældet, desværre - også træde godt over sit eget spor, fordi den er på forparten og ikke får flyttet forbenene "i tide" og derfor hænger efter med forbenene langt tilbage, før bagbenene kommer til og tager over, og hvor bagbenene egentlig ikke er særligt aktive.

Din massør og kiropraktor har sikkert ment, at det er derfor du skal prøve at korte skridten af, så jeg ville nok få dem til at kigge på hestens skridt ved deres næste besøg og få at vide, hvordan de bedømmer dens bevægelsesmønster - men de behøver jo heller ikke nødvendigvis være eksperter i hestes biomekanik...

Personligt vil jeg imidlertid mene, at en afslappet hest kommer sig bedre over en skade end en anspændt hest, uanset om man har forsøgt at bringe den i balance på en eller anden måde. Måske kunne du finde den gyldne mellemvej - LIDT kortere skridt men stadig afslappet? Altså prøve at tage de bedste fra to verdener. Bare indtil du er sikker på, hvad de har ment med deres råd...

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

for ikke at
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 20:57

for ikke at ødelægge dens gang, skal man gøre begge dele, er min erfaring. Jeg har en med en lille skridt, som giver den gas, går hurtigt og frisk til. Men hun kan trænes, så hun skridter 1½ hov spor over (har mange eksteriør fejl). Hun er noget nervøs, og vil gerne spænde med ryggen nede og hovedet oppe.

Er dog begyndt at ride hende med hovedet nede og ryggen oppe, i langsomt tempo, det virker utrolig afslappende på hendes psyke. Og jeg får en hest, der virkelig har ryggen oppe, og ikke går på forparten, som hun ellers altid starter ud med i ret frisk tempo..

Og så har jeg en med STOR gang, hun går laaaaangsomt!! Hun skridter normalt altid mindst 1½ hov over. Hun har for det meste hovedet nede , og ryggen oppe.

Synes ikke, man kan putte en hest helt i kasser.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 22:59

Mange tak for svar, der var en del brugbare svar imellem

Hun har de sidste par dage fået lov til at gå hendes egen skridt, og hun går afslappet og er glad. Det er meget minimalt hvad hun går på forparten - og grunden til hun også falder på forparten, er fordi hun kompenserer/ har kompenseret for bagbenet, så det skal jo trænes væk, men det må vente til bagbenet kan tåle lidt mere belastning og træning.

L(horc), min hoppe går heller ikke vildt hurtigt, hun går med store lange skridt, men hun afvikler ikke skridtene så hurtigt som så mange andre heste.

Når hun går hendes 'egen' skridt, så er halsen vandret ud fra kroppen, hun skridter gennem hele kroppen, og er totalt afslappet. Men jeg skal ikke korrigere meget, før hun spænder og sænker ryggen.

Jette: Særdeles brugbart svar Mht. denne her hest, så er det dog fordi hun træder godt ind under tyngdepunktet, hun har altid fra naturens side haft bagben der er kommet ind under hende og løftet forparten fra jorden. Hun er først faldet lidt på forparten efter hun blev skadet i et bagben, så hun har gjort det som kompensation. Men jeg kan (desværre) se min unghest ud fra din beskrivelse Så det er klart noget jeg vil være obs på, nu når hun skal i træning.

Morgan: Hun må desværre ikke gå versader mv. endnu, men jeg må i næste uge påbegynde bomarbejde, og så kommer versader fra jorden bagefter. For jeg bruger også rigtig meget træning fra jorden Men pt må hun kun skridte ligeud, og på plan underlag, dvs. ingen bakker mv før tidligst i næste uge.

SÆLGES BILLIGT:

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider