|
|
| Rollkur - tydeligvis en myte |
|
|
Hej HN'er Jeg var til et foredrag om low, deep and round (LDR) igår, eller dvs. det var i hvert fald titlen på foredraget. Foredragsholderen lægger med det samme ud med at tale om rollkur, hvilket jeg blev noget overrasket over, da rollkur og LDR for mig er to meget forskellige ting. Men hun begynder altså at tale om rollkur, og hun fortæller så at hetzen mod rollkur er noget tyskerne har sat i gang for at vippe hollænderne ned fra tronen i dressursporten, og at Kyra Kyrklund siger at det er to tyskere helt præcist, som satte det hele igang. Så viser hun en masse billeder af rollkur, og siger at enhver jo kan se at alle billederne er uheldige momenter og at hestene selvfølgelig ikke går sådan andet end i korte, uheldige øjeblikke. Alt i alt påstår hun altså, at rollkur er en myte. Hvilket jeg jo finder meget morsomt, da jeg selv har stået ved opvarmningsbanen de sidste to år til World Cup i DK og set både Anky og Patrick (et eller andet-ved ikke hvad han hedder mere end det, men kan huske at han blev vist nok nr. 3 i küren her i oktober) dyrke dette - og det var altså ikke korte momenter!! For begges heste blev skummet i hestens mund tørret af på dens bringe, og for sidstnævnte var jeg selv vidne til det, som mange af jer nok har set her på nettet - nemlig den blå tunge. Og nu vil jeg altså ikke kalde 20 min. ridning i den holdning for korte, uheldige momenter!! Anyway, foredragsholderen nægter at få stillet spørgsmål undervejs i den "teoretiske" del - og teoretisk er i anførselstegn, da det sådan set bare gik ud på at der blev vist en masse billeder med en lille forklaring om hvad vi kiggede på og så en kommentar i form af "det kan enhver jo se". Den slags argumentation synes jeg ikke er så effektiv Dvs. ingen forklaring af hvad LDR er, ingen forklaring af hvad det gør ved hestens muskler, led og ryg, og hvorfor det er godt el.lign., bare en masse af billeder af heste i en LDR holdning. Og undervejs kom der også billeder af kritikkerne til LDR i temmelig uheldige momenter, f.eks. en Philip Karl på en hest der var tydeligt generet og med åben mund, og her var kommentaren "som om han gør det bedre selv" - dvs. her var billedet ikke bare et uheldigt moment men derimod sandheden om hvordan hest og rytter ser ud hele tiden - selvfølgelig i modsætning til billederne af rollkur. Desuden brugte foredragsholderen billeder af heste i korrekt grand prix holdning, og flippede billederne 45 grader - for så kan enhver jo se at det svarer til en LDR holdning.....  Anyway, jeg var lidt chokket over aftenens begivenheder, men med løftet om at spørgsmål kunne stilles til sidst blev jeg hængende. To ryttere skulle ride og få undervisning, og jeg håbede lidt på at det ville give aftenen et bedre præg. SNYDT!!! Der blev sat glidetøjler på begge heste så de kunne få tvunget næsen ned mellem forbenene..... Og da aftenen så var ved at slutte og det langt om længe var blevet tid til at man måtte stille spørgsmål, så forlod foredragsholderen banen under påskud af at være tørstig - og så kunne man kun personligt stille spørgsmål her - dvs. ingen spørgsmål/åbent forum/diskussion. Sikke en kujon!! Først at komme med en masse mærkelige påstande, intet teori forklare, påstå at rollkur slet ikke eksistere, bruge glidetøjle (og her mistede jeg jo lige alt - for hvis LDR skulle være så godt som hun påstod, så skulle hesten vel nok selv have lyst til at gå i den holdning når den blev bedt om det, fremfor at dens hoved skulle tvinges derned), og så i sidste ende stikke halen mellem benene!!! Hvad sker der lige for det? Er der nogen af jer der har oplevet det samme? Tak skæbne at kurset var gratis og kun kostede mig min tid....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rollkur |
|
|
Foredragsholderen har ikke initialerne PM vel?  Hun er en morsom, morsom dame - som virkelig formår at skabe opmærksomhed omkring sin person hvor hun end kommer. Hun har også en dejlig hjemmeside hvor alt det fra foredraget også står (og når det står på nettet - så passer det!) Så nej, der findes ikke rollkur, hestevenlig træning er opreklameret og alle heste elsker at blive rullet sammen som en søndagskringle - DET er topsport. Desværre for hestene, tror jeg ikke den kære foredragsholder har helt ret i sine teorier. Og endnu mere desværre: der er folk der tager pågældende foredragsholder alvorligt, og bruger hendes 'argumentation' som støttepille for deres egen halv-triste ridning :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina... |
|
|
Ja, initialerne er korrekte - og jeg ønsker ikke at hænge hende ud personligt, derfor er hun ikke nævnt ved navn. Jeg synes det var ganske forfærdeligt at skulle sidde så længe og høre på alt det - og jeg blev kun for at kunne stille spørgsmål til sidst. Men fidusen er smart; vi måtte først stille spørgsmål efter ridningen, så der havde selv jeg glemt halvdelen af hvad jeg ville spørge om. At det så var lige meget fordi hun bare smuttede, er jo så en anden sag. Men jeg vælger at se det som at jeg har fået udvidet min horisont, godt nok ikke med noget brugbart, men dog med hvordan folk forsøger at manipulere med andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR Kursus |
|
|
Jo jo, jeg har skam også brugt tid på overstående kursus, og jeg oplevede næsten det samme, som trådstarter. Jeg fik dog ikke en glidetøjle at se, men derimod en meget "interessant" måde at longerer på...  Det eksisterer allerede to andre tråde om emnet her på Træning, og jeg har vist nok skrevet i dem begge to... Jeg er også utroligt chokeret over kurset, og føler personligt ikke jeg fik andet ud af det, end at jeg blev styrket i mine egen overbevisning om at en hest skal gå med næsen i lod eller over... Jeg er til gengæld utroligt ked af at se at folk rent faktisk er enige med hende, og har ende som mentor, det er en trist, trist udvikling for ridesporten  Mvh. Lotte - Der absolut ikke er fanatisk remonte rytter, men bare rider god gammeldaws dressur!
Med Heimdals Knut Stenhedegårds Dorién Rædkær´s Le Louvre "My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
Lilar |
| Dato:  |
23-06-2010 12:02 |
|
Det foredrag har jeg også været til for kort tid siden, og min oplevelse af det er den samme som din. Ud over at vi fik lidt mulighed for at stille spørgsmål. Jeg spurgte bla til at begge heste vi så blev voldsomt taktfejle, den ene vil jeg endda sige var tøjlehalt - og jeg fik det svar at det var de i starten, men med LDR forsvandt det. Og så havde hun ligesom argumenteret (i sine egne øjne), og jeg var ikke blevet klogere. Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja og Fenja - verdens smukkeste piger *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I øvrigt... |
|
|
I øvrigt, så sad jeg undervejs og spekulerede på hvem hun egentlig var, hende foredragsholderen. For hun præsenterede sig ikke overhovedet. Hvis det var mig, havde jeg da givet en god forklaring af hvem jeg var, hvad god ridning er for mig, og på hvilket grundlag man vælger at stille sig op og holde foredrag - altså om man er uddannet i noget, har forsket i noget el.lign. Anyway, så spurgte hun til om nogen havde været i Herning og set clinic med Andreas Helgstrand om LDR, hvilket jeg jo så kunne svare ja til, og så blev der ikke snakket mere om det! Meget mystisk... Den clinic havde givet et rigtig godt billede af LDR, som blev demonstreret i form af heste i en forholdsvis naturlig holdning med næsen bag lod. Med en langhalset hest som Polka Hit, tror jeg det var, forstår man hvad fidusen er og hvad det kan gavne hesten at gå i den holdning. Desuden var der en dyrlæge som havde forsket i hvad LDR gør ved hestens muskulatur, og at det kun er skadeligt i form af rollkür. Det kunne damen jo så havde fortalt os, så der var bare lidt teoretisk med, men det valgte hun så ikke at gøre. Man behøver jo ikke gennemgå hestens anatomi, men med alle de påstande hun ellers kom med, kunne hun da i det mindste have bragt lidt om muskler og led på banen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja utroligt |
|
|
nok så er der jo folk der synes hun lyder fornuftig og hopper med på hendes ridning.. se fx tråd længere nede om en der har været på kursus og nu vil fortælle os alle om denne fantastiske metode og på opslag er der en tråd med en der efter at have læst damens hjemmeside (hvor argumenterne er de samme og flere af samme slags) har meldt sig til at få fjernundervisning af denne fantastisk kloge dame.. jeg forstår det simpelthen ikke.. Nu var jeg ikke i herning, men har set clinicken på video.. og selv om de trods alt prøvede noget bedre, så synes jeg nu ikke at ret meget af deres argumentation var bedre, især da det slet slet ikke hang sammen med den viste ridning..
Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR og Rollkur |
|
|
Jeg var til lignende kursus i Harlev og uddybende referat kommer senere. Jeg er dog tvunget til at knytte kommentar til ovenstaaende henvisning til AHs opvisning i Herning. Dyrlaegen, Dr. Kold, har ingen viden om LDR eller Rollkur. Han videns-felt er lidelsen Kissing Spine. Uden at have forsket i det mener han at longe i en LDR holdning kan gavne heste med dette problem. Efter hans eget udsagn har han heller ikke forstand paa traening af dressur heste som saadan. Med andre ord, havde nogle smarte mennesker faaet en mand paa scenen som med sin 'fancy' titel kunne distrahere publikum. Det er nok ogsaa bedst om man ikke kiggede for noeje paa AHs evne til at fremavle pas og taktfejl som selvstaendig gangart.  Bare for at slaa fast at det var tomme floskler og lommeulds-filosofi der blev uddelt i Herning.
Portrætter males efter foto.
Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam. (efter Cato)
"Riding is - and remains - an education in Humanity." www.xenophon-classical-riding.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ahvad.. |
|
|
haha.. det er godt nok underholdende læsning det her..  Sikke et udflåd af ekspert definitioner og konklusioner!  Dejligt med noget håndhævet jantelov og selvoprejsning!  LOVE it! Eller.. Og til signe larsen: ja, se lige min tråd længere nede, og tjek lige mit sidste opslag i denne.. det er LIGE noget for dig! - jeg nøjes nemlig ikke med fjernundervisning..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle... |
|
|
Kan du måske uddybe hvad det har med jantelov og selvoprejsning at gøre at man ikke kan finde hoved og hale i nogle menneskers uholdbare argumenter ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaa.... |
|
|
Jaja hvis man er for dum til at forstå denne smukke og veldefinerede teori så er man bare misundelig. Gud hvor er det dog synd for mig.
-Jane
Regulator Complete sælges ved Aalborg www.hms4life.dk trailerlæsning og problemløsning i nordjylland Weekendkursus med Helle Knudsen og Tabita Cramers - Aalborg Øst d. 5-6. juni - Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ork nej. |
|
|
Nej nej Jane, - det er bestemt ikke synd for dig! Det er en helt naturlig forsvarsmekanisme som hjælper folk med at acceptere deres egen situation bedre.. Signe, Jeg citerer dig lige: "Jeg er dog tvunget til at knytte kommentar til ovenstaaende henvisning til AHs opvisning i Herning. Dyrlaegen, Dr. Kold, har ingen viden om LDR eller Rollkur. Han videns-felt er lidelsen Kissing Spine. Uden at have forsket i det mener han at longe i en LDR holdning kan gavne heste med dette problem. Efter hans eget udsagn har han heller ikke forstand paa traening af dressur heste som saadan. Med andre ord, havde nogle smarte mennesker faaet en mand paa scenen som med sin 'fancy' titel kunne distrahere publikum. Det er nok ogsaa bedst om man ikke kiggede for noeje paa AHs evne til at fremavle pas og taktfejl som selvstaendig gangart." "Uden at have forsket" -- ?! Manden laver sku ikke andet end at "helbrede" sine opererede heste af den vej- så forskning kan man vist roligt sige han har gjort sig. "Fancy titel der kan distrahere"- pshh.. hvad skulle han distrahere for? Mener du at det hele er EN STOR SAMMENSVÆRGELSE?!- så er du vel ikke bedre end selveste PM som man nok så meget SVINER for meninger om sammensværgelser?! Nej, de forsøgte at præsentere et FAGLIGT spredt felt så de mest muligt kunne inddrage biomekaniske ( kold), tekniske( bjarne) og synlige (AH) facetter af LDR.. Det er sku da guld! Og hvorfor skulle de gøre alt dette?- fordi de i deres skjulte HÅBER på at du går ud og ødelægger din guldstjerne? Ej, det er sku da for langt ude.. De gør det for at UNDGÅ at folk gør det forkert! Og JA- de gør det mere ekstremt end de viser.. men de har nok også et lidt andet grundlag for at kunne håndtere dette! Og fordi I- og andre ikke kan udøve dette og KUN får negativ hest ud af det kunne måske være fordi I ikke er erfarne -og intelligente -nok til at håndhæve dette faktisk meget SVÆRE ridningsaspekt! Jeg er ikke selv en ørn til dette endnu, og derfor vælger jeg at blive vejledt i samme.. Måske man skulle opleve dette FØR man UDEN kendskab vælger at kritisere dette! jf. min anden tråd her på træning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er godt nok lavt! |
|
|
Ej Michelle, du syntes ikke lige det der var ret lavt skrevet...!? "Og fordi I- og andre ikke kan udøve dette og KUN får negativ hest ud af det kunne måske være fordi I ikke er erfarne -og intelligente -nok til at håndhæve dette faktisk meget SVÆRE ridningsaspekt!" Du sidder jo lige og skriver, sort på hvidt at vi allesammen, som ikke vil afprøve LDR (eller har prøvet det men ikke ser lyset), er en flok uerfarne ryttere der ikke kan ride og som er dumme oven i hovedet! Jeg har rent faktisk været til overstående kursus, har lyttet opmærksomt, men fandt det utroligt useriøst oven på min erfaring både inde for rideverdenen, men også ude i den teoretiske verden, hvor jeg faktisk har gennemført en matematisk studentereksamen (og finansøkonom), med Bioteknologi på A niveau og Biologi på B niveau, begge afsluttet med ganske pæne karakterer, så den faglige viden har jeg skam, og derudover har jeg en rigtig god kreativ og praktisk "sans", og kan se systemer og logik bedre end mange! Dette er noget jeg bla, har fået afvide af flere uddannede bla. heste massører, sadelmagere og dyrlæger, + at jeg har modtaget flidspræmier igennem hele min skole tid for det...! Ja undskyld jeg bliver skisme ærligt talt lidt sur, for jeg føler mig ski ramt...! Du kender intet til mig, aner ikke hvem jeg, hvilken baggrund og uddannelse jeg har, hvilken hest jeg har eller hvordan jeg rider, og alligevel sidder du der og påstår at jeg er en dum gås der ikke fatter noget og ikke kan ride, bare fodi jeg ikke er enig med dig! Og hvis det Signe skiver om AH's LDR kursus er en forsvarmekanisme, hvad i Lucifers hjem er det du lige skrev så? Sorry, men der mistede jeg så lige ALT den respekt jeg havde for dig...! Havde du overvejet at grunden til at de forsvarer deres ridning er fordi at de ikke kan/vil gøre det "rigtigt"? AH siger jo selv at det bare er for svært at nå toppen ved at ride efter fordringerne, når alle andre ikke følger dem? Og jeg forstår ham godt, han er et konkurrence menneske, og vil gerne vinde, han helligere midlet for at nå målet... Og fair nok, men så være dog en mand og sig det som det er, for det er da en fair sag...! For det tager bare længere tid, hvis det skal gøres rigtigt, og det ser da ikke lige så eksplosivt ud, når hesten ikke er spændt som en flitsbue! Men nu er det jo ikke os alle der bryder os om det eksplosive, men hellere vil se en hest der arbejde fordi den selv gerne vil! Og ja ridning er SVÆRT, rigtig svært...! Men det er da bestemt nemmere at hoppe over hvor gæret er lavest, og underkue sin hest totalt, frarøve den dens udsyn, og hive den i munden, end det er at lære den og opbygge den gennem års korrekt træning, til at bruge sin krop rigtigt...! Ja ridning er svært, og jeg er ingen verdens mester, jeg er ikke remonterytter, jeg er DRESSUR rytter, og det er jeg stolt af...! Jeg lytter til min hest når den siger fra, jeg fortsætter ikke bare med at krølle den sammen! Mvh. Lotte
Med Heimdals Knut Stenhedegårds Dorién Rædkær´s Le Louvre "My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære lotte. |
|
|
Hvis du læser mit nye indlæg i min egen tråd her på træning der er knapt så mavesurt så vil du måske få et lidt nuanceret indtryk af hvad jeg mener.. Der er da ikke noget at sige til at jeg hiver rygpiggene frem når i KONSTANT henvender jer til mig -og anne- som jeg gør til jer nu;) Det var såmænd bare for at fremhæve en pointe! "spejl" Og nej, du skal såmænd ikke føle dig personlig ramt! Slet ikke! Du kan meget vel være klog og faktisk minder vores gymnasielle baggrund meget om hinanden.. men dum/naiv/underlig/fatsvag/lad osv vil jeg så heller ikke kaldes( hvilket jeg bliver herinde) på baggrund af hvad JEG tror på! Jeg har været med til at operere en svulst ud af en hjerne , samt fjerne og stabilisere en rygsøjle idag og arbejder dagligt med at være empat samt openminded, forstående og ikke mindst tålmodig, så jeg mener ikke det er uden tilladt grund at jeg føler mig fyldt med "øv", der også skal ud engang imellem!  Jeg er ked af du over skrevne ord kan miste respekt for folk og faktisk havde jeg for længst valgt at melde mig ud af denne ørepine af bedrevidende skærmmus! Men idag havde jeg så en positiv oplevelse, en af mange de sidste par dage.. og ja.. provokeret bliver man GODT nok let når man læser de forskellige tråde.. Og hånden på hjertet lotte!- Kan du så virkelig ikke se janteloven i LANGT de fleste indlæg? Håber du vil tage dig tiden til at læse mit andet indlæg, og så har du hermed min skrevne undskyldning for hvis du følte dig personligt anklaget og ramt af mit sure opstød.. Jeg fik bare NOK. / Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm...... |
|
|
Michelle kan du ikke lige skære ud i pap hvor du mener at folk følger janteloven? Jeg kan simpelthen ikke se det. Tvært imod ser jeg alt for ofte at folk påråber sig at andre følger janteloven når man ikke falder i svine over feks. LDR. Som om den eneste grund til man ikke ser det så er det fordi man er misundelig. Dokumenter og bevis de påstande om janteloven så vil jeg lytte til det.
-Jane
Regulator Complete sælges ved Aalborg www.hms4life.dk trailerlæsning og problemløsning i nordjylland Weekendkursus med Helle Knudsen og Tabita Cramers - Aalborg Øst d. 5-6. juni - Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JANTELOVEN |
|
|
The Jante Law refers to a pattern of group behaviour towards individuals within Scandinavian communities, which negatively portrays and criticizes success and achievement as unworthy and inappropriate. Generally used colloquially as a sociological term to negatively describe an attitude towards individuality and success claimed to be common in Scandinavia, it refers to a supposed snide, jealous and narrow small-town mentality which refuses to acknowledge individual effort and places all emphasis on the collective, while punishing those who stand out as achievers. The term may be used by those individuals who feel they are not allowed to take credit for their achievements, or to point out their belief that another person is being overly critical. Og ved i hvad.. det er jo ikke kun AH i er ude efter! Det er også Tina Lund, Thomas Velin, Ulf Helgstrand, DYRLÆGER?! osv osv.. det stråler flittigt ud af alle tråde herinde! FØJ!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lavmålet |
|
|
Michelle nu ved du jo rent faktisk ikke hvad vi andre har set, prøvet og forkastet igen gennem vores ridekarrierer. At man vælger at prioritere hestens velfærd først og fremmest, gør vel ikke ligefrem een til en dårlig rytter? En DUM rytter? Før jeg fandt ud af hvordan jeg selv synes mine heste (og heste generelt) skal rides og trænes, har jeg også været hele møllen igennem. I mine yngre dage troede jeg rent faktisk på alt hvad min daværende træner fortalte mig. Dengang var det så ikke så meget den psykiske undertrykkelse af hesten via LDR der var på mode. Næh, dengang var det desværre stadig en helt normal del af hestetræning at være temmelig brutal ved dem. Dengang var det ikke ualmindeligt at blive bedt af ridelæreren om at slå hesten, sparke den hårdt med sporen, at lægge et skarpere bid på og tage ved, eller hoppe af og lade træneren give hesten røvtur. Jeg endte mig med at trække mig, for det kunne jeg ikke byde min hest. Men hvad jeg ikke har set folk udsætte deres heste for gennem tiden, som jeg prøvede at bilde mig selv ind var 'almindelig opdragelse' og 'træning', men som i mange tilfælde var regulær vold. Og rytterne tog det til sig, for det var jo den dygtige ridelærer der selv red S-klasser der sagde at sådan gjorde man. Senere blev det aldeles yt at slå striber på sin hest. Til gengæld blev det almindeligt at ride sin hest meget bag lod, hvilket nok kan virke harmløst i sammenligning med at slå og sparke, men det er stadig en art undertrykkelse af hesten, og det er ridemæssigt ukorrekt. De trænere som prædikede at man skulle hive og save i tøjlen, slå med pisken og sparke hårdt med sporerne var tilsyneladende ikke psykopater. Men de brændte meget for at få deres ryttere 'videre', tit så meget at det kunne være lidt lige meget hvad 'den der dumme kamel' mente om sagen. Jeg genkender den samme ildsjæl i PM's argumentation, at målet helliger midlet, at dem der ikke er med på den er nogle amatører der ikke har hvad der skal til, at det man gøre ved hesten ikke er så slemt for den, for den forstår jo ikke at det er til dens eget bedste. Der er ikke meget sport i at få en robotagtigt lydig hest, når den ikke kan se hvor den går, og når den ikke kan unddrage sig biddet. Der er da langt mere præstation i at kunne opnå lydighed og præcission med helt lette hjælpere og hensyn til det dyr man rider på. Det var jo også det dressuren oprindeligt gik ud på. Men nej vi er hverken elendige ryttere eller dumme, os der ikke vil acceptere småsvinsk ridning og tarvelige træningsmetoder, eller blot ikke vil ødelægge dressuren yderligere ved bevidst at fremelske en fejl. Dommerne trænger i dén grad til at se heste på banen som står ude i lod eller foran og som kan bære korrekt med deres ryg og bagben. PM har forsøgt sig med mange 'argumenter', men der er ikke nogen af dem der er hverken saglige eller sandsynlige, og det hun propaganderer så voldsomt for, er bare ikke forenligt med hvad jeg vil med min ridning, og heller ikke forenligt med en oprindelige tanke med dressur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina.. |
|
|
Læs mine 2 ovenstående indlæg. Og HOLD da op.. Tænk at i reagerer SÅ skarpt MED DET SAMME, på det som i har udsat mig og andre LDR fortalere for igennem længere tid, UDEN at vi har reageret så ramt... I ser LDR med skyklapper på.. præcis som vi ser jer remonteryttere/alt muligt ryttere med skyklapper på.. det er en "uundslippelig" og uhelbredelig sygdom herinde.. IRL er jeg faktisk altid klar på en sober debat.. men helt ærligt.. Herinde er det jo nyttesløst.. ligemeget hvordan man debatterer.. PS. AH mm. underviser bestemt ikke sine elever således at ALT er muligt/tilladt sålænge man når målet. Prøv lige en time og udtal dig så.. De gange jeg har taget mig selv i at være en kende dum mod min hest deroppe er jeg bestemt blevet tiltalt mindre pænt og i en meget grov tone.- så spar mig for de gisninger om AH inden i selv har prøvet en time ved ham eller hans ansatte berider Thomas.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Så her jeg læst dit indlæg, og med det fik du måske lidt af din respekt igen... Jeg skrev i den anden tråd at jeg er dressur rytter, ikke remonterytter eller LDR rytter og det står jeg ved...! Jeg respekterer andres måde at ride på så længe den er på hestens præmisser og at den ikke tager skade af det...! Dvs. jeg kan ikke holde ud at se på Roll kur eller støvsuger ridning i deres ekstrem grad, det skærer mig i hjertet...! Det gør ondt helt ind til benet...! Og jeg er åben over for nyt, fra begge grøfter... Jeg ser ikke LDR som pest, eller lang og dyb som kolera, for brugt på den rigtig måde kan det lige så godt være jordbær og kirsebær  Og jeg har intet imod LDR NÅR den er udført som du beskriver overfor...! For så kan jeg ... måske... godt se pointen... Jeg kan ikke helt bestemme mig, for jeg har ikke helt den biomekaniske baggrund til at vide om det påvirker hesten negativt i korte momenter, men jeg ved at det gør det i længere ! Men jeg har det også sådan lidt at hvorfor skal den absolut ind bag lod, når man kan opnå det samme løft af ryggen med næsen foran lod, så man derved ikke fikserer rugmusklerne som man gør med LDR...!? Men fair nok, det er sådan lidt potato/potato, hvad vil man helst? jeg kan ikke se formålet med den fikserede ryg, men det kan LDR ryttere måske? Og så lige til dit andet indlæg, jo jeg kan om noget miste respekten for folk ved det de skriver, for det fanger om noget, skrevet her, sort på hvidt...! Og jeg følte mig virkelig personligt ramt og det gør det lidt stadigvæk... Men jeg forstår også godt dig, for folk har virkelig været stride i denne tråd (og andre), og kender godt den der ØV fornemmelse og at man bare skal ud med det... Det der med jantloven... nej den kan jeg ikke se i langt de fleste indlæg, jo i nogle af dem, men i langt de fleste nej...! Jeg syntes det er flot at AH er hvor han er, at han kan være med på toppen, at Tina kan, at Thomas kan, det er kun deres ridning jeg ikke altid er enig i...! (har ikke noget imod hverken tina eller thosms ridning, minus det der barring i bernstofparken, det er jo dirkte snyd, efter fordringerne!) Men det er da bestemt flot at de kan være blandt de Bedste af de værste...! Ang din oplevelse med hestene ved "din" clinic, kunne det så ikke være at de blev bedre i deres takt, afslappethed osv. fordi Pia rettede på deres hårde hænder, opstilling, genrelle ridning og ikke pga. LDR? Men jo måske de når afslappetheden hurtigere med LDR end ved "alm." foran-lod ridning? Men så er vi jo tilbage til det der med at hoppe over hvor gæret er lavest, for bider det ikke bare sig selv i røven til sidst? For når hesten har lært bag lod hejmme, vil man hurtigt komme til at bruge det ude i byen når hesten spænder, f.eks. inde på stævne banene, og kan vi blive enige om at hesten ifløge fodringerne skal være foran lod, og bør det så ikke trække ned når den er bag? Og er det så ikke bare lidt øv hvis den smutter bag lod inde på stævne banen? eller hvad? Eller skal vi bare smide fordringerne væk, og smide takt og tone ud af vinduet... For mig at se er det lidt dobbeltmoralsk, eller det bliver det ihvertfald meget hurtigtigt...! Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lotte.. |
|
|
Dit indlæg fortjener svar trods at jeg faktisk var på vej i seng fordi jeg føler at du faktisk fremhæver mange GODE pointer og facetter - denne gang. Jeg er heller ikke LDR rytter, remonterytter eller andet fikst- blot en aktiv fusionsrytter. Bruger hvor jeg kan af det der virker for min hest og jeg. "Dvs. jeg kan ikke holde ud at se på Roll kur eller støvsuger ridning i deres ekstrem grad, det skærer mig i hjertet...! Det gør ondt helt ind til benet...!" ENIG- læs mit andet indlæg (vist nok) i denne tråd og så vil du finde selvsamme beskrivelse fra min side. "Men jeg har det også sådan lidt at hvorfor skal den absolut ind bag lod, når man kan opnå det samme løft af ryggen med næsen foran lod, så man derved ikke fikserer rugmusklerne som man gør med LDR...!?" - kan man det?? Min hest er blevet betydligt stærkere og fyldt med overskud/kraft efter mit milde LDR ( for jeg er slet ikke øvet eller dygtig / erfaren til at udføre det korrekt endnu!) "Men fair nok, det er sådan lidt potato/potato, hvad vil man helst? jeg kan ikke se formålet med den fikserede ryg, men det kan LDR ryttere måske? " - det går ikke ud på at fiksere ryggen- faktisk lige omvendt! du beder hesten om at lave et KORT stræk som den selv forvalter.. Det er smidighedstræning og ja- styrke. "Og jeg følte mig virkelig personligt ramt og det gør det lidt stadigvæk..." Det må du altså til at stoppe med.. nu ville jeg ikke dæmpe provokationen- men læs lige igen: "Og fordi I- og andre ikke kan udøve dette og KUN får negativ hest ud af det kunne måske være fordi I ikke er erfarne -og intelligente -nok til at håndhæve dette faktisk meget SVÆRE ridningsaspekt!" Det er skrevet om de folk/småpiger/uvidende som faktisk UDØVER LDR men som får negativ hest ud af det.. ikke remonte, dig lotte eller andre der ikke rider LDR.. Læs nu hvad jeg skriver! Og jeg går udfra at de som skriver at LDR er så monster skadeligt har ydet det på deres egen hest, ellers kan de jo ikke vide om det er blevet gjort korrekt- vel? At folk så griber til deres egen skalp først kan jeg jo ikke helt gør for.. "Ang din oplevelse med hestene ved "din" clinic, kunne det så ikke være at de blev bedre i deres takt, afslappethed osv. fordi Pia rettede på deres hårde hænder, opstilling, genrelle ridning og ikke pga. LDR?" - ork jo. det er jo netop det som Pia er så sørens GOD til at undervise i! Men LDR'en som er en smidighedsøvelse /harmonikaen den gør virkelig underværker for det dejlige sug som hesten giver dig tilbage og dette medfører altså en meget mere stabil og nem hest - som IKKE er underkuet men blot tilfreds og afklaret. ( for MIT vedkomne) "Men jo måske de når afslappetheden hurtigere med LDR end ved "alm." foran-lod ridning? Men så er vi jo tilbage til det der med at hoppe over hvor gæret er lavest, for bider det ikke bare sig selv i røven til sidst?" - Både ja og nej.. LDR kan meget NEMT bide en i røven bag efter.. og helt ærligt, så føler jeg at man leger med ilden når man begiver sig i kast med dette. Og man bør VIRKELIG eje selvkontrol når dette tages i brug. Ingen selvkontrol? dum ridning= ked skadet hest. Selvkontrol+fornemmelse= let ridning= glad og tilpas hest. "For når hesten har lært bag lod hejmme, vil man hurtigt komme til at bruge det ude i byen når hesten spænder, f.eks. inde på stævne banene, og kan vi blive enige om at hesten ifløge fodringerne skal være foran lod, og bør det så ikke trække ned når den er bag? Og er det så ikke bare lidt øv hvis den smutter bag lod inde på stævne banen? eller hvad?" Igen. Hesten skal jo ikke HIVES bag lod.. blot lokkes.. det er jo et strammer sted.. ! prøv at sætte dig på alle 4 og få en til at presse dit hoved ned mellem skuldrende - ikke rart vel? Prøv så selv at føre det ned, og vip med det.. pres dig selv lidt.. får du ikke en rar fornemmelse i ryggen efterfølgende hvis du nu var lidt spændt forinden.. Det er DET jeg forsøger at bede min hest om at gøre.. vil han ikke så kommer han ikke derned! men jeg forsøger at forføre.. for det stræk han giver mig giver ham en lettelse i ryggen som jeg nyder GODT af.. og når jeg nyder, så nyder han også.. Så uselvisk som han er! "Eller skal vi bare smide fordringerne væk, og smide takt og tone ud af vinduet..." Nej.. jeg er GODT tilfreds med de fordringer der er.. jeg havde lidt svært ved at opfylde dem fordi min hest meget nemt blev høj og spændt i nakken ( ALDRIG gik den bag lod - tvært om). men tror det er fortid nu;) Håber vi kan holde debatten sober Lotte- det synes jeg virkelig fungerer! Venligst Michelle 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dokumentation... |
|
|
Hej igen Trådstarter vender lige tilbage  Bølgerne går højt, og det er forståeligt. Nogen mener at LDR er vejen frem, andre at det er mishandling. Selv ligger jeg et sted der imellem og ved faktisk ikke helt hvad jeg skal synes. Men der er jo et nemt, nemt svar på alle spørgsmålene - og det er dokumentation!!! Hvis foredragsholderen var så sikker på at det her er den eneste vej frem - som det jo tydeligt fremgår af foredragene - var det så ikke på sin plads rent faktisk at dokumentere det?? F.eks. har jeg idag fået Magasinet Hest ind af døren, hvor der er en artikel om netop nærværende emne. Her står der om LDR: "Her styrkes forkortningsmusklerne, som hesten naturligt bruger til eksempelvis at klø sig på bringen. Desuden styrkes musklerne på undersiden af halsen. "Der opstår en overspænding af musklerne på oversiden af halsen og på ryggen." forklarer Cecilie Stadler."Det medfører, at ryggen overspændes og løftes uhensigtsmæssigt. Hvis ryggen er overspændt, kan den ikke svinge, og derved mistes smidigheden i bevægelsen, og hesten kommer til at gå spændt og ikke spændstigt." Cecilie Stadler er ifølge artiklen uddannet hestefysioterapeut. Nu er jeg temmelig højt uddannet, eller i hvert fald på vej til at blive det. Jeg er i gang med at tage en kandidat i kemi, og jeg har et enkelt år tilbage af min 5-årige uddannelse. Med andre ord, så har jeg brugt 4 år af mit liv på at få en af de højeste og sværeste uddannelser man kan tage, og jeg kan vist roligt sige at jeg er godt inde i den naturvidenskabelige verden. Hvis man i denne verden ser resultater som ikke kan diskuteres synderligt, så konkluderer man, at påstanden er korrekt. Hvorfor skal det lige være så svært at gøre indenfor ridesporten???!!!???? Så svært er det altså heller ikke at afgøre hvilke muskler der trænes ved diverse metoder, hvordan hesten bedst trænes, osv. osv. Hvis man ikke er akademiker eller fagligt uddannet, kan det vel heller ikke være så svært at lave videoer af før-og-efter, det kunne Michelle som åbenbart er fortaler for (men stadig ikke har nogen argumenter - de kunne jo passende komme på banen fremfor mudderkast, og det gælder begge lejre) jo f.eks. ligge ind her. Fagligt eller ej, så kan der ALDRIG være noget korrekt i med glidetøjler at tvinge en hest i en holdning, som eftersigende skulle være så fantastisk for den! Hvis holdningen er så god for hesten, så vil den nok ret hurtigt selv finde ud af det, når man forsøger at sænke nakken - det er da til gengæld logik for burhøns! Hvis metoden er så fantastisk, så kan det altså ikke være så svært at dokumentere, og så burde foredragsholder i hvert fald heller ikke være nødt til at lave en propaganda-forestilling for at få tilhængere. De gode argumenter vil tale for sig selv gennem resultater som ikke kan diskuteres. I resten af verdens forskning er det faktisk ikke helt så svært at producere forsøg som kan bruges til holdbare konklusioner....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt tanker |
|
|
Love4horses: jeg ville heller ikke mene, at det kunne være så svært, men der er MANGE holdning og følelser blandet ind her - og det enegyldige bevis/den rygende pistol for rollkur/ldrs skadesvirkning mener jeg ikke eksisterer endnu. Og det kan man så klamrer sig til, hvis det er i den retning ens holdninger og følelser svinger. Der er dog en masse valide studier, der viser, hvad der ellers sker i hesten når den kommer bag lod - f.eks. at bækken bliver trukket bagud og det igen umuliggør samling som er dressuresn alfa og omega. Undersøgelser der viser at rytterne holder og trækker SÆRDELES HÅRDT i tøjlerne og at ilttilførelsen stoppes og tungerne bliver blå. OSV. OSV. Men jeg ser debatten som todelt - omend de er svære at holde adskilt fordi de filtrer sig ind i hinanden. 1. en rideteoretisk - hvad er korrekt dressur? Fordringerne siger det godt nok, men de bygger på de gl. klassike principper, som kun meget få i dag fuldt ud mestre i praksis, desværre - der er en MASSE der kan teorien - eller dele af den - men hver gang knækkes halsen fordi folk ikke kan udfører teorien i praksis. Derfor er der SÅ mange mennesker, der siger en ting, men udfører noget helt andet. Det mest groteske eksempel på det var clinic med AH. 2. En hestevelfærdsmæassig - hvad kan vi tillade os at byde vores heste? Men jeg tror egentlig, 'vi' søger det samme: en hest, der er helt lige at sidde på, som ikke skyder skuldrene, som er nemt at kommer rundt med / kan rides for lette hjælpere, drejes, stilles og bøjes næsten med tankens kræft, som føles blød og 'igennem', er behagelig at være på osv. osv. Jeg tror heller ikke, der findes ret mange der er onde mod deres heste med vilje - men jeg tror RIGTIG mange har RIGTIG mange frustrationer over ikek at kunne få tingene til at fungere på hestene - fordi man mangler viden og frem for alt praktisk kunen til at løse forskellige ridemæssige problemer - fordi den viden er forsvundet fra jordens overflade. Mange problemer bliver derfor løst med overdreven magtudfoldelse, fordi det DÆLME er svært at få +500 kg til at gøre som man vil - når dens krop ikke arbejder med en. Så skal der lægges kraft og saft i. Min helt privat tolkning er, at alt det kan den gl. klassiske rideteori (som også fordringerne bygger på) fordi man uddanner hestens krop til at være med en og ikke imod en. Men den praktiske kunnen, hvor den klassiske teorien føres ud i livet er forsvundet - og har været det i RIGTIG mange år. Efter militæret ikke har heste mere, er den automatisk vidergivelse af den praktisk kunnen forsvundet og tilbage er kun teorien på skrift - og som andre så rigtigt har skrevet, kan man ikke ride på baggrund af at kunen teorien alene - de praktiske færdigheder er et helt kapitel for sig der skal læres seperat fra teorien - omend jeg er en af dem der mener ingen teori uden praksis - ingen praksis uden teori. Jeg vil IKKE undvære nogle af delene. Berideruddannelsen er jo opstået helt uden for det militæresystem, hvor den klassike rideteori oprindeligt udspringer fra - og derfor er der et knæk her på videregivelsesdelen. Her skal jeg understrege at jeg taler om den tyske ridesystem - jeg ved intet om det franske, spanske, portugisiske m.m. - men det er i denne sammenhæng også lige meget, da vores dressurfordringer bygger på det tyske ridesystem. Det har efterladt folk på 'herrens' mark, og man har prøvet forskellige ting og lige pt er noget af det, der giver resultater på konkurrencebanen roll kur / ldr - og jeg tror oprigtig på, at det føles rarere at sidde på en hest bag lod, end det gør at sidde på en hest, der går foran lod men uden ryg - det er FORFÆRDELIGT Og der findes i dag ikke særlige mange mennesker, der reelt kan ride ryggen (forreste og bagerste del) op på en hest, der går foran lod - det er self. helt vildt strengt og overlegent at skrive det, men det er det jeg ser og jeg mener at det er et udslag af at den prakiske ridekunnen er forsvundet, dermed også viden om og praktiske færdigheder med at ride ryggen op på heste. Derfor (tror jeg) ender mange der - fordi det føles som det mindst dårlige alternativ. herpå udvikler tingene sig så - fordi disse heste går på en bestemt måde, de vinder og danner dermed skole for, hvordan heste skal gå. Langtsom og sikkert går andre måder hesten kan få på i glemmebogen. Folks indre billedet af en dressurhest ændres langtsom og gradivst og til sidste har man glemt at det også kan se ud på andre måder (det er der vi er i dag). Jeg forstår INDERLIGT godt, ldr/roll kur folkenes skepsis over for at tingene kan gøres anderledes, se anderledes ud og stadig ligne dressur, når man bare ser heste med mulerne i sandet, hesten der går foran lod, men som ikke ligner dressur osv. ovs. men bare rolig - det skal nok komme ) HELE DETTE INDLÆG er skrevet på baggrund af mine tanker og min måde at se verden på - jeg prøver ikke at pådutte andre min måde at se tingene på - bare så det er på plads. Jeg skal også beklage alle mine stave- og slåfejl. Jeg kunne engang godt stave - fik 11 i folkeskolen - men siden er det gået ned ad bakke Desuden skriver jeg for hurtigt og for sjusket på mit tastetur. Jeg har ikke æresfølelsen nok omkring stavning til at jeg gider læse det igennem og rette fejlene 
Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle |
|
|
Nu er det sjovt nok slet ikke mig der har skrevet det indlæg du sitere omkring AH.. det eneste jeg skrev var at jeg ikke mente der var sammenhæng mellem det de sagde og det de viste.. Og så synes jeg det er lidt noget pjat at sige at folk skal have redet LDR for at kunne mene det er skadeligt.. for hvis man mener noget er skadeligt ud fra ens viden og biomekanik og indlæring, så udsætter man da ikke hesten for det bare for at bevise at den tager skade..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt strøtanker om før/nu |
|
|
Nu har jeg gennemhøvlet denne og andre tråde med lignende emner, da jeg efter længere fravær fra HN tilsyneladende er håbløst bagud - jeg vidste slet ikke at LDR var så meget oppe i tiden... Men når jeg ser videoen fra Wiesbaden får jeg lidt tanker... Er hestene i dag (på det niveau) med så meget temperament at man er nød til at ride dem på denne måde for at kunne styre dem? - Det er vel ikke ukendt at nogle af verdens topheste har dage hvor de falder helt igennem fordi rytteren ikke kan styre al energien til noget positivt...
Jeg synes hestene "sjosker" afsted? - Ja undskyld men jeg ser slet ikke nogen fremaddrift... Mit indtryk er (med den hest der ses med tæppe og derefter uden) at videoen er taget i starten af en opvarmning - og her kan jeg jo så naturligvis være uenig ifht rytteren med hvad vil opnåes - men jeg synes da i starten af en opvarmning at lidt fremadsøgning og fremdrift fra hesten ville være ønskeligt - hvor meget man så vil pakke den sammen senere er endnu en anden diskussion...
Og er det den hurtigste vej? (altså LDR/Rollkur) - Her tænker jeg på at gennemsnitsalderen for en debut i GP for en hest er faldende - jeg får indtrykket af at hvad der skulle opbygges på 10 år før nu kan gøres på 8 år... Men er vi virkelig nået så langt i avlen på så kort tid at vi kan skære 2 år ned på træningen?
- Eller er det fordi man i dag ikke kigger på om hesten er klar til samlingsgraden, men istedet ser på om den ser spektakulær nok ud med høje forbensspjæt?
Bare lige lidt strøtanker...
Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| paradoks |
|
|
Michelle du skriver: Igen. Hesten skal jo ikke HIVES bag lod.. blot lokkes.. det er jo et strammer sted.. ! prøv at sætte dig på alle 4 og få en til at presse dit hoved ned mellem skuldrende - ikke rart vel? Prøv så selv at føre det ned, og vip med det.. pres dig selv lidt.. får du ikke en rar fornemmelse i ryggen efterfølgende hvis du nu var lidt spændt forinden.. Det er DET jeg forsøger at bede min hest om at gøre.. vil han ikke så kommer han ikke derned! men jeg forsøger at forføre.. for det stræk han giver mig giver ham en lettelse i ryggen som jeg nyder GODT af.. og når jeg nyder, så nyder han også.. Så uselvisk som han er! Det er jo alt sammen meget poetisk og smukt. Men problemet for mig er at hesten skal gøre det mens den traver og galoperer rundt. Tror du at du ville få samme afslappede fornemmelse i ryggen hvis du skulle løbe (eller blot gå rundt) mens en anden - ved hjælp af et stykke metal i din mund (selvom det blev gjort nok så blidt) forsøgt at forføre dit hovede ned mellem skuldrene?? Jeg ynder at blive gulerodsstrækøvelser til at teste hestens smidighed i halsen - både ind og ud og til siderne... Her er det udelukkende hesten selv der bestemmer hvor langt ind i strækket den kan gå... der er ingen tvang... kun løfte om gulerødder. Kan du ikke se forskellen? Men fint hvis du virkelig kan "forføre" din hest ind bag lod for heeeelt lette hjælpere er det fint med mig. Jeg mangler bare til dato at se billeder af/video af det.... Et spørgsmål... Hvorfor rider så mange med utrolig stramt næsebånd hvois alt de gør er at forføre deres hest bag lod? Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
LDR, Rollkur, kald det hvad du vil...Det er i min verden mishandling og at springe over hvor gærdet er lavest... Fatter ikke man kan få sig selv til at ride sin hest bevidst bag lod og med næsen helt ind i bringen... Det er ikke i overensstemmelse med hestens biomekanik og er ikke vejen frem til en stærk, smidig og selvgående hest....
Screw you guys, we're going Western and barefoot  Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 4 herlige hunde  Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Strøtanker herfra |
|
|
Søs 1 ! Jeg er fuldstændig enig med dig i, at praksisviden omkring omgang og ridning af heste er meget begrænset i dag. Og denne manglende praksisviden - manglende adgang til kvalificeret undervisning - får folk til at legalisere deres egen holdning ved at mistænkeliggøre andres. I stedet for at acceptere ens egen 'religion' og være glad for, man kan praktisere den i fred, skal alle andre helst bekræfte en i, at man har valgt den rigtige måde, og at hesten godt nok er heldig. Men manglende praksisviden har intet med valgte ride- eller træningsmetode at gøre. Om hesten får ondt i ryggen grundet spændinger, fordi den arbejder bag lod, eller om den får ondt i ryggen af spændinger fordi den rides for løs tøjle, og rytteren ikke formår at få aktiveret bagparten - har sidst nævnte mindre ondt i ryggen, eller er den sin rytter taknemlig, fordi det er en 'hestevenlig' metode, der resulterer i ondt i ryggen? Eller har førstnævnte hest mere ondt i ryggen, fordi rytteren - bevidst - mishandler den? Manglende praksisviden resulterer i manglende føling - for lidt og for meget er lige galt. Med hensyn til finmotorikken, så er jeg bedst i fingre og håndled. I det øjeblik jeg skal aktivere albuer og skuldre, så bliver jeg også mere grov i signalgivningen. Jeg kan så bedst give hesten fine og lette signaler med en blød tøjlekontakt. Hvis jeg sad med en løs tøjle og skulle dreje dyret, så skulle jeg jo have gang i både albe og skulder, og så bliver signalet hverken diskret eller fint. Ang. ldr/roll-kur. Jeg mener klart, der er defineret en forskel nu - om end den stadig er lidt subjektiv. Men der er mange grader af bag lod, og Roll-kur er den ekstreme bag lod. Men nu rider man jo ikke bag lod hele tiden. Ldr er en træningsmetode, der gymnasticerer - styrker og smidiggører - hesten, så den har mulighed for at udføre et program efter fordringerne. En metode, som 7 á-tempo-spring, som springrytteren rider flere gange i sin træning af springhesten. - Der er mig bekendt ingen springkonkurrencer med á-tempo-spring, som dem springrytteren træner over? Men han træner jo ikke kun á-tempo-spring? Og ldr er helt givet ikke eneste metode, der gymnasticerer hesten. Men ligesom nogle har misforstået begrebet remonte er der også nogle, der har misforstået ldr. - Men det er ikke metodens skyld, men udøverens manglende praksisviden. Jeg rider ikke ldr. Men hvis hesten i opvarmningen vælger at ligge sig bag lod, så er det fint med mig, såfremt den svarer let frem for hjælpen. Men nogle - faktisk mange af de såkaldte faglige argumenter mod ldr falder mig for brystet. Jeg tillader mig at komme med nogle citater, der alle er taget i denne tråd: "Men nu er det jo ikke os alle der bryder os om det eksplosive, men hellere vil se en hest der arbejde fordi den selv gerne vil!" Hvorfor skulle en hest, der går ldr ind i mellem, ikke selv ville arbejde? " At man vælger at prioritere hestens velfærd først og fremmest, gør vel ikke ligefrem een til en dårlig rytter? En DUM rytter?" Dvs. en rytter, der benytter metoden ldr, ikke prioriterer hestens velfærd? " Til gengæld blev det almindeligt at ride sin hest meget bag lod, hvilket nok kan virke harmløst i sammenligning med at slå og sparke, men det er stadig en art undertrykkelse af hesten, og det er ridemæssigt ukorrekt." Undertrykkelse? Hvis den tvinges ned - så ja. Al tvang er undertrykkelse. Men hvis hesten rides derned uden tvang - så nej. Ridemæssigt ukorrekt - ja, hvis det praktiseres inde foran dommerne. Men det er jo ligeså ridemæssigt ukorrekt, at en hest tumler af sted på forparten med uengagerede bagben i remonteridning. " Der er ikke meget sport i at få en robotagtigt lydig hest, når den ikke kan se hvor den går, og når den ikke kan unddrage sig biddet. Der er da langt mere præstation i at kunne opnå lydighed og præcision med helt lette hjælpere og hensyn til det dyr man rider på." Ldr giver ikke robot-agtige lydige heste. Og en hest, der har en rytter hængende i tøjlen - kan sagtens unddrage sig biddet! Og igen man prioriterer altså ikke hestens velfærd, hvis man benytter ldr? "Fatter ikke man kan få sig selv til at ride sin hest bevidst bag lod og med næsen helt ind i bringen..." Hele denne debat bærer meget præg af, at modstandere og tilhængere hver især argumenterer mod det ekstreme. Ingen af os er glade for det ekstreme og det voldsomme, og jeg personligt undgår det altid. Og en skriver: " PM har forsøgt sig med mange 'argumenter', men der er ikke nogen af dem der er hverken saglige eller sandsynlige, og det hun propaganderer så voldsomt for, er bare ikke forenligt med hvad jeg vil med min ridning, og heller ikke forenligt med en oprindelige tanke med dressur." Fint nok, så lad da være med at bruge ldr! Jeg er ikke tilhænger af støvsugning - og jeg bruger så bare ikke metoden. Men det er da ikke ensbetydende med, at jeg ser alle støvsugere som dumme hestemishandlere og vil have dem omvendt til den sande tro! Det er garanteret rigtigt, at hesten ikke kan kippe bækkenet mens den går meget bag lod. Men der skulle jo så ikke være nogen hindring for, at den kunne det igen, når mulen kommer frem igen. Jeg har endnu ikke set forskningsresultater der kan kategorisere ldr som hestemishandling. Jeg har set en del forskellige mere eller mindre kvalificerede personer sandsynliggøre hestens biomekanik under forskellige former, men det er ikke forskningsresultater... Cirkelinemus .
Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro? Se min præsentation for yderligere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cirkelinemus... |
|
|
Nu er Rollkür jo en fast del af LDR-metoden, omend det kun bør bruges i korte intervaller. Pia taler om sekunder, Anky om minutter. Det er helt sikkert ikke alle LDR-ryttere der benytter sig af Rollkür, men systemet er opbygget over konstant variation mellem det ekstreme og det milde. At folk tager hvad de kan bruge fra LDR og lader resten ligge, har jeg ikke noget problem med. Det gør 95% af alle andre ryttere indenfor alverdens systemer også. Men LDR som metode i sin HELHED er, i mine øjne, forkert. Jeg må indrømme at jeg ikke bryder mig om din mentalitet. Hvad er det for en tankegang, at man skal holde sig til sit eget og så lade andre behandle deres dyr som de har lyst til? Hvor passer meningsudveksling, udvikling og oplysning ind i dét verdensbillede? Hvis man mener, som mange åbenbart gør, at dressuren er på afveje og er ved at udvikle sig i en helt forkert retning, så har man da PLIGT til at gøre opmærksom på det. Af respekt for hestene og kærlighed til sporten. Hvor meget godt har jeglukkerøjneneogbland...enomalting- mentaliteten nogensinde bragt med sig? Jantelovens totale modsætning. Igen ekstremer! Jeg tror absolut ikke at folk mishandler deres heste bevidst og jeg vil ikke kalde LDR i den mildere form for mishandling. Slet ikke. Men teorien bag træningsmetoden er efterhånden så gennemhullet, at metoden, i bedste fald, er yderst tvivlsom. Som en anden engang så rigtigt skrev her på HN: Er det ikke noget af et tilfælde, at en metode der er blevet brugt i tusind år til at knække uregerlige heste under middelmådige ryttere, pludselig viser sig at være verdens bedste måde at smidiggøre og træne dressurheste? Hvis alt skal dokumenteres og blåstemples af en gut i hvid kittel, for at blive taget seriøst som argument, så lad os da holde os til det der ikke kan diskuteres. En hest i Rollkür-position er stortset blind! En hest i LDR-position er frataget dens udsyn. Hesten er et steppedyr, byttedyr og flugtdyr. Jeg vil mene at der er et velfærdsmæssigt problem, lige præcis dér. Og det er netop det, at fratage hesten dens syn, der er lugter af undertrykkelse... Af ren nysgerrighed, hvordan vil du så mene at en hest, redet i Rollkür, kan unddrage sig biddet?
Chris! I never give up - I never give in... Min erfaring er summen af mine fejl!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Moekkvi |
|
|
Ldr er en betegnelse for en form, hvor hesten går lavt-dybt og rundt. Den kan - oftest - medføre en grad af bag lod - men ikke nødvendigvis den ekstreme roll-kur. Jeg mener ikke, man skal holde sig til sit eget - jeg vil gerne debattere. Men debatten her er jo død på forhånd, når hver især argumenterer ud fra ekstremer og påstår den anden er dum, mishandler sin hest mod bedre viden og lignende . Udvikling og oplysning passer rigtig godt til min mentalitet, men det er min hests udvikling, som er afgørende for, om noget vinder plads i min redskabskasse. Jeg bliver sjældent voldsomt imponeret af en nabo kommer farende og fortæller mig, at jeg har jord i hovedet. Hvis naboen kommer farende og fortæller mig, hvordan hun gør, og hvorfor det virker godt for hende, så vil jeg da klart være mere positiv, hvis hesten ikke helt udvikler sig, som den bør. Og jeg kan stadig ikke få øje på den gennemhullede teori?  At metoden i sin tid blev brugt af middelmådige ryttere til at knække uregerlige heste - her er metoden vel roll-kur? At dygtigere ryttere så senere finder ud af at en noget midlere grad vil kunne gymnasticere hesten - det er vel udvikling? Der er også forskelligt medicin, der kommer på markedet med en indikation. Senere viser midlets bivirkningsprofil, at en bibirkning ved medicinen faktisk kan være ønsket - og vupti kan medicinen bruges på en anden indikation. Et velkendt eksempel er tetracyklin, som er et bredspektret antibiotika, som viser sig at have en positiv indflydelse på stramme sener. Det er også udvikling?  At hesten ikke kan se, hvor den går i roll-kur - ok, men ldr er ikke kun roll-kur. Og argumentet holder jo så ikke, når hesten kun går let bag lod. At jeg så undertrykker min hest, hvis den vælger at gå let bag lod i opvarmningen - det falder da mig for brystet! Og at sige det er noget, jeg - ubevidst - selv har lært hesten det gennem negativ forstærkning og en hård hånd - er jo det samme som at sige, jeg er dum og ikke ved, hvad jeg laver. Igen et dumt udgangspunkt for debat. I min verden er manglende accept af biddet det samme som at unddrage sig biddet. Og du får aldrig din hest til at strække sig efter biddet, hvis du hiver biddet hen til hesten. Strækker hesten sig ikke efter biddet, så er allerførste forudsætning for at hesten kan arbejde korrekt ikke tilstede. Så derfor mener jeg at en hest redet i roll-kur sagtens kan unddrage sig biddet. Ligesom en bidløs hest sagtens kan være 'fremme til biddet'.  Når vi taler heste, bør der ikke være plads til ekstremer. Det er også ekstremt at kalde 'bag-lod' for roll-kur. Cirkelinemus .
Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro? Se min præsentation for yderligere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chris.. |
|
|
Blot en lille "et eller andet".. "En hest i LDR-position er frataget dens udsyn. Hesten er et steppedyr, byttedyr og flugtdyr. Jeg vil mene at der er et velfærdsmæssigt problem, lige præcis dér. Og det er netop det, at fratage hesten dens syn, der er lugter af undertrykkelse..." Hmm.. hvis hesten er et steppedyr, et byttedyr og et flugtdyr.. er vi som hesteejere så allerede ikke ude på et skråplan af format?! Vi har ikke alene frataget dem deres frihed ved at bure dem inde, enten i boks, på fold eller under rytter- men også deres stepper og flugtmuligheder?! Synes det er for slapt at definere fratagelse af syn- hvilket jo ikke heeelt er sandt eftersom hesten har øjne på siden af hovedet.. Og medmindre denne selv lukker et øje eller 2, så er der vist ikke fare for at vi fratager dem deres syn.. Og hvad med i gamle dage- da hesten blev brugt som trækdyr med skyklapper på? Etisk/uetisk.. Vi arbejder for føden- heste arbejder for føden.. Det er altsammen EN STOR selvrealisering som ALLE individer i live har behov for - nogle mere end andre..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cirkelinemus.. |
|
|
 Gode indlæg! God sober tone, som da kun kan legalisere en fyldig debat. Der gives, og der tages. Vi er enige langt hen af vejen om de forudindtagede ekstremer som KONSTANT tages i brug her på HN! LDR rytter kan i "nogens" åsyn ikke være blå eller grå- nej vi er SORTE onde ryttere som er egoismens forløber med stort behov for medaljer.. SUK! Men fra mig til dig.. tror vi taler samme sprog.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld mig, |
|
|
jeg er ikke så vant til at færdes på disse fora, men overskriften på forsiden har bragt mit ... i kog, og jeg har nu læst flere tråde omkring emnet og dristet mig til at svare på en enkelt. Der er skrevet mange fine ting om hestens biomekanik og den fysiske påvirkning af hesten ved ldr, men der mangler nok lidt oplysning om hestens opfattelse af det, den psykiske del, om man vil. Nu kan man ikke bare tage enkelte ting ud af en sammenhæng, lige så lidt som man kan skille hesten ad og arbejde med den del for del. Derfor påvirker alt hvad vi gør ved hesten, den både fysisk og psykisk. Men jeg vil lige starte med at ridse op hvad jeg selv har lært om dressur i tidernes morgen. Når vi stiger op på vores heste forlægger vi hestens tyngdepunkt fremad, og belaster den yderligere med vores egen vægt. Derfor er det vores pligt som ryttere at genskabe denne balance og få hesten til at forlægger tyngdepunktet bagud så den kan bære denne ekstra belastning med de store lårmuskler, som også kan fjedre som en harmonika ved den måde de er opbygget på. (Michelle M: det er her harmonikaen sidder) Ydermere er hestens ryg naturligt formet lidt som en hængekøje der gør den særligt udsat for belastningsskader under rytter. Denne hængekøje kommer til at arbejde mere opad når hestens store muskelring aktiveres ved at den sænker bagparten, træder mere ind under sig og bøjer sine haser. For at muskelringen skal arbejde sammenhængende og hesten ikke skal unddrage sig det hårde arbejde, vi pålægger musklerne (som netop kan holde til det, modsat leddene), er det vigtigt at den arbejder med næsen foran lod, i ethvert uddannelsestrin! Det er altså ikke et spørgsmål om spektakulære forbensspjæt eller "elektriske bagben" eller andre nye påhit. Hvis denne muskelring brydes, som den netop gør i ldr, forbryder man sig altså mod hestens velfærd, idet ridningen så virker nedbrydende og ikke opbyggende, desværre er hesten ikke så klog at den selv kan regne det ud, og den respondere kun på de påvirkninger som påføres den, og de reflekser og instinkter den er udstyret med fra naturens hånd. For at slå én ting fast med det samme: det er gammel viden at hesten unddrager sig biddet når den går bag lod, idet biddet så ikke længere virker vinkelret på hestens lader. Tidligere var heste med lang nakke/svanehals uønsket, da det gjorde det for let for hesten at søge bag lod. I dag er det snarere avlsmålet!!! Derfor vil mange heste søge bag lod, netop for at unddrage sig biddet, som i enhver hestemund, i starten, vil føles ubehagelig, nøjagtigt som det gør for mange spædbørn at få tøj på første gang! Det er derfor rytterens pligt at vejlede hesten til at finde den mest hensigtsmæssige position at arbejde i, netop ved at gøre den korrekte position til den mest behagelige position. Hesten ved ganske enkelt ikke bedre! Næsten alle heste vil rode lidt rundt indtil de har fundet sig rigtig til rette med næsen i den position som har vist sig mest behagelig. Dette tager tid og det er tvingende nødvendigt at man giver sig den tid og ikke overforcerer udviklingen bare fordi man gerne snart vil se resultater. At hesten vises frem på en konkurrencebane inden den er klar, bør bestemt ikke belønnes af dommeren, men bliver det desværre ofte. Så snart hesten begynder at sætte muskler, forkerte eller rigtige, vil den altid være tilbøjelig til at benytte sig af de stærkeste muskler den har. Derfor kan det være meget svært at rette op på en hest som har sat forkerte muskler, fordi den ved enhver lejlighed vil forsøge at komme til at bruge de stærke muskler igen. De færreste ryttere formår at ride så koncentreret og korrekt hele tiden og derfor vil det også altid tage mindst dobbelt så lang tid at opbygge de gode muskler, samtidig med at de forkerte sjældent forsvinder helt. I dag er de fleste heste avlet til at være hypermobile i deres led, for at tilfredsstille rytternes ønsker om smidige heste. Men det betyder ikke at hestens led har godt af at arbejde i yderpositioner. Desværre har den utroligt let ved det og derfor møder rytteren ikke modstand når hesten hyperflekseres. Derimod finder den lynhurtigt ud af, at her kan den unddrage sig biddet og vil derfor virke mere end villig på rytteren. Naturligvis vil den i denne position også virke mere afslappet idet den slipper for det hårde muskelarbejde. Dette forveksles desværre med en løsgjort hest, men det er det ikke! Når et led arbejder i yderpositioner sker der et unormalt slid på leddet, men det mærkes ikke før brusken er slidt næsten helt væk. Det er derfor endnu engang rytterens pligt at styrke de rette muskler, som kan støtte op om og stabilisere de hypermobile led, så hesten ikke pådrager sig slidskader ved ridebrug. Det er også rytterens pligt at passe på at hesten ikke kommer til at arbejde i yderpositioner! Vi er nok mange der husker tidligere tiders russiske gymnaster, som var hypermobile ud over alle grænser, eller gymnastiklæreren yndling, som i dag må omskoles fordi han/hun ikke længere kan holde til almindelig arbejde. Er det hvad vi ønsker for vores heste??? Hvad gør vi lige med hestene når de ikke længere kan holde til det vi ønsker at bruge dem til??? Der vil naturligvis altid være undtagelser, som holder til forkert brug uanset hvad, men vil du regne med at netop din hest er sådan en undtagelse??? Og til dem som argumentere for at visse toprytteres heste holder til det: må vi lige se deres dyrlægeregninger på omtalte heste, for ikke at tale om hvilke "tilskud" en sådan hest skal have for at holde sig på toppen???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvorfor er det lige at der pr definition henstilles til at hvis man ikke er fortaler for LDR/Rollkur, så er man da bestemt støvsugerrytter i ekstremen?? Hvad med dem der rider sine heste "normalt"?? Og nej, jeg fatter stadig ikke HVORFOR man vælger denne vej? Er det for at spare tid? Fordi man ikke ved bedre? For at undgå at indse man bare ikke er dygtig nok til at ride sin hest op ellers?? Hvad er det, der gør at man vælger denne form for ridning?? Der MÅ da være nogle videnskabelige beviser for at det er godt at ride sin hest sådan?? Jeg sammenligner det med at barre sin springhest...Hjemme på banen er det ligemeget hvordan man får den til at springe højt, så længe man ikke gør det samme foran dommerne?? Hvorfor ikke ride sin hest frem og løsgørende, og opnå samme "holdning", uden brug af LDR/Rollkur?? Jeg bryder mig heller ikke om dem der luller sin hest helt ned i støvet uden at aktivere bagpart og ryg..Hele kroppen skal med.. Så det er ikke fordi jeg er fortaler for remonte/støvsugning... Jeg undrer mig bare virkelig over folk vælger denne form, når samme resultat kan opnåes uden??
Screw you guys, we're going Western and barefoot  Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 4 herlige hunde  Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naturligvis løsgjorthed! |
|
|
Jeanette ?Mufasa? : Det var godt. Du fangede lige noget jeg havde glemt at skrive. Og det noget af det vigtigste... Hesten skal være løsgjort i hele kroppen, og arbejde i balance og ro med lukket mund og punktet mellem ørerne som højeste punkt, inden den er klar til nogen form for samling. Behøver jeg at skrive at næsen skal være let foran den lodrette linie???!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lårmuskler |
|
|
Og hovsa, en formuleringsfejl i mit indlæg lægere oppe: Det er naturligvis ikke de store lårmuskler der er opbygget som en harmonika, men hestens bagben som styres af de store lårmuskler (weee, jeg fandt ud af en smiley)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Michelle... |
|
|
Jeg tillader mig lige at kopiere Louises kopi af Susans indlæg i en helt anden tråd. Der er en del spændende indlæg om hestens syn i din egen LDR tråd. Jeg ved ikke om du har læst dem, men at sammenfatte hestens komplicerede synssans i konklusionen, at øjnene sidder på siden - ergo kan den se, er da noget af en simplificering... Here goes! Må først sige, at jeg ikke har læst de seneste indlæg i tråden - men sad lige og læste en anden tråd, og her forklare Susan Kjærgård om hestens syn . I får en kopi af hele hendes indlæg og et link til selve tråden: Bag lod, foran lod og i lod, som bestemt også er værd at læse i denne sammenhæng
www.heste-nettet.dk/forum/3/335748/ 335507/
..."Nina, jeg sad netop med tegninger af hestens "vestibulære system" og funderede over mon roll-kur hestene bliver rolige/underkuet til dels fordi de bliver svimle/køresyge ??
Hvis man googler på det vestibulære system, kan man læse mere om hvorledes det hjælper os (og dyrene) til at kende forskel på hvad der er op og ned, frem og tilbage..
Hvis man f.eks prøver at lægge hovedet på skrå og gå frisk fremad, så kan man faktisk godt blive lidt rundforvirret, bare af den lille "øvelse", og jeg antager at det bl.a er det vestibulære system der kommer i uorden hvis vi bliver rundtossede af en ordentligt svingtur ?
Fordi hestens vestibulære system fungerer MEST optimalt, ved ca 20-30 grader foran lodret, så er det typisk dén hovedposition man kan iagttage hos trav og galopheste der skal balancere og orientere sig i høj fart! Det er iøvrigt også den hovedpositur, man ser langt de fleste springheste (forsøge) at indtage de sidste galopspring foran springet, for at bedømme springet og balancere deres krop..
Hvis hesten skal skubbe næsen frem i ca 30 grader foran lod, for at have de bedste muligheder for at orientere og balancere sig, så er det nærliggende, at heste der rides med hovedet i en vinkel, som hesten på det billede Julie satte ind, får problemer med at registrere de vertikale, horisontale og laterale bevægelser de normalvis navigerer efter. Den får altså svært ved at kende forskel på op og ned.
Hvis man udover dette også kigger på hestens synssans, så bliver det klart at en hest med næsen relativt langt bag lod, ikke har ret god muligheder for at orientere sig eller finde sin balance.
Modsat os mennesker, der har vores øjne placeret tæt ved hinanden på forsiden af hovedet, så har hesten øjnene placeret langt fra hinanden ude mod siden af hovedet
Det betyder at den har begrænset binokulært syn (hvor den ser med begge øjne) men til gengæld kan den dække et meget stort område på hver side af kroppen, med ét øje ad gangen. En stor fordel for et byttedyr, så den bedre kan hold udkig efter angribende rovdyr.
Når mennesker skal f.eks afstands bedømme eller stille skarpt på noget, så har vi en mekanisme til det i øjnene. Den mekanisme har hesten ikke og den skal derfor ændre vinklen på sit hovedet for at stille skarpt, ligesom hvis vi har et par briller på med glidende overgang. En hest med næsen bag lod, kan faktisk ikke se ret meget andet, end sine egne forhove og jorden der ræser forbi!
Hvis man har prøvet at sidde i et tog eller en bil, der holder ved siden af et andet tog eller bil og pludseligt blive i tvivl om hvorvidt det er en SELV der ruller eller bilen/toget på den anden side, genkender man måske følelsen af en let svimmelhed ?
Først når det andet tog/bil er væk igen og man kan orientere sig mod noget der IKKE bevæger sig, kan man genfinde fornemmelse af at man ikke selv bevæger sig.. Men vi har brug for noget stationært at balancere os imod. Sådan føles det måske for hesten der kun kan se et lille område jord der hele tiden bevæger sig ??
Måske har man også prøvet at blive køresyg i en bil, fordi man sad og læste i stedet for at følge bilens bevægelser gennem ruden ?
Selvom der ikke er udført nogle forsøg direkte på heste, så er der udført adskille andre forsøg og undersøgelser på både mennesker og andre dyrearter, der påviser balancerelaterede fænomener såsom f.eks søsyge.
Hesten bruger 3 sanser for at balancere og orientere sig. Følelsen af underlaget (taktil), den visuelle reference til omgivelserne og det vestibulære system.
Når hesten rides med næsen kraftigt bag lodret, berøver vi den for hele 2 ud af disse 3 sanser og tvinger den dermed til næsten at bevæge sig i blinde SAMTIDIGT med at den rent fysisk skal tage bære på en tung vægt fra rytteren OG honorere dennes påvirkninger fra tøjler, sæde og schenkler.. ! ? ! ?
En ekstra dimension, som efter min mening burde gå forud for de (mulige) gymnastiske fordele, nogle ryttere mener man opnår ved at ride hestene "dybt og rundt"....
Chris! I never give up - I never give in... Min erfaring er summen af mine fejl!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ride normalt. |
|
|
Michelle M: Jeg tror også, vi taler samme sprog. - Jeg er ikke bag lod forskrækket, om end jeg ikke rider undervisning hos PM. Min træning er altid med hestens udvikling for øje - den skal udvikle sig og ikke 'stå stille' i træningen - og det endelige mål er en korrekt samlet hest, der går/rides efter fordringerne. Men hele problematikken her på HN ligger jo også i vejen til målet?. Jeg benytter mig af de metoder, den enkelte hest og jeg har brug for. Det er brand-ærgerligt, at blot fordi, man som rytter ikke falder død om, når hesten går bag lod i træningen, så er man roll-kur-rytter med, hvad deraf følger! Jeg synes, det er rigtig spændende, at du, Michelle M, får undervisning af en - meget engageret og dedikeret - ldr-træner, og ligeså spændende at se KH ryttere udvikle sig, når de gør det, lige så spændende ville det være at følge din træning. Jeanette: Jeg rider også normalt! Men når du nu spørger, hvorfor modstandere af ldr/roll-kur skal stemples som støvsugerekstremister - hvorfor er det så lige, du selv sætter lighedstegn ved bag lod og roll-kur? Remonte er et gammelt begreb, som stadig er gældende. Det er blot pludselig blevet moderne igen. Og i nogle kredse er det blevet lidt identisk med KH-ridning og støvsugning - uden på nogen måde at ville sidestille disse 2 måder. Jeg rider hesten til og laver remontearbejde, indtil grundridningen er på plads. Sådan har jeg altid gjort. Og så begynder specialiseringen - for mit vedkommende i dressur. Dressuren er moderne dressur som beskrevet af Wilhelm Müsseler. Når du sætter lighedstegn ved 'bag lod'/roll-kur, så ryger jeg med i kategorien af onde ryttere, der til alle tider tilsidesætter hestens velfærd. Jeg har en, som gerne vil gå bag lod i opvarmningen. Jeg bekymrer mig ikke så meget om, hvad der sker foran sadlen i opvarmningen, for uanset hvad, skal det hele komme bagfra. Svarer hesten frem for hjælpen, kan den blive der bag lod til en start - det er ikke så væsentligt for mig. Og vupti - så er jeg roll-kur-rytter??? Her skal lige tilføjes, at hvis 'bag lod' er så skadeligt for hesten, så må det nødvendigvis være uden betydning om hesten går bag lod bevidst eller ubevidst. Jeg tror ikke på, at der er videnskabelige beviser på, at ldr er godt for hesten - Ligesom der heller ikke er videnskabelige beviser på ldr's skadelighed. Det er med ldr som mange andre metoder et spørgsmål om, hvad erfaringen viser. Derfor virker det formålsløst at smide subjektive argumenter på bordet, - og dække sig under 'eksperter'. Vil man bag lod helt til livs, så skal erfaringen vise, at det ikke kan betale sig, at træne hesten med denne metode. Men det er ikke rigtig tilgængeligt på nuværende tidspunkt? Den eneste erklærede anti-bag-lod-rytter jeg kan komme på er Adelinde Cornelissen. Men hendes ridning på en særdeles pragtfuld Jazz-søn skæmmes noget af en meget voldsom hånd. Og grundlæggende synes jeg en hård hånd kan samlignes med barring, og det finder jeg meget værre end bag lod! Der har altid været nogle ekstremer i tidens ridning, og det er der stadig. - Det vil nok aldrig ændre sig. Kunsten som hesteejer/rytter er jo så at bibeholde fornuften og hele tiden vurdere på resultatet - altså hestens udvikling. - Og så vidt muligt undgå ekstremerne. For lige at slå en krølle omkring mit ønske om debat - jeg har haft stor fornøjelse af Julie Taylors beskrivelse af sin ridning. For jeg kunne kende hendes beskrivelse af følelsen hele vejen til, hvor hun er nu. Jeg rider så blot på en anden måde, men målet er da det samme. Jeg har en, jeg faktisk godt kunne komme i tanke om at give noget KH-look-a-like-arbejde, for det vil den have rigtig godt af, for at udvikle sig videre. Til gengæld har jeg også en, som jeg tænker bevidst bag lod kunne blive en løsning til. Og det er faktisk alle biomekaniske ldr-modstanderes skyld! Den bliver ved at tulle med mulen i jorden, gå på forparten med bagbenene godt ind under sig - uden bæring overhovedet vel at mærke. Den bruger gerne lænd og bagpart, men den løfter ikke forreste del af ryggen, så energien kommer ikke ud foran. Jeg har herinde lært, at den løfter forreste del af ryggen ved bag lod?. Det er altså ikke så sort og hvidt det hele. Det kommer an på den enkelte hest. Cirkelinemus 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle - igen! |
|
|
Du har absolut ret i at vi, ideelt set, er ude på et skråplan af format ved at holde heste i fangenskab. Stortset alle former for hestehold er stik imod deres natur, men i denne moderne, civiliserede verden, afhænger hele deres eksistensberettigelse desværre af deres funktion som liebhaver-kæledyr. Det er meget få vilde hesteflokke jeg har haft fornøjelsen af at observere i deres naturlige habitat, men jeg er overbevist om at de ikke indeholder krybbebidere, boksvandrere, vævere osv. Det er nødvendigt at imødekomme hestens basale behov, så vidt det er muligt. Mange glemmer dette og endnu flere har desværre slet ikke muligheden. Men man kan da ikke bruge det som argument for, at det er ok lige at give den en tand ekstra. Anyways, måden at holde hest på og måden at ride dem på, afspejler på smukt vis det moderne menneskes mentalitet. Alting skal gå lynende hurtigt og "nogenlunde" er "godt nok". GP-hestene bliver yngre og yngre, det samme gør GP-rytterne. Uddannelsen af hestene bliver kortere og mere koncentrerede, det samme bliver brugstiden. Engang blev hestene redet til som 5 års og så arbejdet med, stille og roligt, i 2 år inden de startede deres uddannelse. Så blev de 4, så 3 og nu er det accepteret at starte træningen som 1½ års fordi det vistnok styrker deres knogler eller noget. Jeg kan ikke sætte min finger på et helt specifikt problem i ridesporten. Det er faktisk lidt det hele. Et mønster. Hestene har ikke ændret sig - det er menneskene omkring dem der har.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cirkelinemus... |
|
|
Hvis du er faldet i kategorien Rollkürrytter, så må jeg jo være skvattet i støvsugerkategorien uden at opdage det He he! Nah, verden er ikke sort/hvid og heller ikke grå - heldigvis for det da. Jeg elsker farver 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smertefrit? |
|
|
Og det gik helt af sig selv . Gad vide, om jeg også er roll-kur-rytter, når jeg sidder på min håbløse støvsugerhest? Eller når jeg forsøger mig med KH-look-a-like-ridningen?  Cirkelinemus .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chris.. |
|
|
Jeg er jo så i den kategori der IKKE mener at LDR er at "give det en tand til"- så nej, synes bestemt IKKE det er i orden at spænde skruen.  Jeg vil om nogen herinde sove ved min hests boks i 5 døgn hvis den har behov for det! Og det er sku' bevist;) Og dybt inde i mit ellers ret hærdede pigehjerte har jeg faktisk konstant dårlig samvittighed over at min hest står inde i en boks eller er fanget i en fold. Min store drøm er at købe en stor solfyldt Ø i stillehavet hvor min hest og jeg kan løbe frit rundt i bedste Den Sorte hingst Style og kun blive forstyrret 1 time dagligt af en god gang gnub og så en grum omgang LDR  Og Chris, uden at vide NOGET om den del.. OG med fare for at sætte HELE HN i aldeles og ubehøvlet kog- så ville jeg - UDEN tvivl også være faldet i "støvsugerkatagorien" hvis jeg var uerfaren på en hesteryg.. for det er bare SÅ meget lettere. Intet ondt personligt ment..;) Du er nemlig også MIN yndlings remonte-støvsuger-freestyle cowboy af en god gut at være  Og jeg er sikker på, at vi ville kunne diskutere pulsen ud af hovedarterien på hinanden når det kommer til ridning, men en ting er ridning, en anden ting er livet og personen bag og det er jo et helt andet aspekt. Så lad os ikke tale nedladende og EPONA provokerende til hinanden, det kommer der nemlig intet konstruktivt ud af!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle... |
|
|
5 døgn i en boks? Pshh, ren luksus. Der er ingen myg i bokse. Næ du, prøv 4 nætter i en liggestol hos Nienna på en sygefold. Dét er også bevist!  Dejlig drøm du har. Det ville lyde super romantisk, hvis det ikke liiiige var fordi der ikke findes dyrlæger på øde øer. Heller ikke sadelmagere, beslagsmede, foderforhandlere, kiropraktorer, massører, healere og clairvoyanter. Ingen elektrolytter, biotintilskud eller stivelsesfrie fuldfoderprodukter. Du har vist heller ikke tænkt over hvor mange skader hesten kan få af at galopere i sand, at det er komplet umuligt at omlægge foldene hvert 5. år på en øde ø og hvis det alligevel lykkedes, så ville krikken sikkert blive forfangen eller få sommereksem! En ret uansvarlig drøm hvis du spørger mig Du skulle altså have SÅ mange tæsk med en våd gummihøne! Hvor ser du det "lette" i støvsugning? Tror absolut der er en del ryttere derude bag skærmene, der sidder og korser sig nu! Er det da kun uerfarne ryttere der falder i frem&ned kategorien? Vi kunne da helt sikkert debatere hovedet af hinanden Det kunne være en underholdende forandring, når nu vi har været rørende enige om stort set alt andet vi nogensinde har diskuteret! Ingen nedladende eller provokerende toner herfra! Blot ægte uforfalsket nysgerrighed og diskussionslyst! Glædlig Lørdag!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, jeg har jo ikke |
Michael1 |
27-06-2010 11:56 |
|
deltaget i nogen debat herinde i MEGET lang tid og agter egentligt heller ikke at gøre det. Dog synes jeg lige jeg vil stille et spørgsmål og efterfølgende komme med en korrektion  Hvad er det der gør at de fleste af Jer herinde håner fjernundervisning? For hvis man kan sidde på HN og rakke alt og alle ned(Top-rytterne verden over) ud fra billeder - uheldige momenter eller ej, ja, så burde man jo også kunne være istand til at hjælpe ryttere via fjernundervisning  Noget I helt har misforstået er jo, at det ikke er undervisning som vi kender det - hvor træneren står "UNDERVISER"! Men fjernundervisning er et hjælpemiddel som kan bruges ganske fornuftigt som suppleament til ens daglige ridning/Undervisning. Nye øjne som kigger på hestens form, bevægelsesmønster, rytterens opstilling med mere. Jeg har selv prøvet det, og kan faktisk varmt anbefale dette. Faktisk er det mindre forvirrende i forhold til evt. at tage på et dressurkursus hos en eller anden given træner, for her er det blot ud fra billeder/videoer at fjernunderviseren råder og vejleder, og det ka man så bruge SAMMEN med sin daglige træner. Hvorimod det forvirrende kan ligge i at tage på et kursus hvor denne træner vil have at man skal lægge hele ridningen om, og når man så kommer hjem til sin daglige træner, ja så går alt pludseligt i hårdknude. Og så lige min korrektion. NEJ...MAN var ikke længere om at uddanne hestene tidligere end i dag. Jeg ved ikke hvor folk har denne opfattelse fra? Den eneste danske Verdensmester i dressur nogensinde - den dejlige Marzog - var faktisk ikke engang fyldt(Jvf kalenderåret) 7 år før den debuterede i GP. Den formåede trods dette: VM Guld - EM Guld - EM-Sølv - OL søv - 6 gange DM Guld samt meget meget mere. Og blev 21 år gammel. Flere heste ponåede ligeså mange flotte meritter - trods en tidlig start! ette var blot et eksempel - fordi den var dansk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Michael1 |
|
|
Marzog blev jo også redet efter de gode gammeldags klassiske principper . Velkommen tilbage . Cirkelinemus 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle |
|
|
Michelle: Du er tydeligt fortaler for LDR - fair nok. Men du har stadig ikke på noget tidspunkt givet et eneste argument for hvorfor det er godt!! Jeg har længere oppe i tråden skrevet følgende, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvad en rytter, som benytter sig af LDR, har at sige om det: F.eks. har jeg idag fået Magasinet Hest ind af døren, hvor der er en artikel om netop nærværende emne. Her står der om LDR: "Her styrkes forkortningsmusklerne, som hesten naturligt bruger til eksempelvis at klø sig på bringen. Desuden styrkes musklerne på undersiden af halsen. "Der opstår en overspænding af musklerne på oversiden af halsen og på ryggen." forklarer Cecilie Stadler."Det medfører, at ryggen overspændes og løftes uhensigtsmæssigt. Hvis ryggen er overspændt, kan den ikke svinge, og derved mistes smidigheden i bevægelsen, og hesten kommer til at gå spændt og ikke spændstigt." Cecilie Stadler er ifølge artiklen uddannet hestefysioterapeut. I min verden er ovenstående faktisk lidt logik for burhøns - i hvert fald synes jeg at det giver god mening ud fra min egen opfattelse af LDR. Men hvorfor er det lige at folk stirrer sig så blinde på en metode? I det ridehus jeg rider i, er der nogen der benytter noget jeg selv finder meget besynderligt. Det er noget hvor hestene aldrig skal gå frem, hvor de bliver bøjet voldsomt ud af volten, og hvor de bliver hevet op i nakken med tøjlen - så de går med hovedet i vejret. Fidusen er noget med, at hesten skal bukke i de rigtige nakkehvirvler. Ind imellem følger der endda en forklaring med, den seneste jeg har hørt er: "hesten er jo nødt til at have hovedet oppe når den skal bakke for IKKE at svaje i ryggen - prøv det selv. Hvis ikke du tager hovedet op, så kommer du jo til at svaje i ryggen når du skal gå baglæns" - i den verden jeg lever i, er det i hvert fald ligeså meget forkert som at det er julemanden der ligger gaverne under mit juletræ - mig bekendt vil en hest ALTID svaje i ryggen når man trækker hovedet op på den, og jeg lægger såmænd selv gaverne under træet når det er jul. Det sørgelige her er, at disse ryttere tror FULDSTÆNDIG BLINDT!! på træneren. Alle heste står med underhals, og ingen muskler på resten af kroppen - og hestene bliver redet 1 time hver dag. Hvorfor er det så svært at have så meget selverkendelse at man kan se at man er galt på den? Jeg forstår det ikke, og hvis jeg en dag kommer ned af et sidespor, så håber jeg da godt nok der er nogen der kan vise mig, at jeg er forkert på den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR og Rollkur |
|
|
Jeg beklager hvis jeg kommer til at lyde som den lille dreng i Kejserens nye klæder, men altså... er der ingen der lige som mig bare synes, at en hest bag lod med nakken krøllet sammen ikke er spor pæn at se på??? Jeg kan slet ikke holde ud at se granprix dressur, for jeg får sådan en følelse af ubehag på hestens vegne, og det ser så unaturligt ud, at det bare slet ikke er pænt. Hvis den eneste måde en hest kan bruge sin ryg rigtigt på og gå samlet er at runde den så meget, betyder det så at westernredne heste aldrig går samlet? Nej vel? Er det ikke lidt et modefænomen at dressurheste skal gå bag lod (for det gør de jo ofte omend de måske ikke gør det hele tiden), lige såvel som det er et modefænomen i disse år at westernheste åbenbart skal gå med snuden helt nede i gruset (hvilket ikke må være specielt sundt for deres lunger heller). Biomekaniske teorier eller ej, det ser da helt forkert ud, hvis man bruger bare en smule sund fornuft. Noget andet er det med hestens syn som Moekkvi citerer ovenfor. Puh, hvis jeg skulle bevæge mig rundt uden at kunne orientere mig fordi jeg bliver holdt fast via tøjlerne, så ville jeg godt nok ikke synes at det var sjovt. Lene
- With respect and kindness we could change the world -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cirkelinemus |
|
|
"...Ldr er en træningsmetode, der gymnasticerer - styrker og smidiggører - hesten, så den har mulighed for at udføre et program efter fordringerne." Hvordan har hesten mulighed for at udføre et program jf. fordringerne, som udtrykkeligt beskriver den korrekt redne hest som værende i eller foran lod, hvis hesten jævnligt trænes i LDR = bag lod med vilje? Når nu man ved, at hesten skal bruge sin underhals til at holde næsen inde bag lod; at det rent faktisk er ret krævende for hestens nakke at være forbøjet på den måde, hvorfor i alverden kan nogen så stadig være af den overbevisning, at en hest trænet i LDR skal kunne performe på stævnebanerne i lod eller foran lod, når den slet ikke er styrket nok til dét?? Hvis noget IKKE trænes - så bliver man vel ikke stærkere eller dygtigere til noget. Så hvis hesten i den daglige træning aldrig får øvet sig i at bruge sin hals til at hæve rygsøjlen med, men udelukkende må benytte sig af et stramt nakkebånd og en anstrengt underhals for at hæve bare forreste del af ryggen opad, fordi rytteren forlanger, at hesten "putter sig dernede", så tror da fa'en at ryggen synker ned som et badekar bag sadlen, hvis rytteren så en dag trækker nakken op igen på hesten, så den "står rigtigt foran" til et show, men til gengæld føles mærkelig at være på, fordi ryggen (surprise!) er sænket, når nakkebåndet ikke kan bruges til hjælp. Bare se Anky i en fri trav på Salinero, hun skøjter rundt i sadlen. - Og nej, jeg er ikke jaloux på Anky - jeg erkender blankt, at jeg ville blive skudt ud af Salineros sadel som i en katapult, fordi jeg ikke er vant til at ride på et bumletog eller en ryg som en egetræsplanke, og jeg tager hatten af for, at hun kan blive siddende - hun må jo have inderlår som Ole Henriksen! Jeg synes altså at det er noget forvrøvlet sludder at sige, at LDR er gymnasticerende og styrkende. Når en hest er krøllet sådan sammen, så hænger bagbenene bag hesten og kan ikke bære, men blot skubbe hesten over på skuldrene, fordi bækkenet bliver trukket opad og udad som følge af det (for) stramme nakkebånd -> LDR. Men okay, jeg vil gerne medgive, at LDR giver kæmpeskuldre - Salinero er også et fantastisk eksempel på dette, sådan som hans pumpede skuldre skal bounce ham rundt. Hermed en video, hvor en ellers smuk rød hest er krøllet sammen som en søndagskringle, hvor speeder og bremse flittigt bruges samtidigt, og hvor bagbenene tydeligt skøjter rundt bagved hesten, og skuldrene skal gøre alt arbejdet med at hoppe hesten rundt... www.youtube.com/watch?v=lMqS1DTShNE Prøv at trykke pause på 0:44, så kan I se hvor langt bagude bagbenet træder igennem i forhold til diagonale forben... www.youtube.com/watch?v=Ng-k8Ftk7LA Pause ved 1:26 - her er hesten trukket kunstigt op i nakken, hvor man tydeligt kan se, at dens hals slet ikke har været trænet i en form, hvor den er blevet stærk nok til at holde rygsøjlen oppe vha. halsmusklerne, uden nakkebåndets hjælp. Og når ryggen ikke er oppe, kan bagbenene ikke bære = så må de skubbe i stedet, og det gør de i særdeleshed her. Enjoy.
Rollkur/LDR: It's trying to mimic the finished result by adding its appearance, not by developing the prerequisites. - Theresa Sandin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diaz, svar |
|
|
Dressur-træning har til formål at hesten kan arbejde samlet. Til at gå samlet bruger den hele kroppen. - Altså hele kroppen skal arbejdes igennem. For hver muskelgruppe, du ønsker styrket og smidiggjort er du også nødt til at træne den modstående muskelgruppe: Hvis du vil styrke din ryg, så er du også nødt til at træne din mave for at bevare balancen i rygsøjlens form. En ubalance i røgsøjlens form er kilde til problemer, og kan for eksempel være forårsaget af en meget stærk ryg, men en svag mave. På samme måde skal hesten ikke kun have gennemarbejdet de konkrete muskelgrupper, som den bruger i den samlede arbejde. Den skal have styrket modstående muskelgrupper tilsvarende. - Variation i arbejdet handler ikke kun om at krydre træningen med skovture, løsspringning o.lign. Det handler også om variation i hver enkelt træningssession. Jeg tror ikke, nogen påstår, at hesten kan gå samlet i ldr, at hesten ikke kan kippe sit bækken under udførelsen af ldr. Men den arbejder jo heller ikke samlet, når den skridter for en løs tøjle. Og ingen vil vel påstå, at skridt for løse tøjler er uhensigtsmæssigt i træningen af dressurhesten? Det er en udpræget balancegang at opbygge en hest, og konkurrencer er vel netop en test af, hvem der har gjort arbejdet bedst - udfra en subjektiv vurdering? For meget og for lidt er lige galt. Jeg tror heller ikke på, at hesten har gavn af at gå ldr hele tiden. Lige som hesten ikke har gavn af at gå uden kontakt fortil hele tiden. Ligesom hesten ikke har gavn af at gå i samme tempo hele tiden. Lige som hesten ikke har gavn af kun at arbejde samlet. Find selv på flere. - Ensidig træning er ikke til gavn for nogen. Jeg ved ikke lige, hvor du vil hen med videoerne. Men inden for et sekund giver det store muligheder for forskellige momenter: Jeg pauserer Idool på 0:44, og ser en rød hest i et svævningsmoment med begge bagben under sig. Bagbenet længst til bage er stadig fremme foran en ret linie ned igennem hestens 'sædeben'. I mine øjne går hesten en noget snæver ldr - dvs meget over i roll-kur, og ingen har vist påstået, at hesten i pågældende form går samlet? Bonfire-videoen er jeg heller ikke helt sikker på, hvor du vil hen? - En hest skal ikke kun bære, den skal også skubbe? I moderne dressur skal hesten ikke kun bære, den skal i høj grad også bevare evnen til at skubbe. Selv i max bæring - piaff - skal hesten være i stand til at skubbe endog kraftigt af. Cirkelinemus .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og lige med disse 2 videoer |
Michael1 |
28-06-2010 10:23 |
|
bliver der jo netop vurderet ud fra noget hver især ser  Og det er her jeg mener at der måske bør overvejes en ekstra gang FØR man konkluderer og rynker på næsen over a fjernundervisning IKKE kan benyttes. For netop lige i dette eksempel bliver det jo tydeligt vist at der åbenbart sagtens KAN findes fejl på en video, ligesom der her på HN tit og oftest er nogle få som KUN kan finde fejl 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| samling |
|
|
Cirkeline skriver: Jeg tror ikke, nogen påstår, at hesten kan gå samlet i ldr, at hesten ikke kan kippe sit bækken under udførelsen af ldr. Men den arbejder jo heller ikke samlet, når den skridter for en løs tøjle. Og ingen vil vel påstå, at skridt for løse tøjler er uhensigtsmæssigt i træningen af dressurhesten? AHA den version har jeg ikke hørt før Men hvad så, når hestene aldrig kommer op i lod / foran lod (og jeg har stadig til gode at se en hest der er trænet bag lod/ ldr /roll kur, der kan gå med punktet mellem ørene som højeste punkt), så bliver de jo aldrig samlet - og så er vi jo tilbage ved et helt essientielt kritikpunkt af den moderne dressurhest - den er ikke samlet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael |
|
|
Michael: hvor i denne tråd ser du at der er nogen der taler grimt om fjernundervisning? Jeg erindrer ikke at have læst det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| søs1... |
|
|
Hej søs.. hvis du vil se en hest der dagligt bliver redet BAD lod/ let LDR, og som kan samle sig med nakken som højeste punkt, så er du mere end velkommen til at komme og se mig på Broholm til DM stævnet, så skal jeg vise dig en hest der formår at knække i nakken ( og ikke midt på halsen) og stille sig efter fordringerne! - Og hvis du aldrig før har set det, så skulle du måske overveje at komme lidt mere ud?!? Og så kan vi jo passende bede om en video/billeder af din daglige ridning og dine hestes udviklingen gennem tiden med støvsugerridning.. så kan vi jo alle vurdere DIN ridning og din hests udvikling! For du har sørme godt nok meget i munden, men jeg har altså lidt på fornemmelsen, at det kun er der du har det! Cirkelinemus, har lige læst dit indlæg og til dig. Men det er jo skrevet MANGE gange før, og du kommer ingen vejne med det- herinde.. Det er så absolut skruen uden ende.. og visse "folk" er bare stålsat på at lade dette være en evig skærm diskusion- for ingen er tilsyneladende frisk når man tilbyder IRL! Lige et lille krampetag fra mig.. beklager.. skal nok holde inde nu. /Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle |
|
|
Michelle: prøv nu at svare på det jeg har skrevet længere oppe - jeg vil rigtig gerne høre hvad en "LDR-rytter" har at sige til det??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fokuser på bolden frem for på manden |
|
|
Hej Michelle - nu vil jeg mene, at en hest samler sig bagfra og ikke oppe i nakken - forhåbentlig da ikke  Men det kunne være rigtig interessant at se din, som kan gå med punktet mellem ørene som højeste punkt uden at knække i 2. - 3. halshvirvel  Jeg kommer dog ikke til Broholm, da jeg bor laaaaangt oppe i nordjylland og ingen hestepasningsmuligheder har - og jeg har heller ikke lyst, hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg kan ikke holde al den tænderskæren ud, de åbne munde, konfliktadfærden m.m. (og nej jeg taler ikke om din, jeg taler om, hvad jeg har set af ridning ved bla. div. hingsteshows her i foråret, herunder hos din underviser), så jeg plejer at holde mig væk - men mindre nogle af mine bekendte slæber mig med Når jeg ikke har en positiv attitude at komme med - så kan jeg ikke se nogen grund til at komme - jeg ender altid med at stå og skumle - og det er ingen tjent med. Men derfor kan jeg vel godt have lov til at interessere mig for ridning og dressurteori, ikk? Jeg har ingen video af mig og min ridning, men jeg har lidt billeder på min præsentation, som du er velkommen til at gå ind og se på. Jeg kan desværre ikke få taget video af min hest, da der kun er mig her, hvor mine heste er  Jeg har i øvrigt ofte lagt billeder herinde - seneste i baglodtrådene på oplag og billeder - så søg og du skal finde  Men Michelle kan vi ikke fremover holde debatten på bolden fremfor på manden ?? Det synes jeg er mest ordentligt - hvis du synes jeg skriver noget vås omkring dressur og dressurteori, så sig til - men hold min person uden for - præcis som jeg i mine indlæg holder din person udenfor.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Love4horses. |
|
|
Jeg har gentagne gange svaret på ovenstående, og jeg har simpelthen hverken lyst, tid eller tålmodighed til at gøre det igen. Læs mine andre indlæg og du vil finde dit svar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Camilla ♥Guld drengen Drabant |
28-06-2010 20:01 |
|
SÅ kom jeg igennem det hele, ( puha ) rigtig god debat må man sige, selvom der lige ryger en finke af fadet i ny og næh. Jeg sidder bare tilbage med spørgsmålet, hvad filan får man ud af LDR, nu har jeg VIRKELIG prøvet at være opend mindet omkring emnet, været en tur til PM oplysningsaften ( fatter iøvrigt stadig ikke hendes teorier, eller påstande for den sags skyld ) og kan stadig ikke se formålet i det? Der er blevet skrevet længere oppe, at man skal træne alle hestens muskel grupper, yes yes jeg er med, men hvorfor træne brachiocephalicus (underhalsen ) stræber vi ikke for at mindske den? og vi er vel enige om at 20 min. LDR - baglod kald det hvad i vil, giver en ret så veludviklet underhals? Og hvorfor filan træne baglod - LDR når man selv har indrømmet at det kun løfter trapezius ( første del af ryggen ), men blokerer latissimus dorsi, longissimus dorsi ( sadellejeog lænd ), glutesus maximus og biceps femoris? ( rumpe og baglår) Kan virkelig virkelig ikke se ideen med det, og ville faktisk ønske at jeg kunne få bare en lille forståelse for metoden. men har vendt og drejet den på alle led og kan ikke komme frem til noget positivt  Øv-bøv. Velkommen tilbage Michael 
" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Hvordan løfter LDR Trapeius?? Tror der er noget du har fået galt i halsen 
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle... |
|
|
Michelle: nå, jeg må være blind jeg erindrer ikke at du har skrevet noget om hverken muskler eller noget med gode argumenter. Hvis du har haft tid til at skrive alle de andre lange indlæg har du vel også tid til lige at fremhæve pointen igen? For det virker det ikke som om jeg er den eneste der ikke har forstået det. Eller kan andre fremhæve hvor michelle har svaret på det jeg spørger om?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| janne :) |
28-06-2010 22:22 |
|
Jamen for mig at se, så når LDR - eller baglod ryttere ytre at de kan mærke hesten skyder ryggen, så må det jo enden være overstræk af trapepezius eller latissimus dorsi? andet kan jeg ikke lige se skulle kunne udgøre den følelse???  men hvilken muskel tror du så LDR rytterne snakker om? 
" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
Lilar |
28-06-2010 22:51 |
|
Når hesten går i LDR position er det nakkebåndet der rejser ryggen og ikke muskler. Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja og Fenja - verdens smukkeste piger *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
28-06-2010 23:56 |
|
hehe ja ja det ved jeg skam godt men du kan jo ikke mærke ligamenterne når du sidder på hesten, det er jo som skrevet før, vel trapezius/latissimus dorsi du kan mærke som bliver strukket? Også får man fornemmelsen af at hesten bruger ryggen???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et relevant link |
Roselina ♣C♣ |
29-06-2010 00:41 |
|
Jeg sad lige og læste lidt på Hest-online www.hest-online.dk/viden/ vis.asp?m1=4&m2=0&id=1...info=Dr%2E+ Gerhard+Heuschmann-Tr%E6ningen%3A+ Kend+hestens+fysiske+ foruds%E6tninger ..."Det tager flere måneder at videreuddanne hesten til at udvikle den første grundform af hestekroppen. Her udvikler overhalsmuskulaturen sig, som udfylder trekantområdet mellem halshvirvelsøjlen og torntappene ved mankestykket. Dette parti er faktisk området på halsen foran sadlen, som udvikler sig med muskler, en af dem er blandt andet Muskulus Serratus. Når vi så bringer hesten i en fremad-nedsøgning, bliver denne muskel strakt og medfører, at den ligesom ved nakkebåndet trækker torntappene fremad"... Hvornår er det man træner disse muskler på LDR hestene? --- Et billede af halsen på en hest der er blevet brugt som demomodel for hvor godt og rigtigt LDR er...   www.ridehesten.com/Heste-webTV/ ?PageIndex=3&ID=1040 ...en anden hest i samme stald - for nyligt vist i LDR i en anden tråd her på HN...  Jeg synes hestenes muskelsætning sladrer om hvor forkert metoden er, hvad synes I?
De venligste hilsner Louise *** I TRAIN HORSES TO EAT CARROTS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vender den gale vej |
|
|
Jamen jeg kan jo ikke være mere enig med dig, Louise. Triste billeder af halse der vender den gale vej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halse og ridning |
|
|
RE: Louises halse. Ja, taenker jeg, og er det ikke ogsaa den hest hvis bygning gjorde at det var for vanskeligt for hende at arbejde i lod - ihvertfald ifoelge Andreas Helgstrand? Hvis man skuer blot to aar tilbage i tiden finder man samme hest under Dorthe Hoeck, og pudsigt nok var hun staerk nok dengang til at gaa korrekt.  Gad vide hvad det kan betyde... Desuden, den kommentar med skridt for lange toejler kontra LDR: jeg haaber at der var sarkasme der for ellers er det da for dumt!
Portrætter males efter foto.
Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam. (efter Cato)
"Riding is - and remains - an education in Humanity." www.xenophon-classical-riding.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjghjghjhgj |
rfx |
29-06-2010 07:57 |
|
Michelle M: Faktisk ville du ha været en fantastisk kandidat til noget før og efter.. fordi de bill PM viste var af ryttere der bare lod sig transportere rundt på hesten, inden hun fik fingre i dem. Skulle man ha noget irl sku det være to besøg. Et for et par mdr siden og et om 6 mdr, når din hest kontinuerligt er redet efter Pm. Yderligere kunne det være sjovt hvis du skyndte dig at tage et opstillingsbill af din hest og et igen om 6 mdr... Og sammenligne muskler osv.. Jeg har leget meget med tanken om at komme ud og se, men hvis jeg gjorde det og stadig menet du havde en bagpart der ikke er med, ville du nok bare mene jeg ikke vil se andet end det jeg selv troede på før jeg kom..( ja jeg er forudindtaget) Desuden har du skrevet i en anden tråd at du er ligeglad med min mening, så hvad er pointen? Og ja, som Søs skriver, så er det sgu lidt hårdt at se på Ldr ridning og ja, jeg får ondt af de heste, også selv om de bliver redet derind for en let tøjle. Det er tydeligt at se bagparten mister bæring og skridtene afkorter. Effekten kommer med det samme. Kender en, med en 4 års ibi light, som fik undervisning af en person, der fokuserer på halsens bøjning, som bevis på samling(det ku så være stortset alle undervisere jeg snart har set..) I momenter kom den ud i lod, og med det samme kunne man se svinget og noget af bæringen kom tilbage. Hver gang underviser rettede hende ind igen, forsvandt det igen.. Det var en fin øvelse for mig, at sidde og se det komme og gå. Hun har nu skiftet til en der forstår betydningen af ud i lod og det går meget bedre. Hun kunne selv mærke en kæmpe forskel efter bare første gang. Nu endelig begynder den at ligne noget.. Og hun er en kanon rytter, med en blød hånd. Har aldrig set hende lave noget gris når hun red.. og alligevel havde jeg svært ved at kigge på det før. Hvis jeg skal tage den her med nogen IRL, så ska det sgu være nogen der er int i hvad jeg har og sige. Har en anden veninde der er ved at falde i den kurv og vi debatterer ivrigt, men måske hun kun lytter til mig fordi jeg har redet højere klasser end hende, ved det ik. Hun indrømmer dog selv, at det føles så meget nemmere og at man har mere kontrol, og det lige præcis det. Det bliver i starten nemmere at være rytteren fordi man jo får noget hest der umiddelbart virker blødere og mere løsgjort. Balladen kommer først senere..Men hvis man er fuldt tilfreds med at ha en hest der skubber og ikke bærer, jamen så ska man da den vej.. Hvis ikke toppen kan se det, hvorfor sku du så ku. Så har de nok ret i at det ikke betyder noget..
Mvh Michelle Man skal ikke kaste med viskelæder hvis man selv er en tegning
FLINT ALLMIGHTY www.houseofcharisma.com Home of Masterback flex saddles www.fjordhest.dk for dem der kan lide rigtige heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise :) |
29-06-2010 09:14 |
|
Jeg synes hestenes muskelsætning sladrer om hvor forkert metoden er, hvad synes I? Du har så evig ret, det er bare så trist! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linda siger det |
|
|
Man kan ikke løfte en muskel, så ingen muskler løftes altså ved nogen sm helst ridemetoder, hverken den ene eller den anden. Nakkebåndet derimod kan løfte ryggen og det gør det når hesten strækker oversiden af halsen, enten frem og ned eller i LDR. Forskelle ligger i hvilke muskler der trænes i den ene eller ande facon. Der findes nogle rigtig gode anatomi bøger, dog på engelsk der beskriver det, hvis du har lyst til at lære mere Camilla 
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
Lilar |
29-06-2010 21:08 |
|
Camilla - som Janne skriver, så er det jo pga at nakkebåndet rejser ryggen, at man som rytter får en fornemmelse af at hesten går korrekt. I LDR-formen får man ikke trænet de muskler der skal løfte ryggen, derimod får man trænet muskler på undersiden af halsen. I frem og ned får man trænet de korrekte muskler, når altså hesten momentvis begynder at komme op fortil, så musklerne tager over for nakkebåndet. Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen altså |
30-06-2010 10:03 |
|
Det er sjovt at i ikke bare læser det jeg skriver, jeg ved udemærket godt, at det er ligamenterne som forårsager strækket i nakke og ryg, men jeg snakker om følelsen bag ridning i LDR. Men igen igen, så bliver man mødt at folk der skimter ned over skærmen og gætter sig til det der står, husker nu grunden til at jeg har været passiv i så lang tid 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vedr. min udtalelse |
Michael1 |
30-06-2010 16:11 |
|
længere oppe ang. fjernundervisning beklager jeg naturligvis at det blev skrevet således at det sagtens kan forståes som om at jeg "langer" ud efter nogen specielt i denne tråd. Det har ikke været min hensigt, og har selv set hvordan det ser ud nu, og som sagt beklager jeg  Jeg har tidligere set i andre ttråde at folk er blevet kaldt naive(ikke ordret) såfremt de mente at man kunne få noget ud af at modtage fjernundervisning. Dernæst er Pia M blandt meget andet også gjort en smule til grin ved at ville tilbyde denne form for undervisning. Og det er egentligt en udspinger af dette at jeg kom med min udtalelse som jo(jeg kan sagtens selv se det nu) ikke hører til denne debat. Og alligevel passer det jo meget godt ind, idet der er linket til videoer hvor læserne bedes lægge mærke til en angivet tidsfrekvens hvor hesten enten er meget langt bagude med sine bagben, eller andet. Det er også lige nøjagtigt det som man tit og ofte læser når mange LDR modstandere sætter billeder ind af LDR ekvipager og ud fra disse billeder bedømmer en "dårlig" ridning. Og jeg mener i højeste grad og i min dybeste alvor, at såfremt man ud fra et billede kan vurdere en dårlig ridning kan man bestemt også¨udfra et billede eller endda video frekvens få nogle gode input(second oppinion) som man kan nyde gavn af, og i aller bedste fald tage denne bedømmelse med til sin daglige træner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Noget andet er |
Michael1 |
30-06-2010 16:34 |
|
at nu er der skrevet både i denne tåd samt andre omhandlende emnet LDR at hesten er trukket ind med næsen ved hjælp af et hårdt træk i tøjlen. Hvor har man det fra? Ligesom jeg tror det er hamrende svært(kan i hvertfald være det) at ride "støvsugerridning) er det faktisk ligeså svært at ride LDR. Hvis man vel at mærke vil og formår at udføre teknikken korrekt(her mener jeg både "støvsuger samt LDR) Jeg er begyndt at benytte mig af lettere LDR i KORTE sekvenser, og mine heste er IKKE trukket ind fortil ved hjælp af et træk fra tøjlen. De bliver redet frem og ned og bliver udelukkende redet i LDR possition i MEGET korte intervaller ved hjælp af sædet, lænden, og schenklerne. Ligesåvel som det kan være (i mine øjne) yderst grimt at se en hest i "støvsuger" hvor rytteren nærmest ligger ude mellem ørerne af hesten mens denne går med en ufattelig lang tøjle så den ALDRIG vil kunne finde kontakt, støtte og dermed lave et sug på biddet, findes der også ufatteligt grimme billeder hvor en LDR hest er trukket sammen ved hjælp af snørerne. Men det er ikke ens betydning med at det er SAMTLIGE heste indenfor den givne tekning/træningsmetode som er redet således. Kunne man ikke forsøge at argumentere fra facts og ikke blot ud fra et eller 2 billeder man har set, som desværre har brændt sig fast på nethinden? Eksempelvis nævnes Adelinde Cornellisen som værende anti LDR rytter. Men ser det bedre ud og er det bedre for hesten at blive redet for en meget hård hånd? Set i forhold til f.eks. Moorlands Totilas eller for den sags skyld samtlige af Isabell Werts heste som bliver redet i LDR, men for en meget let hånd(faktisk kun ved hjælp af sæde, lænd og schenkler? Jeg er klar over at der findes billeder og videoer af både Anky Van Grunsven, Patrick Kittel, Samt flere som rider voldsomt grimt på en hest eller 2, men det er ikke ens betuydende med at det er ALLE heste de har som rides sådan ELLER at det er ALLE LDR ryttere som rider sådan. Jeg mener ikke man ved at forbyde en specifik træningsmetode kommer længere end hidtil. Det samme er eks. med rygning. Folk i dagens danmark tror jeg ikke ryger mindre fordi det er blevet forbudt på alle offentlige steder. Folk bliver hverken mere eller kindre syge heller. Det samme er nu med de 13 forbudte hunderacer. Initiativet ved at stramme op, er særdeles velhilst af undertegnet, men det er jo desværre de seriøse og ansvarsfulde opdrættere og hundeejere iøvrigt som rammes. Jeg tror ikke problemet løses ved et forbud. De lyssky personer vil stadigt fortsætte med at gå med disse hunde uden snor, uden mundkurv og vil stadigt opdrætte disse racer eller blandinger af disse. Personligt synes jeg fokus burde sættes ind på det enkelte individ, og nedfælde sanktioner hvis behovet var for dette. Det vil naturligvis være en langsommelig affære, men via denne vej tror jeg selv på, at man vil komme rygning på offentlige steder, ulovlige hunde(hensynsløs femføring) og grim ridning til livs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael |
|
|
Ok til det med fjernundervisningen  Problemet ved det foredrag jeg var til, var netop at foredragsholder på den ene side argumenterede for at rollkur ikke findes og er uheldige momenter - og på den anden side viste uheldige billeder af bl.a. hende Adelinde og der igennem argumenterede for at hendes, og mange andres, ridning bestemt ikke var bedre. Så kan vi ikke en gang for alle blive enige om, at et billede kan sige meget, men det er ikke nødvendigvis hele sandheden for hvad der rent faktisk sker?! Jeg er da glad for at høre at LDR ikke bare handler om at hive hestens hoved derhen hvor man gerne vil have det - for eftersom der, til den clinic jeg var til, blev sat glidetøjler på begge heste, så kan jeg i hvert fald ikke se andet end at hesten med tvang skulle have placeret hovedet på det ønskede sted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael... |
|
|
"....og bliver udelukkende redet i LDR possition i MEGET korte intervaller ved hjælp af sædet, lænden, og schenklerne." Der må vist være nogle tøjler i funktion også, ikke? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, det er |
Michael1 |
01-07-2010 02:10 |
|
nemlig lige nøjagtigt det man skal passe på¨med, ikke at tro ALT er hvad man ser ud fra et enkelt billede. Uanset om det er et UHELDIGT eller et HELDIGT moment billedet er taget i  Nina - jeg ved ikke hvad denne sarkasme skal til for? Jeg har netop skrevet som ovenstående for at pointere at det ikke nødvendigvis handler om at det er tøjlen/hånden som TVINGER hesten i LDR formen. Men man kan jo tro det man vil, og så er det jo nytteløst at diskutere i en debat som dette følsomme emne, når "man" alligevel konkluderer noget helt andet! Netop derfor er der en del som ikke har lyst at være med i en debat som denne, og jeg smutter også ligeså stille ud af den igen. - det var hyggeligt de par dage det varede 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael |
|
|
Netop fordi det er et så følsomt emne, og der tidligere endda refereres til brugen af glidetøjler - er det vigtigt at være nøjagtig i sin beskrivelse  Og ikke bare fremstille LDR som noget man kan ride udelukkende for sædet, lænden, og schenklerne. For sådan fungerer det jo ikke..... Jeg er godt klar over, at man ikke behøver at sidde og 'trække tov' med hestens mund for at ride LDR - desværre ses det bare ofte alligevel, selv hos meget dygtige ryttere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og kære Nina! |
Michael1 |
01-07-2010 15:53 |
|
Det fremmer heller ikke debat eller dialog iøvrigt når nogle endeligt gider melde ind vedr. LDR når der så sidder andre bag skærmen som blandt andet du, og hårdtnakket fortæller at det ikke er korrekt at man kan benytte sig af denne metode som jeg her har beskrevet. Indirekte fortæller du mig og alle andre i denne tråd at jeg er fuld af løgn og fører alle bag lyset! Og så er det jeg springer helt ud af yderligere dialog omkring emnet. Og så er vi nået dertil hvor vi har været før og sikkert altid vil komme. At der desværre findes nogle personer som er imod LDR eller andet end de selv benytter sig af, som KUN VIL og KAN se alt det andre benytter sig af og hvordan de benytter sig af det, er helt ude i hampen. Jeg er atter ude af debatten og vender tvilsomt tilbage. Ha´en god dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ps..... |
Michael1 |
01-07-2010 16:14 |
|
jeg skal lige retfærdigvis gøre opmærksom på, at ved stort set al anden ridning er der selvfølgelig et let kontakt til tøjen, men det er ikke denne(for mit vedkommende i hvertfald) som er årsag til at hesten går i LDR position - dette var mere hvis der skulle være andre som mener de er ført bag lyset!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR / ridning |
|
|
Jeg støtter dig fuld ud Michell M, i din tråd, LDR er en god måde at ride på, hvis man kan finde ud af det, men det er der tydeligvis en del her inde der ikke kan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Koustruplund |
|
|
Det var da noget underligt noget at skrive! Så kan jeg da lige så godt vende den om modsatrettet og skrive, at "dem, som ikke kan finde ud af at ride, er nødt til bare at ride LDR". Hverken den ene eller den anden version giver nogen mening. Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael |
|
|
Det er meget muligt, at det ikke fremmer dialogen, at jeg siger, at man ikke kan ride LDR uden brug af tøjlerne - men det er ikke desto mindre sandt. Dit indlæg kunne nemlig godt tolkes således, at LDR kan rides udelukkende for "sædet, lænden, og schenklerne". Det kan man ikke, så derfor mit lille 'drilleindslag', som åbenbart læses som et angreb. Det var ikke sådan ment, men man læser jo forskelligt  LDR er ridning bag lod med vilje. Det kan man have mange meninger om, og Søs har ganske godt beskrevet nogle af de grunde folk kan have til at ride sådan. Jeg mener jo ikke, det burde være nødvendigt, og jeg mener slet ikke, at det er i overensstemmelse med fordringernes 'fordringer' om bl.a. rentaktede bevægelser hos hestene  Men som man kan læse af ovenstående og andre indlæg, kan man åbenlyst ride endnu værre - og så må LDR jo være en fordel  Det er bare ikke nødvendigt og medfører alt for ofte grum glidetøjleagtig eller -baseret indsnøring 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kunne egentligt |
|
|
godt tænke mig et LDR billede af en hest det SELV har placeret sit hovede i LDR uden rytters påvirkning med tøjle dvs løs slap tøjle =valgfri placering af hovede.. eftersom LDR er hesten selv der vælger placeringen må dette da være nemt at vise..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BabyD.. |
|
|
Nok ikke fra en ventet side.. men det kan jeg faktisk fremvise ved dog ikke om det tæller da formen på hesten bestemt ikke var ønsket fra rytterens side, tilgengæld er den 100% ikke fremkaldt ved brug af tøjlen..  Og her endnu værre nok grænsende til roll-kur form og der kan det tydeligt ses hvor løs tøjlen er..  Så jeg tror skam godt det kan indlæres helt uden tvang eller træk i tøjlen.. min tidligere hest blev aldrig (tilred hende selv) på nogen måde hevet ned eller pillet i munden.. jeg præsterede at lære hende det ved at få givet efter helt forkert (hesten havde som det ses en meget lang og tynd hals, stop signal fik hende til at krølle og desværre fik jeg sluppet og derved rost) men bestemt ikke en holdning jeg ønskede eller brød mig om.. synes det er ubehageligt at hesten nærmest forsvinder foran en.. Det tog rigtig lang tid med fokus på signaler og timing at få aflært fejlen igen  Men de fleste jeg ser der ønsker denne form på hesten opnår det enten ved træk eller pillen i munden.. men det kan lade sig gøre uden med god (eller dårlig alt efter hvordan man ser på det) timing..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grimme billeder |
|
|
Føj for nogle grimme billeder. Godt at det ikke var med vilje - og skidt med at man laver nogen fejl, jeg har den holdning at så længe jeg ikke pisker og slår min hest, så kan jeg ikke lave nogen fejl som ikke kan rettes op igen. Men jeg kan virkelig ikke se hvad en hest skal med hovedet dernede - det vender jo helt forkert! Hesten kommer på forparten, ryggen bliver strukket forkert så hesten ikke kan træde ind under sig. Hvis halsen så var trukket 10-20 cm højere op kunne jeg måske godt finde mig i at se på det - men ifølge foredragsholderen skulle hesten jo gå på samme måde som på det sidste billede - bare med næsen i knæhøjde i stedet.... Og det var jo så med glidetøjler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "God" timing er også indvirken |
|
|
Tankevækkende billeder og fortælling, Signe, tak for det. En "god" timing af at give efter på tøjlen, når hesten krummer halsen og går bag lod, er også en indvirken med tøjlen. Jeg sætter "god" i anførselstegn, fordi jeg har forstået, at det var utilsigtet fra din side, Signe. Hvis man ønsker at ride hesten bag lod, ja så kan det nogle gange opnås ved at være god til at time sin given efter på tøjlen så hesten oplever at den slipper for et generende tøjletræk, hvis den krøller nakken sammen. Det er absolut en blidere metode end glidetøjle og store armbevægelser - jeg har blot stadig svært ved at se formålet, bortset fra, hvis hesten går med hjortehals og sænket ryg og rytteren ikke har andre redskaber i sin værktøjskasse end LDR, så er det nok det mindste af to onder. Jeg har en underviser, der en gang påstod, at jeg forholdt min hest med højre tøjle selv om jeg overhovedet ikke havde vægt i tøjlen. For at bevise at hun tog fejl tog jeg min hånd overdrevet frem (15-20 cm). Hvad skete? Jo, hesten tog næsen frem (irriterende i situationen, men lærerigt). Så en tøjle med kun ganske let kontakt eller med en lille bue giver også en indvirken på hesten. Hvis jeg skal overbevises om at en hest kan rides bag lod for sæde, lænd og schenkler så skal jeg se en rytter ride en afslappet hest, der som udgangspunkt går med næsen foran lod, når rytteren kun har fat i spændet på tøjlen. Hvis rytteren så kan ride hesten ind i LDR position og stadig kun holde fat i spændet på tøjlen - så må jeg revurdere min opfattelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR..... |
|
|
Som jeg har forstået det, MÅ man slet ikke have slap/løs tøjle, når man rider korrekt LDR, da man så ikke har det rigtige sug på tøjlen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En rund firkant? |
|
|
Så LDR redet alene for sæde, lænd og schenkler er måske pr. definition en umulighed? Som en firkantet cirkel?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar.... |
|
|
love4horses: Helt enig, det er absolut ikke pæne billeder dengang tænkte jeg desværre faktisk at jamen jeg bad den jo ikke gå sådan, dvs den valgte det selv, så kunne det jo ikke være skadeligt indtil en gjorde mig opmærksom på hvor min fejl lå.. og så kunne jeg ellers grimme mig over min egen fejl i hele det år det tog at rette.. Nina: Jo du kan nok have ret i at man aldrig fik hesten til at gå der hvis man pillede tøjlerne af trensen og jeg tror ikke (med mindre nogle kan modbevise det) at det kan gøres med mindre påvirken end jeg gjorde.. for som sagt ingen pilleri eller lignende, blot en meget let anholdning på en halvløs tøjle som hesten ikke forstod og forkert eftergiven 2-3 gange (meget følsom hest) og vupti så krøllede den sådan der uden tøjlepåvirken.. men selvfølgelig indlært med tøjlen selv om det er med eftergiven i stedet for med "magt".. Men mange tror jo at det kun kan opnåes med glidetøjle eller tvang og det er så ikke korrekt, selv om det oftest gøres sådan.. Men ja så vidt jeg har forstået PM så må tøjlen aldrig være løs, så vælter hesten jo, den skal have kraftig støtte for at føle sig glad og tryg og ellers kan den ikke suge..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sug på tøjlen |
|
|
Hermed en hest, der i sit daglige arbejde selv vælger at "putte" sig lidt, da den naturligvis ikke er så nem at få i lod iflg. rytteren. Glidetøjlen er kun til pynt, og rytterens arm i spejlbilledet trækker ikke hårdt. Er det her virkelig forberedelse af en hest, så den kan performe på stævnebanerne jf. fordringerne? 
Rollkur/LDR: It's trying to mimic the finished result by adding its appearance, not by developing the prerequisites. - Theresa Sandin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|