Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Kan ikke få hoppen ud af folden...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 09:45

Kære alle....

Jeg er i syv sind...

Jeg har en tre års hoppe med sine egne meninger - det har hun haft fra jeg fik hende i efteråret, men synes træningen med basissignaler - stop, stå og bak er gået ok frem til nu.

I starte af maj kom hestene på græs - en stor eng hvor der er mile langt fra den ene ende til den anden.

Min hoppe har fundet sammen med en anden vallak og hoppe, og de er nærmest uadskillige. De andre piger kan godt trække deres heste op til stalden - som ligger lidt væk - men de sidste par dage har jeg slet slet ikke kunne få min hoppe med.

Det går gerne således:

Jeg går ned midt på folden sætter træktovet på (helt almindelig med karabinhage), trækker de første 30 meter som går godt. Men så stopper hun som en stolpe og vil ikke rokke sig ud af stedet. Prøver at lokke, trække m.m., men intet virker - hun vil kun en ting. Tilbage til de andre - og det ender desværre altid med at hun får sin vilje fordi 500 kg hest vinder over lille mig. Det er ikke godt - det ved jeg....

Hvad pokker er næste skridt for at få hende væk fra de andre??

Jeg er klar over at mine signaler må være for svage - og jeg ikke tager lederrollen "alvorligt" ....

Jeg har svært ved at træne hende på folden da de andre klæber sig op ad hende..

Håber nogle har de vise sten..

På forhånd tak

/Mette

1 spand Stroppy Mare sælges (der er brugt 1 mål) - BYD

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 16:04

Lidt af et problem du har dig .. men lad mig lige starte med at slå to ting meget klart fast inden jeg går videre med noget som helst andet

1: Hesten kan ikke være fræk, dominant, arrogant, dum eller ligngende. Den er ikke specielt udviklet i sin frontallab, som er der hvor disse egenskaber sidder. Derfor er den ikke i stand til at tænke således om andre - og derfor skal vi ikke tillægge hesten disse egenskaber.

Hesten tænker over en ting: Er jeg motiveret - er jeg ikke motiveret. Om hesten er motiveret/ikke motiveret afhænger af flere forskellige ting; fysisk formåen, aktuelt stressniveau, generelle velbefindende og forståelse af opgaven naturligvis.

2: Heste har ikke brug for at blive ledet i den forstand som mennesker tror det. Naturligvis findes lederskab blandt hestene, men dette lederskab er langt mere passivt - dvs. ikke dominerende - ligesom med gruppearbejde, man arbejder sammen med den der naturligt leder bedst og siger "Hvis vi nu gør sådan..?"

Derfor vil hesten heller ikke vinde på samme måde som mennesker ser det - de vil i stedet for øve sig på den adfærd de er i gang med lige nu - lige netop den adfærd den øver sig på lige nu - uanset hvad det er - ønsker den at blive bedre til.

Tilbage til dit problem:

Du har en hest med seperationangst - den klæber ikke. Det er et ganske almindeligt problem og sagtens et problem, det er muligt at løse. Det kræver bare, at du forstår et par ting - eller 3.

For det første skal vi arbejde med densibilsering. Det vil sige, hesten skal gøres langt mindre sensitiv over for at være adskilt fra de andre end den er lige nu, da hun tydelivis ikke kan rumme at være specielt langt væk fra de andre heste uden hun "crasher" som jeg siger.

Det betyder at vi gradvist gør hende mere og mere sensitiv overfor det at blive skilt ad fra de andre, så hun til sidst ikke finder en grund til at bekymre sig over det, hvilket er vores mål. Men det tager meget lang tid - og kræver man er villig til i en periode at ligge det meste anden træning væk.

For det andet så synes jeg du skal prøve med klikketræning/positiv forstærkning - det er en træningsform, hvor vi tilføjer hesten noget, den gerne vil have. Det kan være et nus - eller som i de fleste tilfælde en godbid - eller bare det at komme tilbage ti lde andre heste, kan faktisk også delvist være positiv forstærkning, fordi det er behageligt for hende.

Negativ forstærkning - det vil sige ophør af pres - bliver nok også nødvendigt. Det kræver, at man er skarp i sin timing og kan time sit pres så man lige præcis får lagt så meget pres på, at man får en reaktion - men heller ikke så meget pres, at det er for meget i forhold til hvad vi gerne vil bede om.

Så er det vigtigt at vide, at når vi arbejder med heste- og adfærdsproblemer hos heste, at vi hos seperationsangst heste har noget, der hedder zoner. Det vil sige områder hvor hesten føler sig tilpas. I forhold til dette er du tilsyneladende overfor din hest gået for langt, fordi du opnår en situation, hvor hun har behov for at stoppe og ikke rokke sig ud af flækken - hvilket jeg selv har stået med som et problem, men det er ikk uløseligt.

De hvide zoner er der hvor du kan gøre alting med hende. Det er det vi har som mål i forhold til det - at alle zoner bliver hvide zoner, så hun kommer til at blive komfortabel med at være alene. Hav det som mål - at hun skal være tryg ved det vi beder hende om. Hele tiden.

De grå zoner er der hvor vi begynder at blive usikker på sig selv- - måske sætter hun farten en smule ned, stopper lidt op eller gør andet for at fortælle dig, at det er ubehageligt og hun ikke bryder sig om det. Det er her vi er nødt til at arbejde - for hvis ikke hun bliver bragt ud i den grå zone, så kommer det område aldrig til at blive en hvid zone.

De sorte zoner er de områder hvor hun ikke længere føler sig tilpas. Det betyder, at du er gået for langt. I forhodl til din hest vil det nok især være i forhold til at hun stopper så meget op, at du ikke kan bevære hende en meter ud af flækken. Så vil jeg mene, at du er gået for langt - og du har overskredet hendes personlige grænse for hvad hun mentalt kan rumme lige nu.

Her i starten vil jeg anbefale dig, du har en lille pisk med, hvis hun er vant til denne for med denne pisk kan du forsigtigt tappe på hendes skulder - evt. bare røre, som installation af et fremad signal. Det kan også ligges på bagparten hvis man er mere komfortabel med, at det er der.

Hav tålmodighed. Brug godbidder/positiv forstærkning - og gerne en klikker sammen med. Du kan lære hende betydningen af klikkeren ved at lade hende røre ved et andet - et target/mål - og så sige klik for den adfærd - når hun bevidst søger at komme til det du har valgt som target/mål - hvilket betyder, at hun søger at komme til at røre ved målet, fordi hun ved det betyder godbid, så kan man begynde at lære hende andre ting i samarbejde med.

Det kan fx gøres ved at man står foran hest med et plastic låg - hesten vil naturligt rørte ved det - klik + godbid - i starten kan det også bare være mulen hen i nærheden af, hvorefter man sætter kravet op til at hun skal røre ved target... fordelen er, at du kan lære hende at følge target tæt på det ukomfortable - og dermed få noget positivt ud af det.

Vil du ikke det kan du gøre det at du trækker hende hen til der hvor hun bare begynder at sænke farten en smule - og så trækker tilbage igen. For hver gang - måske sjældnere - kan du øge afstanden med bare 1 - 2 skridt - og så ganske langsomt få hende hen i nærheden af at blive tryg ved at komme ind.

Se det som træning - det kan godt være at du i starten ikke kommer specielt langt - men hvis du er tålmodig og vedholdende vil det snart komme mange gange tilbage til dig - for så vil du efter noget tid - måske bare et par dage mærke at hun er tryg ved at komme tættere og tættere på.

Men det tager meget lang tid. Men husk på at du godt kan gå de samme 10 meter 50 gange før hun forstår at det er okay - du skal ændre i et adfærdsmønster og det kan sagtens tage meget lang tid før det har en betydeligt effekt (læs = du kan tage hende med ind i stalden).

Carpe Diem - sieze the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

123456...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 16:30

1000 tak til dig for din lange beretning og vejledning - den vil jeg sætte mig godt og grundigt ind i - og så prøve den vej rundt om jeg ikke med små skridt kan få hende med i stalden....

Jeg ved det tager tid og tålmodighed er en dyd :)

/Mette

0
0
Svar på denne tråd

Hest fra fold
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 16:43

Hej Mette,

Jeg har også haft en hest, der ikke ville med ind fra fold, hun havde dog ikke separationsangst.

Jeg prøvede flere ting, men det der hjalp var først og fremmest at HAVE GOD TID. Og at lade være med at drøne direkte hen til hende og sætte træktovet i grimen.

Altså gav jeg mig god tid og besluttede, inden jeg hentede hende, at såfremt det tog en halv time at hente hende, så var det i orden. Allerede dér kom min vejrtrækning i ro, og jeg er sikker på, at hun kunne mærke det!

Ofte gik jeg og hang ud ude på folden, snakkede med de andre heste, uhh det virkede, så blev hun interesseret og kom hen til mig.

Jeg kunne også finde på at sætte mig ned og bare vente, til hun var klar.

Andre gange gik jeg meget langsomt hen til hende i en stor bue og ind mod hendes skulder. Hilste på hende og nussede hende.

Disse ting hjalp og samarbejdet kom i gang.

Pøj pøj med at få din hest ind fra fold på en god måde. :-)

Vrinsk fra Esma

Jeg tilbyder samtaleterapi, hvor du

kommer helt tæt på dig selv og dine behov

&

Dybdevirkende healing

til hest og rytter

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider