Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

LDR kursus/clinic?
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 09:28

Hej alle.

Jeg nåede ikke selv til Pia Muncks LDR (Low Deep and Round) clinic på Fyn i går den 19. maj, var ellers inviteret og det hele.

Nu så jeg at andre bad om tilbagemeldinger efter Kirsten Hansens kursus for en uge siden. Idet dette kursus var booket op synes jeg det var godt at høre andres erfaringer.

Hvordan var dette LDR kursus?

Fik skeptikere rykket ved nogle grænser og fik I noget ud af det?

Jeg venter spændt på om det har været nemmere at overbevise folk via mund til øje/øre, live; end via fjernundervisning/forklaring via et medie som dette?

Bedste hilsner (BH)

Bedste hilsner "BH"

Supra.

0
0
Svar på denne tråd

viden om ridning?
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 11:16

hmm.... Nu læste jeg din præsentation. Og jeg har et par spørgsmål. Det er ikke for at være uhøflig!!

Men på din profil lyder det umiddelbart som om du i realiteten ikke kan ride? Altså du stadig er meget på begynder stadiet (longe undervisning). Når du ikke kan ride og har begrænset viden om hestens anatomi, muskler og bevægelsesmønster samt ridningen, hvordan kan du så bedømme at LDR er det bedste og at andre skal overbevises om dette?

Alle fejl kommer fra menneskets side, så lad ikke dine aggressioner gå ud over forsvarsløse dyr fordi DU ikke er dygtig nok til at få dyret til at forstå!!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 11:26

århusrytteren.

øhh, som jeg læser det skriver han ikke noget om han synes det er bedst eller noget som helst, men spørg ind til selve kurset, om hvad andre fik ud af det.

vidste slet ikke der blev holdt sådan et her på fyn, ville ellers gerne prøve at deltage, for kan ikke sige min meningen om det før jeg har hørt og set det med egne øjne.

men er altid åben for nye ting.

Bedækning tilbydes med super lækker brogede hingst, se ham på min profil.

Fiberpiller kan købes hos os, og andre miljøfoder produkter kan også bestilles hjem efter aftale.

0
0
Svar på denne tråd

svar til Team Vester Mølle
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 11:29

denne sætning: ''Jeg venter spændt på om det har været nemmere at overbevise folk via mund til øje/øre, live; end via fjernundervisning/forklaring via et medie som dette?'' læser jeg helt tydeligt som om Supra er tilhænger af LDR..

Alle fejl kommer fra menneskets side, så lad ikke dine aggressioner gå ud over forsvarsløse dyr fordi DU ikke er dygtig nok til at få dyret til at forstå!!

0
0
Svar på denne tråd

LDR.......
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 12:12

Supra: Mig bekendt er Kirsten Hansen bestemt ikke fortaler for LDR!!!!!! Nærmere det stik modsatte..... Hos hende skal næsen frem og der er ingen tøjlekontakt før langt henne i forløbet.

LDR er som navnet hentyder Low Deep Round, en teknik, hvor hesten hals formes af tøjlen, så den holdes lavt, rundes og hesten er markant bag lod.......

I andre: kan det ikke være ligegyldigt om Supra kan ride? Det er der sgu da så mange der ikke kan

Nu med Painters Aleks!

RIP

Another Decor

15/5-91 - 12/1-10

Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Ro på...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 13:12

Supra sammenligner ikke Pia M. med Kirsten H. - han nævner bare at man havde brugt forum'et til at referere fra Kirsten H. kurset - og derfor måske også ville med Pia M. kurset.

LDR har været meget debatteret her på HN. Jeg synes derfor det er meget relevant at spørge til hvordan det gik, og om deltagerne havde fået nogen AHA- eller UHA oplevelser med derfra.

Jeg følger nysgerrigt med

Venligst - Marianne

Haflingerstævne på Sjælland i maj + haflingerstævne i Haderslev i juli

Se hvad der ellers rører sig i haflingerverden her...

www.haflingersport.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 13:36

det gør jeg så ikke, men læser det som om at han faktisk bare spørg ind til det.

Bedækning tilbydes med super lækker brogede hingst, se ham på min profil.

Fiberpiller kan købes hos os, og andre miljøfoder produkter kan også bestilles hjem efter aftale.

0
0
Svar på denne tråd

Stinedecor
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 13:40

der bliver spurgt til Pia Muncks clinic.

Og der bliver bl.a. spurgt, står der, fordi der i en anden tråd er blevet spurgt til Kirsten Hansens kursus. :-)

Jeg tænkte faktisk, at startindlægget kunne læses både som om trådstarter er LDR-fan - eller det stik modsatte.

I virkeligheden synes jeg, det er ret ligegyldigt - trådstarter må for min skyld mene lige det, han/hun har lyst til. :)

Skulle vi ikke bare lade folk svare på, hvad de har fået ud af clinic'en?

_______

...SEMPER TIRO...

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 13:53

Ja nu står der jo faktisk på supra's profil - at han mener man skal ride med blide hænder, og ikke hive og slide.. Nå, men det er jo fuldstændig underordnet - for det er ikke det trådsstarter spørg til..

Men jeg vil da spændt følge med, og se om der er nogen der har fået noget ud af kursuset - udover heste med øm ryg og vejrtrækningsproblemer..

\\ Pernille

0
0
Svar på denne tråd

mening...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 14:18

>>>>Ja nu står der jo faktisk på supra's profil - at han mener man skal ride med blide hænder, og ikke hive og slide.<<<<

Det mener Pia MUNCK da også!

Jeg kan desværre ikke være behjælpelig ang. kurset, da jeg ikke deltog.

Mvh

Julie

Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)

0
0
Svar på denne tråd

LDR Kursus
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 21:47

Jeg var til kurest i går aftens...

Jeg er dressur rytter, ikke remonterytter, ikke LDR rytter, jeg er dressurrytter, jeg lytter, læser, ser, og lærer, og så bruger jeg hvad jeg kan , og resten ryger ud af vinduet...!

Jeg har abonnement på epona, og jeg holder af at læser ridehesten, at se hestesport på tv, og jeg var ved Pia Munck's kursus i går...

For jeg er af den holdning, at jeg ikke kan udtale mig om noget som jeg ikke ved noget om...

Jeg har nu læst diverse debatter her på HN, fundt noget fornuftigt og noget knap så forhuftigt, og så har jeg set epona, og har ligeledes fundet fornuftige og knap så fornuftige ting...

Og igår der så og hørte jeg også fonuftige og knap så fornuftige ting...!

Jeg havde håbet, da jeg mødte op, på et fagligt godt teroretisk program til at starte med, fra LDR-siden, samt en praktisk demonstration der kunne underbygge det først givet teori...

Men i det første, floppede Pia efter min personlige mening TOTALT!

Aldrig i mit liv har jeg hørt sådan en omgang udokumentert volapyk...!

Hun syntes ikke at have sat sig fjernt ind i andre ridemetoder end LDR, eller hesten anatomi genrelt for den sags skyld...

Og det smule biomekanik hun havde med, var pænt neglet fra AH's arrangement i Herning...

Hele teorien bestod i en endeløs række af billeder, af heste redet mere eller mindre baglod, nogle forbundet med diverse dålige argumneter om løbske ukontrollerede heste, og rytter der ikke ville smides af...

Andre med kommenterer om dejligt afslappede heste, med vibererende muler, af velbehag

Halvedelen af billederne var skriblet over med diverse streger og trekanter, jeg ingen idé har om hvad skulle til for, for det var hun vist ikke i sinds til at forklarer, og når man pænt spurgte fik man et ret afvisende svar...!

Og så prøvede hun at give sig ud i sammenligning af to billeder, af en remonte hest (i ungheste holdning) og en LDR (grand prix) hest (med kandar)... og ja det fik jeg så vist nok lige skudt ned... ups, slemme slemme mig

Og så forsøgte hun at forklarer os noget med hestens halsposition, for og bag lod, ved at roterer nogle billeder... Jeg ved ikke helt hvad hun ville med det... men det gav ikke den helt den store mening i mit hoved...

Og nu må i ikke misforstå mig, for hun sagde da nogle ganske fornuftige ting til tider... f.eks. at man skal afveklse sin træning, at hesten er smiddig fra naturens side, at man skal have bløde og eftergivende hænder, og at det ikke hjælper at ride rundt i timevis, og at når hesten har gjort det rigtige skal man stoppe... og ved i hvad, det er jeg ganske enig med hende i !

Nå jamen så skulle vi så se to ryttere og heste på LA og M, oven på teorien, der ikke havde redet efter LDR metoden før, som så skulle instrueres i hvordan denne metode bruges (korrekt?)...

Ja det var ski fint, men der var ingen af hestene der gik i lod før hun begyndte af undervise

Var der nogen der spurgte om jeg var forvirret... Er der flere måder at ride LDR på, eller er der måske en rigtig og en forkert måde...? tja jeg ved det ikke...?

Nå men bortset fra det så var det bestemt ganske interessant at se dem blive instrueret i LDR...

Først fik vi lige, at se hvordan man knækker nakken på sin hest i longe, meget lærerigt...

Og vi fik meget tydeligt afvide at LDR var ligesom bodybuiling og at man kun måtte udfører det i KORTE perioder, man måtte højst lade hesten galopperer i LDR i longe 5 omgange(tre omgang som tre års, 4 som 4 års og 5 som 5 års), ikke mere... jamen fint nok, det lyder jo fornuftigtig...

Nå op med rytteren, og så fik vi så ellers set en yderst dejlig vallak på LA niveau, udfører LDR i 20 stive min i træk, i skridt, trav og galop...

Og det var så her at ingen lige fik spurgt om, om det var nemmere for hesten at udfører LDR under rytter, efter som at det der med korte intervaller lige pludselig blev glemt...

Men efter de 20 min, hvor hesten flere gange var inde og rører bringen med mulen, kom hesten "ud" og frem at svinge henover ryggen, efter Pia bad rytteren slippe tøjlen lidt... (det var lidt svært at se, hvor meget det var...?)

Næste hest var ligeledes en dejlig vallak, denne gang på M niveau, som sjovt nok heller ikke blev vist i lod i til start... det var en noget mere afslappet og rolig demonstration med en hest der også kom frem og op og svinge...

Og det er så her at min sidemand fortæller mig noget ganske intressant, da hun har lidt kendskab til de to ryttere. At de begge har tendens til at ride deres hest meget under tempo...

Og så tænker jeg, "ja okay... så må bare dét, at få så velsatte heste lidt frem i tempo, trods det at de er lidt krøllede fortil, få dem ud og svinge bedre end de gjorde til start..."

Men hey, hvad ved jeg om det... jeg er jo bare en lille en tullerytter der ikke har råd til et godt heste materiale...

Men tilgængæld får jeg så det bedste ud af det jeg har!

Men jo jeg fik da noget ud af kurset, ud over de få ting jeg var enige i, og som jeg havde hørt et utal af gange før, jeg fik bekræftet min mening om at LDR ikke er for mig, og at min mening om at der er andre måder at gøre det på, er ganske velbegrundet...!

Jeg har uden tvivl hørt og set meget mere velbegrundede argumeneter end dem hun kunne fremvise, og dem er jeg så tilbøjelig til at tro på ind til LDR-fortalerne kan komme med noget bedre end det dér...!

Mvh. Lotte

Med

Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre

"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

0
0
Svar på denne tråd

Hold da mule...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 16:31

Hvis jeg ellers kan få lov at skrive uden at få savet, ben, poter og fingre af så vil jeg lige følge op på mit indlæg. Tak spids...

Århusrytter.

Du skriver i din signatur at man ikke skal lade sin aggressivitet gå ud over dyrene, hvorfor skal du så svare i en passiv aggressiv tone herinde? Skal man være på prof. niveau for at måtte opsøge viden, lære, høre om andres erfaringer, endsige danne sin egen holdning til tingene ved objektivt at observere hvad der sker rundt omkring?

Vester Mølle skriver det meget fint at man i princippet ikke kan tillade sig at forkaste her en træningsmetode uden at have indsigt i den og have mulighed for at vurdere objektivt.

Det var dem man i det gamle Grækenland kaldte idiotes. Deraf ordet idiot - når man var ligeglad og i min fortolkning ville forholde sig til, bedømme ting, man ikke har viden om.

Jeg er ikke idiot eller ignorant, derfor lægger jeg et neutralt topic ind og spørger ind til hvad folk har oplevet på kurset.

Du har ret - det kan lyde forfærdeligt arrogant, og det gør det også i mine øjne og ører.

Stinedecor.

Jeg er udmærket bekendt med Kirsten Hansens rideundervisning, men hvis man ikke bor på Sjælland må man jo finde alternativer, hvis man ønsker kvalificeret undervisning. Jeg har ikke nævnt at Kirsten Hansen rider LDR.

Lotte (Asfaloth)(andre er velkomne til at svare også)

Hold da fast et indlæg, tusinde tak for dit svar, endda med rum til humor.

Hvis Pia Munck ikke kunne levere mere end det biomekanik, der var leveret til det AH/LDR arrangement i Herning i 2010, hvor skal folk så egentlig gå hen og lære biomekanikken? For at forstå hvordan de forskellige skeletdele, muskler og sener arbejder sammen skal man jo have en hvis viden om fysik, teknik/mekanik og et gran fysiologi. Man skal jo forstå sammenhængen mellem at det man gør med hjælpere og tøjler har en effekt.

Nu blev jeg lige haglet ned fordi jeg er begyndt at ride i en sen alder på en lånt hest, hvor ejeren endda er glad for at jeg låner hesten idet jeg faktisk har flair for især letridning. Men er det måske ikke fint nok at jeg som trainee lærer basis og med min baggrundsviden lærer at håndtere dyret rigtigt? Det lader til at man ikke må udtale sig herinde med mindre man har stjerner på skuldrene i HN regi.

Du skriver om en vallak med 20 min LDR ridning. Jeg havde forstået at man kun måtte som du skrev bruge metoden i korte perioder og fra FEI har de jo skrevet i max 10 min? Gælder de 10 min kun til konkurrencer eller må man så faktisk ride LDR lige så længe man vil under skoling?

Til AH's arrangement i Herning var det vel tænkt som en opblødning og forklaring på de moderne teknikker inden for dressur. Jeg opfatter lidt PM's arr. som et forsøg på det samme, men lader så til at du også blev skuffet. Jeg selv havde forventet en masse i Herning og at folk kunne spørge, men det var ikke tilfældet.

Jeg har forstået hvad LDR er. Men du skriver jo, at du på Pia Muncks kursus så Rollkür? Gik hesten selv ind og rørte bringen med mulen? Smiler lidt, fordi i Herning viste Helgstrand jo at hesten selv krøller sammen. Det er måske samme situation, at hesten du så gerne vil gå helt derind.

Hvis hesten naturligt vil gøre dette bliver det da meget svært for folk at ride dressur efter FEI's nye regler fordi de jo så rider ulovligt med en hest, der gerne vil "krølle sammen", som du kalder det.

Lotte, var de heste der var demonstreret vant til at ride LDR, og hvordan var de muskulerede? Du skriver ikke så meget om deres overlinier eller hvordan de taktede? Selv har jeg nu selv en ide om hvornår en hest - løfter det som Bjarne Nielsen kaldte den bagerste kran. Gjorde de det på Sydfyn, fordi så er LDR måske udmærket? Omend i korte perioder.

Igen, tusinde tak for dit svar. Det var objektive svar jeg søgte og det var du så een af de få der (måske ville) forstå. Lidt træls når der bliver lagt tasteslag i munden på mig.

0
0
Svar på denne tråd

respons
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 21:10

Jeg vil prøve at svarer på dine spørgsmål efter bedste evne

Ang. biomekanikken, tja jeg ved ikke lige hvor folk skal gå hen og lære det, jeg har jo lært en del generelt, men jeg ville rigtig gerne have set/fået vist hvordan hestens krop reagerer under LDR, og det eneste hun vist var den sektion fra AH's kursus med hvordan torntapperne i hestens ryg skiller og smaler tig ved stræk og samling...

Men hun floppede total i at få det kædet sammen med LDR ridningen...

Det fik jeg så selv kædet sammen, men folk der ikke har den baggrundsviden som jeg har, måtte stå tilbage med en lidt tom fornemmelse...?

Ang. tiden, jo jeg havde også forstået, ud fra udsagn givet af Pia selv, i løbet af den sidste halvanden time at LDR kun måtte bruges i korte intervaller, og ikke i 20 min i træk...

Og vil mene at det vi så var et brud på FEI's regler ved et stævne...

Jeg vil personligt mene at noget (ikke det hele) af det vi så var rollkür, hesten blev ikke direkte tvunget ind med mule på bringen.

Men rytterens hånd stoppe flere gange heste i at strække hovedet frem eller op, og så er min mening jo at så har hesten kun en vej for at afveksle sin hovedholdning, og det er ind...

Og så bliver det jo tvang, ikke direkte med indirekte...

Nu er jeg så også af den mening at det at krølle sammen ikke er noget hesten selv vil, eller selv gør, det er en tillært adfærd, og jo nogle ungheste gør det i tilridnings fasen, men så er det altså rytterens opgave at give dem tillid til tøjlen og lærer dem ikke at krølle sammen...!

Umiddelbart syntes jeg jo at hestene så ud til at være yderst vandt til at ride LDR. Og vil mene ud fra det at man kunne se at de var pænt muskleret, i hvertfald i halsen og kryds/lår.

(her skal det måske lige nævnes at den ene hest var af hollandsk køreheste afstamning og den anden af springheste afstamning...!)

Ang deres generelle overlinje er det jo utroligt svært at se når de har sadel på og man ikke ser dem tæt på...!

Takten mener jeg bestemt ikke var fantastisk, fangede op til flere billeder af begge heste med uren takt, både i trav og galop...!

Nu har jeg ikke selv hørt udtrykket "at løfte den bagerste kran" så det vil jeg ikke udtale mig om...

Mvh. Lotte

Med

Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 13:32

Supra: Det fremgår ikke specielt tydeligt af dit indlæg, at du godt ved, at Kirsten Hansen (KH) ikke er tilhænger af LDR. Jeg citerer:

"Nu så jeg at andre bad om tilbagemeldinger efter Kirsten Hansens kursus for en uge siden. Idet dette kursus var booket op synes jeg det var godt at høre andres erfaringer.

Hvordan var dette LDR kursus?"

Rent grammatisk henfører "dette" til det sidstnævnte kursus, som i din tekst er et KH kursus. Hvordan i alverden skal jeg så kunne vide, at du er klar over at KH ikke er LDR-tilhænger???

Asfaloth: Tusind tak for dit referat af PM kurset. Det bekræfter mig yderligere i min tro på, at PM ikke aner hvad han laver....

Nu med Painters Aleks!

RIP

Another Decor

15/5-91 - 12/1-10

Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

LDR....
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 14:57

Venligst Jenni

"Tomorrow is fresh, with no mistakes in it"

Anne fra Grønnebakken.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 23:11

Skal ikke gøre mig klog på, hvilken ridemetode der er bedst - Har selvfølgelig nogle ideér selv, men ikke noget jeg skal gøre mig klog på!!

Men forstår ikke, hvorfor I er efter Supra - Om han er for eller imod er da fuldkommen ligegyldigt. Han ønsker bare respons fra andre ang. det kursus.

Om det grammatisk ikke er korrekt skrevet, ang. hvilket kursus han ønsker feedback på, er vel heller ikke alfa omega i et indlæg - Jeg forstod godt meningen med hans indlæg, så det burde de fleste andre også. Medmindre man absolut IKKE vil indse det åbenlyse, fordi det ikke er korrekt skrevet.

Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma

0
0
Svar på denne tråd

Du meine Güte...
Forfatter: 
Dato:  23-05-2010 20:30

StineDecor.

Jeg kommenterer heller ikke at jeg ved at Kirsten Hansen ikke ville stemme på Obama hvis hun havde kunnet, det er ting der bliver tolket som i princippet ikke har relevans for emnet.

Som Sand skriver ovenover, så kan det godt være at man misforstår/tolker/fejl-lægger-ord-i- mine-fingre, fordi man vil.

StineDecor - Pm er nu altså en kvinde....

Jeg forsøger ikke at lave endnu en LDR tråd men at få tilbagemeldinger fra seriøse folk som Asfaloth, Lotte.

-Nu læser du det sikkert som, at du ikke er seriøs.

Bedste hilsner "BH"

Supra.

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  24-05-2010 10:05

Bork, bork, booooork

Godt der er en der kan finde ud af at svare på spørgsmålet...

PS. Jeg var ikke til kurset, så kan desværre ikke hjælpe.. Men ville være spændende at høre fra flere.

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Ldr på fyn
Forfatter: 
Dato:  24-05-2010 21:51

Hejsa

Ja jeg var også oppe at høre pia.

Tja..... jeg vidste ikke ret meget om LDR - og blev desværre ikke meget klogere!

Jeg har for snart en del år siden redet dressur på hyggeniveau, men stoppede da jeg ikke synes det var i orden, den måde jeg skulle ride på ifølge min underviser.

Idag laver jeg lidt horsemanship og har desuden fået lidt undervisning af en af bent Brenderups elever.

- Jeg er ikke inde i diverse teorier om biomekanik eller lign. og ved idag stort set ikke mere om LDR end jeg gjorde før aftenen med Pia!!!!!! - Måske man med baggrunden i orden fik mere ud af aftenen end jeg gjorde?

Jeg kunne dog se/høre, at hendes undervisning er stort set identisk med den undervisning jeg fik for snart 10 år siden! - Så det bekræftede mig i, at det ikke er noget for mig, da jeg har prøvet det!

Jeg er enig i Asfaloth`s beskrivelse ovenfor!

Jeg vil dog tilføje, at jeg synes, at Pia har en meget nedladende/aggressiv måde at formidle sit budskab på! - Hun fik flere gange "skudt efter" "nordbaggeryttere", folk der rider bidløs, folk der ikke har råd til ordentligt hestemateriale mv!!!

Der var lagt meget vægt på, at det var en informationsaften, ikke en diskussionsaften. - Helt ok at hun ikke vil risikere, at der sidder en masse, som kun er kommet for at diskutere hendes metode, men jeg følte ikke, at hun på nogen måde var interesseret i at svare på de få spørgsmål der kom. - Jeg sad ihverfald med en følelse af, at hun måske ikke kunne svare........

Hun nævnte flere gange, at Rollkur ikke var en metode! - Det var blot en hest fanget i et uheldigt moment og sådan nogle øjebliksbilleder kunne nok tages af os alle, når vi red! - Mange undskyldninger for at forsvare diverse rytter i de situationer. Og så den, som jeg synes var helt ude i skoven!!!! Al denne hetz mod rollkur var KUN opstået fordi, at bl.a tyskerne ville have ram på Anky, da hun var så god, at hun var en trussel mod dem! - Måske Pia er sponsoreret af Anky?

Og da hun så underviste kom hun også lige med kommentaren, " at hvis der nu var en ondsindet fotograf tilstede, så kunne de jo også have taget billeder af denne hest nu og så vist at jeg underviste i Rollkur, men det var det ikke......."

Nej det er meget muligt, men det undrer så stadig mig, at hesten så mange gange var inde at røre sin egen bringe!!!!!!

Kh Trine

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 07:34

Tak for Jeres respons ang. LDR kurset. Det ser ud som om det stadig er som da jeg holdt op med at ride moderne dressur, fordi jeg ikke vil ride den med så stort tøjletræk og ride den i spænding. Jeg holdt op også fordi jeg ingen svar kunne få af berideren, når jeg spurgte om teorien bag det vi lavede. F.eks. hvorfor er det i orden at hesten går lidt bag lod, når den lærer nye øvelser.

Min oplevelse er, at moderne ryttere (ja, jeg generaliserer lidt nu) ikke interesserer sig for hvordan deres ridning indvirker på hestens krop, om hesten sætter muskler de rigtige steder, bliver stærkere og smidigere, så den kan holde til det vi vil have den til. De eksempler der beskrives fra diverse clinics med moderne ryttere/trænere, vidner om at de ikke har viden om biomekanikken, fordi der svares i øst og vest.

Udfra Jeres beskrivelser af kurset, har jeg stadig ikke fået lyst at lære mere om LDR , da mine heste ikke skal udsættes for denne træningsmetode. Jeg har fået forklaret hvordan hestens krop ser ud i LDR ved foredrag med Gerhardt Heuschmann, og det vil jeg ikke udsætte min hest for.

Dem der bruger LDR kan åbenbart ikke fortælle ud fra biomekanik, hvorfor denne træningsmetode er god for hestene, for det er den IKKE.

Supra, jeg synes det er rigtig fedt at du sætter dig ind i tingene i starten af din ridekarriere, hatten af for det, så når du ikke at lære at ride forkert og derved skal du ikke spilde krudt på at aflære de dårlige vaner igen.

0
0
Svar på denne tråd

Respekt
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 09:49

Jeg tager også hatten af for dig, Supra, at du undersøger hvad tingene er, før du kaster dig ud i noget - det giver da alle muligheder for at starte din dressurkarriere på en positiv måde :)

Jeg kunne iøvrigt også sagtens forstå dit start-indlæg.

Jeg kan forstå på de der har været til PM kurset at det vist var et kursus primært med formål at skyde med skarpt på 'os' der ikke er enige, at forvirre og tildække yderligere hvad der egentlig er meningen med LDR (ja, jeg kalder det nu rollkur ;) ) og et forsøg på at forsvare metoden med romantificerede forestillinger om en 'afslappet og glad hest'.

Jeg ville gerne have været der, men er sikker på jeg var blevet bedt om at gå min vej, for at have stillet for mange nærgående spørgsmål, og er heller ikke sikker på jeg kunne have forholdt mig lige neutral og pæn i min tone :D

Hvorfor er det LDR(rollkur) rytterne hele tiden forsøger at forsvare det det gør, pynte her og der i stedet for at forklare tingene biomekanisk og sagligt? ;) Det skulle vel aldrig være fordi de ikke kan?

Man ja, for at citere AH, så er det nok for svært - for svært at ride hestene frem og slippe fortil, for så kan det være man bliver smidt af, når man nu ikke gider at ligge og træne afslapning, stopsignal og den slags ubetydelige petitesser ;)

0
0
Svar på denne tråd

ghjgfhgf
Forfatter: 
Dato:  26-05-2010 10:05

Hvor man så ska gå hen?

Man ska finde sig en underviser der kan svare på ens spørgsmål. Dernæst få en prøvetime ved vedkommende.

Teorien er vigtig at få med.

Man kan nørde så meget teori man vil(jeg gør det også og søger inspiration mange steder fra) Men der hvor man virkelig lærer, er ved at sidde på sin hest og få det ind med skeer... so to speak... Det er der de gode aha oplevelser kommer.

Kunsten i at finde den underviser er så det store trick..

Kan også varmt anbefale at alliere sig med en god ven og blive filmet.. Der kan man virkelig få hele billedet af hvordan det går.

Men læs endelig teori også.. begynder at lyde som at ta kørekort.. Der er jo nok en grund til at en udd består af teori og praksis. Derfor kan en underviser, der ik kan sin teori, nok heller ik forklare sine metoder i praksis..

Supra: Du ska bare skaffe dig et HN bok bok filter,( soldinacrappystorenearyou) så ser du slet ik de der hønse indlæg, men kan nyde resten af HN

Vi sku ha en hønsesmiley...

Mvh Michelle

Man skal ikke kaste med viskelæder hvis man selv er en tegning

FLINT ALLMIGHTY

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

www.fjordhest.dk

for dem der kan lide rigtige heste

0
0
Svar på denne tråd

Reflektioner
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 12:44

Michelle, Manitax, Tina og Trine.

Tak for svar og ikke mindst lidt smil og humor. Det kan da holde den værste depression for døren, når man tillader sig at stille et neutralt spørgsmål, der fluks anses som kritisk.

Jamen, jeg får snart indtryk af helheden af de tilbagemeldinger mht PM's kursus. Der mangles kvalitet, indsigt og substans.

Jeg synes, da at det er forståeligt at mange modstandere stiller spørgsmålstegn til metoden og føler sig lidt angrebet, når jeg i en tråd som denne prøver at få lagt frem, hvad PM, Helgstrand og andre LDR folk egentlig prøver at levere. Jeg har undersøgt det lidt og har indtryk af, at man er gået fra reel Rollkür til LDR for at legitimisere metoden. Rollkür jo er forbudt. Men når der er retningslinier for netop LDR, at brugen af denne kun må være i 10min (uden tvang) - hvorfor beretter mindst to her så om at der ved en præsentation af LDR overtrædes, denne regel som jeg kan se Pia selv er bekendt med. Det bryder jeg mig så ikke så meget om.

Må man egentlig bruge LDR i 9 min, holde 45 sek pause - og så gå videre med 10 min LDR, efterfølgende?

Fartangivelser på motorveje er jo max og ikke gennemsnitsfart, dvs ved 130km/t må jeg ikke køre 180km/t og så sætte farten ned til 45km/t de næste km, således at mit gennemsnit er på omkring 130 km/t. Det er vel max 10 min LDR sum total, 10 min pr time??

Vi andre væmmes ofte over bittesmå kinesiske gymnaster, der kan folde benene rundt om hovedet to gange imens de smiler til kameraet iført industrielle mængder make-up. "Resultaterne" er måske hos disse unge piger ikke opnået frivilligt og uden smerte, mén og fremtidige konsekvenser i led osv. Er det ikke lidt det samme man gør ved at overstrække halsen på en hest? Hesten kan måske ikke sige fra, men man kan da aflæse en hests signaler om "nu trænger jeg til pause, en smøg og noget hø, tak", eller "nu trænger jeg faktisk til luft". Hvis man ignorerer dette er det jo at overtræde de gældende regler for håndtering/træning af dyr.

Jeg var inde at se lidt om emnet den sidste uges tid og må nok indrømme at som jeg ser det vil vi vel alle nå resultater hurtigt, billigt og for konkurrence hestes vedk. er tid jo penge.

Jeg har ikke set argumenter der taler for hestens vel ved brug af LDR... Er der nogen argumenter for, derfor jeg oprettede denne tråd!?

Til Helgstrands arrangement i Herning kunne en dyrlæge vise nogle eet eller andet tøjler/indspændinger, som han bruger under genoptræning af heste, hvor disse netop longeres dagligt i LDR form/stilling. Er det mon det eneste tidspunkt hvorpå hesten har gavn af at være tvunget ned i en sikkert ubehagelig stilling?

Jeg har pludselig indtryk af at LDR og/eller Rollkür er lidt som at give mig håndjern, og bind for øjnene på og tvinge mig til at løbe bogstaveligt talt med en pisk... Det ville jeg ikke synes om. :-)

Dette var denne uges indsigt efter disse foreløbige svar i denne tråd.

0
0
Svar på denne tråd

Det er nogle
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 12:55

gode refleksioner, du kommer med, Supra (y)

Jeg kan fortælle, at det store, tyske rideblad - mest om dressur - St. Georg, skriver at 'man' nu har omdøbt rollkur til LDR 8-)

St. Georg kalder dette et "verbalt taskenspiller-trick" :-P

Simpelthen: nu er rollkur blevet forbudt, men vi har ikke i sinde at holde op med at ride sådan, så vi kalder det bare noget andet 8-)

:-) fra NinA

Ridestøvler sælges, Cavallo - 400 kr

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Et bidrag til Supra og NinA
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 17:23

Helt korrekt. Det er Orwells Nysprog i funktion, og her er beviset fra opvarmningsbanen til sidste weekends Wiesbaden:

www.greatfarmstables.com/Catherine- s-Diary-MAY-2010.html

Tag ogsaa et kig paa Tonjes' artikel paa Eurodressage:

www.eurodressage.com/equestrian/ 2010/05/28/t%C3%B6njes-take-things- steward-guidelines

Portrætter males efter foto.

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(efter Cato)

"Riding is - and remains - an education in Humanity."

www.xenophon-classical-riding.org

0
0
Svar på denne tråd

skulderklap
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 17:35

Vil også bare lige sige super indlæg supra :-)

Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)

0
0
Svar på denne tråd

Undskylder
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 17:44

...denne stroetanke.

AH rider efter eget udsagn LDR. I Ridehesten kan man laese om hvor vanskeligt det har vaeret at laere Polka Hit at tage kortere skridt i piaf. Er det ikke blot at indroemme at man ikke traener efter reel samling, men blot efteraber med cirkus-hestens trav paa stedet? Oevelsen bestaar da ikke i, at laere hesten hvor lange skridt den skal tage; afkortningen af skridtene kommer da med en korrekt flytning af vaegten bagud idet hesten saetter sig?

Sjovt nok kan AH heller ikke lave parader eller tilbagetraedninger; begge er forudgaaende oevelser for en korrekt piaf.

(efter Cato)

0
0
Svar på denne tråd

Søde indlæg
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 18:46

Tråde kommer, tråde går, tråde løber og tråde slår.

Jamen Nina det er da dejligt der kommer nogle tanker ud af at man selv stiller et spørgsmål. Hvis jeg rendte rundt hjemme og stillede de samme spørgsmål til mig selv ville jeg ikke få samme input og andres reflektioner. Her har jeg da fået det ud af tråden at jeg ikke er helt vildt keen efter at rejse for at se et PM foredrag. Jeg har en natur/sundheds-videnskablig baggrund - ergo skal man ikke komme med noget over for mig, som jeg ikke kan gennemskue med evidenser.

Aleksandra.

Jan Tönje er efter hvad jeg kan læse konst. chefredaktør for/på St.Georg... Et "gammelt", blad med seriøsitet og vægt. Det respekterer jeg.

Når der nu omend efter megen pres er sat regler for hvad man må og ikke må, så forstår jeg ikke, at man i nogle videoer kan se at der ikke var stewards, der kunne gribe ind over for det man kunne se fra Wiesbaden.

Har man egentlig billeder/video af hvor en steward griber ind? Diskussionen er måske en anden men naturligt afledt af denne tråd. Hvad hulen er stewards så til for, hvis de ikke har format til på en ordentlig måde at sørge for at tingene foregår efter reglerne.

Det videomateriale jeg har set fra Wiesbaden har absolut ikke været pænt.

Du må ikke kritisere AH! Jeg har det med ham, lidt som med en gut der kørte Formel-1, Ayorton Senna. Senna, var uhyre konkurrenceminded, kørte aggressivt og ofte til fare for andre. Nogle forgudede ham, men jeg selv hadede ham allerede som barn idet han var voldsomt usympatisk.

Jeg har hørt AH kritisere Fjordheste-folk osv, på en smart og perfid måde. Som jeg ser det- folk har hvad de har råd og lyst til. Hvis folk bare passer deres eget, kan folk da eje hvad de ønsker og være glade for det. De kan endda ride som de selv vil, bare det er efter reglerne, og de behandler hestene etisk korrekt.

Man skal så ikke komme og nedgøre andre der rider efter reglerne fordi man har en dyr hest, medaljer på skuldrene og bruger tvivlsomme, måske ulovlige metoder for at nå medaljerne. Det er ikke acceptabelt. Lidt som de, der fik træ-blokfløjter fra "Moeck" i folkeskolen, andre spillede kundskabsmæssigt bedre på en massefabrikeret begynder-plastikfløjte til en 50er fra Yamaha. -Vi andre sørgede for at blive gode nok, for at kunne udnytte en Moeck fuldt ud, så spillede det nemlig. Når folk kan høre du ikke kan finde ud af at spille på en fløjte - så kan du ikke brøste dig med at den hedder "Tørveslettens Moeck", der er folk der ikke bliver narret... Man behøver altså ikke have lyttet til blokfløjtemusik i 30 år for at høre det, om man kan læse noder eller ej. *Metafor/analogi slut*

-Derfor mener jeg at kunne udtale mig om både musik, og ikke mindst at feks det jeg ser fra Wiesbaden, ikke er godt. Dette på trods af at jeg ikke har den store personlige rideerfaring.

Lad mig gå planken ud, begå selmord på HN, skyd mig i min egen tråd. I må ikke sige det til nogen, men jeg synes heller ikke Totilas' ridning er køn. -Igen. Moeck/Yamaha. Det er simpelthen for uorganisk, ridningens pendant til techno. Næh, så giv mig hellere en dosis x-antal år gammelt JCS Bach. Der er der kræset for detaljerne, skønheden, det runde og flotte. -Ikke forcererede resultater for at pengene ruller ind.

Tiderne ændres, men vores skønhedsidealer baseret på det gyldne ridesnit ændres nok ikke, og da slet ikke på bekostning af hestenes ve og vel. Og lad nu være med at pådutte os noget vi kan se er forkert, uden at kunne og ville argumentere for sagen.

TAK for de gode seriøse indlæg, tror desværre der er brugere, der ikke "tør" skrive i denne tråd fordi de er bange for at blive stemplet. Lidt som at stemme Dansk Folkeparti, folk tør ikke indrømme det. Det gør det ikke mindre skummelt.

Håber I nyder solen.

Bedste hilsner "BH"

Supra.

0
0
Svar på denne tråd

Hurra...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 19:54

der er endnu en, der sammenligner med musik - så er jeg ikke alene :-D

Selv musikalske amatører kan høre, hvis der synges tilstrækkeligt falsk til en koncert ;-)

(hvilket ikke er spor sjældent)

Men hvis hele kritikerskaren og alle professorerne så påstår, at det slet ikke er spor falsk - ja, så bliver amatørerne jo usikre, og tror, at sådan lyder det åbenbart, når det er særlig rent......

Men vi er altså nogle, der ikke lader os narre :-D

:-) fra NinA

Ridestøvler sælges, Cavallo - 400 kr

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Nederen
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 20:16

Jeg synes det er totalt nederen at se sådan en video fra Wiesbaden :-(

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

Har du set den nye uddannelse ?

0
0
Svar på denne tråd

super godt billedet
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 20:43

He he he - fint billede Nina :-)

Jeg synes jo historien gentager sig: Kan du ikke se kejseren har fint tøj på, er du bare en nordbakkerytte :-)

0
0
Svar på denne tråd

Grim video
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 20:53

Ja - det er godt nok en rigtig grim video fra Wiesbaden

Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 23:19

Super god tråd!

Syntes den rammer hovedet på sømmet, og kan kun sige at jeg nikker genkendende til mange af de ting som bliver taget frem. Bare tag feks. Da jeg begyndte at ride for en 12 års tid siden, har stadigvæk bøger for begyndere hvor de viser forkert og korrekt samling og ridning på heste, og hvad der dengang var som forkert eksemplet med heste bag lod, er nu pludseligt blevet acceptabelt og "normen" på de store konkurrence baner. Det syntes jeg er tankevækkende...

Og jeg står fuldstændig af på den der med hesten bevæger mulen rundt i ren nydelse..... virkeligt den værste gang øregas jeg længe har hørt. Så grunden til den åbner munden (hvis man ikke har fået strammet det næsebånd godt og stramt!!) og lukker øjenene er fordi hesten bare er SÅ glad under hyperflexion!!

0
0
Svar på denne tråd

fdlgkjdflkgj
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 10:21

Jeg udfordrer AH til gangartsklasse....

Min 19 årige( gået som elevhest hele livet)FJOLLERbakke bruger ryg og bagpart bedre end Polka dot... haha

Ej, vi Fjord folk, eller de fleste af os, er vist pænt ligeglade med hvad Prins Andreas, Kong Ulf, og kongelig hof rådgiver Bjarne N osv synes om os og vores heste. Vi ved selv hvad de er værd.. Og ulig ovenfor nævnte har mange af os prøvet eller ejet store gangmaskiner..og taget vores valg... men det jo bare fordi vi ik kan ride alligevel...

Uanset race og type skal og kan næsen holdes foran lod.... op i røven med undskyldninger som: den er ik stærk nok endnu... Jeg har set selv BH romanov afkom, der frisk fra tilridning ku rides med ryg oppe, og foran lod.. Smukt og afslappet...

Og sidste pip: Har også set privat video af BJ stå og undervise en rytter der; når hun selv rider, formåede at få næsen ud, men som han direkte sagde: Vi ska ha den ned og runde mere, mere endnu, dybere ind ( hesten dykkede bag lod og gloede på sine hove) jaa der ska vi hen.... Han var i øvrigt meget imponeret over dens indundertrædning og nævnte det et par gange.... Tja Bjarne det så fordi den er blevet redet efter fordringerne indtil den mødte dig..

Det sagde rytter ikke men jeg sad og tænkte det..

Nå det blev en lidt grov en.. må ha noget galle jeg ska af med idag.....

Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

www.houseofcharisma.com

www.fjordhest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bjarne...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 16:52

Hæhæhæ... ja hesten må jo helst ikke "toppe op fortil," som Bjarne Nielsen advarede imod i en artikelserie fornylig i Magasinet Hest. Det giver jo god mening, når nu man ved, at "hovedet skal ned, for at bagbenene kan komme op."

Mvh

Julie

Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)

0
0
Svar på denne tråd

interessant
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 20:33

Jeg fik gennem mit arbejde hendes mail om tilbud med at holde gratis infoarrangement om LDR. Det lød interessant, og måtte selvfølgelig undersøges nærmere, men efter at have set på hendes hjemmeside

www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html

Hvor hun blandt andet har et billede af Andrew McLean i et uheldigt øjeblik på en tydeligt forskrækket hest, hvilket bliver brugt som et eksempel på dårlig ridning, hvor det hvis den havde vist rollkur selvfølgelig bare ville have været et billede taget lige i det forkerte øjeblik

Jeg endte med at måtte konstatere, at hun var en mavesur dame, der af en eller anden grund følte sig personlig trådt på af debatten om LDR, og nu måtte hun oplyse os stakkels forvildede danskere om sagens rette sammenhæng, hvilket jeg kan forstå på de ovenstående observationer, at hun gøre lige så lidt overbevisende live som på sin hjemmeside :)

Er nu endnu mere glad for, at jeg fravalgte at beskæftige mig mere med hendes arrangementer (selvom jeg gerne ville have været nede hos Horse team og se hende).

Merete

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 20:48

Hold da ferie. Fik tygget mig igennem lidt mere af hendes hjemmeside (den irriterer mine øjne, med alt det bling og farver, bliver næsten helt køresyg).

hvor det billede af andrew, som nævnt befinder sig. Og sørme om der ikke også er et billede af en HN brugers hafliger var hun har tilknyttet "Gruppe 3 - ethologi (dyreadfærsterapi) ryttere (ofte fanatikere af LONG AND LOW) der synes at AL ridning er forfærdelig, undtagen deres egen som oftets er på forparten, med urolige hænder og FALSK LETHED på tøjlen !

Fotos af gruppe 2 og 3, der TYPISK er de ryttere, der er at finde i massevis på alverdens forums... hermed et lille udpluk, inklusiv én af deres ledere, Andrew McLean (på det første billede til venstre) :"

Tja, hvem gider beskæftige sig med sådan et emsigt kvindemenneske, som tildeler "personlige" svinere til folk, og derefter skræpper op om hvordan folk hænger toprytterne ud, når hun i den grad hænger folk ud på hendes hjemmeside.

Jeg ville personligt hellere gå til kursus hos Anky end PM, og det siger ikke så lidt, da jeg nok aldrig kunne drømme om at se Anky kursus, da det giver mig ondt i maven at se den måde hun rider sine heste på.

0
0
Svar på denne tråd

uoverskuelig hjemmeside
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 02:29

som basicly fortæller os at vi er snotdumme og hun har ret javel whay to get the word out

ang. den video må jeg tilstå min indvolde lavede saltomotale og sendte mig ud på toilettet for at hilse på Ulrik

tragisk man til dags dato stadig ikke kan ride heste uden unaturlige holdninger og benspjæt..

Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd

bfghfghgf
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 07:44

og sur r*v at man bliver fejet af som støvsugerrytter når man tillader sig at sige nej tak til toppens metoder..

Jeg ligger lidt ubehageligt midt i.. For jeg rører altså tøjlen og ber om mere tempo, men vil have den står derude selv. Jeg vil ikke sidde og holde hovedet..

Men kan godt finde på at be den om at sænke via tøjle.

Julie: Glimrende eksempel, har jeg, på betydningen af det hoved.. Hvis min ryger ind i lod, mister jeg en 10 cm indundertræden af bagben. Står han 5 cm over får jeg maks fra bagben... Bag lod kan næsten ikke lade sig gøre pga ganashen på sådan en gammeldags type.

Forstår bare ikke hvordan de ikke kan se forskellen...

har andre gode undervisningseksempler, der har hjulpet til at se hvor det går galt. Det helt genialt at tage en tur rundt i sit område og nørde undervisning. Hrm men også hårdt når man ser nogen man har lyst at rykke af og give en cykel..

Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

www.houseofcharisma.com

www.fjordhest.dk

0
0
Svar på denne tråd

jo men sådan
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 12:34

er det jo altid efterhånden fordi folk elsker at sætte andre i båse det er deres måde at overskue tingene bedere urimeligt ?? ja men de ved bare ikke bedere stakler...

Min træner er Dave Thind (google ham) hans træninger er lige præis det jeg manglet ingen rollkurs hiv og sving forparts ridning ganske alm remonte ridning med stor biomekanisk aspekt.

Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd

ghdfhdfg
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 09:33

Hmm googlede og fandt youtubevideoer, men fandt kun baglod ridning. Der var en hvor han selv red og det lignede en meget mild udgave af LDR.. Og synes bestemt den var på forparten.. Det var ikke lige noget for mig.. Er hys med overrunding, som jeg lidt synes det var..

Findes der et direkte link til noget der viser det du beskriver? Og hvordan får du undervisning hvis han bor i USA?

Det lidt træls, synes jeg, at nu kalder alle, ridning hvor man ik hiver hesten i hovedet, for Remonte. Det er jo ikke en ride metode, eller en måde at definere: let på tøjlen, men et "fint" ord for ungheste ridning. Altså lang og dyb, hesten ud og svinge men ikke samlet endnu.

Ligesom horsemanship er blevet p*let og bruges af folk der klikkertræner osv. Horsemanship brugtes i gamle dage om om al omgang med hesten, hvor dens tarv kom først. Springrytteren der stopper midt i en stævnebane fordi den har en dårlig dag, eller ikke føles helt rigtig.. så skidt med stævnet. Det er Horsemanship.

Eller rytteren der undgår at hidse sig op og lade egne manglende evner gå ud over hesten, at ride en hest op uden diverse konflikter og sætten på plads, så den kan "lære" det. Det er også horsemanship.

ups ja endnu en kæphest jeg har... skabet bugner snart...træls man ik kan ride på dem..

Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

www.houseofcharisma.com

www.fjordhest.dk

0
0
Svar på denne tråd

der findes ikke så mange udlagte videor
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 15:43

af Dave men sådan her ser man han som oftest på en hest:

Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 15:51

Får undervisning fordi hans forlovede Camilla Stava er norsk og bosat her de har begge vært indenom Gerd H og er vældig dygtig folk begge to.

Ser absolut ikke det du ser på den video og har aldrig til dags dato set Dave ride noget i nærheden af LDR manden fordømmer det langt ind i helvede.

Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd

dbhdfgfdg
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 18:01

Nå ser lige om jeg kan finde den igen.. Den ligner ikke noget ala det billede du viser der..Det ser jo umiddelbart ret fornuftigt ud..selv om det bare er et enkelt lille moment.

Der står noget med at det en eller andens hoppe han rider.. altså ikke egen hest.

Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

www.houseofcharisma.com

www.fjordhest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hammerum
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 20:39

Er der andre der skal med på LDR-kurset i Hammerum her i juni??

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja og Fenja - verdens smukkeste piger

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

123456567755
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 22:05

Nu bor jeg ikke så langt derfra, så det kunne da være man skulle prøve at se hvad det er for noget :-)

Dato? Og koster det noget at være med som tilskuer?

˙·٠•●♥ HeidiZ ♥●•٠·˙

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 22:52

Det er gratis, det er både teori og undervisning af mener det var 3 heste. Det er den 17. juni kl 18.30, tilmelding er nødvendig.

Du kan se hvordan og hvorledes på denne side www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html et godt stykke nede.

Skal bare med for at få mere viden om hvad det er jeg siger nej tak til

Linda.

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

ja en rød hoppe
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 22:52

den er forholdsvis ung den hoppe og urutineret men syntes nu selv han gør det hæderligt..

Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd

Dave Thind
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 09:50

Har luret lidt hurtigt på den video med den røde hoppe - synes ikke det er slemt slemt, for mig ser det ikke ud som om han har voldsomt fat i den. Den går bag lod ja, men det tangerer ikke LDR, som jeg ser LDR. Takten er for mig at se ikke slem - ned i tempo og lidt frem med næsen, så ville det også være nemmere for den at bære lidt mere bagtil.

Har set en del billeder af Dave til hest, samt billeder af nogle elevers heste - og hørt mange af hans råd til forskellige problemer, og jeg synes han virker til at være ret fornuftig og kompetent. Hvis ikke jeg havde fundet en underviser som jeg er glad for, og han var en mulighed, så kunne jeg sagtens finde på at ride hos ham.

Linda.

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Rent faktisk...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 10:57

... så tror jeg ikke, at vi skal regne med at Pia Munck er den "ambassadør" hun selv regner med at være.

Jeg kender et par ryttere eller tre, som rider på et pænt højt niveau, og deres reaktion var (og er stadig) "hvem h.lv.de er konen?"

Med hensyn til Andreas Helgstrands (og nu også Pia Muncks) udtalelser om "nordbaggeryttere", så er jeg rimelig sikker på, at det ikke har noget som helst at gøre med vores fantastiske lille hesterace.

Det er faktisk næsten værre: det handler om at finde så grimt og nedværdigende et øgenavn som muligt - og her popper udtrykket "nordbaggeryttere" altså stadig op

Vi er rigtig mange ryttere på Fjordheste, som synes at vi har opnået rigtig meget i de sidste 10 år - men sådan en udtalelse kan jo gøre selv den mest optimistiske træt af det.

Det ligger simpelthen så grundlæggende i mange af disse ryttere, som i mange år har redet på varmblodsheste, at det er en menneskeret at se ned på alt, der ikke har krone og bølge på låret. De er ikke kommet en sk.d videre end den grimme ælling: alt "anderledes" må kanøfles.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Frk. Munch
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 12:45

har tydligvis ikke været i Nordbakkens hjemland og set de kanoner der spassere heroppe vi har da indtil flere der går ud og rydder rent bord på stævner foran stempel i røv hestene den sidste lille søde fjordhoppe slog en dyrt indkøbt DV til små 100 tusinde bobs i en LA dressur ;)

Pia Munch XXXX ynder at udgyde galle på sin meget uproffesionelle uoverskuelige hjemmeside damen har dengang ruder konge var knægt poseret i dalle valle og dermed er hun "noget" ved musikken ;)

Nej blir spændende at høre hvad dem som skal se LDR klinik (kan man kalde det det)har at sige bagefter ;)

Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd

Lilar........
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 12:47

Tak det er da altid noget at jeg ikke er den eneste der ikke ser bare en millimeter LDR ved Dave for det ville da være utopi for manden at prædike stolpe op og ned om hvor nedrn LDR er og hvor genial en mand som f.eks Gerd H er hvis man selv red noget der ligner LDR ;)

Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd

Pia Munck
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 13:45

Er der andre der skal til det LDR-kursus på Kirstinelund uden for Århus i aften?

Gratis entre 18.30.

Jeg håber lidt, at jeg og en anden HN'er kan få gjort det til en hyggelig anti-LDR udflugt... :-)

(efter Cato)

0
0
Svar på denne tråd

Næh....
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 14:12

Egentlig kunne det være sjovt at se giraffen - men jeg har alt for travlt med min "nordbagge-ridning" til at kunne sætte tid af til slige personligheder...

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Pia Munch "Clinic"
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 01:53

Så er man hjemme igen fra Frk Munchs foredrag om - og opvisning i, de moderne, fænomenale, dressurteknikker LDR og Rollkür!

Lige pt. har jeg ikke noget at sige om det. Tror mine indtryk lige skal fordøjes, men min umiddelbare konklusion er at kvinden er XXXX. Hvilket i grunden er synd, for det virker som om hun virkelig brænder for sagen.

Hvis det virkelig er rigtigt at hun, med succes, har holdt samme foredrag om LDR foran et publikum bestående af de danske topryttere og trænere, så tror jeg virkelig at det er på tide at dressuren som konkurrencesport, lukker og slukker.

Jeg er dybt dybt målløs og finder det både skræmmende og frastødende, at ryttere vil lægge hest til den slags.

Anky og Andreas har muligvis en vag idé om hvad de foretager sig - Pia har tydeligvis ikke...

Tilgengæld var der gratis kaffe og kage, og super dejligt selskab!

Tak for iaften Aleksandra

Chris!

I never give up - I never give in...

Min erfaring er summen af mine fejl!

0
0
Svar på denne tråd

chghfgh
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 07:25

Må der er ingen grund til at lægge den ind hvis i har set den...

Sad og nørdede på den igår og kan godt se hvad i mener. Så slemt er det heller ik. Har vist haft de overkritiske briller på.

Ska ikke til LDR clinic, ser rigeligt med dårlig heste behandling til daglig, og set rigeligt med videoer og billeder fra hende, til at vide jeg spilder min tid..

Hvordan kan i, der har været afsted, holde k*ft??

JEg tror jeg ville komme til at sidde sådan eller eller

Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

www.houseofcharisma.com

www.fjordhest.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 08:27

rfx - jeg har også ind imellem de kritiske briller på, det er helt fint at man har det Men lige netop Dave Thind ved jeg ikke er LDR-rytter

Jeg har meldt mig til LDR clinic fordi jeg oprigtigt gerne vil se hvad det er jeg siger nej til, vil kunne argumentere sagligt for det. Og så vil jeg gerne "se kamelen" IRL!

Skal afsted sammen med et par veninder, som måske ikke er helt så kritiske som jeg er, så er spændt på den snak vi får i bilen på vejen hjem

Linda.

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

LDR Kursus
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 11:17

Michelle:

Hvem siger at vi holdt k*ft?

Det gjorde hverken Chris eller jeg, til stor aergrelse for Madame MUNCK.

Hun kan virkelig ikke lide spoergsmaal...

Mit stoerste -oejeblik indtraef, da hun tog et billede at en samlet hest, klippede hovedet ud og drejede det for at vise, at LDR og samling er det samme... Sad jeg og taenkte, men hvad med resten af hesten? Jep, det gjorde jeg. Den logiske konklusion af hendes tanke her siger jo, at hesten kunne staa paa hovedet og det ville vaere det samme.

I modsaetnign til LDR-afficionados er jeg nemlig godt klar over, at halsen haenger fast i skulder, ryg og laend. Hesten kan ikke blot skrues ad, demonteres, hvor belejligt det end maatte vaere for dem der kun oensker at se paa fronten.

Et af mine ynglings -momenter (der var en del...) var sammenligningen af Mozart og Sjef Janssen.

Et andet var den gentagne, borderline psychotic teori om, at hele Rollkur-debatten bunder i, at to tyskere, i deres higen efter verdensherredoemmet, har fremprovokeret en helt og aldeles ufunderet 'hetz' mod Anky et al.

Wow.

Isaer eftersom reaktionen mod Rollkur begyndte i Tyskland mod TYSKE ryttere... Men det var nok blot en afledningsmanoeuvre.

Mere foelger.

(efter Cato)

0
0
Svar på denne tråd

ohh Myyy
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 11:24

Damen er jo helt og aldeles afmarcheret XXXX

Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd

Grineren
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 14:33

Hold kæft hvor er det sjovt det her

Også hendes hjemmeside, om den store konspiration startet af tyskerne, som har udspredt rygterne til OS (de forsmåede nordbaggeryttere der ikke har råd til en rigtig hest (nedern)), godt underbygget af vores LEDER ANDREW MCLEAN, samt en masse korrupte 'has been'-dyrlæger som savner rampelys at sole sig i

Kan godt komme i tanke om en kost der nok mere savner rampelys - troede ellers så rigeligt at hun fik lækker publicity når hun hang ud med bedstevennerne Anky og Sjef (og ikke at forglemme Mozart )

Hvor er jeg glad for at erfare at denne dame VIRKELIG bare er et forvirret damemennesker der gerne vil have hvidvasket sin sørgelige 'ridning'.

Et øjeblik blev jeg helt bange for at hun reelt havde noget at skulle have sagt i visse kredse.

Når det så er sagt så synes jeg videoen fra Wiesbaden er og og den ultimative falliterklæring for konkurrencedressuren og FEI . Hvor er det bare sørgeligt ....

0
0
Svar på denne tråd

Tina spirit
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 18:02

ved ikke med dig men den video vendte maveindholdet i mig blev ikke engang gal blev ualmindelig kvalmen og ked af det for hestenes vegne

Staro Hit

&

Baby

0
0
Svar på denne tråd

at holde kæft...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 19:07

Ja hvem siger at vi holdt kæft...ja jeg gjorde altså ikke!

Jeg kom så ikke lige med kommentarer til "vi drejer lige halsen" delen, den var jeg godt nok ikke lige forberedt på, så i stedet tror jeg jeg stod og små grinte samtidig med at jeg diskuterede med side manden om hvad hun egentligt forsøgte at forklarer...?

Jeg kom til gengæld til at sige at man da ikke kunne sammenligne disse billeder:

Det giver jo absolut ingen mening!

Og billederne er jo total usammenlignlige eftersom det øverste billede viser en hest på den første stadie; unheste stadiet i remonte ridning, hvormod de to nederste viser (noget nær) det højeste uddannelses trin inde for moderne/LDR dressur...! I hhv. "samlet trav" og "piaff" !

Ingen mening gav det...!

Den øverste hest påstod hun forresten ikke engang gik op i sit eget spor

Hvad gør de nederste så?

Hun er uden tvivl meget motiveret, men hun har bare ingen ting at have det i...!

Hun er XXXX...!

Mvh. Lotte

Med

Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre

0
0
Svar på denne tråd

Samling eller something...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 23:09

He he, kom lige i tanker om hendes ultimative bevis for at heste ikke er generet af at få frataget sit udsyn under rollkür:

Tadaaaaaaaa! Et billede af en hest der fredeligt står med snotten i jorden og græsser på en dejlig grøn eng... Den kan jo heller intet se. Er den måske stresset?

Pia Muncks logik er altså slet ikke til at stå for!

Når man vurderer om hesten bærer max vægt på bagparten ser man IKKE på bagparten. Man ser selvfølgelig på mankebenet, uanfægtet begge bagben befinder sig 20 cm bag roeven!

- Selvfølgelig sluttet af med en stjernebemærkning om at forbenene kaster den powerfulde forpart op i luften!

Det er IKKE ´Kejserens nye klæder´ - det er ´Twilight Zone´...

Chris!

0
0
Svar på denne tråd

ny forlystelse
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 00:14

He he he - det lyder underholdende og som det er værd at overvære bare som forlystelse :-)

0
0
Svar på denne tråd

Søs 1.
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 00:35

Du drømmer ikke om det Det er lige før jeg ville have betalt for det.

Jeg er dog meget interesseret i at høre fra den anden side. Der var nogle der så meget interesserede ud og sad og nikkede samtykkende til Pias teorier.

Kan man lokke dem til at skrive deres opfattelse af foredraget herinde? Helt uden debat og drama og gøren nar af hinanden?

Det kunne være yderst interessant.

Jeg ved der er nogle der læser med på sidelinjen og har en mening.

Kom frisk - kom glad!

Chris!

0
0
Svar på denne tråd

ghfghfghgf
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 07:52

en hest der græsser, Pia,(ved du læser med) har teknisk set næsen i lod.... ¨å om noget så modbeviser det din teori!! haha

Ej selvfølgelig viser det intet... hverken til den ene eller anden side..

Kan godt se pointen i at kunne, i en diskussion, hvor der så spørges: HAr du måske selv været til clinic siden du kan fordømme det?

Og så er det praktisk nok at kunne sige ja..

Meen jeg har bare, som Sif, så tisse hamrende travlt med at jorde rundt på min fjordfræser.. Han er ikke blevet ødelagt af sine 15 år som elevhest, så har travlt hvis jeg ska nå at splitte ham helt ad inden han alligevel dør den naturlige død...

Desuden har de ret alle de tosser.. En Fjord KAN ikke gå dressur..... efter LDR principperne. Det ville være aalt for hårdt for armene at skulle holde den i den, nærmest cirkel runde form i halsen... Den er simpelthen for kort og bred.

Giver jo en ny tanke til Pia...

Eftersom Fjorden er holdt næsten som den var for maaange år siden da alle racer var rene, fortæller den en del om hestens naturlige bevægelsesmønster. Og hvordan heste fra naturen var tiltænkt at skulle se ud!

ifølge de, der forsker i huleboernes tid( ved ik lige hvad de allesammen hedder), er der heste på sletterne.. Og hvon så de ud? De var små korte ponyracer, med korte brede halse, stride maner, oftest gullige eller rødlige... Med gennemgående ål.

Så hvis Fjorden stadig er, som de tidligste heste.. Og det på sådan en, nærmest er umuligt at ride LDR... og de i øvrigt, trods hård brug, sjældent har brug for dyrlæge og diverse supplementer til 1000 kr grammet..

Kunne man så udlede, at Ldr metoden slet ik er naturlig for hesten!! åh nej......

Og at mulen er en overspringshandling for at slippe væk fra smerterne...@!#$ Pia, jeg har lavet en teori der, trods dens fjollethed, alligevel holder mere vand end en, baseret på en hest der græsser... haha.. Må hellere skynde mig at tage patent på den..

Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

www.houseofcharisma.com

www.fjordhest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Morsom dame - ikke video
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 09:29

BabyD: Det var damen, hendes hjemmeside og hendes 'clinins' jeg grinede af - fordi hun dybest set er så langt ude i sine argumenter at man ikke kan andet end grine af hende. Selvom jeg synes hendes konspirationsteorier er ret underholdende og godt kan grine lidt (meget) af hendes hovsa-agtige bevismateriale, er det jo lidt galgenhumor, for det eer jo sørgeligt at hun sidder og bliver ved med at finde på argumenter for at behandle hesten som hun og mange andre gør.

Om videoen skrev jeg:

"Når det så er sagt så synes jeg videoen fra Wiesbaden er og og den ultimative falliterklæring for konkurrencedressuren og FEI . Hvor er det bare sørgeligt ...."

Og nej, den var der ikke noget morsomt ved ....

0
0
Svar på denne tråd

Det er så sørgeligt
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 09:43

Jeg har ikke set nævnte clinic.

Jeg har dog brugt tid på at udfritte Munck nogle svar på hvad hendes streger på billederne betyder og hvordan hun vil forklare, hvordan en hest der står på et forben ad gangen kan kaldes samlet.

Munck valgte selvfølgelig at overse spørgsmål og ellers svare på et selvopfundet spørgsmål, hun bedre kunne lide.

Hvordan nogen kan tage den form for argumentation seriøst er mig en gåde.

Jeg ved godt det er meget underholdende at læse disse tråde, men jeg synes altså det er lidt at udstille mindrebemidlede offentligt. Hun er jo bare en stakkel der jo ikke kan gøre for det...

Rikke

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

0
0
Svar på denne tråd

Skræmmende
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 10:00

Hun kan gøre for det i det omfang at hun efter sigende træner heste og ryttere efter de principper hun beskriver på sine clinics og på sin hjemmeside.

Det betyder der er folk der tror på de ting hun siger, og retter sig efter dem.

Det er ret uhyggeligt - se evt. den nye tråd der netop er blevet flyttet herover på træning, med nyt fra en sådan Clinic.

Hvor skør damen end lyder flytter hun rent faktisk meninger

Det er ret uhyggeligt, fordi det betyder der bliver flere der rider deres heste som hende.

0
0
Svar på denne tråd

Dr. Jekyll / Mr. Hyde
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 15:13

Jeg har besluttet i stedet at poste mit indlæg her på opfordring.

Aller aller først vil jeg gerne starte med at sige:

Jeg elsker min hest, jeg har kæmpet for ham i mange henseender.

Jeg får ondt i maven når han lider, og dårlig samvittighed når jeg opdager at han ex. har fået mén i sadellejet, fordi han er vokset for hurtig i forhold til sadlen.

Jeg anser mig selv som en god hesteejer, men menneske, og mennesker begår fejl. Både i forhold til hinanden, og som rytter i forhold til hesten.

! Men hele livet igennem er en balancegang af forholdet mellem at give og modtage og glæderne parterne imellem!

Jeg tænker tit over hvordan det må være at have jern i munden, jern i siden og vægt på ryggen. Hvordan det må være at være spærret inde i en boks og KUN komme ud når mennesket tager beslutningen for en. Og når man så endelig er ude, er man enten på en afspærret fold, under ridning eller i et begrænset tov!

Alt dette byder jeg min elskede hest! Men alligevel- alligevel er den altid glad når jeg kommer.. Hilser mig med vriske/brumme seranader... puffer efter mig mens ørerne står spændt imod mig når jeg kommer med sadlen..

Og jeg er tilhænger af, ja- DLR! "Deep Low and Round".

- IKKE stram, (høj) og snæver eller lang, på næsen og front belastet.

I mandags var jeg så til Clinic med Pia Munck.

Pia kendte jeg kun ved navn, og i få salgs henseender, gennem en veninde. Modsat mange herinde- eller de 2 der rent faktisk har været der- så fik jeg noget ud af det. Ikke under - men EFTER!

Dagen derpå skulle jeg så prøve disse nye teorier om en mere fast/tillidsskabende kontakt til munden på min hest kombineret med elastiske albuer og håndled. Det er MEGET modsat hvad jeg plejer.. Sugede hesten førhen belønnede jeg med en eftergiven tøjle, da jeg gik udfra at det var ros for den.

Men denne mere konstante forbindelse skabte en forøget tillid og mere specifik samtale mellem mig og copper. Øvelserne kom mere prompte, mere let og mere flydende. Jeg havde ikke det lille "pisk-støtte-hjælpe" behov i min samlingsdel som jeg plejer og hesten satte sig langt mere villigt i sine galoppiruetter- som jeg ellers har haft problemer med at den gerne forcerer lidt. Hesten var glad og tilfreds. Prustede tilfreds, strakte halsen ned og skridtede friskt igennem - selv efter træning. Den var tilfreds - hele vejen igennem- selvom den i udvalgte momenter blev arbejde bag lod! Hvad er så problemet?!

Jeg gider simpelthen bruge oceaner af tid på at argumentere imod at AH ikke kan lave parader, at tilhængere af DLR sammenlignes med tilhængere af Dansk folkeparti og at pia er kugleskør- for det er MUNDLORT. Helt ærligt, så synes jeg at det er latterligt, barnligt, ondskabsfuldt og ikke mindst utrolig småligt at høre på! Det er uværdig argumentation- hvor er integriteten og værdigheden blevet af?! At I kan finde på at svine en I ikke kender sådan til- og så for nogens vedkomne UDEN AT HAVE MØDT PERSONEN! FØJ!

I er bundhellige når det kommer til at behandle dyr korrekt- men hvad med næstekærlighed og fornuft mennesker imellem- hvor har den pludselig gemt sig i al jeres retfærdighed. Jeg væmmes!

Det er selvfølgelig helt i orden at være uenig. At have differente holdninger og anderledes indstilling til ting er en nødvendighed for ping pong og udvikling ikke mindst! Men den her krig, den her heste"religions" kamp, kald det hvad I vil, den bliver IKKE løst ved at i smider benzin på bålet ved at spille beskidt!

Og meget af den diskusion som opstår, opstår pga uvidenhed og manglende indsigt samt en god omgang skyklap, jalousi, og stædighed!

Vi bærer alle forskellige "briller" og intet er mere forkert/rigtigt end andet - SÅ LÆNGE HESTEN IKKE LIDER!

Og så er det så vi rammer essensen af LDR- den SMERTE som der hævdes at blive påført.

Sammenlign med jer selv når i spinner, bodybuilder eller i andre styrke henseender. Forvrider I ikke ansigtet, sveder i ikke? Har I ikke momenter hvor i giver op/siger stop? Nej, det er IKKE kønt at træne, for udvikling kræver grænseoverskridelse- og det napper.

Men bagefter- bagefter kommer succesen. Maslows behovspyramide ryger lige til tops- for I selvrealiserer. Og endnu bedre bliver det, når en lige siger" nøj- hvor er du sej, og hvor ser du godt ud"..Nøjagtigt det samme sker inde i hesten, blot på et mere basalt niveau. Jo mere den yder og får succes ud af det jo større bliver medaljen og lykkesfornemmelsen. Og det er 100, at hesten der lige har smagt succesen vil forsøge igen og give 120% hvis der er ros at hente i enden.. DET er en glad hest- DET er en selvrealiseret hest! Men godt gør ondt- det kender vi fra os selv!

Hesten er et ARBEJDSDYR. Det ligger helt tilbage fra ploven!

Dengang var den grov, kraftig, usmidig (med ål ned af ryggen) - det var det den skulle og det den kunne! Nu er de lette, smidige, med anatomi for fleksibilitet og iltre- det er det de kan, det er det de skal! Matine, Salinero alle de STAKKELS heste, de er hvor de er fordi de er nøje udvalgt, nøje avlet, nøje skabt til netop at være atleter. Nej- lille musse hjemme i stalden kan IKKE gøre det efter og SKAL heller ikke- DET er dyreplageri!

Alt med måde, alt med fornuft, alt efter EVNE!

Argumentationen for at DLR er skadeligt er, at hesten knækker forkert i nakkehvirvlerne. Dette modbeviser Pia ved at rotere "korrekte" klassiske heste's halse og sidestille dem med de der udsættes for DLR. Knækket er DET SAMME. Mange springheste rides ligeså rundt i DLR, hjemme som på stævnebanen, uden at der sker ramaskrig- hvorfor?? Hesten har en søjle som ligesom vores er sat sammen af skiver og væsebobler. Dette muliggør et vist flex og en hvis smidighed. Jeg ser tit folk med brud på denne væsentlige del af bevægelsesapparatet, og jeg understreger nu, at belastede vi hesten bare en KENDE på denne søjle med skade til følge - så var vi ikke i tvivl! Så ville Salinero nemlig ikke trave rundt med ørerne fremme og ligne en stjerne, nej.. så ville den vride sig at smerte fra nu og til vi satte den en boltpistol for panden!

Men forarbejdet- det der napper- sveden, strammen, nullernallern som vi skal igennem for at udvikle vores "top atlet" krop- den skal hesten også igennem. Og herre vor, se da på Solero (og Mikado Engvang) - snart 2 årtier i den absolutte top og STILL going strong.. og med hvilke metoder er den/de mon blevet trænet`?

Vi kunne helt sikkert lære noget af jer og omvendt! - Det er fusionen der er problemet! Det er den vi skal arbejde på- ikke på at save hinanden ned. Og da slet ikke uden optimalt kendskab!

Jeg er ikke ude på at starte/slutte endnu en debat/helvedsbrand.

Jeg giver blot mit besyv videre som trådstarter efterspørger og som jeg er blevet udspurgt om i min egen tråd.

Der er flere veje til Rom! Nogle lange, nogle korte. Nogle kører den lange vej og nyder landskabet, andre den korte- for tænk om man kunne nå at se mere af Verden.. Dog skal man måske overveje hvilken bil man vælger at køre i- hurtig- komfortabel- veteran?. For biler er forskellige og vejen til rom byder også på forskellige indtryk og udfordringer alt efter hvilken person, der oplever og vælger vejen.

Min hest er glad, fordi den opdager, at den gør MIG glad. Det gør mig glad og så...

VH

Michelle

0
0
Svar på denne tråd

LDR følger
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 16:26

Men Michelle hvis LDR er så guffenuf, hvorfor er der så ikke nogle af de LDR-redne heste der kan bære med deres ryg og bagpart?

De ligner altså en flok frøer med badekar på ryggen?

Sådan så varmblodsdressurheste altså ikke ud for 20 år siden, og man kan jo se at heste der er lige så moderne og ædle, men som er redet efter andre principper godt kan bære med deres bagben?

Og du må da indrømme at Pia's konspirationsteorier virker lidt 'far fetched'? Eller hvad?

0
0
Svar på denne tråd

bæring /ikke bæring.
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 16:53

Tina, det er jo så din konklusion at de ikke bærer med ryg og bagpart..?

Du modsiger alverdens enige dressurdommere som har oplevet både denne, som mange forrige årtiers dressurridning i udvikling..!- hvad er din baggrund for at sætte dem til vægs?

Og denne konklusion vil jeg meget gerne have forklaring/bevis på hvis du har tid og mulighed.. for det forstår jeg virkelig ikke!

Hvis disse heste ikke bærer med deres ryg og bagpart, hvordan forklarer du så de åbentlyse aflastede forpart som giver adgang til fornem kadance og ikke mindst deres svært vinklede sidebevægelser hvor de VIRKELIG formår at komme til siden..?

Nu har jeg aldrig set en flok frøer med badekar på ryggen, men udfra din malende formulering ved jeg da at frøer kommer fremad ved hjælp af deres kraftigt ladede bagben, og med det formål at overleve ved hjælp ad deres enorme springkraft som er dominerende i deres bagben?!

Badekar = Anky, Edward, Andreas?

Ej tina, helt ærligt... den skal du altså (endnu) længere ud på landet med!

LDR ER guffeliguf, HVIS man er avanceret nok til at forstå og udføre og holden nok til ikke at misbruge! I afmagt er mennesket svagt- det er gentagne gange bevist.. og selv de bedste ryttere mærker afmagt- nok faktisk oftere end man tror- og derfor forekommer uheldigheder.. ligesom for dig, og for mig.

Hvor tit har du ikke set en hest klø sig på bringen med tænderne..? Det er da nøjagtigt sammen bevægelse( og her dør hesten jo ikke af overbelastning) - bare ikke så ekstrem som vi leder efter i DLR- det skal blot være hestens egne muskler der bærer den derind, og ikke vores armmuskler..

Det er en lokkesag, som kræver ynde, tålmod og teknik- og åbenbart badekar essens.

0
0
Svar på denne tråd

hovsa..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 17:00

Glemte lige at kommentere det sidste..

Mht. hvordan varmblodsheste så ud for 20 år siden.

Hvorfor skal fortiden være ens med nutiden? hvorfor fordømme alt nyt? Hvem siger at "de" havde ret og vi er forkert på den?

Jeg synes tvært om at viden om at få "ryggen med" på hesten har resulteret i endnu mere smidiggjorte og præstationsfyldte heste end dengang.. se videoer derfra, og du er ikke i tvivl!

Desuden er jeg enig med Pia i at mange heste er falsk eftergivne/lette/løse, og at det kun resulterer i en ødelagt ryg og tvedelt ridning..

Synes bestemt at jeg lige skulle måbe en del da Pia sagde at det er en kamp mellem nationer,- men et eller andet sted skal det ikke komme bag på mig hvis hun har ret..

For der sker VIRKELIG korrupte ting i de luftlag.. Både på den ene og den anden måde..

Det 20 århundrede har rystet mig på så mange fronter, hvorfor skulle det ikke også løbe lømbsk i sporten mht. dårlige kneb og beskidt spil.. se bare herinde..

Der finde store får og små får.. små får = små problemer. Store får=store problemer..

0
0
Svar på denne tråd

LDR - rollkur
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 17:17

Ja frøer skubber netop af med deres bagben, det man kan sammenligne med afskub hos hesten. Moderne hester skubber meget af, men de bærer ikke rigtig.

Hvis du ser lidt ældre billeder af dressur, eller det klassiske piaffe billede, kan man se at hestens bagben (incl. haser) er placeret inde under kroppen, i stedet for langt bagude, og ryggen hænger ikke langt nede. Hvis du ser på dette billede af Matiné:

Kan du se at hendes haser er meget langt bagude i forhold til kroppen, at hendes ryg ligesom hænger nedad hvis du ser på området mellem sadlen og krydset. Denne form ses meget meget meget ofte gennemgående på LDR-redne topheste (nogle mere end andre).

Hvis du derimod ser på dette billede:

... kan du se en helt anden 'sathed' i bevægelsen, hesten har haserne længere under sig og ryggen er ikke så udhulet.

Jeg er klar over det er svært at sammenligne to forskellige heste på den måde, men prøv generelt at kigge på gamle dressurbilleder (bare 20 år), samt billeder af heste der rides mere klassisk, versus heste der er redet meget efter LDR-principperne, og du vil kunne se en generel rød tråd i begge 'rideretninger', at LDR-hestene ligesom mangler den styrke i bagenden som fordringerne også kræver.

At dommerne dømmer som de dømmer, er efter min bedste overbevisning fordi de mangler noget at sammenligne med - for der er snart ikke andet end LDR-redne heste på topplan. Metoden giver lydige heste, som er smidige fortil, og som derfor imponerer umiddelbart, men den dressurmæssige korrekthed som mange på min alder og ældre er voksen op med - den er væk. Og SÅ meget har hestene heller ikke ændret sig på 20 år, kontra resten af ridningens historie.

Det er meget smukt sagt at LDR er en lokkesag som kræver ynde, tålmodighed og teknik, men når man ser billeder og video (og live) af hvordan toptytterne opnår denne position på opvarmningsbanen så ser man heste der ikke ser ud til at nyde behandlingen særlig meget.

0
0
Svar på denne tråd

Michelle..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 17:18

Jeg undre mig lidt over at du mener folk er lede over for Pia.. har du set hendes debatter herinde og læst hendes hjemmeside ?? for hun holder sig altså ikke tilbage for at svine alle til der ikke gør som hende og skrive de ødelægger deres heste og en masse andet der passer ind i alle hendes konspirations teorier.. hun har endda flere gange taget folks private billeder og brugt dem til at hænge folk ud.. men hun må gerne helt udokumenteret eller hvad ? folk herinde dømmer hende jo kun ud fra hendes udsagn, tråde herinde samt hjemmeside og må indrømme at på mig virker hun også enormt fustreret og ikke helt rigtig oven i hoved..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 17:25

I øvrigt er jeg ikke alene om at mene at dommerne ikke dømmer helt efter fordringerne, desuden ser al dressur i dag markant anderledes ud end i de ridebøger jeg er vokset op med. Hvor samling var noget der kom bagfra.

Man skal ikke fordømme alt nyt. Derfor suger jeg også til mig af ny viden om hvordan hestens forskellige muskelgrupper reagerer på forskellige træningsformer. Og hvordan bid virker i hestemunde.

Alt hvad jeg læser og ser af ny forskning som kan passe sammen med ridetræning, siger mig (og mange andre) at LDR er modproduktivt hvis man ønsker en samlet hest ...

0
0
Svar på denne tråd

Sammenligning
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 17:39

For yderligere sammenligning smider jeg lige to ekstra billeder:

Piaffe

Ældre piaffe - bemærk iøvrigt letheden på trensen (den har ikke engang kandar på)

0
0
Svar på denne tråd

LDR er guffeligguf
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 17:52

..."LDR ER guffeliguf, HVIS man er avanceret nok til at forstå og udføre og holden nok til ikke at misbruge"...

Er disse ryttere avancerede nok til at LDR er guffeligguf for hesten - eller der dette misbrug?

www.greatfarmstables.com/Catherine- s-Diary-MAY-2010.html

Billeder fra maj 2010.

Hvad er forskellen på LDR og Rollkur?

De venligste hilsner Louise

I TRAIN HORSES TO EAT CARROTS

0
0
Svar på denne tråd

DLR= løsgjorthed
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 18:05

Hvorfra kan du vide at de billeder du bringer af Andreas i "piaffe" er Piaffe- og ikke Passage? Jeg tror nemlig den fact glipper på et "par" af dine billeder.

Ydermere ved jeg ikke om du kendte alderen på frk. Matine, SÅ mange år havde hun ikke at bygge sine muskler på.. og nej, piaffe er hverken AH's eller Matines hofret- sådan har vi alle pro's and Con's..;) Andreas er også stadig ung og trods det er han med helt fremme.. co-incidence? Billede nr. 2 udviser hesten utilfredshed- men det er måske i orden så længe den står korrekt?

Din såkaldte "udhulning" i ryggen siger mig bare at hesten slapper af-? og måske derfor kommer den ikke heeelt ind under sig.. og det accepterer rytteren istedet for at presse hesten yderligere- måske pga. alder?

Den ældre piaffe som du viser ovenfor har jeg set lavet mere samlet af Kyra.. så de gamle metoder er ikke heeelt gået tabt;) og dommerne har da masser at sammenligne med! nu er det ikke kun AH, Anky, Edward mm, der rider på det plan..

Og lige en ting.. Pia tager billeder frem af andre og bruger dem som argumentation.. Gør I ikke alle det. synes ikke jeg er andet! ( se blot ovenfor)

Har fanme ondt af Andreas.. verdens rareste mand ( og ja, kender ham nok til at kunne sige det) og så sidder der en flok ænder og ryster fjer og kutter sig på hans bekostning..

Ham som nok så fint sætter DK på landkortet når det kommer til verdensdressur...:(

Momentbilleder som er din dokumentation kan jeg ikke tage for gode varer, for jeg har jo ikke set sammenhængen..

0
0
Svar på denne tråd

JEg er chokeret
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 18:17

over at folk hopper med på bølgen? Jeg vil hjertens gerne diskutere med ALLE uanset hvordan de rider, men at man kan tage de ting PM siger for gode varer forstår jeg simpelthen ikke. Som alm. rytter er det mig en gåde at man synes det er en okay forklaring som PM kommer med Har folk ikke haft åbnet en anatomi bog nogensinde??

Til Michelle: Jeg har intet imod at folk rider bag lod for en let hjælp, som det lyder til du gør. Det jeg ikke forstår er den hårdhændede ridning, hvor hestene saves ned fortil og fuldstændig smider ryggen. Martine er nok et af de allerbedste eksempler. Så jeg har INTET problem med dem der rider deres heste runde fortil og løse, som du beskriver du gør.

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Michelle
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 19:03

Nu er der jo stor forskel på kendte mennesker og offentlig fremlagte billeder taget til store stævner.. desuden har jeg aldrig set nogle sige noget om Andreas personligt, kun om hans måde at ride på.. hvilket jeg mener man selv siger ja til når man vælger at være professionel.. lige som man gerne må diskutere professionelle skuespillere og sangeres præstationer..

Noget helt andet er at gå ind og tage "lille Lises" private billeder på hendes præsentation og fortælle hvor slemt hun gør det.. for "lille Lise" er ikke professionel og har ikke valgt at være i søgelyset.. og det er det Pia har gjort.. folk herinde bruger inten deres egne billeder (eller billeder de får lov til) eller billeder af professionelle taget offentligt til at illustrere..

Lige som Janne synes jeg det er folk eget valg om det vil ride deres hest bag lod og har ikke noget problem med det hvis det foregår for lette hjælpere som det lyder til du gør.. men lige som Janne forstår jeg simpelthen ikke man kan høre på Pia forklaringer og tænke "ja det er da bare helt rigtig det hun siger" for det meste af det hun siger giver slet ingen mening og er helt hen i vejret hvis man ved bare en smule om anatomi, biomekanik og indlæring..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

samling
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 19:40

Nu er det jo ikke forbeholdt Matiné at gå med den manglende bæring bagtil, det færnomen kan ses hos masser af heste der er redet efter LDR principper, yngre som lidt ældre. Men ja, det er specielt udtalt hos Matiné, også derfor jeg valgte billedet.

At billedet er piaffe gik jeg ud fra, da jeg søgte på 'Matiné' og 'piaffe' for at finde billedet. Hvis du kan finde et billede af Matiné der bærer på samme måde som den sorte, eller blot en meget LDR redet hest der generelt bærer korrekt bagtil, må du meget gerne indsætte dem, for jeg har til gode at se det endnu.

Noget helt andet er at passagen heller ikke skal se sådan ud ...

Passage:

Hesten har stadig en helt anden bæring, også selvom vi taler passage frem for piaffe, bagparten skal sænkes, bagbenene gribe under hesten.

Det samme gælder galoppirouetter, og alt andet meget samlet arbejde.

Den form og mangel som Matiné (og mange andre dressurheste i den moderne elite) præstenterer ligner til forveksling billederne af en forkert redet hest i alle de gamle dressurbøger (og vi skal ikke så langt tilbage), mens det korrekte ideal af både piaffe, passage, og galoppirouette ikke længere ses på dressurbanerne, heller ikke hos de aller mest rutinerede heste.

Altid undskyldes det med ung alder, høj alder, manglende rutine, sensibelt temperament, forkert bygning osv osv. Men for 20 (og 50 og 100) år siden kunne hestene generelt sagtens vise den korrekte samling, det samme kan mange heste i dag som bliver redet efter den klassiske dressurs principper (som den moderne konkurrencedressur oprindelig er bygget på).

Hestene er ikke samlet. Nu går spørgsmålene så på om det overhovedet skal være det? AH mener det er for svært.

Man har altid sagt takten i skridt, trav og galop skal være ren. Det er den ikke hos rigtig mange topheste. Så begynder nogle at hævde at takten ikke behøver være ren ...

Og så er det jeg tænker: Er vi ved at tilpasse reglerne til dårlig ridning, i stedet for som tidligere at ride efter principperne som reglerne er bygget på???

Her ses selveste Salinero i noget jeg ikke er sikker på om er piaffe eller passage, men under alle omstændigheder må man sige bagparten lever sit eget liv?

0
0
Svar på denne tråd

Endnu et
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 19:53

Dette billede taler vist også for sig selv:

0
0
Svar på denne tråd

Meningen glippede
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 20:00

Nå, meningen glippede lidt på det sidste billede, jeg er åbenbart en hat til at indsætte billeder i en bestemt størrelse.

Er der mon nogen der kan gøre det bedre end mig, så man kan se hele billedet?

Min pointe er i al fald tydelig på det billede, bagparten er høj, bagbenene langt bagude og ryggen hænger, billedet skulle gerne være en piaffe ...

Noget helt andet er så hestens mund

0
0
Svar på denne tråd

jkhjkjh
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 20:13

Tina: til dig for at lægge alt det ind...

Michelle: Jeg skriver som jeg gør, om Pia, fordi de 100vis af gange folk har prøvet at tage hende seriøst og give det en chance, har hun overspammet med tekst hvor der forkortet står: jeg har ret, i er dumme så hold K*ft...

Jeg er komplet overbevist om XXXX ...

Og helt ærligt..

Din såkaldte "udhulning" i ryggen siger mig bare at hesten slapper af-? og måske derfor kommer den ikke heeelt ind under sig.. og det accepterer rytteren istedet for at presse hesten yderligere- måske pga. alder?

Den påstand... jamen altså.. Ha jeg vil vædde en månedsløn på det ikke er det der er tilfældet.. men nå ja lad nu det ligge..

LDR ER guffeliguf, HVIS man er avanceret nok til at forstå og udføre og holden nok til ikke at misbruge!

Tror du på den med den græssende hest...? Kan godt forstå man skal være avanceret for at forstå den meget avancerede teori... ja nu blev jeg snooty igen..

Jeg kan også vride min arm rundt så jeg kan KLØ mig selv på ryggen, fx.. Men tror faaan om nogen sku kom og fortælle mig det sundt at holde den derovre i mere end 5 sek af gangen....

JEg vil anbefale alle at kigge forbens tråden..... der er så meget info...

Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

www.houseofcharisma.com

www.fjordhest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Violette tunge
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 20:17

Jeg troede pointen var den violette tunge (HN laver pt. om på billederne).

Hmmm, er den blå tunge også blot en af de ting der skal til, for at man virkelig er med i toppen ...

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 20:26

Jeg er helt enig med Tina.

Meget flot og korrekt formuleret/skrevet.

Flot og korrekt illustrering med de valgte billeder.

Mange hilsener

Charlotte Andersen

www.a-happy-horse.dk

0
0
Svar på denne tråd

fthfghfghf
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 20:31

Michelle: Vil det egentlig sige du nu tror på at trav ikke er to taktet?

For hver gang Pia bliver sablet med hvad de heste ik kan, finder hun bare en ny måde at se det på...

Hun får at vide:

Hest fejltakter. Pia svarer: jamen trav skal ikke være to taktet mere..

Hest kan ik se hvor den går. Pia svarer: jamen det ligemeget for når den STÅR stille og græsser kan den heller ik se så langt..

Hest hænger i tøjle. Pia svarer: jamen hvis den er let på tøjlen er det falsk samling...

Ja åh der er mange flere....

Ku være ret cool med nogen før og efter billeder?? Så vi kan se hvorfor den udfører øvelserne bedre.. og om LDR modstandere synes din hest bærer bedst før eller efter..

JEg kan næsten love dig, at smider du pics ind af en hest der bærer sig selv og træder korrekt i bag, så vil vi alle indrømme det... JEg kan love dig 100 jeg vil!

Er du frisk?

Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

www.houseofcharisma.com

www.fjordhest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Prøver da
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 21:22

rfx og a-happy-horse: Mange tak :)

Jeg prøver da, på trods af jeg blot er en 'ussel amatør' at forklare, ud fra den ridning jeg lærte som korrekt i sin tid. Jeg venter imidlertid bare på at få at vide jeg ikke må udtale mig fordi jeg ikke rider Grand Prix.

Nogle gange ville jeg ønske jeg var indehaver af eet stks. GP hest, så var der måske flere der tog det alvorligt som man siger. Rideteorien er jo ikke ligefrem noget jeg har fundet på, jeg remser bare op hvad der står og kan ses i mine gamle teoribøger og sammenligner nye og gamle fotos ....

Men sådan som GP-hestene er redet i dag må jeg sige der er få af dem jeg selv ville turde overtage, de arme dyr må jo ikke være til at ride rundt på, når de har været krammet sammen med en kandarstang i 5-10 år :S

Jeg mener jo heste skal kunne gå for en let hånd (fjerlet), men LDR-folk fortæller mig at hesten skal have en fast støtte for ikke at vælte :S Med en metalstang i dens mund (håber da aldrig den vælter så?)...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er altid frisk!
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 23:44

Billede

TRÆNING

Billede

Billede

Billede

Stævneholdningen

Billede

Så får I min dokumentation for at MIN form for DLR ikke er dyrplageri. MÅSKE er det ikke jeres idealform af hesten, men se på den.. og fortæl mig endnu engang at min hest liger et stakkels gemyt som udsættes for grovhændethed og OVERSTRÆKNING.

Hesten HER er 7 år.

Han har aldrig haft en skade bortset fra da en boks molestrerede hans hals i 2008.. Han er verdens gladeste dreng og han bærer gang på gang over med mine fejl og mangler.

Nu står det jer frit for at kritisere og rette efter jeres standarter.. men bemærk, at dette kommer ikke til at ændre noget for mit vedkomne, men jeg håber det kan ændre noget for jer.

Men dette lukker og slukker jeg i denne tråd, såvel som i den anden.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 23:57

Det er yderst sjældent at jeg blander mig i disse debatter, men nu føler jeg altså trang til det.

Det er ofte blevet nævnt i de forskellige debatter at LDR/bag lod ikke nødvendigvis er lig med dyrplageri. Det er de stramme næsebånd, ekstreme holdning (som er væsentlig mere end bare bag lod), det konstante meget hårde tag i tøjlerne og den deraf følgende signalforvirring, som gør at hestene på kort eller langt sigt bliver pint. Men den bag lod ridning som man normalt ser ryttere herinde vise frem, har jeg endnu aldrig set nogen kalde for dyremishandling. At mange så finder det uhensigtsmæssigt, fejlagtigt mm. er noget helt, helt andet. Og så er der selvfølgelig også det med at hestene går på forparten, men jeg tror nu ærlig talt at der er rigtig, rigtig mange heste i Danmark som går på forparten...

Mvh Rie

0
0
Svar på denne tråd

samligne
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 08:18

Tina, du kan ikke samligne bananer og agurker på denne måde!

Martiné går ikke piaff på dit viste billede.

Cirkelinemus, der er ved at læse resten af tråden endnu....

Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro?

Se min præsentation for yderligere oplysninger.

0
0
Svar på denne tråd

Og igen
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 08:32

Det foregående billede af Salinero skulle være piaff? Rytteren vinker ud til publikum???

Jeg tror mere, billedet er en trippende Salinero på vej ud efter et programridning af en art.

Det er da helt ok, du ikke mener nutidens dressurheste kan bære eller samles, men det virker meget lidt overbevisende, at din billeddokumentation ikke matcher dine udsagn.... Du er så ikke alene om at have dette problem.

Men hvis det ikke er muligt at tyde still-billeder, hvilket også kan være vanskeligt, så find en anden dokumentation.

Cikrelinemus , der stadig ikke har læst alle indlæg, så beklager min tremturen, hvis det allerede er kommenteret.

Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro?

0
0
Svar på denne tråd

Skidt og kanel
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 12:29

Cirkelinemus, dig har jeg opgivet at overbevise, for som altid har du taget stilling til at der IKKE kan være noget galt med elitens ridning.

Et eller andet sted er det lidt lige meget om hesten er på vej ud efter et ridt, om den er på banen midt i en piaffe, en passage eller hvad det nu er, for den GENERELLE tendens på alle de mange billeder man kan finde af de pågældende heste er at deres bagben er placeret ret langt bagude, i øvelser hvor de burde være længere inde under hesten.

Hvis man kigger på gamle piaffe og passage billeder er hestenes bagparter anderledes 'sat', man kan tydeligt se at ledvinklerne er lukket mere sammen og bagbenene er forholdsmæssigt længere inde under hesten.

Det ser man stort set ikke i dag, og de få heste der kan, gør det kun momentant, og virker meget spændte, som om de ikke heeeelt er klar til den slags. Det er ikke mig der siger det skal være sådan, ej heller andre amatører på HN...

Man man kan finde alle beskrivelser af hvordan det skal se ud i de gamle dressurbøger, man kan studere i hundredevis af ældre fotos og sammenligne med nye 2000-og-frem billeder, det står endda i DRF's egne fordringer til dressuren (og de internationale tillige må man gå ud fra), hvordan hesten skal bære sig selv...

Hele MÅLET med dressuren er at få den anatomisk stærkere bagpart til at overtage mervægt, og noget der er bagude for en bevægelse kan altså rent fysisk set ikke overtage mervægt. Dressuren 2010 ligner til forveksling billederne af hvordan det IKKE skal se ud, fra de ældre beskrivelser.

At dommerne accepterer og præmierer ridning uden ægte samling, skyldes formodentlig at de ALLE rider sådan, så der er ikke rigtig noget at sammenligne med ...

Som skrevet i den anden tråd (på baggrund af en særdæles interessant artikel) burde dommerne (og rytterne!) uddannes i basal anatomi og biomekanik, så de kan se hvor det går galt.

Og dette er efter min bedste overbevisning et forsøg på at lave en piaffe:

Hvis man søger på google på 'Matiné' og 'piaffe' ser alle de billeder man får af hende sådan ud .. det skulle da være pokkers om de så alle er passage?

0
0
Svar på denne tråd

Flot hale
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 12:59

Kommentar til Tinas sidst indsatte foto af Matine: Det er da en meget imponerende måde måde at præsentere en særdeles velordnet hale på

Og en smuk bygning i baggrunden.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

Samligne
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 13:00

Det er jo så lidt morsomt, jeg tilsyneladende har blåstemplet elitens ridning.

Og det må bero på en misforståelse.

Jeg forholder mig skam kristisk til al ridning, men jeg vælger blot at fokusere på den enkelte ekvipages positive ting frem for at kvæles i negativitet. - Og jeg mener absolut ikke voldsom signalgivning - eller manglen på samme - er i orden uanset ambition og niveau.

Hvad jeg ikke synes, er i orden, er at vise billeder - uanset om det er græssende eller piafferende heste og bruge disse som dokumentation for noget andet end - græssende eller piafferende heste .

Grundlæggende svarer det i min verden til at du viser et billede at en galopperende hest i netop det moment, hvor den har diagonale benpar i jorden, og så bruger det som argument for at hesten tydeligvis taktfejler i trav .

Jeg har ikke det fjerneste imod, du - eller andre - synes, moderne dressur i dag er uskøn, uhensigtsmæssig whatever. Men at man i stedet for at se på hver enkelte ekvipages stærke og/eller svage sider, manipulerer med billeder på denne måde - har jeg noget i mod.

Det var dit første billede af Martine, jeg hostede over.

Og det var dit 2, billede af Salinero.

Når der nu pt ensidigt fokuseres på, hvor hesten placerer bagbenet - uanset om den tripper, piafferer eller noget, skal en hest så sætte bagbenet ligeså langt inde i en fri trav som i en piaf?

Og når nu bæring grundlæggende bliver vurderet ud fra bagbenenes placering, hvordan vil en hest så nogen sinde kunne bære sig korrekt i galop, hvor den jo i et moment bærer al sin vægt på 1 forben???

Jeg har en hest, der går med mulen i sandet, ingen svævningsmoment på forbenene, og bagbenene rører stort set ikke jorden. Bagbenene er på intet tidspunkt længere bagude end piben er lodret. Bærer den korrekt så?

Cirkelinemus .

0
0
Svar på denne tråd

Prins Knud mfl.
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 13:49

Nu var der ingen billeder af fri trav, ingen billeder af græssende heste. Kun billeder der skulle forestille meget samlede heste, nemlig i de mest samlede øvelser piaffe og passage.

Jeg har eet spørgsmål: Synes du, på de viste billeder, at de pågældende heste bærer godt med deres bagpart?

Hvis du nu sammenligner med de gamle billeder i piaffe og passage?

Nu var det DE billeder jeg hev frem. Jeg kan voldspamme tråden med 100 mere af hver slags hvis det skal være, men jeg vælger at sige du selv kan finde 100 eksempler af hver på google hvis du vil se at tendensen er helt klar. Kig også i gamle (bare 20 år gamle) dressurbøger og se billederne af 'rigtig samling' og 'falsk/forkert samling' og se, at de to billeder i forbavsende grad ligner hhv. samlingen i dressur før og 'samlingen' nu i år 2010.

Med andre ord, før og efter LDR blev populært at bruge. Der er desuden ingen der snakker om heste med næsen i sandet. Kun billeder af dressuren før og efter LDR. I de samme momenter. På mange mange billeder.

0
0
Svar på denne tråd

Naturligt
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 13:57

..."Og når nu bæring grundlæggende bliver vurderet ud fra bagbenenes placering, hvordan vil en hest så nogen sinde kunne bære sig korrekt i galop, hvor den jo i et moment bærer al sin vægt på 1 forben???"...det er jo en naturlig del af dens bevægelsesmønster - det er trav på ét forben ikke - eller en piaffsekvens hvor hesten støtter på ét forben.

Når hesten ender med at stå på ét forben i galoppen, så har den jo lige afviklet de andre tre ben og er altså ikke landet BOM, ned med al sin vægt på det ene ben - som det sker i den utaktede trav.

Hvis man kigger på hvordan bagparten er indrettet til at tage vægt, så er det tydeligt, at der er langt større mulighed for affjedring i de store bagpartsled - hvorimod forbenet ikke er hæfte på skelettet med andet end muskler, og derved ikke kan "fjeder" på samme måde som bagparten.

Jeg tror faktisk slet ikke jeg fangede din pointe, men du får lige hele denne smøre alligevel ...

0
0
Svar på denne tråd

Det er
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:02

ok, men dit 2. billede af Salinero viser jo bare en hest, der transporterer sig selv og sin rytter ud efter en koncentreret præstation? - Det kan vist ikke sidestilles med piaff???

Og hvis du synes, det ligner en Salinero-piaff, så kan jeg godt blive utryg ved, om du rent faktisk er i stand til at bruge de meget sparsomme oplysninger et still-billede giver?

Det her handler for mit vedkommende ikke om hvad, der er korrekt samling eller forkert/falsk samling.

Nogle går til rock-koncert og andre til opera. Nogle foretrækker ballet mens andre hygger sig med boksning - det er grundlæggende en smagssag.

Jeg vil gerne være med til at få stoppet hårdhændet behandling af hestene - uanset niveau, men det skal være på en fair og ordentlig måde. Der er ingen heste, der vinder noget som helst med vildledning af deres ejere/ryttere!

Grunden til, jeg hev min støvsugerhest ind i det her, er, at hun netop ikke har bagbene langt bagude, og umiddelbart synes jeg, det i høj grad er relevant at få diskuteret bæring i alle situationer. Hvor mange rider trods alt piaff foran et spejl, i forhold til hvor mange, der longere musse?

Cirkelinemus .

0
0
Svar på denne tråd

Dressur bedømmelser
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:05

Det er sjovt som selv Ridehesten - det pæne blad! - af og til kommenterer mærkværdighederne i bedømmelserne af topdressur:

www.ridehesten.com/Heste-nyheder/ SeNyhed/?ID=5928

0
0
Svar på denne tråd

Rosalina
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:07

Jamen fejlen ved den utaktede trav - som jeg har forstået det, er jo netop at bagben og forben lander forskudt: Først bagben og siden forben. Derved står hesten jo også på et tidspunkt kun på et forben forud for svævningsmomentet?

Det har vist ikke noget med landingen at gøre?

Cirkelinemus .

0
0
Svar på denne tråd

hov louise
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:09

Nu bliver jeg forvirret.

jeg synes som udgangspunkt at trav er totaktet bare så vi har det på det rene.

Men du skriver

Når hesten ender med at stå på ét forben i galoppen, så har den jo lige afviklet de andre tre ben og er altså ikke landet BOM, ned med al sin vægt på det ene ben - som det sker i den utaktede trav.

Ok jeg er med på at den i den tretaktede (venstre)galop lander højre bag, venstre bag/højre for, venstre for. og naturligvis løfter dem på samme måde igen. Når vi snakke om fejltakten i traven så er den mest udbredte den hvor bagbenet lander før det diagonale forben. altså højre bag, venstre for, venstre bag, højre for. der lander den da ikke BOM ned på et forben. der afvikler den da også de tre andre først?

den anden vej utakt tror jeg aldrig jeg har set en billedserie af. altså hvor den lander forben før diagonale bagben.

Så var der lige den med forbenene og bagbenene. Jeg har altid får at vide at grunden til at hesten ikke har et kraveben, og at forbenet altså ikke er hæftet på resten af skelettet med knogler men kun med sener, muskler etc er at den så netop kan stødabsorbere, dvs fjedre, og derved undgå hårde stød i resten af skelettet når den lander foran. det være sig både i galop og efter et spring. hvis hesten havde et kraveben ville det jo knække hver gang den landede efter springet.

Jeg tror ikke at der rent fysisk på samme måde kommer et nedslag når den sætter bagbenene i jorden. Jeg har ikke noget godt argument andet end at den måde de er vinklet i forhold til underlaget hele vejen op igennem på en eller anden måde er bedre egnet til at tage fat og fortsætte bevægelsen end forbenene er. Men det er min egen hjemmestrikkede teori.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Wenn Fliegen fliegen hinter Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd

Dokumentation
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:10

Se det er jo guf .

Og morsomt er det jo også, at den spanske hingst bliver trænet i en eller anden udgave af LDR - men det ses jo tydeligt på dens placering af støttende bagben .

Cirkelinemus .

0
0
Svar på denne tråd

Glem nu Musse
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:17

Lige nu snakker jeg ikke hårdhændet ridning, men om den mangel på samling som kan ses på så utrolig mange 'uheldige stills' man kan finde på nettet. Og så er det næsten lige meget hvad sammenhængen er ...

Og de mange uheldige momenter (som er taget på konkurrenceage hvor man må formode at rytterne tager sig sammen og viser hvad de kan få hestene til at præstere) er kommet til efter LDR.

Noget helt, helt andet er så hvorvidt den voldsomme sammenrulning er sundt, og hvorvidt det er fair at kandarstængerne er vandrette, at tungerne er blå, at hestene forgæves prøver at gabe op under deres meget, meget, meget stramme næsebånd.

Men hvad der er synd og hvornår kan vi diskutere til hudløshed, så længe der er folk der påstår at en hest med blå tunge, opspærrede øjne, forkrampede læber og som puster som et damplokomotiv selv i skridt, bare koncentrerer sig.

Noget andet og målbart er derimod sådan noget som at travtakten pludselig vupti af sig selv har ændret sig fra to- til firtaktet i programmerne (og galoppen fra tre- til firtaktet), og at det pludselig er blevet så utrolig svært at finde billeder af heste der bærer i de meget samlede øvelser.

Og vi snakker ikke om Musse eller hvem der holder longen. Kun billeder af den absolutte elite - før og efter LDR(rollkur!) blev en realitet i dressurtræning...

0
0
Svar på denne tråd

Tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:22

Måske jeg skulle tilføje at artiklen på ridehesten.com ikke var et forsøg på at vise en dårlig og en god piaffe :S

Derimod for at vise at der er andre end os amatører der også diskuterer bedømmelserne i dressur, og om der en gang i mellem deles karaterer ud efter om man har et navn og ikke efter hvad man præsterer på banen.

Og jeg tror helt sikkert der deles karakterer ud efter hvem der har et navn ;)

0
0
Svar på denne tråd

Mussen
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:24

blev såmænd kun hevet frem, da du lagde ud med at meddele mig min beslutning om at elitens ridning var ok. En beslutning, jeg åbenbart har taget i søvne .

Derfor ville jeg lige pointere, hvad der betød noget for mig - og hvorfor .

Cirkelinemus

0
0
Svar på denne tråd

Galop vs. trav
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:34

Det her skuller være trav/passage

Ok I har ret, den afvikler så den står med al vægten på ét forben når bevægelsen er utaktet (hvor dælen har jeg fanget det andet henne ) Beklager fejlen

Men det der vel også sker, er at hesten skal skubbe hele vægte op fra jorden med ét forben, og det er de vel ikke bygget til?

Sådan her er galoptakten, men selvom hesten også her skubber fra med et forben så er det ikke en opadgående bevægelse som i den utaktede trav, men en flydende bevægelse der går fremad.

Line mener du så at hesten er bygget til fint at kunne klare at afvikle f.eks den utakted trav?

Jeg tilføjer lige en række ??? til mit indlæg

0
0
Svar på denne tråd

Og deri
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:37

er jeg enig med dig. - Artiklen er guf og i allerhøjeste grad relevant.

Men dommernes evne til at bedømme er vel ikke en diskussion om LDR's indflydelse på hesten?

Jeg troede i første omgang dine billeder netop illustrerede, hvorledes du syntes, LDR-heste ikke kunne bære....

Beklager, hvis jeg har misforstået .

Cirkelinemus

0
0
Svar på denne tråd

Basis for samling
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:38

Alt hvad jeg spørger efter er om du synes du kan se en hel masse samling og bæring på billeder af 2010-topdressurhestene i piaffe og passage?

For det kan jeg ikke ... og jeg er ikke den eneste.

Hvad vi andre så render og laver med vores egne musser gør vi vel ud fra vores egen bedste overbevisning om hvad der er vejen til målet. Meget tyder på LDR ikke gør godt for andet end kontrol og store forbensbevægelser, og især ikke for samling...

Hvis nogen kan forklare hvad der sker rent biomekanisk når man rider lidt, medium eller meget bag lod, som kan understøtte den samling man gerne skulle tilstræbe i dressur, er jeg lutter øren. Men det eneste jeg har hørt indtil videre har været folk der konstaterer at det i hvert fald heller ikke virker at ride med næsen i sandet, og at vi andre jo sikkert ikke har noget at have vores i - ikke rigtig informativt?

Så jeg rider ikke LDR ...

0
0
Svar på denne tråd

Jamen, Tina,
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:49

problemet er jo, at når tingene ikke er mere undersøgt med signifikans, så ender det jo i høj grad med, at man vælger at tro på den ekspert, mn finder mest troværdig.

Og så vil diskussionerne blive mere følelsesladet.

Du har heldigvis lov til at vælge til og fra, som du føler dig overbevist til. Men at udbrede din overbevisning med vildledning - det synes jeg ikke er fair over for nogen. - Heller ikke hesten!

Jeg er da ligeglad med, om nogle rider med mulen i sandet i 2 år, eller rider bag lod i 2 år. Bare hesten ikke bliver håndteret hårdhændet!

Og bare jeg får lov at ride efter min overbevisning - lade hesten fortælle mig, hvad den har brug for at blive styrket. Og til at styrke hesten er jeg absolut ikke tilhænger af at ride hesten i yderpositioner i 2 år. Jeg er stor tilhænger af variation .

Cirkelinemus .

0
0
Svar på denne tråd

Vildledning
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 15:12

Jamen hvad er det da der er så vildlednings agtigt ved at de nye dressurbilleder adskiller sig så meget fra de gamle? Og at det er kommet til at ligne fejl fra gamle ridebøger, som fordringerne er ret enige med?

Og hvorfor medfører variation at man skal trække hestens næse indad? Det gør man da ikke ved hverken mennesker eller hunde når man træner dem? Hvad i alverden skulle det gøre godt for?

0
0
Svar på denne tråd

Det er vildledning
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 20:23

at vise en trippende hest med en vinkende rytter, og så påstå hesten går piaf.

Det er vildledning at vise et billede af en hest i passage og sige den går piaf.

Og når nu den moderne ridning er så katastrofal burde det ikke være nødvendigt at fordreje billedernes motiv? Der burde jo så være masser med det motiv, man eftersøger - hvis man altså kan tyde billedet?

Cirkelinemus

0
0
Svar på denne tråd

Bæring
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 20:33

Cirkelinemus - Men så de billeder der ikke er vildledende (f.eks det sidste af Martinè med den pæne bygning i baggrundene ;)), men netop viser piaff, ser du så bæring med bagparten i de billeder?

Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

0
0
Svar på denne tråd

Der jeg vil hen
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 20:38

Det er også lidt der jeg vil hen. At man ikke kan se forskel på stills af Matinés piaffe og passage er vist ikke ligefrem nogen blåstempling af hendes samling :S

Om det er det ene eller det andet billede, synes jeg samlingen går totalt fløjten, og hvis man ikke engang kan se hvad der er hvad er det da totalt skidt.

Og på trippe-billedet har jeg da klart indtrykket af at Anky laver en 'æres-piaffe' mens hun bliver tiljublet, som man ser flere andre topryttere gøre når de har vundet eller redet gode procenter, så jeg tror skal billedet reelt nok viser at der mangler samling.

Eller man har måske en dårligere piaffe, kaldet publikums-piaffe som man kun bruger når man skal tiljubles? Sådan lidt for at spare på 'den ægte vare'?

0
0
Svar på denne tråd

Come on
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 21:00

"Æres-piaffe" .

Hun læner sig frem med måsen fri af sadlen som en anden remonte-rytter, og så mener du, hun laver en æres-piaff?.

Hvorvidt jeg er enig i manglernde bæring eller ej, er sådan set uvæsentligt. Jeg mener blot, at man skal bruge den korrekte billeddokumentation til sine udtalelser.

Cirkelinemus .

0
0
Svar på denne tråd

Samling
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 22:13

Hvad end dette er passage eller piaffe er det heller ikke specielt imnponerende samling:

As goes for Totilas:

Dette skulle meget gerne være en piaffe.

Der er stadig meget langt til piaffe:

..og passage:

Kan man ikke selv finde nogle agumenter for sin egen påstand kan man da altid grine ad andres. Men der var lidt mere billedmateriale.

0
0
Svar på denne tråd

jfsldkjflsdkj
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 08:25

Michelle: Ok det er der så ikke så meget før og efter over.

Det eneste der ligner LDR er det første billede.. Resten er jo pænere hovedholdning end jeg regnede med.. Men disse er jo så fra før du var på clinic?

Jeg ser han bærer for langt bagude med sit bagben og til tider huler i ryggen. Og du ryger i bagvægt i din sadel. Og der er lidt mudder i takten. Men du undgår den der ekstreme ryg sænkning hvor det ligner bagparten er hægtet af.

Om det er hans bygning eller din ridning, kan jeg ikke se uden et opstillingsbill uden rytter, men det ser noget mere nydeligt ud.. Dog stadig ikke min kop te..

Det er det jeg kan finde (ved godt du er ligeglad med hva jeg kan finde)

Men overordnet er jeg positivt overrasket. Du gør det bedre end de andre "moderne" dressur ryttere vist i denne tråd. Og nej din hest ligner ikke en der er mishandlet.

Desværre stræber du nok efter at blive lige så "dygtig" som dem...

Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

www.houseofcharisma.com

www.fjordhest.dk

0
0
Svar på denne tråd

utakthed i trav
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 09:12

ser vi jo hver eneste dag på folden hos føl og plage. Jeg tror ikke at det giver dem slidgigt i skulderen hvis det er det du mener med holde til. Og flere af de internationale stjerne må jo siges at have overlevet temmelig længe, for ikke at tale om alle de amateurheste som hverken rides efter KH, SK eller PM systemet og som med rimelig sandsynlighed også fejltakter hver eneste dag.

sagt på en anden måde, så tror jeg ikke det er utakten der er det mest usunde i deres bevægelsesforløb. JEg kan godt se at du skriver at forbenet skubber forparten op, og det gør den jo også i den kadancerede udgave som vi ser til større stævner. men det tror jeg nu ikke specielt den gør ved føl og ungheste og alle mulige andre der ikke rides efter den følelse hvor hesten hænger stille i luften, der tror jeg at den blot ruller hen over det, som den gør i galop og så burde det jo ikke slider mere på dem end så meget andet.

Men det er jo endnu et af de studier vi mangler, eller som jeg i hvert tilfælde ikke har fundet endnu. et studie i hvor ofte przewalski hesten (som jo er den eneste rigtigt vilde hest) utakter til hverdag på 'folden' og hvordan det påvirker dens skellet. altså om den får slid bestemte steder, sammenholdt med et studie i varmblodsheste, der ikke rides, efter samme koncept. for at få en idé om hestetypen har noget at skulle sige både i forhold til hvor ofte de utakter når ikke de har lært enten at gøre det eller lade være. men også om vi ser flere benproblemer på dem der gør det meget end dem der ikke gør.

mht til skader tror jeg lige jeg vil komme med en anden kort kommentar. for selvfølgelig vil man ikke opleve samme slid på en flok foldheste/vildheste der ikke bliver presset som man vil på topheste der hver dag bliver forlangt maximal præstation af.

sammenligner man med mennesker er det de færreste af os almindelige tåber der sikkert ikke kunne gå igennem medtjek der nogen sinde får en korsbåndsskade eller flår en sene over i lysken. Hvor at vi hos sportsudøverne hører om det hele tiden. De får allesammen en skade på et eller andet tidspunkt og de kan ellers allesammen løbe igennem et medtjek hver eneste gang de skifter klub etc.

Det ville altså være mærkværdigt om ikke vi også hos hestene på topplan så en øget skadesfrekvens. Jeg er ud af den overbevisning at de fleste ryttere gør hvad de kan og hvad dyrlægen siger for at holde hestene skadesfri, men det er ikke altid det lykkes alligevel.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Wenn Fliegen fliegen hinter Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror nu heller ikke
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 14:00

at et sådant studie kan vise os så meget...

At foretage studier på en vildhest, der aldrig har båret en rytter og aldrig kommer til det, bliver aldrig udsat for samme belastning som en ridehest - den bliver heller ikke presset som vores heste gør i dag, men det er da interessant alligevel :)

Men jeg tror så heller ikke, at det er fejltakten i sig selv, der giver slitagen. Jeg tror det er det, der er årsag til fejltakten, der gør det - sammen med det, der så bliver resultatet af den.

Og dér synes jeg også det er logisk, at tophestene får flere skader - de presses mere.

Fx at man yderligere "ruller" hesten på forpart ved at få takten til at forskyde så meget, at hesten tydeligt står på ét forben i trav-øgningerne mv.

Som skrevet andetsteds i en anden tråd på et andet forum, er det jo faktisk lige hvor det ene forben står lodret mod jorden, at ryggen svinger maksimalt nedad. Skal hesten samtidig bære på ét forben og ingen andre ben (og ikke kun skubbe af), forestiller jeg mig, at det kan være problematisk for både ryg og forben.

Om man kan foretage studier på det, ved jeg ikke. Det kan man vel. Men hvilken hestetype skal man sammenligne med - og hvilket niveau ridemæssigt?

Skal man skelne hvordan hestene rides eller bare hvor store taktforskydningerne er?

Det skal man også have med i betragtning, hvis man reelt skal kunne bruge forskningen til noget. :-)

_______

...SEMPER TIRO...

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Billeder
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 22:26

Cirkelinemus

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...!
Forfatter: 
Dato:  12-06-2010 23:23

Cirkelinemus - Jeg undrer mig over din ;) smiley i stedet for dit svar på mit (synes jeg selv) rimelige spørgsmål?

Det er okay at sige at du ikke har noget svar, men så skriv da det? :)

0
0
Svar på denne tråd

Beklager!
Forfatter: 
Dato:  13-06-2010 18:26

Jeg troede, jeg havde reageret passende på dit spørsmål i mit indlæg 10-06-10 21:00.

Men det svar var måske ikke på dit spørgsmål?

Cikelinemus

0
0
Svar på denne tråd

Eife, dette var til dig.
Forfatter: 
Dato:  13-06-2010 18:27

Cirkelinemus .

0
0
Svar på denne tråd

Ah......
Forfatter: 
Dato:  13-06-2010 20:17

Cirkelinemus - Det havde jeg ikke set som værende et svar til mig, da jeg specifikt spurgte til de billeder du så ikke mente var misvisende for det de skulle vise, altså hører det der vinke-billede derind under. Jeg spurgte f.eks. til dette (aka billedet med den pæne bygning i baggrunden)

0
0
Svar på denne tråd

Eife, så prøver jeg
Forfatter: 
Dato:  13-06-2010 22:33

at omformulere.

Jeg udtaler mig i denne tråd om, hvorvidt viste billeder er et eksempel på det påståede eller et moment fra noget andet.

Jeg har ikke udtalt om, hvorvidt et billede er misvisende i forhold til bæringen hos pågældende ekvipage. - Kun hvorvidt et billede er misvisende i forhold til et moment for en påstået øvelse .

Min personlige holdning til den enkelte ekvipages bæring - eller manglen på samme - er sådan set irrelevant for omverdenen.

Jeg mener så heller ikke, man kan vurdere bæringen isoleret - og heller ikke vurdere bæringen i et kompleks ud fra et still-billede .

Cirkelinemus

0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  13-06-2010 22:59

Cirkeline - Tak for din uddybning. Ærgeligt at du ikke vil kommentere bæring dog.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider